Pomimo światowego kryzysu finansowego, model F-150 nadal cieszył się dużym zainteresowaniem wśród klientów, co skłoniło producenta do wprowadzenia nowego modelu w 2009 roku.
Ford zaprezentował F-150 na North American International Motor Show w 2008 roku. Gdy amerykańska gospodarka załamała się w wyniku kryzysu finansowego, Ford kontynuował sprzedaż swojego najlepiej sprzedającego się produktu w historii. Oczekiwania były wysokie, a dwunasta generacja F-150 miała pomóc w przezwyciężeniu trudności (wsparcie rządowe również pomogło).
Samochód formalnie wszedł do produkcji w październiku 2008 roku jako model na rok 2009. Ford oferował go w kilku wersjach nadwoziowych, zaczynając od opcji Regular-Cab. Był to wół roboczy dla wykonawców, a jego krótka kabina miała tylko dwie drzwi oraz gruby słupek B za nimi. Producent oferował go z samym podwoziem lub z wyborem różnych skrzyń ładunkowych. Jeśli najdłuższa wersja nie wystarczała, producent dodał sprytny system, który pozwalał na bezpieczne przewożenie ładunku z otwartą klapą. Ford stworzył pickup dla kierowców ciężarówek i zaprojektował nowe, lżejsze i mocniejsze podwozie dla F-150, w porównaniu do tego z jedenastej serii.
W wersji Regular-Cab Ford celował w tych, którzy używali pickupa głównie lub tylko do pracy. Kabina była dostępna w wersji z dwoma fotelami lub kanapą dla trzech osób. Wersja XL (podstawowa) oferowała radio, klimatyzację i ręcznie otwierane okna, podczas gdy najwyższy poziom wyposażenia zapewniał komfort potrzebny właścicielom firm.
Pod maską Ford zainstalował wybór trzech silników V-8 dla wersji Regular-Cab, z opcją napędu na tylne koła lub 4×4.
Wizja zespołu Forda zajmującego się ciężarówkami była jasna: Zmodernizować ulubioną ciężarówkę Amerykanów zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz, aby zapewnić klientom niezrównaną wydajność, bezprecedensowy wybór oraz szereg inteligentnych, rewolucyjnych funkcji.
Wynikiem tych działań jest nowy Ford F-150 z 2009 roku, nowy standard w segmencie pełnowymiarowych pickupów od lidera branży, który od 1948 roku wyprodukował ponad 33 miliony pickupów z serii F.
Zespół Forda przyjął holistyczne podejście do modernizacji nowego F-150 z 2009 roku – obejmujące jego innowacyjne funkcje, nową, mocną sylwetkę z dramatycznym, trójprętowym grillem oraz bardziej przestronnym, elastycznym i dopracowanym wnętrzem, a także niezrównany wybór stylów kabin i poziomów wykończenia – w tym nową serię Platinum, która redefiniuje luksus w ciężarówkach.
Ulepszenia są równie spektakularne pod blachą. Nowa, lekka konstrukcja podwozia o wysokiej wytrzymałości stanowi podstawę, która pozwala tej mocnej ciężarówce dostarczać więcej mocy, lepszą ekonomię paliwową, bezpieczeństwo oraz większą zdolność holowania i ładowności.
„Ford F-150 to amerykańska ikona,” powiedział Mark Fields, prezydent Forda w Ameryce. „Ford jest liderem w branży ciężarówek, a klienci F-150 oczekują i żądają najlepszej ciężarówki na rynku.
„Nasz zespół nie tylko spełnił te oczekiwania, ale je przewyższył, dostarczając nowego F-150 z 2009 roku,” dodał Fields. „Transformacja Forda z naciskiem na produkty nabrała pełnego tempa, a nowy F-150 pojawił się w idealnym czasie – zarówno dla Forda, jak i naszych klientów.”
W sumie ponad 1000 inżynierów, projektantów, badaczy i innych pracowników Forda współpracowało nad opracowaniem nowego F-150 z 2009 roku. Zespół czerpał inspirację, słuchając dużej bazy klientów Forda.
„Zanim zaczęliśmy pracować nad nową ciężarówką, kontynuowaliśmy rozmowy z ludźmi, którzy codziennie używają tych ciężarówek do pracy i zabawy,” powiedział Matt O’Leary, główny inżynier F-150 z 2009 roku. „Odwiedziliśmy ich rancza, miejsca pracy i domy, upewniając się, że opracowujemy funkcje, które poprawią ich doświadczenia związane z posiadaniem ciężarówki i w rzeczywistości – ich życie.”
Efekty będą widoczne dla klientów, kiedy nowy F-150 z 2009 roku zjedzie z linii montażowych Forda w zakładzie produkcyjnym w Dearborn (Mich.) oraz w zakładzie montażowym w Kansas City w Claycomo, Mo. – a nowy F-150 trafi do sprzedaży w salonach dealerskich tej jesieni.
Najbardziej wydajny
Klienci Forda F-150 podejmują trudne zadania zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, i potrzebują pełnowymiarowej ciężarówki, która sprosta wyzwaniu. Obecny F-150 jest już najbardziej wydajną ciężarówką na rynku, ale zespół Forda podniósł wydajność do nowego poziomu w modelu 2009.
Ulepszenie zaczyna się od w pełni zamkniętej ramy F-150 z 2009 roku, wykonanej z hydroformowanych i wysokowytrzymałych stalowych boków. Lekka rama zapewnia o 10 procent większą sztywność skrętną, co przekłada się na większą trwałość i bezpieczeństwo. Wytrzymałe podwozie umożliwiło także nowemu F-150 z 2009 roku poprawienie zdolności holowania i przewożenia ładunków w różnych konfiguracjach kabin.
„Nowa, ulepszona konstrukcja podwozia pomaga zwiększyć ładowność i zdolność holowania, a także poprawić ekonomię paliwową, co wiemy, że jest dla klientów niezwykle istotne,” powiedział O’Leary.
Dzięki wytrzymałości ramy oraz wszechstronnej pakietowi standardowego wyposażenia bezpieczeństwa, w tym bocznym poduszek powietrznych, nowy F-150 został zaprojektowany, aby zdobyć najwyższe oceny w testach bezpieczeństwa przeprowadzanych przez Narodową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Dróg.
Uzupełnieniem nowoczesnej ramy jest zaawansowany technologicznie zestaw funkcji, który zapewnia, że F-150 jest pewny siebie i bezpieczny w każdych warunkach drogowych i ładunkowych. Nowy F-150 oferuje segmentową premierę w postaci standardowego systemu AdvanceTrac® z RSC® (Roll Stability Control) oraz kontroli chwiania przyczepy, a także dostępnej asysty w kamerze tylnej oraz zintegrowanego kontrolera hamulca przyczepy, co jest nowością w lekkich pickupach.
Wnętrze nowego F-150 SuperCrew oferuje więcej przestrzeni do przewożenia większej liczby osób i bagażu dzięki 6-calowemu wydłużeniu, które poprawia przestronność tylnej kanapy i pojemność bagażnika. Mechanicznie ruchomy fotel drugiego rzędu podnosi się i schodzi na bok. W połączeniu z naprawdę płaską podłogą ładunkową, funkcja ta daje nowemu SuperCrew klasę lidera z 57,6 stopnia sześciennego przestrzeni za przednimi siedzeniami i może pomieścić przedmioty o wysokości do 47,9 cala, takie jak telewizor typu flat-screen, który należy przewieźć z sklepu elektronicznego do domu.
Najbardziej różnorodny wybór
Seria F Forda może być najlepiej sprzedawanym pojazdem w Ameryce, ale zasada „jeden rozmiar dla wszystkich” nie ma zastosowania w przypadku dzisiejszych nabywców ciężarówek. Od ranchera z Teksasu po generalnego wykonawcę na Florydzie, klienci F-150 mają różne potrzeby i gusta.
W odpowiedzi, zespół Forda zaprojektował ciężarówkę, która oferuje więcej opcji niż jakakolwiek pełnowymiarowa ciężarówka na rynku. Dzięki trzem stylom kabiny, czterem opcjom skrzyni i siedmiu unikalnym poziomom wykończenia, F-150 dostępny jest w 35 różnych konfiguracjach, aby sprostać jak najszerszym potrzebom i oczekiwaniom klientów – wszystko to dostarczone w wysokiej jakości.
Klienci mogą wybierać spośród prostego modelu XL, przez sportowy STX i terenowy FX4, po średniej wielkości XLT. Dla tych, którzy poszukują solidnego luksusu, Ford oferuje modele F-150 w wersji Lariat i King Ranch.
Nowością w F-150 z 2009 roku jest seria Platinum, najluksusowszy F-150 w historii, odpowiadająca na nieustające pytanie: Jak wysoki komfort oczekują klienci ciężarówek?
Uderzający F-150 Platinum posiada satynowy gril z delikatnymi wstawkami siatkowanymi, fotele kapitańskie z dziesięcioma ustawieniami, tapicerowane skórą najwyższej jakości, z eleganckim haftem i wyszytymi logo na oparciach siedzeń. Satynowe akcenty z drewna Lacrosse Ash oraz prawdziwe szczotkowane aluminiowe panele nadają desce rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiczkom ekskluzywny wygląd i odczucie. Standardowe 20-calowe, polerowane aluminiowe koła o 16 szprychach nadają ciężarówce dominujący wygląd na drodze.
Z większym interesowaniem ze strony klientów w personalizowaniu swoich ciężarówek, Ford oferuje największy wybór kół w tym segmencie z 13 różnymi opcjami dostępnymi w gamie F-150.
Pod maską nowego F-150 znajdą się trzy nowoczesne silniki V-8, współpracujące z 4-biegową lub nową, oszczędną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Silniki to:
- 5,4-litrowy, 3-zaworowy silnik V-8 Triton, zoptymalizowany pod kątem lepszej wydajności z zwiększoną mocą i momentem obrotowym, zdolny do zasilania biopaliwem E85 (85 procent etanolu i 15 procent benzyny), standardową benzyną bezołowiową lub jakąkolwiek mieszanką pomiędzy.
- 4,6-litrowy, 3-zaworowy silnik V-8, który jest nowością w F-150. Zarówno silniki 5,4-litrowe, jak i 4,6-litrowe V-8 korzystają z technologii otwartej wtrysku. Ta unikalna cecha poprawia przepływ paliwa do komory spalania, co skutkuje zwiększeniem mocy w czasie holowania oraz zmniejszeniem emisji.
- 4,6-litrowy, 2-zaworowy silnik V-8, trzeci wybór V-8 w ofercie, który oferuje większą moc przy tym samym poziomie wydajności paliwowej, co poprzedni model z silnikiem V-6.
Cała oferta silników V-8 dostarcza średnio o 1 mpg lepszej ekonomii paliwowej w porównaniu do poprzedniego F-150.
Silniki diesla i EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem gazu planowane są w F-150 w 2010 roku.
Najwięcej „inteligentnych” funkcji
Badacze Forda spędzili tysiące godzin, wysłuchując nabywców ciężarówek, aby czerpać inspirację dla szeregu inteligentnych nowych funkcji w nowym Fordzie F-150 z 2009 roku.
Zaczyna się od sprytnego wnętrza, które ma konsolę z przejrzystym przepływem, wydłużoną o około 2 cale, wystarczająco dużą, aby pomieścić dwa lub więcej laptopów. Na krawędziach pojemnika uformowano specjalne rowki, które umożliwiają przechowywanie teczek. Konsola posiada również wielopoziomową, zdejmowaną tacę oraz zamki zabezpieczające wartościowe przedmioty.
Wnętrze zawiera ponad 30 miejsc na przechowywanie, począwszy od pojemnika na górze deski rozdzielczej, aż po liczne małe przestrzenie zaprojektowane do przechowywania narzędzi, takich jak telefony komórkowe, odtwarzacze MP3, PDA i karty dostępu do bram.
Nowoczesny, bardziej ergonomiczny dźwignia zmiany biegów nadal znajduje się na konsoli. Nowe, większe przyciski i przełączniki są ergonomicznie zaprojektowane i łatwo dostępne dla kierowcy. Port USB i wejście dla odtwarzacza MP3 są wygodnie umieszczone na desce. Dwa gniazda 12-woltowe znajdują się na desce rozdzielczej i w konsoli środkowej.
Nawet skrzynia ładunkowa w nowym F-150 przełamuje schemat z inteligentnymi i funkcjonalnymi cechami, których konkurencja nie może dorównać. Klasowa pojemność ładunkowa wynosząca 65,5 stopnia sześciennego to dopiero początek historii.
Skrzynia ładunkowa F-150 została przystosowana do łatwiejszego użytkowania, większej elastyczności oraz dostępności dzięki nowym funkcjom, takim jak wyłączne w branży Forda schody w tylnym zderzaku i na bokach skrzyni, składany przedłużacz łóżka oraz system zarządzania ładunkiem.
„Te funkcje same w sobie są imponujące. Dla klienta, który korzysta ze skrzyni ładunkowej pięć, sześć lub siedem razy dziennie, te innowacje razem wzięte mają ogromne znaczenie,” powiedział O’Leary.
Tego samego rodzaju logika skłoniła zespół do wprowadzenia innych inteligentnych funkcji na ciężarówce, w tym systemu Ford Easy Fuel™ Capless Fuel-Filler. Kiedy tankowanie zostanie zakończone, a dysza zostanie zdjęta, system automatycznie się zamyka, zmniejszając emisję.
Nowy Ford F-150 z 2009 roku pozwoli także klientom ciężarówek być połączonym z światem jak nigdy dotąd. Ford współpracował z Microsoftem, Sony i SIRIUS, aby zaoferować klientom nowoczesne technologie, które pomogą im pozostać w kontakcie z ich życiem podczas podróży, w tym:
Wyłączne w branży Ford SYNC™, aktywowany głosem, bezprzewodowy system komunikacji i rozrywki w pojeździe, oferuje jeszcze więcej funkcji w nowym modelu, z systemem 911 Assist i raportem zdrowia pojazdu.
SIRIUS Travel Link™, który w połączeniu z nawigacją aktywowaną głosem dostarczy użytkownikom szereg usług danych, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, warunkach pogodowych z wybrzeża na wybrzeże oraz ceny paliw w ponad 120 000 stacjach benzynowych.
Nawigacja aktywowana głosem, która integruje kilka funkcji, w tym rozpoznawanie głosu do wprowadzania celu, kontrolę klimatyzacji i radio satelitarne SIRIUS w jeden łatwy w użyciu system, wyświetlający je na 8-calowym ekranie dotykowym.
System audio Sony, który oferuje 700 watów mocy, dźwięk przestrzenny 5.1 i 10 głośników oraz wzmacniaczy Sony, certyfikowany przez Sony, aby zapewnić unikalne, bogate doświadczenie słuchowe.