Ponad 1000 inżynierów pracowało nad dwunastą generacją modelu F-150, aby pomóc najlepiej sprzedającemu się pojazdowi w historii motoryzacji pozostać na szczycie, mimo światowego kryzysu finansowego.
F-150 został opracowany w 35 wersjach, oferując coś dla każdego. Od ranczera w Teksasie po wykonawcę w Florydzie, istniała wersja odpowiednia do każdego zadania. Co najważniejsze, mógł również pełnić rolę samochodu rodzinnego.
Podczas gdy Regular Cab był solidnym pojazdem dla rodziny, Super Cab znajdował się pomiędzy nim a Super Crew. Choć również wyposażony w cztery drzwi, różnił się od większego brata, mając drzwi otwierane w tył dla pasażerów siedzących z tyłu. W zależności od budżetu, mógł również oferować efektowny wygląd z chromowaną kratką z trzema żebrami z przodu oraz schodkową linią nad przednimi drzwiami.
Wewnątrz Super Cab zapewniał komfort dla pasażerów z przodu, dzięki szerokim fotelom. Potężna konsola centralna, która pełniła funkcję schowka i posiadała dźwignię zmiany biegów, dzieliła kabinę na dwie części. Pełny zestaw wskaźników wyposażony w dwie duże tarcze i cztery małe wskaźniki dostarczał kierowcy niezbędnych informacji. Dodatkowo, pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem znajdował się wyświetlacz LCD, pokazujący więcej danych z komputera pokładowego.
Podobnie jak jego rodzeństwo, Super Cab miał hydroformowaną ramę zaprojektowaną z myślą o wytrzymałości i intensywnych obciążeniach na trudnym terenie. Ford oferował dwie długości pojazdu, w zależności od rozmiaru skrzyni ładunkowej, która dostępna była w trzech wymiarach. Pod maską producent zamontował wybór trzech silników V8, które generowały moc od 248 do 320 koni mechanicznych. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów była standardem w całej gamie modelu.
Wizja zespołu Forda odpowiedzialnego za pickupy była jasna: Przeprojektować ulubiony samochód Amerykanów od podstaw, aby zapewnić klientom bezkonkurencyjną funkcjonalność, bezprecedensowy wybór oraz szereg inteligentnych, rewolucyjnych funkcji.
Rezultatem jest nowy Ford F-150 z 2009 roku, nowy punkt odniesienia w kategorii dużych pickupów od lidera branży, który od 1948 roku zbudował ponad 33 miliony pickupów F-Series.
Zespół Forda przyjął holistyczne podejście do modernizacji nowego F-150 z 2009 roku – od funkcji, które są unikalne w tej kategorii, po nowoczesny wygląd z dramatycznym, trzypasowym grillem oraz bardziej przestronnym, elastycznym i wyrafinowanym wnętrzem, aż po bezprecedensowy wybór stylów kabiny i poziomów wykończenia – w tym nową serię Platinum, która redefiniuje luksus w pickupach.
Ulepszenia są równie imponujące pod blachami. Nowa, wytrzymała, lżejsza rama jest fundamentem, który pozwala temu solidnemu pickupowi dostarczyć więcej mocy, lepszą ekonomikę paliwową i bezpieczeństwo oraz dodatkowe możliwości holowania i ładunku.
„Ford F-150 to amerykańska ikona,” powiedział Mark Fields, prezydent Forda na Amerykę. „Ford jest liderem w segmencie pickupów, a klienci F-150 oczekują i domagają się najlepszego samochodu na rynku.
„Nasz zespół nie tylko spełnił te oczekiwania, ale je przewyższył dzięki nowemu F-150 z 2009 roku,” dodał Fields. „Z transformacją produktów Forda w pełnym rozkwicie, nowy F-150 nie mógł pojawić się w lepszym momencie – zarówno dla Forda, jak i dla naszych klientów.”
W sumie ponad 1000 inżynierów, projektantów, badaczy i innych pracowników Forda współpracowało, aby opracować nowy model F-150 z 2009 roku. Zespół inspirował się słuchając szerokiej bazy klientów Forda.
„Przed rozpoczęciem prac nad nowym pickupem kontynuowaliśmy rozmowy z ludźmi, którzy korzystają z tych samochodów na co dzień w pracy i w czasie wolnym,” powiedział Matt O’Leary, główny inżynier F-150 z 2009 roku. „Odwiedziliśmy ich rancza, miejsca pracy i domy, upewniając się, że stworzyliśmy funkcje, które poprawią ich doświadczenia związane z posiadaniem pojazdu, a tak naprawdę – ich życie.”
Klienci zauważą rezultaty, gdy nowy F-150 z 2009 roku zjedzie z linii produkcyjnej w zakładzie Forda w Dearborn (Michigan) oraz w zakładzie montażowym w Kansas City w Claycomo, Missouri – oraz kiedy nowy F-150 trafi do sprzedaży w salonach dealerskich tej jesieni.
Najbardziej zdolny
Klienci F-150 podejmują się trudnych zadań zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, dlatego potrzebują dużego pickupa, który sprosta tym wyzwaniom. Obecny F-150 jest już najzdolniejszym pickupem na rynku, ale zespół Forda podniósł poprzeczkę z modelem z 2009 roku.
Ulepszenia zaczynają się od w pełni zamkniętej ramy F-150 z 2009 roku, skonstruowanej z wykorzystaniem stalowych szyn bocznych o wysokiej wytrzymałości. Lekka rama zapewnia o 10% większą sztywność skrętną, co przekłada się na lepszą trwałość i bezpieczeństwo. Solidne podwozie umożliwiło także nowemu F-150 zwiększenie możliwości holowania i przewożenia ładunków w różnych konfiguracjach kabiny.
„Nowa, ulepszona rama przyczynia się do zwiększenia ładowności i zdolności holowniczej, a także poprawy ekonomii paliwowej, co jest istotne dla klientów,” powiedział O’Leary.
Dzięki wytrzymałości ramy oraz kompleksowemu pakietowi standardowego wyposażenia bezpieczeństwa, w tym poduszkom powietrznym zasłonowym, nowy F-150 został zaprojektowany tak, aby zdobyć najwyższe oceny bezpieczeństwa od Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytutu Ubezpieczeń na Drogach.
Uzupełniająca nowoczesna rama wyposażona jest w zaawansowany zestaw funkcji, które zapewniają F-150 stabilność i bezpieczeństwo w każdych warunkach drogowych i ładunkowych. Nowy F-150 oferuje standardowy system AdvanceTrac® z RSC® (Kontrola Stabilności Przyczepy) oraz opcjonalną kamerę tylnego widoku, a także zintegrowany system sterowania hamulcami przyczepy – pierwszy taki w tej kategorii lekkich pickupów.
Wnętrze nowego F-150 SuperCrew oferuje więcej użytecznej przestrzeni dla przewożenia większej liczby osób i bagażu, dzięki wydłużeniu o 15 cm, co poprawia przestronność tylnej kanapy oraz możliwości ładunkowe. Mechanicznie składane tylne siedzenie podnosi się i odsłania. W połączeniu z całkowicie płaską podłogą, ta funkcja daje nowemu SuperCrew 1622 litrów przestrzeni za przednimi siedzeniami i pozwala na przewożenie przedmiotów o wysokości do 121 cm, takich jak telewizor LCD, który trzeba przetransportować ze sklepu elektronicznego do domu.
Najwięcej wyboru
Seria F Forda może być najlepiej sprzedającym się pojazdem w Ameryce, ale „jeden rozmiar dla wszystkich” nie jest odpowiedni dla dzisiejszego nabywcy pickupów. Od ranchera z Teksasu po generalnego wykonawcę na Florydzie, klienci F-150 mają różne potrzeby i gusta.
W odpowiedzi zespół Forda zaprojektował pickup, który oferuje więcej wyboru niż jakikolwiek inny duży pickup na rynku. Z trzema stylami kabin, czterema opcjami skrzyń ładunkowych i siedmioma unikalnymi poziomami wykończenia, F-150 dostępny jest w 35 różnych konfiguracjach, aby zaspokoić najszerszy zakres potrzeb i oczekiwań klientów – wszystko dostarczane z najwyższą jakością.
Klienci mogą wybierać od prostego XL, przez sportowego STX i terenowego FX4, po średniej wielkości XLT. Dla tych, którzy szukają solidnego luksusu, Ford oferuje modele F-150 Lariat i King Ranch.
Nowością w F-150 z 2009 roku jest seria Platinum, najbardziej luksusowy F-150 w historii, odpowiadający na wieloletnie pytanie: Jak wysoko klienci pickupów chcą sięgać?
Uderzający F-150 Platinum ma satynowany grille z drobnymi wstawkami, 10-stopniowe fotele kapitańskie pokryte skórą najwyższej jakości, z charakterystycznym przeszyciem i haftowanymi logo na oparciach. Akcenty z drewna Lauro oraz prawdziwe panele z wykończeniem ze szczotkowanego aluminium nadają desce rozdzielczej, konsoli centralnej i drzwiom ekskluzywny wygląd. Standardowe 20-calowe, 16-ramienne polerowane aluminiowe koła nadają pickupowi potężny wygląd na drodze.
W związku z rosnącym zainteresowaniem klientów personalizacją swoich pickupów, Ford oferuje najszerszy wybór kół w tej kategorii, z 13 opcjami w całej linii F-150.
Pod maską nowy F-150 będzie wyposażony w trzy nowoczesne silniki V-8, połączone z 4-biegową lub nową, oszczędną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Do dyspozycji będą:
- 5,4-litrowy silnik V-8 Triton z 3 zaworami, który został zoptymalizowany pod kątem lepszej wydajności z poprawioną mocą i momentem obrotowym, i jest zdolny do pracy na E85 (85% etanolu i 15% benzyny), zwykłej benzynie bezołowiowej lub dowolnej mieszance pomiędzy.
- 4,6-litrowy silnik V-8 z 3 zaworami, który jest nowością w F-150. Oba silniki 5,4-litrowe i 4,6-litrowe stosują wtrysk otwarty. Ta unikalna funkcja poprawia przepływ paliwa do komory spalania, co skutkuje zwiększeniem mocy podczas holowania oraz obniżeniem emisji.
- 4,6-litrowy silnik V-8 z 2 zaworami, trzecia opcja V-8 w ofercie, która zapewnia więcej mocy przy tym samym zużyciu paliwa, co silnik V-6 w poprzednich modelach.
Ta oferta wyłącznie silników V-8 przynosi średnio 1 mpg poprawy w ekonomii paliwowej w porównaniu do poprzedniego modelu F-150.
Silniki wysokoprężne oraz EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa są planowane dla F-150 w 2010 roku.
Najwięcej „inteligentnych” funkcji
Badacze Forda spędzili tysiące godzin, słuchając nabywców pickupów, aby zainspirować się do stworzenia szeregu inteligentnych nowych funkcji w nowym F-150 z 2009 roku.
Zaczyna się od przemyślanego wnętrza, które posiada konsolę przelotową wydłużoną o około 5 cm, wystarczającą do schowania dwóch lub więcej laptopów. Specjalne wypustki są wbudowane w krawędzie schowka, aby pomieścić teczki na dokumenty. Konsola ma także wielopoziomową, wyjmowaną tackę oraz zamki chroniące cenne przedmioty.
Wnętrze zawiera ponad 30 miejsc do przechowywania, od schowka nad deską rozdzielczą po wiele małych przestrzeni na takie przedmioty jak telefony komórkowe, odtwarzacze MP3, PDA czy karty dostępu do bram.
Przeprojektowana, bardziej ergonomiczna dźwignia zmiany biegów pozostała na konsoli. Nowe, większe przyciski i przełączniki są zaprojektowane ergonomicznie i znajdują się w łatwym zasięgu i widoku kierowcy. Złącze USB i gniazdo dla odtwarzacza MP3 są wygodnie umieszczone na desce rozdzielczej. Dwa gniazda 12-woltowe znajdują się na desce rozdzielczej i w konsoli centralnej.
Nawet skrzynia ładunkowa nowego F-150 przełamuje schematy, oferując sprytne i funkcjonalne funkcje, których konkurencja nie może zaoferować. Pojemność ładunkowa wynosząca 1850 litrów jest dopiero początkiem opowieści.
Skrzynia ładunkowa F-150 jest łatwiejsza w użyciu, bardziej elastyczna i dostępna dzięki nowym funkcjom, takim jak ekskluzywne w branży stopnie boczne w burtach oraz rozkładany stelaż do ładowania i system zarządzania ładunkiem.
„Te funkcje same w sobie robią wrażenie. Dla klienta, który korzysta ze swojej skrzyni ładunkowej pięć, sześć czy siedem razy dziennie, te innowacje w połączeniu robią ogromną różnicę,” powiedział O’Leary.
Podobna logika skłoniła zespół do uwzględnienia innych sprytnych funkcji, w tym systemu Ford Easy Fuel™ z bezlekkowym wlewem. Po zakończeniu tankowania i usunięciu pistoletu, system automatycznie się uszczelnia, co redukuje emisję.
Nowy Ford F-150 z 2009 roku pozwoli także klientom pickupów być połączeni z światem jak nigdy dotąd. Ford współpracował z Microsoftem, Sony i SIRIUS, aby oferować klientom nowoczesne technologie, które pomogą im pozostać w kontakcie z życiem w trasie, w tym:
Wyłączny w branży system Ford SYNC™, aktywowany głosowo, bezprzewodowy system komunikacji i rozrywki w pojeździe oferuje jeszcze więcej funkcji w modelu na rok 2009, w tym asystenta 911 i raport zdrowia pojazdu.
SIRIUS Travel Link™, który w połączeniu z nawigacją aktywowaną głosowo, zapewnia użytkownikom zestaw usług danych, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, ogólnokrajowe warunki pogodowe oraz ceny paliw w ponad 120 000 stacjach benzynowych.
Nawigacja aktywowana głosowo, która integruje kilka funkcji, w tym wprowadzanie celu głosem, kontrolę klimatu oraz radio satelitarne SIRIUS w jednym łatwym w obsłudze systemie, wyświetlanym na dotykowym wyświetlaczu o przekątnej 20 cm.
System audio Sony, który oferuje moc 700 watów, dźwięk przestrzenny 5.1 oraz 10 głośników i wzmacniaczy Sony, zapewnia unikalne, bogate doświadczenie słuchowe.