Ford wprowadził czwartą generację modelu Fiesta w 1995 roku, a w 1999 roku przeszedł ją odświeżenie. Choć nie była to całkowicie nowa konstrukcja, zyskała zupełnie inny wygląd.
Ford zastosował nowoczesny język designu New-Edge, który wykorzystano w pierwszej generacji modelu Focus oraz sportowym modelu Puma. Celem było połączenie długich, zaokrąglonych linii z ostrymi kątami. Kompaktowy pojazd odniósł taki sukces, że kierownictwo Forda zdecydowało się na zastosowanie tego samego motywu w mniejszej Fiście.
Od owalnych reflektorów po trójkątne, proces projektowania był skomplikowany i wymagał wprowadzenia nowych błotników, maski oraz grilla. Tylna klapa, osłony boczne oraz tylna ściana zostały zaprojektowane na nowo, aby pomieścić nową parę tylnych świateł, które wpisywały się w ten sam trend. Wersja trzydrzwiowa wyglądała sportowiej, jednak Ford nie wyposażył jej w silniki, które pasowałyby do jej wyglądu.
Wnętrze nadal nawiązywało do ery biodesignu, z zaokrąglonymi kształtami i wygiętym kokpitem. Ford wprowadził tu i ówdzie kilka zmian w przyciskach oraz systemie audio. W wersji Ghia projektanci dodali wykończenie drewniane, które mogło wyglądać lepiej w większym samochodzie niż w modelu z segmentu małych pojazdów. Przestronność wnętrza była odpowiednia dla rodziny czteroosobowej, z wystarczającą ilością miejsca na nogi z tyłu.