Szósta generacja Forda Fiesty, zaprezentowana w 2007 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, wprowadziła filozofię projektowania kinetic, która zadebiutowała w 2006 roku.
W porównaniu do poprzedniej generacji, design zewnętrzny uległ ogromnej zmianie, wyrażając zwinność i charakter. Agilny wygląd nadano dzięki dużemu grille’owi umieszczonemu w dolnej części zderzaka, w którym znajdowało się mocowanie tablicy rejestracyjnej. Płynna linia dachu kończyła się w małym spoilerze, a mocno nachylona słupka A dodawała dynamicznego wyglądu.
Zarówno wersja 3-drzwiowa, jak i 5-drzwiowa opierały się na tej samej konstrukcji, dlatego 5-drzwiowa nie miała mniej sportowego ani dynamicznego designu.
Nowa Fiesta została zbudowana na globalnej platformie B-Forda i charakteryzowała się prostym układem zawieszenia z kolumnami McPhersona z przodu oraz półniezależnym zawieszeniem tylnym.
W porównaniu do wersji 3-drzwiowej, modele 5-drzwiowe miały większą powierzchnię szklaną, co sprawiało, że wnętrze wydawało się bardziej przestronne.
W środku, Fiesta 5-drzwiowa oferowała przestronną kabinę dla pasażerów z przodu, jednak pasażerowie z tyłu mieli problemy z ograniczoną przestrzenią na nogi i nad głową.
Wnętrze było dość nowoczesne jak na 2008 rok, a w zależności od poziomu wyposażenia, oferowało automatyczną klimatyzację, podgrzewane elektryczne lusterka boczne oraz automatyczną skrzynię biegów.
Dostępne były zarówno silniki benzynowe, jak i turbo-diesla, które mogły być połączone z 5-biegową lub 6-biegową manualną skrzynią biegów, w zależności od zainstalowanego silnika.
Całkowicie nowy Ford Fiesta to najnowszy przykład filozofii projektowania opartej na kinetyce firmy, rozwijający ekscytujący duch charakterystycznych modeli koncepcyjnych Forda, takich jak iosis i iosis X, oraz premium odczucie najnowszej generacji modeli produkcyjnych, takich jak nowy Mondeo i Focus, przenosząc nowoczesny styl rodziny Forda do segmentu małych samochodów.
Śmiałe grafiki
Od momentu wprowadzenia koncepcyjnego pojazdu iosis w 2005 roku, każdy nowy Ford został stworzony w nowej interpretacji tego języka form, przekładając charakterystyczne śmiałe elementy graficzne i proporcje, tworząc rodzinę wyrazistych modeli.
Martin Smith, dyrektor ds. projektowania Forda w Europie, używa wyrażeń takich jak „precyzyjnie rzeźbiony”, „zwrotna muskularność” i „wysportowana sylwetka”, aby opisać filozofię projektowania Forda, która stworzyła nowego Forda Fiestę.
Nie oznacza to jednak podejścia „jeden rozmiar pasuje do wszystkich”. Martin Smith wyjaśnia: „Projektowanie kinetyczne to nie tylko kwestia ‚wycinania i wklejania’ z jednego pojazdu do drugiego; każdy z nich jest nową interpretacją podstawowych elementów projektowych. Kinetyczny mały samochód może akcentować różne elementy języka form w porównaniu z większym samochodem, oraz w różnym stopniu.”
Efektem jest nowy Ford Fiesta, który dołącza do rodziny pojazdów, które są natychmiast rozpoznawalne jako nowe generacje Fordów, a jednocześnie posiadają wyrazisty charakter, aby przyciągnąć określonych odbiorców. Nowy Ford Fiesta emanuje pewnością siebie, stylem i indywidualnością.
„Mamy teraz kinetyczny wygląd rodziny – każdy indywidualny, ale od razu rozpoznawalny jako część nowej generacji pojazdów Forda,” wyjaśnia Smith.
Od koncepcji do rzeczywistości
Dla nowego Forda Fiesty wyzwaniem dla Smitha i jego zespołu było odzwierciedlenie uznanego charakteru i dynamiki jazdy, które ten popularny mały samochód zawsze reprezentował, jednocześnie odnawiając markę Ford Fiesta, aby przyciągnąć całkowicie nową generację klientów, z których wielu jest nowymi użytkownikami Forda i nowymi klientami Fiesty. Oprócz tego zespół musiał zapewnić, że nowy Ford Fiesta jest niewątpliwie nowoczesnym Fordem.
Przede wszystkim młoda grupa docelowa została wczesnej zdefiniowana przez zespół projektowy jako „Postępowi projektanci” – grupa, która od razu zidentyfikowała się z filozofią projektowania kinetycznego „energią w ruchu”.
Na wczesnym etapie procesu projektowania zespół projektowy pokazał różne koncepcje projektowe grupom tych klientów, przekładając preferowane pomysły na oryginalny Ford Verve Concept, który później zaprezentowano na targach motoryzacyjnych na całym świecie.
Od samego początku koncepcja Verve została stworzona z myślą o produkcji. Poprzez ten proces klienci nowego Forda Fiesty mogą wyraźnie dostrzec silny związek wizualny między koncepcyjnym autem, które ich ekscytowało, a powstałym z niego samochodem produkcyjnym.
Mały Ford dla nowej generacji
Od przodu do tyłu, całkowicie nowy Ford Fiesta emanuje obecnością i indywidualnością.
Posiada charakterystyczną, śmiałą „twarz” Forda. Najbardziej zauważalnie wykorzystuje sygnaturę, dużą, odwróconą trapezoidalną dolną kratkę oraz dużą, centralnie umieszczoną owalną emblemat Forda, które charakteryzują zarówno koncepcję Verve, jak i inne nowoczesne pojazdy rodziny Forda.
Chrom i jasne wykończenia są używane selektywnie, niczym biżuteryjne akcenty, aby przekazać elegancję i wyrafinowanie. Dolna kratka posiada ten efekt z czystym, precyzyjnym chromowanym otoczeniem.
Kratka jest wykończona poziomą belką rejestracyjną i oprawiona dynamicznie wyglądającą przednią strukturą, uformowaną jakby na obu bokach maski znajdowały się „umuskulone mięśnie”.
Zastosowanie tak mocnej „twarzy” tworzy rozpoznawalność i komunikuje postawę, która jest śmiała i sportowa, a jednocześnie przyjazna i angażująca.
„Skupiliśmy się na wprowadzeniu do Forda Fiesty więcej emocji i charakteru oraz sprawieniu, aby samochód wydawał się większy i bardziej atletyczny niż poprzedni model, mimo że pozostaje tej samej wielkości,” wyjaśnia Stefan Lamm, główny projektant zewnętrzny Forda w Europie. „Kratka to jeden z głównych elementów osiągnięcia tego celu, przyciągając uwagę do przodu auta.”
Przechodząc do tyłu, smukłe, owiewające reflektory ostro wznoszą się, tworząc mocne wizualne oświadczenie, a także pozwalają na bardzo krótką linię zamknięcia do rzeźbionej, klapowo otwieranej maski. Ten zabieg nadaje nowemu Fordowi Fieście przyjazną, otwartą i zapraszającą osobowość, a z kolei pomaga spełnić wymagania ochrony pieszych.
Silne elementy charakterystyczne marki występują wzdłuż boku pojazdu, z wyraźnie zarysowanymi nadkolami – teraz kluczowa cecha DNA marki Ford, obecna w całym portfolio modeli. Komunikują one napięcie i muskularność, co jest cechą charakterystyczną projektowania kinetycznego.
Nad nadkolami znajduje się rosnąca linia bocznej listwy, silna dynamiczna linia, która przebiega wzdłuż boku samochodu w kierunku wysokiego zespołu tylnych świateł. Ta linia podtrzymuje „stożkową” postawę, która była podziwiana w koncepcji Verve i komunikująca solidność. Podcięta płyta biegnąca pod tym wykresem dodaje siły i napięcia, podczas gdy klamki drzwi są starannie zintegrowane, dla schludnego, harmonijnego wykończenia.
Opadający słupek A wysuwa się do przodu w kierunku linii środkowej przedniego koła, aby wizualnie skrócić zwis, podczas gdy okno w słupku A dodaje sportowego wyglądu i poprawia widoczność.
Nowa Fiesta zachowuje smukły profil i sposób wykończenia obszaru szybowego – lub Day Light Opening (DLO) – koncepcji Verve. Działa to jako wizualne wzmocnienie pozornej ruchomości, co znacząco podkreśla sportowy charakter samochodu. Okna boczne tworzą spójną grafikę okna bocznego – kolejny element projektowania kinetycznego, który komunikuje dynamizm.
Górna łuk tej formy okna tworzy linię cechującą, która integruje kształty tylnych świateł i tylnego spojlera w spójną sygnaturę, podczas gdy elegancki chromowy akcent oprawia dolną część bocznej szyby i podkreśla ustalony „kick-up” Forda w dolnym tylnym rogu.
W tym samym czasie, opadająca linia dachu rozciąga się zachęcająco od wysuwającego się słupka A, oprawiając odważną grafikę profilu szyby bocznej Forda Fiesty, tak jak w koncepcji Verve.
To podejście projektowe stosowane jest zarówno w modelach trzydrzwiowych, jak i pięciodrzwiowych, zachowując dramatyczny i dynamiczny profil bez rezygnacji z prawdziwego pakietu samochodu rodzinnego.
„Podchodziliśmy do projektu pięciodrzwiowego tak samo poważnie jak do trzydrzwiowego,” mówi Stefan Lamm. „Oba samochody oparte są na tym samym nadwoziu, co czyni pięciodrzwiowy model szczególnie sportowym i dynamicznym, niemal jak pięciodrzwiowe coupé.”
Z tyłu samochodu łączą się różne elementy kinetyczne, w tym szlifowany obszar tylnej szyby, niska linia dachu wznosząca się do małego spojlera, charakterystyczna grafika tablicy rejestracyjnej oraz dramatyczne tylne światła z motywem plastra miodu, umieszczone wysoko na tylnych rogach Forda Fiesty. Smith uważa, że ta kombinacja to „najbardziej charakterystyczny aspekt pojazdu”.
Zintegrowany, ciemnoszary dolny wstawka dyfuzora podkreśla kształt zderzaka i dodaje sportowej postawy nowemu Fordowi Fieście. Dyfuzor nadaje tyłowi lekkości, podczas gdy jego linie rozciągające się na zewnątrz w kierunku krawędzi zderzaka ponownie kierują wzrok na koła i sportową postawę Forda Fiesty.
Łatwo byłoby przeoczyć takie subtelne elementy, gdyby nie były zaprojektowane w taki sposób, aby być podkreślone przez kolor. Unikalny zewnętrzny kolor europejskiego koncepcyjnego modelu Verve – nazwany Hot Magenta – został przeniesiony na produkcyjny samochód jako jeden z siedmiu nowych kolorów opracowanych dla nowego Forda Fiesty – łącznie 15 kolorów zewnętrznych dostępnych.
Projekt wnętrza
Stworzenie uderzającego, kinetycznego kształtu zewnętrznego to tylko część historii projektowej nowej Fiesty i koncepcji Ford Verve, która jej towarzyszyła. Nowa Fiesta jest tak samo dramatyczna wewnątrz, jak i na zewnątrz, z odważnym użyciem dynamicznych linii, pełnych powierzchni i śmiałych grafik.
Wyraźnie ukształtowane powierzchnie i kontrastujące kolory oraz materiały występują w otulającym projekcie deski rozdzielczej, który obejmuje kierowcę i pasażera i tworzy indywidualną przestrzeń. Dzięki zastosowaniu starannie dobranych kolorów i wykończeń, wnętrze nowego Forda Fiesty spełnia pełne spektrum oczekiwań klientów, od zabawnego poczucia mody po dojrzałą wyrafinowaną elegancję.
„To ciepła, zachęcająca kabina,” wyjaśnia Niko Vidakovic, główny projektant wnętrza Forda w Europie. „Zadbaliśmy o to, aby ogólne odczucie było utrzymane w całej gamie nowego Forda Fiesty, ale różnicowane za pomocą różnych kolorów i materiałów wykończeniowych.”
Zaprojketowane na czasy
W celu inspiracji, zespół projektowy nowego Forda Fiesty dokładnie badał stylizację i wykorzystanie dóbr luksusowych oraz elektroniki użytkowej w celu stworzenia wyglądu i odczucia kabiny nowego Forda Fiesty oraz głównych kontrolek.
Z miejsca kierowcy oko przyciąga od razu uderzająca centralna konsola instrumentów nowego Forda Fiesty. Zaprojektowana dla globalnej populacji, która zna język projektowania i intuicyjną obsługę telefonów komórkowych oraz osobistych odtwarzaczy muzycznych, centralna konsola nowego Forda Fiesty zawiera interfejs człowiek-maszyna (HMI), połączony z wielofunkcyjnym wyświetlaczem w wysoko zamontowanej obudowie, blisko pola widzenia kierowcy.
Funkcjonalnie, kluczowym elementem projektu jest odseparowanie tradycyjnych elementów systemu rozrywki samochodowej – ekranu, elementów sterujących i elektroniki – coś, co stało się możliwe tylko dzięki rozwojowi technologii. Oddzielenie tych elementów pozwoliło projektantom umieścić przyciski i pokrętła w optymalnej pozycji ergonomicznej w projekcie, który przypomina logikę użytkowania nowoczesnego telefonu komórkowego.
„Samochody w przeszłości miały ‚wielką cegłę’ jako jednostkę audio, co tworzyło pionowe powierzchnie,” wyjaśnia Vidakovic. „W nowej Fieście jedyną widoczną częścią elektroniki jest slot na płyty CD. Przyciski i wyświetlacze wielofunkcyjne są oddzielone od jednostki sterującej, co znacznie mniej ogranicza swobodę w projektowaniu.”
W rezultacie każdy przycisk i przełącznik w HMI został starannie zaprojektowany z dbałością o szczegóły, co charakteryzuje dobre projekty urządzeń elektronicznych przenośnych. Nowy Ford Fiesta wprowadza nowe podejście do formy i funkcji, a centralna konsola instrumentów wygląda i odczuwana jest bardzo odmiennie niż tradycyjne przełączniki motoryzacyjne.
Echo tego tematu to stylowe pokrętła do sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją, które znajdują się u podstawy centralnej konsoli, zaprojektowane w celu odzwierciedlenia wyglądu i odczucia wysokiej jakości sterowników pryszniców.
„Proste akcenty mogą promieniować poczuciem jakości,” mówi Vidakovic. „To są kluczowe punkty dotykowe w kabinie, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, a stworzenie poczucia klasy poprzez ich stylizację i ruch było niezbędne.”
Precyzja i pewność siebie
Otaczająca centralną konsolę kilka definiujących elementów wnętrza, które natychmiast informują, że to musi być nowy Ford – każdy z tych elementów zaprojektowano w celu odzwierciedlenia charakteru pojazdu.
„Najważniejsze jest koło kierownicy,” podkreśla Vidakovic. „To kluczowa interakcja między kierowcą a pojazdem, a jego rozmiar i odczucie komunikuje sportowy charakter i pewną jakość jazdy nowego Forda Fiesty.”
Koło ma nowoczesne, rzeźbione wyczucie, z jasnymi akcentami na szprychach, co tworzy futurystyczny wygląd. To wzmocnione jest przez widok przez koło na precyzyjnie wykonane główne instrumenty i elementy sterujące. Główny wyświetlacz – prędkościomierz i obrotomierz – są oprawione w wyglądające jak lornetki, krótkie tunele z jasnymi akcentami, które uzupełniają centralną konsolę i kontrastują z kolorami wnętrza w kolejny przykład ekspresywnego designu.
Dbałość o szczegóły obejmuje takie elementy jak nowe przełączniki na kolumnie kierownicy, zaprojektowane tak, aby były precyzyjne i przyjemne w użyciu. Ponownie zespół projektowy czerpał inspirację spoza motoryzacji, a w tym przypadku dostarczyły ją opakowania luksusowych kosmetyków, które często zawierają wyrafinowane, jakościowe detale, aby przekazać atrakcyjność marki. Klamki kolumny używają wagi i precyzyjnego działania, aby komunikować jakość i responsywność.
Jakość jest również widoczna w wielu detalach wnętrza nowej Fiesty, w tym w takich akcentach jak szycie na skórzanych siedzeniach, faktura tkaniny siedzeń oraz zabawna grafika „Y” na powierzchniach siedzeń.
Kolory tworzą nastrój
Podobnie jak w przypadku zewnętrznego wyglądu, kolory odgrywają tak samo ważną rolę jak kształt w definiowaniu i ustanawianiu charakteru i postawy różnych modeli nowego Forda Fiesty.
Zakres i różnorodność kolorów, materiałów i wykończeń wnętrza jest klasą wiodącą i zaspokoi potrzeby zarówno tradycyjnych klientów, jak i przeważnie młodszych nabywców, którzy mogą być nowi w marce Ford.
W sumie dostępnych jest pięć wyraźnych opcji serii – Ambiente, Trend, Ghia, Sport i Titanium – oraz 11 różnych kombinacji kolorystycznych i wykończeniowych dla wnętrza.
Każda opcja ma dwukolorową deskę rozdzielczą, z różnymi kontrastami, dobranymi do palety zewnętrznej – wyższe w modelach sportowych i stonowane w bardziej tradycyjnych wnętrzach Ghia.
Połączenie kolorów zaprojektowano tak, aby było harmonijne i zostało zainspirowane ekskluzywnymi materiałami i skórą haute couture, według Ruth Pauli, głównej projektantki kolorów i materiałów wykończeniowych Forda w Europie.
„Kolor odgrywa ważną rolę w nawiązywaniu emocjonalnej kontaktu z klientami,” wyjaśnia Pauli. „W nowej Fieście wybraliśmy ekspresyjne kolory w odpowiednich harmoniach i kontrastach, razem z jakościowymi materiałami, takimi jak skóra w dotyku. Te detale wprowadzają poczucie ‚klasowości’ do małego samochodu w dużej ilości.”
Wykorzystanie koloru i elementów projektowania kinetycznego pozwoliło zespołowi projektowemu stworzyć bardziej współczesne interpretacje ustalonych modeli, takich jak Ghia, oraz włączyć nowe rozważania, takie jak moda uliczna, do innych modeli w ofercie. Na przykład:
- Model Ambiente oferuje ciepłą, zapraszającą kabinę, stosując jasny kontrast w desce rozdzielczej
- Seria Trend czerpie inspirację z odzieży projektanckiej i garniturów szytych na miarę, aby podkreślić współczesne odczucie
- Nowy model Sport oferuje neutralny lub niebieski motyw w wyższych kontrastowych kolorach oraz wbudowany element graficzny, odzwierciedlający te używane w projektach snowboardowych
- Luksusowa seria Ghia wykorzystuje kolor złota szampańskiego, dla łagodniejszego, bardziej włoskiego stylu. Inspirowana luksusowymi markami, Ghia oferuje materiały o miękkim dotyku z niskim kontrastem, tonalnymi zmianami kolorów
- Nowoczesny model Titanium wykorzystuje kolor Soho Burgundy, z ciemnym połyskiem, wysokim kontrastem, dla smukłego, technicznego wyglądu, inspirowanego markami premium technologii
„Każda seria powinna wyglądać inaczej i mieć inne odczucie,” podsumowuje Pauli. „Ten sam, uderzający język formy wnętrza może stworzyć różnorodne nastroje poprzez zastosowanie różnych kolorów i materiałów wykończeniowych, od sportowego po wyrafinowany.”
Dla serii Titanium, Aesthetic Lighting Pack jeszcze bardziej podkreśla wykorzystanie koloru. W tej premium funkcji, lampa sufitowa składająca się z dwóch małych diod LED – umieszczonych w górnej lampce powitalnej – oświetla konsolę centralną i obszar zmiany biegów delikatnym czerwonym blaskiem.
Drugie źródło światła LED znajdujące się w panelu deski powyżej schowka emituje komplementarną, delikatną czerwoną światłość po stronie pasażera.
Gdy drzwi są otwierane, światła otoczenia stają się jaśniejsze i współdziałają ze światłami powitalnymi w strefie podłogowej. Nawet centralna konsola ma wewnętrzne podświetlenie LED w kolorze czerwonym, gdy jest otwarta, co odzwierciedla premium urządzenia elektroniczne.
Martin Smith podsumowuje: „To zaprojektowane, aby być najbardziej kompletnym, ekspresyjnym i ekscytującym Fordem Fiestą, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dla mnie, to samochód, który wywołuje natychmiastową reakcję emocjonalną – ‚Chcę go mieć’ – zanim nawet podejdziesz do niego.”
Reagujące prowadzenie – wyrafinowana jazda
W zależności od warunków drogowych i nastroju kierowcy, nowy Ford Fiesta oferuje połączenie sportowego i dynamicznego prowadzenia, wyrafinowanej i dojrzałej zdolności do hamowania oraz bezproblemowe osiągi w warunkach miejskich.
„Było bardzo ważne, aby nowa Fiesta zapewniała doskonałe możliwości prowadzenia, które oczekiwano od pojazdu Ford, czy to w mieście, czy na krętych wiejskich drogach i w różnych prędkościach,” mówi Norbert Kessing. „Naszym celem było stworzenie środowiska jazdy, w którym kierowca zawsze poczuje się komfortowo i ma pełną kontrolę.”
W celu zwiększenia kontrolowanego środowiska jazdy, inżynierowie Forda udoskonalili także Program Stabilności Elektronicznej (ESP) nowego Forda Fiesty, który jest dostępny jako opcja w całej gamie.
System ESP Forda Fiesty został opracowany w celu wzmocnienia sportowych cech jazdy nowej Fiesty. Jest zaprojektowany tak, by był nieinwazyjny podczas energicznej jazdy, ale aby zapewnić kluczową ochronę, jeśli sytuacja tego wymaga, co wymagało starannego i szczegółowego rozwoju.
„Łatwo jest uczynić samochód bezpiecznym za pomocą ESP, ale jeśli chcesz, aby samochód był również angażujący i zwrotny, to wymaga dużej uwagi na szczegóły. Jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy z nowym Fordem Fiestą,” mówi Kessing.
Więcej mocy – mniej emisji
W całej gamie modeli nowy Ford Fiesta łączy ulepszony i efektywny układ napędowy z redukcją wagi, aby zapewnić lepszą ekonomikę paliwa i zmniejszone emisje CO2.
Oferta Forda Fiesty – z czterema silnikami benzynowymi 16-zaworowymi Duratec oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi – oferuje prognozowaną średnią emisję CO2 na poziomie 132 g/km, co stanowi poprawę o 1,3% w porównaniu do już efektywnego poprzedniego Forda Fiesty. To stopniowe postępy oznaczają potencjalne oszczędności wynoszące ponad 11 000 ton CO2 w całej Europie, zakładając corzną sprzedaż w Europie porównywalną z poprzednią Fiestą i średnią odległość 15 000 kilometrów rocznie.
Jednak to dopiero początek historii; nowy Ford Fiesta wprowadza również najnowsze modele z serii ECOnetic niskiego poziomu CO2. Nowy Ford Fiesta ECOnetic oferuje imponujący moment obrotowy silnika 1.6-litrowego Ford Duratorq TDCi z docelową emisją CO2 wynoszącą zaledwie 99 gramów na kilometr (g/km).
„Tutaj widać, że całe trudne, nieugięte prace zespołu Forda Fiesty naprawdę opłacają się dla klienta,” mówi Joerg Beyer, główny inżynier modelu nowego Fiesty. „Redukcja zużycia paliwa i emisji CO2 była absolutnie kluczowa dla naszej strategii rozwoju układu napędowego dla nowego Forda Fiesty. Jest to ważne dla klientów; jest ważne dla Forda i ważne dla rządów. Wierzymy, że wyniki naszych wysiłków sprawiają, że nowa Fiesta to rzeczywiście atrakcyjny wybór dla kierowców dbających o środowisko.”
Nowy Ford Fiesta jest o około 40 kilogramów lżejszy niż jego poprzednik i należy również do najlepszych w swojej klasie pod względem małego przekroju czołowego wynoszącego 2,08 metra kwadratowego oraz współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,33. Podobnie, podczas gdy wielu konkurentów z każdym nowym pokoleniem rosło, nowa Fiesta obniżyła wysokość o 36 mm w porównaniu do poprzedniego modelu.
„Zachowaliśmy ostry fokus na unikaniu wzrostu rozmiaru i wagi,” mówi Beyer. „Kiedy połączysz to z nowymi technologiami układów napędowych, efektywnością aerodynamiczną i staranną kalibracją silnika, korzyści wynikające z ekonomiki paliwa i emisji naprawdę zaczynają się kumulować.”
Nowy system wspomagania kierownicy elektrycznej Forda (EPAS) również odgrywa swoją rolę. W porównaniu do tradycyjnych hydraulicznych pomp wspomagania kierownicy, które działają nieustannie, EPAS działa tylko wówczas, gdy potrzebne jest wsparcie kierownicy. Inżynierowie Forda zajmujący się układem napędowym i dynamiką pojazdu starannie skalibrowali system, aby zapewnić optymalną precyzję kierowania i odczucia dla kierowcy, jako główny cel w projektowaniu samochodu.
Wszystkie układy napędowe w nowym Fordzie Fieście spełniają normy emisji Euro Stage IV.
Duratorq TDCi – Lepiej niż kiedykolwiek
Dwa popularne silniki Duratorq TDCi, z nowoczesnym wtryskiem typu common-rail, są dostępne w nowym Fordzie Fieście, oferując nowe technologie, zwiększoną efektywność paliwową, niższe emisje CO2 i lepszą wydajność.
Klienci nowego Forda Fiesty mogą wybierać spośród popularnego silnika 1.4-litrowego o mocy 68 KM lub 1.6-litrowego o mocy 90 KM, oba oferują lepszą ekonomię paliwa w porównaniu do odpowiadającego mu modelu poprzedniej Fiesty.
W nowym Fordzie Fieście oba silniki mają identyczne oceny dla łącznego zużycia paliwa, wynoszącego zaledwie 4,2 litra na 100 kilometrów (67,3 mpg) i emisji CO2, wynoszącej zaledwie 110 g/km – poprawa w porównaniu do poprzedniej Fiesty wynosząca 6,7% dla silnika 1.4-litrowego i 4,6% dla 1.6-litrowego. W realnych liczbach poprawa ta odpowiada oszczędności około 45 litrów paliwa w ciągu średniego roku jazdy (15 000 kilometrów) dla silnika 1.4-litrowego – lub dodatkowego tankowania dla każdego klienta.
W innych warunkach silnik 1.4-litrowy uzyskuje 5,3 litra na 100 kilometrów (53,3 mpg) w cyklu miejskim i 3,5 litra na 100 kilometrów (80,7 mpg) w cyklu pozamiejskim. Silnik 1.6-litrowy ma ocenę 5,2 litra na 100 kilometrów (54,3 mpg) w cyklu miejskim i 3,6 litra na 100 kilometrów (78,5 mpg) w cyklu pozamiejskim.
Wszystkie silniki wysokoprężne Ford Duratorq TDCi są wyposażone w nowoczesną technologię wtrysku paliwa typu common rail dla wysokiej wydajności, dużej mocy ciągłej i niskiego zużycia paliwa. Dodatkowo, przy pełnym przyspieszeniu, kalibracja silnika pozwala na chwilowe przekroczenie maksymalnego nominalnego momentu obrotowego przez 'przejściowy nadmiar’, gdy kierowca tego potrzebuje do wyprzedzania lub podobnych sytuacji.
Technologia podwójnego wtrysku pilotażowego jest zastosowana dla silnika 1.4-litrowego TDCi, aby zapewnić płynną pracę i znaczne poprawienie poziomu hałasu, drgań i szumów (NVH). Wtryski pilotażowe to małe porcje paliwa wydawane przed głównym wtryskiem paliwa, precyzyjnie czasowane przez elektroniczne sterowanie silnika i dostarczane przez system common rail pod ciśnieniem do 1 500 barów.
Silnik 1.4-litrowy wykorzystuje wtryskiwacze Siemens Piezo oraz strategię sterowania z możliwością wielu wtrysków pilotażowych. Podwójny wtrysk jest używany w jak najszerszym zakresie prędkości i obciążeń. W czasie jałowym i przy niskich prędkościach zapewnia znaczne poprawienie poziomu hałasu poprzez złagodzenie procesu spalania, osiągnięte przez rozłożenie go na większy kąt obrotu wału.
Silnik 1.6-litrowy również zawiera znaczące ulepszenia kalibracyjne. Używa systemu sterowania Boscha z maksymalnym ciśnieniem paliwa wynoszącym 1 600 barów. Szczegółowa uwaga poświęcona została strojenia interakcji systemu z recyrkulacją spalin, ciśnieniem w szynie i czasem wtrysku. To zapewnia lepsze wyrafinowanie, zwłaszcza przy niskich prędkościach i obciążeniach.
„Nowy Ford Fiesta poczynił ogromny krok naprzód w zakresie hałasu spalinowego,” mówi King. „To kolejna miła niespodzianka dla klientów diesli.”
Część poprawionego wyrafinowania najnowszych silników Duratorq osiągnięto poprzez staranne kalibracje ich prędkości w czasie jałowym. Z celem osiągnięcia płynnej, stałej prędkości na biegu jałowym, inżynierowie Forda zajmujący się układami napędowymi poświęcili dużą uwagę kalibracjom paliwowym i czasowym. Przeprowadzono dokładne testy nawet przy niskiej jakości paliw, aby upewnić się, że silniki będą zachowywać płynne działanie na biegu jałowym, symulując najgorsze warunki.
Nowe silniki diesla Fiesty wyposażone są również w zależną od obciążenia prędkość na biegu jałowym. System sterowania silnikiem odczuwa wysokie czynniki obciążenia, takie jak klimatyzacja i zmienia prędkość biegu jałowego odpowiednio. System ten ma inteligentne sterowanie, aby zapewnić, że prędkość biegu jałowego jest utrzymywana na jak najniższym poziomie, aby zminimalizować zużycie paliwa.
Oba silniki TDCi wykonane są z stopu aluminium, co redukuje wagę silnika, przyczyniając się do responsywnej wydajności i dobrej ekonomiki paliwa.
Nowy silnik Duratec Ti-VCT
Nowy Ford Fiesta oferuje jeszcze więcej możliwości wyboru układu napędowego dla klienta dzięki wprowadzeniu mocniejszego, 1.6-litrowego silnika benzynowego Duratec Twin Independent Variable Cam Timing (Ti-VCT) do oferty.
Nowy, 120-konny silnik Duratec Ti-VCT oferowany jest wyłącznie w nowym modelu Ford Fiesta Sport. Przyspiesza Fieste Sport od zera do 100 km/h (0-62 mph) w 9,9 sekundy i zajmuje czołową pozycję w nowej gamie silników benzynowych Forda Fiesty, dołączając do uznanego silnika 1.25-litrowego i 1.4-litrowego.
Pomimo swojego żywiołowego charakteru i dodatkowych 20 koni mechanicznych, nowy Duratec Ti-VCT wciąż jest bardziej oszczędny niż silnik 1.6-litrowy o mocy 100 KM z poprzedniej Fiesty. Nowa Fiesta Sport wciąż osiąga łączną ekonomię paliwa na poziomie 5,9 litra na 100 kilometrów (47,9 mpg) oraz emisję CO2 wynoszącą 139 g/km.
Nowy, responsywny silnik Duratec Ti-VCT dostarcza silny moment obrotowy na średnim zakresie obrotów, osiągając maksymalny poziom 152 Nm przy 4 050 obr/min, a wykorzystuje podwójne niezależne zmienne ustawienie wałka rozrządu dla optymalnej równowagi między wydajnością a ekonomią paliwa.
Ten wysokotechnologiczny silnik charakteryzuje się w pełni niezależnym zmiennym ustawieniem wałka rozrządu na wałku ssącym i wydechowym. Stosowany w drugiej generacji Forda Focus oraz najnowszym Mondeo, oferuje bardzo dobrą ekonomikę paliwa w połączeniu z wysoką wydajnością.