Historia modelu Fiesta rozpoczęła się od wersji 3-drzwiowej w latach 70. Z biegiem czasu zyskał dodatkową parę drzwi, co ułatwiło dostęp do tylnych siedzeń. Z prostego samochodu bez klimatyzacji ewoluował w elegancki pojazd. W 2017 roku na specjalnym wydarzeniu zaprezentowano nową wersję Fiesta 3-drzwiową, która wprowadziła wiele nowości do tego małego auta Forda.
Dla wersji 3-drzwiowej Ford wprowadził model Ford Fiesta Vignale – część luksusowej linii produktów i doświadczeń związanych z marką Ford Vignale. Fiesta Vignale dołącza do modeli Mondeo, S-MAX, Kuga i Edge Vignale, będąc najwyższym wyrazem marki Ford w Europie. Oferuje unikalne 18-calowe wzory felg, ekskluzywne detale zewnętrzne i kolory oraz skórzane siedzenia z heksagonalnym pikowaniem i przeszyciem typu smokingowego. W wyposażeniu znalazł się również premium system audio B&O PLAY, a po raz pierwszy w modelu Fiesta dostępny jest otwierany panoramiczny dach szklany. Zaawansowany system komunikacji i rozrywki SYNC 3 z ekranami dotykowymi o przekątnej do 8 cali również stanowi jego atut.
ST-Line jest oferowana dla tych, którzy szukają sportowej wersji. Modele te charakteryzują się stylistyką nadwozia i wnętrza inspirowaną modelami Ford Performance, a także silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi Ford EcoBoost.
3-drzwiowa Fiesta dysponowała szeregiem technologii, które zwiększały komfort, wygodę i bezpieczeństwo. Fiesta była pierwszym Fordem, który wprowadził udoskonaloną wersję systemu Pre-Collision Assist z wykrywaniem pieszych. Szeroki kąt kamery pomaga lepiej śledzić ruchy pieszych.
Ford zaprezentował nową generację Forda Fiesty – najbardziej zaawansowanego technologicznie małego samochodu na świecie – podczas specjalnego wydarzenia Go Further w Kolonii, w Niemczech.
Nowa generacja Fiesty została zaprezentowana z najbardziej zaawansowanym zestawem technologii wspomagających kierowcę i funkcji łączności, jakie kiedykolwiek pojawiły się w samochodach małych na europejskim rynku, w ramach najbardziej wszechstronnej i różnorodnej oferty w 40-letniej historii Fiesty.
Ford przedstawił cztery wyróżniające się wersje produkcyjne Fiesty, w tym stylową Fiestę Titanium, inspirowaną wydajnością Forda wersję ST-Line, ekskluzywną Fiestę Vignale oraz crossovera Fiesta Active – pierwszy model w nowej linii pojazdów Active, które będą wprowadzane w przyszłych latach w całej gamie Forda.
Wersje Fiesty w wersji z trzema i pięcioma drzwiami zapewnią wyższą jakość i wyrafinowanie; będą miały nowoczesny wygląd z rewolucyjnym wnętrzem oferującym więcej opcji personalizacji niż kiedykolwiek wcześniej. Ford jeszcze bardziej wzmocnił charakter zabawy z jazdy, który przyczynił się do tego, że Fiesta jest najlepiej sprzedającym się małym samochodem w Europie przez cztery lata z rzędu.
„To dlatego, że dzielimy pasję naszych klientów do Fiesty, mogliśmy przenieść jej ikoniczny, uroczy i sportowy charakter na wyższy poziom, z większym niż kiedykolwiek wyborem modeli, z których każdy ma swoją unikalną osobowość,” powiedział Jim Farley, wiceprezydent wykonawczy i prezydent, Europa, Bliski Wschód i Afryka, Ford Motor Company. „Teraz mamy opcję Fiesty dla każdego kierowcy, w tym luksusową Fiestę Vignale i crossovera Fiesta Active, z zaawansowanymi technologiami i funkcjami, o których klienci małych samochodów mogli tylko marzyć kilka lat temu.”
Wśród najlepszych w swojej klasie funkcji wspomagających kierowcę Fiesty – wspieranych przez technologie czujników zdolnych do monitorowania obszaru do 130 metrów przed pojazdem – znajduje się ulepszony system wykrywania pieszych, który po raz pierwszy może pomóc zapobiec kolizjom w nocy; oraz pierwszy system Ford Active Park Assist, który w razie potrzeby zainicjuje hamowanie, aby zapobiec stłuczkom przy niskiej prędkości podczas parkowania bez użycia rąk.
Fiesta jest również pierwszym pojazdem Forda, który oferuje premium system audio B&O PLAY, a po raz pierwszy dostępny jest otwierany panoramiczny szklany dach. Zaawansowany system komunikacji i rozrywki SYNC 3 Fiesty wspiera nowoczesny, unoszący się ekran dotykowy o przekątnej do 8 cali, a przestronne i ergonomiczne wnętrze cechuje prawie 50-procentowa redukcja przycisków na konsoli centralnej, co tworzy bardziej intuicyjne środowisko.
Nowoczesne napędy obejmują wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.0 litra, oferujący do 140 KM, oraz silnik diesla 1.5 TDCi, oferujący 120 KM – pierwszy mocny silnik diesla w Fiście. Ford przewiduje emisję CO2 na poziomie od 82 g/km, w połączeniu z całkowicie nową sześciobiegową skrzynią biegów z innowacyjnymi technologiami redukcji tarcia.
Rozszerzona oferta Fiesty
Najbardziej kompleksowa gama Fiesty w historii odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu konsumentów na większy wybór i lepszą jakość w segmencie samochodów B.
Nowa generacja Fiesty po raz pierwszy będzie oferowana jako luksusowy model Ford Fiesta Vignale – część ekskluzywnego doświadczenia produktowego i posiadania Forda Vignale. Fiesta Vignale dołącza do modeli Mondeo, S-MAX, Kuga i Edge Vignale jako najwyższa forma marki Ford w Europie i oferuje unikalne wzory 18-calowych felg, ekskluzywne detale zewnętrzne i kolory oraz skórzane siedzenia z haftem w kształcie fraka.
Ford Fiesta Active to pierwszy crossover Fiesty, który łączy ruggedny styl inspirowany SUV, obejmujący podwyższoną wysokość podwozia, relingi dachowe i dodatkowe osłony; praktyczność hatchbacka; oraz prawdziwą dynamikę jazdy Fiesty.
Ford na początku tego roku wprowadził po raz pierwszy nową gamę modeli ST-Line, które dostarczają zewnętrznego i wewnętrznego stylu inspirowanego modelami Ford Performance, wraz z mocnymi silnikami benzynowymi EcoBoost i diesla TDCi, dla klientów, którzy aspirują do sportowego wizerunku modeli ST Forda – ale nie wymagają pełnej wydajności dostarczanej przez zoptymalizowane silniki i podwozia ST z technologiami sportowymi.
Ford Fiesta ST-Line charakteryzuje się sportowym stylem zewnętrznym, w tym unikalnymi wzorami felg, grilla, przedniego i tylnego zderzaka oraz osłon bocznych. Wnętrze wyposażone jest w sportowe fotele, pedały aluminiowe i kierownicę o płaskim dnie, podczas gdy doświadczenie jazdy zostało wzbogacone o sportowe zawieszenie.
Zaprezentowano również stylową Fiestę Titanium, która charakteryzuje się wysoką specyfikacją i jakością, jakie będą dostarczane klientom Fiesty w całej Europie. Wyższe specyfikacje modeli Forda stanowiły prawie 60 procent sprzedaży w pierwszych 10 miesiącach 2016 roku. Modele Titanium stanowiły 48 procent sprzedanych Fiest w tym roku. Fiesta będzie również dostępna w wersji Trend.
„Rejestracje modeli B-segmentowych o wysokiej specyfikacji wzrosły o 24 procent rok do roku, a jednocześnie popyt na modele podstawowe wzrósł o 11 procent,” powiedział Roelant de Waard, wiceprezydent ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Fordzie Europy. „Ford teraz oferuje większy wybór dla klientów segmentu B, zapewniając wyjątkową wartość z nowym KA+, jednocześnie dostarczając nową generację rodziny Fiesty, wysoce angażujących, spersonalizowanych modeli.”
Najbardziej zaawansowany technologicznie mały samochód na świecie
Nowa generacja Forda Fiesty oferuje zestaw technologii w klasie lidera, które poprawiają komfort, wygodę i bezpieczeństwo. Zaawansowane technologie wspomagające kierowcę są wspierane przez dwie kamery, trzy radary i 12 czujników ultradźwiękowych, które w połączeniu są w stanie monitorować 360 stopni wokół pojazdu i skanować drogę do 130 metrów przed nim – to więcej niż długość boiska piłkarskiego.
Fiesta jest pierwszym Fordem, który dostarcza ulepszoną wersję systemu Pre-Collision Assist z wykrywaniem pieszych, który może wykrywać osoby znajdujące się na drodze lub w pobliżu, które mogą przechodzić przez ścieżkę pojazdu, wykorzystując światło z reflektorów Fiesty w nocy.
System został zaprojektowany, aby zmniejszyć nasilenie niektórych czołowych kolizji z udziałem pojazdów i pieszych lub pomóc kierowcom uniknąć niektórych uderzeń całkowicie. Szeroki kąt kamery pomaga lepiej śledzić ruchy pieszych.
Po raz pierwszy w Fiście dostępny jest także Ford Active Park Assist z parkowaniem prostopadłym, który pomaga kierowcom znaleźć odpowiednie miejsca parkingowe i parkować bez użycia rąk w stosunku nos do ogona i bok do boku z innymi samochodami. Technologia została dodatkowo ulepszona dla Fiesty, ponieważ po raz pierwszy może teraz zainicjować hamowanie, jeśli kierowcy nie reagują na wskazania systemu i ostrzeżenia o bliskości podczas wykonywania manewrów do przodu i do tyłu, a kolizja z zaparkowanym samochodem lub przeszkodą z przodu lub z tyłu jest nieuchronna.
„Dla niektórych kierowców nasze technologie automatycznego parkowania dostarczają szoku przyszłości: są tak zaawansowane, że klienci, używając ich po raz pierwszy, mogą być trochę oszołomieni,” powiedział Darren Palmer, dyrektor linii pojazdów małych, Ford of Europe. „Interwencje hamujące dla Active Park Assist mogą zapobiec nieostrożnym kierowcom oddaniu stłuczek przy niskiej prędkości, a także uczynić parkowanie w ciasnych miejscach jeszcze mniej stresującym.”
Dodatkowe funkcje dostępne po raz pierwszy w Fiście, oferujące wzbogaconą funkcjonalność, obejmują:
Rozpoznawanie znaków drogowych, które teraz potrafi monitorować wiele ograniczeń prędkości stosujących się do poszczególnych pasów autostrady wyświetlanych na wiszących tablicach, i aktualizować wyświetlacz, jeśli kierowca zmieni pas
Automatyczne światła drogowe, które teraz działają skuteczniej w sytuacjach, w których centralna bariera dzieli przeciwstawne jezdnie, i potrafią wykrywać nadjeżdżające ciężarówki, aby uniknąć oślepiających kierowców znajdujących się powyżej centralnej podziałki. Nowa funkcja miękkiego rampowania poprawia komfort w nocy dla kierowców poprzez płynne przejście między światłami drogowymi a mijania.
Fiesta jest pierwszym samochodem w swoim segmencie w Europie, który oferuje Cross Traffic Alert, który ostrzega kierowców wyjeżdżających z parkingu o pojazdach, które mogą wkrótce przechodzić za nimi. Funkcja jest jedną z 15 technologii wspomagających kierowcę Fiesty, w tym Adaptacyjny Tempomat, Regulowany Ogranicznik Prędkości, System Informacji o Martwym Punkcie, Wskaźnik Odległości, Powiadomienie o Zmęczeniu Kierowcy, Wsparcie Utrzymania Pasa Ruchu, Ostrzeżenie o Utrzymaniu Pasa i Ostrzeżenie o Zderzeniu Czołowym.
SYNC 3 i B&O PLAY dla premium rozrywki
System komunikacji i rozrywki SYNC 3 Forda umożliwi kierowcom Fiesty kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych, konwersacyjnych poleceń głosowych.
Wystarczy nacisnąć przycisk i powiedzieć „Potrzebuję kawy,” „Potrzebuję paliwa” i „Potrzebuję zaparkować,” aby kierowcy mogli znaleźć pobliskie kawiarnie, stacje paliw lub parkingi, a także znaleźć stacje kolejowe, lotniska i hotele. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™. SYNC 3 oferuje także SYNC AppLink, umożliwiający aktywację głosową szeregu aplikacji smartfonowych, w tym Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather i Los 40 Principales.
Unoszący się, inspirowany tabletem 8-calowy kolorowy ekran dotykowy Fiesty można obsługiwać za pomocą gestów powiększania i przesuwania. Oferowany z SYNC 3 jest również unoszący się 6,5-calowy kolorowy ekran dotykowy, a 4,2-calowy ekran kolorowy jest połączony z MyFord Dock, który umożliwia użytkownikom przechowywanie, montowanie i ładowanie urządzeń mobilnych, takich jak telefony i systemy nawigacyjne. Wszystkie wyświetlacze Fiesty oferują najlepszą w swojej klasie rozdzielczość i są do dwóch razy jaśniejsze niż konkurencja, co znacznie ułatwia kierowcom odczytywanie i nawigację po informacjach i funkcjach wyświetlanych na ekranie.
Odzwierciedlając shift konsumencki w kierunku przenośnych multimediów cyfrowych, Fiesta dostarcza łączność Bluetooth i dwa porty USB jako standard, z wbudowanym odtwarzaczem CD oferowanym jako opcjonalne dodatki. Radio DAB jest dostępne w całej gamie. Niezależnie od tego, jak kierowcy wybiorą dostęp do muzyki, systemy audio Fiesty dostarczą wysokiej jakości dźwięk, w tym pierwszy system audio B&O PLAY, który zadebiutował w modelu Forda.
Nowe systemy B&O PLAY – ekskluzywne dla globalnej linii pojazdów Forda – oferują podwyższone doznania audio z specjalnie dostosowanym rozmieszczeniem głośników i kalibracją dla każdego pojazdu w gamie Forda. W przypadku Fiesty oznacza to dziesięć głośników, w tym subwoofer zamontowany w bagażniku oraz centralny głośnik średniotonowy na górze deski rozdzielczej, wkomponowany w logo B&O PLAY z aluminium oraz unikalny wzór otworów promieniujących. Łączna moc wzmacniacza wynosi 675 watów, kontrolowana przez wzmacniacz przetwarzania sygnału cyfrowego, który zarządza equalizacją i miksowaniem dźwięku, w tym wybieralnym dźwiękiem przestrzennym dla jeszcze bogatszego i mocniejszego brzmienia, niezależnie od pozycji siedzenia.
Wysoka jakość
Nowa generacja Fiesty dostarcza poprawioną jakość dzięki podniesionej specyfikacji, innowacyjnemu inżynierii i wyrafinowanemu wzornictwu, w tym pierwszemu w Fieście otwieranemu, pełnowymiarowemu panoramicznemu dachowi szklanemu składającemu się z dwóch prawie pełnowymiarowych szyb z hartowanego, przyciemnionego szkła.
Optymalizowane wykończenie zewnętrzne dostarcza bardziej elegancki wygląd. Czujniki parkowania są teraz zamontowane równo z panelami nadwozia; dysze spryskiwaczy szyby są ukryte pod górną krawędzią maski; nie ma widocznych śrub w lampach tylnych ani tylnym zderzaku; linia zamknięcia między dachem a tylną klapą została zmniejszona o ponad 30 procent – to wszystko przykłady obsesji zespołu Fiesty na punkcie jakości, którą klienci natychmiast docenią.
Równe, płaskie powierzchnie kontynuują się w wnętrzu. Jednoczęściowa konsola centralna łączy się dyskretnie z dolnym panelem przyrządów, co daje bardziej harmonijny efekt, a na podłodze nie ma widocznych mocowań. Wysokiej jakości powłoki w branży, nawet dla skomplikowanych powierzchni trójwymiarowych, są tu obecne.
Materiały siedzeń i dywaniki w całej gamie Fiesty były pierwszymi, które przeszły testy w zmodernizowanym laboratorium materiałowym Forda w Dunton, w Wielkiej Brytanii. Oparcia siedzeń przechodzą 60 000 cykli testowych w celu zapewnienia odporności na zużycie. Trwałość kolorów testuje się za pomocą urządzenia do testowania odporności na warunki atmosferyczne, a wyniki analizowane są za pomocą spektrometru, aby upewnić się, że nie blakną po długotrwałej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Skórzane siedzenia muszą być odporne na zatykanie się kawą i barwnikiem z dżinsów. Skórzane kierownice są testowane pod kątem odporności na środki przeciwsłoneczne.
Dodatkowe nowe funkcje w Fiście, inspirowane większymi pojazdami Forda, obejmują podgrzewaną kierownicę dla komfortu w zimne poranki oraz stylowy nowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT o wielkości 4,2 cala, który dostarcza atrakcyjny sekwencję powitalną podczas uruchamiania.
Bardziej sztywna konstrukcja nadwozia, zredukowany hałas, wibracje i szumy napędu, lepsza izolacja napędu oraz akustyczna szyba czołowa przyczyniają się do bardziej komfortowego i premium doświadczenia dla kierowcy i pasażerów. Najlepsze w swojej klasie poziomy ciszy obejmują poziom hałasu wewnętrznego na poziomie 29,3 sone – miara głośności – przy 100 km/h (62 mph), co stanowi 7-procentową poprawę w porównaniu do poprzedniej Fiesty.
Kierowcy również będą mieli łatwiej codziennie obsługiwać Fieste. Odpowiadając na opinie klientów, Fiesta teraz ma wycieraczki, które usuwają o 13 procent więcej z szyby; drzwi wymagają o 20 procent mniej wysiłku do zamknięcia; a wlot paliwa został zoptymalizowany, aby zminimalizować rozlewanie podczas korzystania z systemu bezkapeluszowego EasyFuel, który zapobiega błędnemu tankowaniu.
Ochrona krawędzi drzwi Forda ma zabezpieczającą klapkę ukrytą w drzwiach, która przemieszcza się na miejsce w ułamku sekundy podczas otwierania drzwi, zapobiegając uszkodzeniu lakieru i nadwozia oraz pomagając kierowcom podczas parkowania w ciasnych miejscach. Nowy projekt dachu lepiej kieruje wodę deszczową z krawędzi dachu, co zmniejsza ryzyko kapania podczas wsiadania lub wysiadania.
Dodatkowe testy podczas i po produkcji dalej poprawiają jakość. Nowa technologia produkcji analizuje częstotliwości hałasu generowane podczas procesu tłoczenia i może zidentyfikować element, który nie spełnia standardów jakości przed opuszczeniem prasy.
„Zwróciliśmy dużo uwagi na elementy i cechy, które klienci zauważają, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, od szczelin między panelami po odczucie pedałów,” powiedział Palmer. „Fiesta jest jednym z najbardziej powszechnych widoków na drogach, a naszym celem było dostarczenie samochodu, który wzbudzi podziw za każdym razem.”
Ewolucyjny design zewnętrzny
Pod czterema różnymi wersjami Fiesty zaprezentowanymi w Kolonii kryje się wygląd, który buduje na odważnym stylu poprzedniej Fiesty, z bardziej eleganckim projektem i bardziej płynnym oraz przejrzystym wyglądem.
Uproszczone, prostsze linie i pozbawione zbędnych detali powierzchnie dostarczają więcej wizualnej siły. Maskownica ma spokojniejszy wygląd bez centralnego wzniesienia, co pozwala szerszemu grillowi dominować. Smukłe reflektory oferują nowy efekt owijający, który jest natychmiast rozpoznawalny zarówno w dzień, jak i w nocy.
Profil boczny jest bardziej stabilny i mniej w kształcie klina, w połączeniu z dodatkową długością nadwozia wynoszącą 71 mm i dodatkową szerokością 12 mm, co daje dłuższy i bardziej premium wygląd. Linia pasa rozciąga się do reflektorów, a linia okna również jest wydłużona, zgodnie z płynącym, nieprzerwanym wzorem. Nawet lusterka boczne mają prosty cięcie między górną a dolną częścią, które nie jest już przerywane przez soczewkę kierunkowskazu.
Bok nadwozia dostarcza wyjątkowy kształt dla segmentu Fiesty, zaprojektowany, aby dostarczać hipnotyzujące odbicia pod miejskimi światłami. Unikalne wzory felg do 18 cali obejmują asymetryczne wzory, które wywołują wrażenie ruchu, nawet gdy stoją w miejscu. Z tyłu nowe poziome światła tylne jeszcze bardziej podkreślają szerszą postawę Fiesty z mocnymi ramionami i mają charakterystyczny wzór świateł w kształcie litery C.
„Reakcja naszych klientów na dynamiczny design współczesnej Fiesty jest znaczącym czynnikiem, dla którego Fiesta nadal prowadzi w swoim segmencie, nawet po 7 latach,” powiedział Joel Piaskowski, dyrektor ds. designu w Fordzie Europy. „Rozwinęliśmy design, aby uczynić go bardziej współczesnym, jednocześnie nie tracąc 'Fiesty’, która uwielbiają klienci. Nowa generacja Fiesty jest szlachetniejsza, ale znacznie bardziej rzeźbiona z równą dawką emocjonalnego przyciągania. Zewnętrzna strona Fiesty jest wizualnie prostsza, co pozwala nam tworzyć silniejsze osobowości w rozszerzonej ofercie, z każdą z unikalnymi przednimi osłonami, grillami oraz szczegółami, które przyciągną znacznie szersze grono klientów.”
Każda z czterech wersji Forda Fiesty dostarcza wyjątkowy charakter projektu, który buduje na kanwie uproszczonego wzoru bazowego, który można dodatkowo spersonalizować przy pomocy opcji indywidualizacji, w tym kontrastujących dachów i elementów lusterka w czerni, bieli, Bohai Bay Mint lub nowym Chromowym Miedzi.
Unikalny wzór kratki Fiesty Vignale, otaczającej kratki, otoczek świateł przeciwmgielnych, bocznej listwy i elementu dekoracyjnego dyfuzora tylnego dodaje luksusowy akcent. Fiesta Titanium charakteryzuje się chromową listwą dla prostego, ale eleganckiego stylu. Pionowe światła przeciwmgielne są połączone linią zderzaka, co powoduje, że model wydaje się bardziej optymistyczny i zachęcający.
Grille Fiesty ST-Line o prostej siatce, inspirowany wydajnością Forda, ma pokazywać wydajność, która za nim stoi. Sportowy styl nadwozia jest bardziej kanciasty i agresywny. Funkcjonalny tylny spojler przyczynia się do pewniejszej postawy.
Ford Fiesta Active różni się jeszcze bardziej podwyższonym profilem zawieszenia, z ciemną osłoną płynącą od krawędzi zderzaka, przez nadkola i profil boczny ku tyłowi. Wzór kratki o sześcio- kątnym kształcie oraz ciemny element dla obszaru tablicy rejestracyjnej tylnych drzwi, kontrastowo pomalowany dach oraz relingi dachowe, wszystko to przyczynia się do bardziej ruggedowego, wszechstronnego odczucia.
Wygoda wewnętrzna i indywidualny styl
Użytkowniczo-centryczny design wnętrza Fiesty został zainspirowany interakcją konsumentów z inteligentnymi urządzeniami i tabletami. Zapewniając przestronniejsze i bardziej premium pierwsze wrażenie dzięki ergonomicznej konstrukcji i materiałom miękkiego dotyku – w tym dla górnej deski rozdzielczej – logiczne, ale i emocjonalne wnętrze pomaga stworzyć uspokajającą i spokojną przestrzeń, którą klienci mogą spersonalizować dzięki nowej gamie opcji indywidualizacji.
Zostały zaprojektowane, aby dodać unikalny charakter, ale zachować zrównoważony i harmonijny wygląd wnętrza, opcje indywidualizacji obejmują dekoracyjne elementy na centralnej desce rozdzielczej oraz desce pasażera, uchwytach drzwi oraz pokrywie lusterka w kolorze Race Red, Yellow, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue lub Chrome Copper.
„Wnętrze Fiesty jest rewolucyjne w swoim projekcie i wykonaniu,” powiedział Piaskowski. „Każde wnętrze wizualnie wzmacnia i podkreśla różnorodne osobowości Fiesty w całej gamie. Nowe wzory nagradzają klientów jakością materiałów, rzemiosła i technologii, a także możliwością wyboru opcji indywidualizacji, które dostarczają bardziej osobiste wyrażenia.”
Uspokajająca filozofia wnętrza wspierana jest przez łatwiejszą obsługę. Liczba przycisków na konsoli centralnej została zmniejszona prawie o połowę, z wieloma kontrolami łączności i rozrywki przeniesionymi na 8-calowy ekran dotykowy. Najbardziej naturalne i ergonomiczne pozycje dla kontrolerów i ekranów zostały potwierdzone za pomocą oprogramowania do śledzenia wzroku, a zarówno wyświetlacz deski rozdzielczej, jak i centralny ekran są umieszczone w celu jasnego dostarczania informacji na pierwszy rzut oka.
Pasażerowie na tylnych siedzeniach korzystają z 16 mm większej przestrzeni na kolana, wspieranej przez nowe wąskie siedzenia, które są bardziej miękkie i oferują większe wsparcie boczne. Podłokietnik przedniego siedzenia jest umieszczony tak, aby korzystać z 19 procent większej liczby najwyższych i najniższych kierowców Fiesty. Wysokość regulowana kierowcy zapewnia lepsze wsparcie lędźwiowe, a pozycjonowanie zagłówka również zostało zoptymalizowane dla wygody wszystkich pasażerów.
Tylna klapa nowej generacji Forda Fiesty jest szersza, co ułatwia dostęp do bagażnika, a poprawione przechowywanie osobistych rzeczy zapewnia 20 procent większy schowek i 1-litrowy pojemnik na media w konsoli centralnej. Tylne drzwi mogą przechowywać 0,6-litrowe butelki z wodą na rodzinne wycieczki samochodowe.
Mądrzejszy, mocniejszy, bezpieczniejszy
Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa Fiesty, połączone z kompleksowym zakresem technologii wspomagających kierowcę, mają zapewnić najwyższą ocenę bezpieczeństwa Euro NCAP. Fiesta jest pierwszym Fordem w Europie, który korzysta z komputerowych symulacji testów zderzeniowych kompletnego pojazdu przy użyciu nowoczesnej technologii analizy elementów skończonych, co umożliwia skuteczniejszą optymalizację funkcji bezpieczeństwa, od poduszek powietrznych po wzmocnienia struktury nadwozia.
Nadwozie Fiesty posiada 36 procent więcej stali borowej dla większej wytrzymałości w kluczowych obszarach, w tym górnej sekcji nowej konstrukcji słupka B, który wykorzystuje konfigurację T, aby skuteczniej przenosić energię bocznego uderzenia do dachu. Przeprojektowane przekroje drzwi dodatkowo chronią pasażerów przed wnikaniem od uderzeń bocznych, a drzwi teraz także zawierają czujniki ciśnienia, które umożliwiają uruchomienie systemów zabezpieczeń kilka milisekund wcześniej. Poduszki powietrzne boczne mają za zadanie unieść ramię pasażera z obszaru uderzenia.
Innowacyjne funkcje zabezpieczające obejmują zamek klamry pasów – mechanicznie aktywowane urządzenie, które zapobiega przesunięciu pasa podczas wypadku i eliminuje potrzebę posiadania poduszki powietrznej na kolana kierowcy. Zewnętrzne tylne siedzenia mają również ograniczniki obciążenia i napinacze – wcześniej oferowane tylko dla pasażerów przednich siedzeń – w celu jeszcze lepszego zabezpieczania pasażerów i zapobiegania urazom związanym z pasami.
Rodzice małych dzieci będą mogli skorzystać z poduszek powietrznych przedniego pasażera, które można dezaktywować, aby umożliwić montaż fotelików dziecięcych. Ochrona pieszych została wzmocniona dzięki reflektorom, które są zaprojektowane do przemieszczania się do tyłu przy uderzeniu, oraz składającej się osłonie i zespołowi wirnika wycieraczek zaprojektowanej, aby ustąpić w przypadku uderzeń głowy.
Zaawansowane napędy
Uproszczona gama nowoczesnych silników benzynowych i diesla Euro Stage 6 oferuje osiągi i wydajność paliwową, które wspierają prowadzenie wiodące w klasie, a także obniżają koszty dla właścicieli.
Wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.0 litra oferowany jest w wersjach 100 KM, 125 KM i 140 KM, oraz nowej sześciobiegowej skrzyni manualnej z obniżoną architekturą tarcia, która pomaga osiągnąć emisję CO2 od 97 g/km, lub opcjonalnej sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów dla wersji 100 KM z łopatkami montowanymi na kierownicy.
Doładowany, trzycylindrowy silnik EcoBoost 1.0 litra charakteryzuje się zaawansowanymi technologiami, w tym bezpośrednim wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem, niezależnym regulowaniem zmienności czasów otwarcia zaworów i innowacyjną konstrukcją wału korbowego, co zapewnia niezrównaną wrażliwość trzycylindrową.
Silnik 1.5 TDCi o mocy 120 KM jest pierwszym wysokowydajnym silnikiem diesla, jaki kiedykolwiek oferowano w Fiście – dostarczającym wszechstronną kombinację mocy, momentu obrotowego i wydajności paliwowej dla przyjemnego doświadczenia z jazdy, sześciobiegową skrzynię manualną oraz oczekiwane emisje CO2 na poziomie 89 g/km. Silnik 1.5 TDCi jest również oferowany w wersji 85 KM – o 10 KM więcej niż w najbardziej wydajnej poprzedniej Fieście – a jego emisje CO2 wynoszą od 82 g/km, wspierane przez nową sześciobiegową skrzynię manualną Forda.
Silnik 1.5 TDCi wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję komory spalania, doładowanie – w tym technologię zmiennej geometrii dla wersji 120 KM – oraz zaawansowany wtrysk paliwa, co poprawia wrażliwość. Inteligentne regeneracyjne ładowanie poprawia efektywność paliwową przez selektywne uruchamianie alternatora i ładowanie akumulatora, gdy pojazd jedzie na luzie lub hamuje.
Silnik benzynowy 1.1 litra dzieli konstrukcję trzycylindrową z silnikiem 1.0 litra EcoBoost i jest oferowany z nową pięciobiegową skrzynią manualną w wersjach 70 KM i 85 KM, zastępując poprzedni naturalnie zasysany silnik 1.25 litra, oferując większą moc oraz przewidywane mniejsze emisje CO2 wynoszące od 101 g/km.
Efektywność paliwowa jest dodatkowo wspierana przez technologię Automatycznego Start-Stop oferowaną dla wszystkich silników oraz Aktywną Osłonę Grilla dla silników 1.0 EcoBoost i 85 KM 1.5 TDCi. Nowy przycisk Eco dla skrzyń manualnych dostosowuje ustawienia silnika i przepustnicy, aby pomóc kierowcom zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa, gdy zajdzie taka potrzeba. Osłona aerodynamiczna podwozia dodatkowo redukuje opór powietrza.
Jeszcze więcej przyjemności z jazdy
Nowa generacja Fiesty opiera się na klasowych dynamice jazdy, aby zapewnić lepszą przyczepność, lepsze osiągi hamowania oraz poprawione odczucie kierownicy, równocześnie poprawiając jakość jazdy i wyrafinowanie, przy czym każdy komponent jest zoptymalizowany, aby poprawić doświadczenie prowadzenia i komfort.
Zwiększone użycie stali borowej, spawania laserowego, sztywniejsze punkty mocowania przedniego podwozia oraz spawane punkty mocowania wahaczy dostarczają 15-procentowy wzrost sztywności skrętnej. Szerokość rozstawu przednich kół zwiększa się o 30 mm, tylnego o 10 mm, a rozstaw osi o 4 mm, co pozwala na optymalizację zawieszenia do większych, 18-calowych kół. Lżejsza, sztywniejsza, pusta przednia belka przeciwdziałająca przechyłowi przyczynia się do lepszej kontroli przechyłu oraz odczucia kierownicy. Tarcie kierownicy zostało zredukowane o 20 procent, a skrzynie biegów teraz zapewniają płynniejsze zmiany biegów.
Podwozie Forda Fiesty teraz oferuje 10 procent większą przyczepność w zakrętach, wspierane przez Elektroniczną Kontrolę Wektorowania Momentu, która poprawia doświadczenie jazdy poprzez zastosowanie niewielkiej ilości hamowania na wewnętrznych kołach, aby wspomóc przyczepność i stabilność podczas zakrętów. Drogi hamowania przy prędkości 100 km/h (62 mph) zostały skrócone o więcej niż 8 procent. Tylne hamulce tarczowe są zastosowane w modelach z mocą przekraczającą 100 KM.
Nowe podwójnie klejone zawieszenia są dwa razy sztywniejsze niż w poprzedniej Fieście, co zapewnia ostrzejszą reakcję kierownicy. Zawieszenia również mają wypukły kształt zaprojektowany do lepszego izolowania niedoskonałości drogi, co w połączeniu z większą tylną belką przeciwdziałającą przechyłowi redukuje wpływ małych nierówności i hałasu drogowego w kabinie.