Ford wprowadził wersję Active dla siódmej generacji Fiesty w 2017 roku, obiecując lepsze prowadzenie po nierównych drogach oraz wyższy prześwit, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy po nieutwardzonych trasach.
Choć nie było to prawdziwe SUV, Fiesta Active była bardziej pojazdem stylowym, który lepiej radził sobie w ciasnych miejscach parkingowych, a jej wyższy prześwit ułatwiał pokonywanie krawężników.
Ford nie chciał inwestować zbyt wiele w małego crossovera. Miał już model Eco Sport, więc postanowił rozszerzyć swoją ofertę o model inspirowany Fiestą. W związku z tym podniósł zawieszenie małego pojazdu, wymienił zderzaki i na tym zakończył prace. Niemniej jednak, diodowe światła dzienne, które biegły wewnątrz reflektorów, oraz światła przeciwmgielne chroniące dolny grill zrobiły dobre wrażenie na klientach. Dodatkowo, siatkowy wzór grilla wyglądał atrakcyjnie jak na pojazd tej klasy.
W środku główną różnicą między Fiestą Active a resztą gamy była specjalna tapicerka z haftowaną linią na przednich siedzeniach. Samochód miał tę samą deskę rozdzielczą co reszta Fiesty, z dwoma analogowymi wskaźnikami i wyświetlaczem TFT pomiędzy nimi.
Pod maską Ford zainstalował szereg silników benzynowych oraz turbodiesli, które były połączone z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Producent oferował Fiestę Active wyłącznie jako pojazd z napędem na przednie koła i w pięciodrzwiowej wersji.
Nowy Ford Fiesta Active to pierwszy przedstawiciel nowej rodziny crossoverów Active, inspirowanych pojazdami SUV, które łączą w sobie wytrzymały wygląd oraz zwiększoną wszechstronność z prawdziwą radością jazdy i zaawansowanym komfortem oraz technologiami wspomagania kierowcy, odpowiadając na rosnące zainteresowanie klientów SUV i crossoverów w Europie.
Nowy model Ford Fiesta Active wprowadza jeszcze więcej praktyczności do wielokrotnie nagradzanego Fiata w wersji pięciodrzwiowej, oferując podwyższone zawieszenie, które zapewnia lepsze właściwości na trudnych drogach oraz wyższą pozycję za kierownicą, co zwiększa pewność prowadzenia w miejskich i autostradowych warunkach.
Zewnętrzne cechy inspirowane SUV obejmują dodatkowe osłony, unikalne 17-calowe felgi ze stopów lekkich oraz relingi dachowe do przewozu rowerów lub sprzętu sportowego – wspierające aktywny styl życia. Wnętrze wyróżnia się sportowymi siedzeniami z ekskluzywnymi materiałami i wzorami, standardowym systemem łączności i rozrywki SYNC 3 z aktywacją głosową oraz dostępnym systemem audio premium B&O PLAY dla najwyższej jakości dźwięku.
Doświadczenia związane z jazdą Ford Fiesta Active wzbogacają technologie Trybu Jazdy, które umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy trybami Normal, Eco i Slippery, dopasowując charakterystyki prowadzenia do warunków otoczenia za pomocą jednego przycisku. W ofercie znajdują się zaawansowane opcje napędowe, w tym wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.0 litra, oferujący do 140 KM, oraz silnik diesla TDCi o pojemności 1.5 litra, oferujący do 120 KM.
„Kupujący samochody doceniają wszechstronność, odważny styl i zdolności inspirujące zaufanie SUV-ów – a popyt nigdy nie był wyższy – dlatego połączyliśmy te cechy z wiodącym w swojej klasie doświadczeniem jazdy nowego Fiata i zaawansowanymi technologiami jazdy, aby dostarczyć crossover Fiesta Active, który idealnie wpisuje się w aktywny styl życia naszych klientów,” powiedział Roelant de Waard, wiceprezydent ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ford of Europe.
Sprzedaż SUV-ów Forda wzrosła o 24 procent w 2017 roku – zbliżając się do 1 na 5 sprzedawanych nowych pojazdów Forda w Europie – napędzana najlepszymi w historii wynikami sprzedaży kompaktowego EcoSport, średniej wielkości Kuga oraz dużego Edge. Nowy Ford Fiesta Active zostanie uzupełniony o nowy model KA+ Active oraz całkowicie nową wersję Focus Active w nadwoziu pięciodrzwiowym i kombi, które trafią do sprzedaży jeszcze w tym roku.
Odważny i wytrzymały styl
Nowy Ford Fiesta Active oferuje bardziej wyraziste podejście do eleganckiego wzornictwa nowego Fiata, z ciemnymi osłonami, które płynnie przechodzą od przedniego zderzaka, przez nadkola, aż do tyłu. Ciemna kratka z unikalnym wzorem siatki również ma ciemne otoczenie, a przednie lampy przeciwmgłowe umieszczone są w dynamicznych, C-kształtnych wcięciach zderzaka.
Oryginalny tylny zderzak nadaje bardziej dominujący wygląd, wspierany przez dostępne lampy tylne LED. Jasne osłony progowe znajdują się z przodu i z tyłu, a unikalne dla wersji Active 17-calowe felgi są dostępne w wykończeniu Rough Metal lub Absolute Black. Żywe kolory lakieru to m.in. Lux Yellow, Ruby Red i Blue Wave, a klienci mogą również wybierać czarny lub czerwony dach kontrastowy, w zależności od koloru nadwozia.
Wysokość zawieszenia Ford Fiesta Active jest zwiększona o 18 milimetrów w stosunku do standardowego podwozia Fiata, a rozstaw osi wzrasta o 10 milimetrów, co daje bardziej imponującą sylwetkę oraz lepsze właściwości na trudnych nawierzchniach i zwiększa pewność prowadzenia.
Wnętrze wyróżnia się wysokiej jakości materiałami, gładkimi powierzchniami i intuicyjnym układem. Skórzana kierownica i gałka zmiany biegów oraz detale z satynowego aluminium nadają wysokiej jakości odczucia; kontrastują z dekoracyjnymi elementami w kolorze nadwozia na tablicy rozdzielczej po stronie kierowcy i pasażera.
Sportowe fotele w Fiesta Active dostępne są z kolorowym przeszyciem, które tworzy poziome pasy na środkowej części oparć, a także oferują wsparcie lędźwiowe dla kierowcy oraz regulację w czterech kierunkach dla kierowcy i pasażera. Opcjonalny otwierany dach panoramiczny pozwala na zalanie wnętrza naturalnym światłem, co sprawia, że przestrzeń wydaje się jeszcze bardziej otwarta.
Wnętrze Fiesta Active jest przystosowane do wyzwań, jakie stawiają mu brudne buty, piaskowe ręczniki plażowe i mokrzy pasażerowie. Materiały siedzeń i dywaniki Fiesta są testowane w laboratorium materiałów Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii. Elementy boczne siedzeń przechodzą 60 000 cykli testowych, aby zapewnić odporność na zużycie, a odporność kolorów jest testowana przy użyciu urządzeń do badania odporności na warunki atmosferyczne oraz analizowana za pomocą spektrometru, aby upewnić się, że nie blakną po długotrwałej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Skórzane kierownice są nawet testowane pod kątem odporności na lotiony przeciwsłoneczne.
Gotowy do jazdy po trudnych i gładkich nawierzchniach
Nowy Ford Fiesta Active zapewnia pewność kierowcom, niezależnie od tego, czy poruszają się po gładkich drogach asfaltowych, szutrowych trasach czy w śliskich warunkach, zachowując jednocześnie przyjemne doznania z jazdy, które zapewnia wielokrotnie nagradzany nowy Fiat.
Optymalizowane przednie amortyzatory wyposażone są w nowy hydrauliczny ogranicznik odskoku, który wygładza nierówności podczas jazdy po trudnych nawierzchniach. Unikalna geometria końcówki zawieszenia oraz dostosowane ustawienia sprężyn i amortyzatorów łączą się z poprawionym elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz tuningiem elektronicznej kontroli stabilności (ESC), co zapewnia większy komfort i responsywność na różnorodnych nawierzchniach.
Modele Fiesta Active oferują trzy wybieralne tryby jazdy:
Tryb Normal wykorzystuje standardowe ustawienia dla ESC i kontroli trakcji do codziennej jazdy.
Tryb Eco – dostępny tylko w przypadku sześciobiegowej skrzyni manualnej – dostosowuje ustawienia silnika i przepustnicy, aby pomóc kierowcom zaoszczędzić paliwo, gdy jest to pożądane.
Tryb Slippery dostosowuje ustawienia ESC i kontroli trakcji, aby zwiększyć pewność na nawierzchniach o obniżonej przyczepności, takich jak śnieg i lód; zmniejsza obrót kół podczas ruszania z miejsca. Tryb Slippery pomaga także kierowcom utrzymać kontrolę podczas pokonywania zakrętów lub zmiany pasa ruchu w śliskich warunkach, dostarczając drobne korekty do przepustnicy i hamulców, aby zapobiec nadmiernemu podsterowności lub nadsterowności.
Zaawansowane technologie wspomagania kierowcy
Nowy Fiesta Active oferuje kompleksowy zestaw zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, wprowadzonych w nowej gamie Fiata, która weszła do sprzedaży w Europie w zeszłym roku. Technologie te wykorzystują kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe, które monitorują otoczenie pojazdu i skanują drogę przed nim na odległość do 130 metrów – więcej niż długość boiska piłkarskiego.
System Pre-Collision Assist z wykrywaniem pieszych potrafi dostrzegać osoby znajdujące się na drodze lub w jej pobliżu, lub które mogą przeciąć drogę pojazdu, wykorzystując światło z reflektorów Fiata nocą.
System jest zaprojektowany, aby zmniejszyć ciężar niektórych zderzeń czołowych z udziałem pojazdów i pieszych lub pomóc kierowcom w uniknięciu niektórych uderzeń całkowicie. Szeroki kąt kamery pomaga lepiej śledzić ruchy pieszych.
Dodatkowe funkcje to rozpoznawanie znaków drogowych i automatyczne włączanie świateł drogowych, które teraz działają skuteczniej w sytuacjach, gdy centralna bariera dzieli przeciwległe jezdnie, i mogą wykrywać nadjeżdżające ciężarówki, aby uniknąć oślepiania kierowców znajdujących się powyżej centralnego podziału. Funkcja delikatnego rampowania poprawia komfort jazdy nocą, umożliwiając płynne przejście pomiędzy światłami drogowymi a mijania.
Inne dostępne technologie wspomagania kierowcy obejmują adaptacyjny tempomat, regulowany ogranicznik prędkości, system informacji o martwym polu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym, ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy, pomoc w utrzymaniu pasa ruchu, ostrzeganie o utrzymaniu pasa ruchu oraz ostrzeganie o kolizji czołowej.
Nowy Fiesta uzyskał pięciogwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP i oferuje funkcje bezpieczeństwa, w tym boczne poduszki powietrzne zaprojektowane w celu uniesienia ramienia pasażera z obszaru strefy uderzenia; ograniczniki obciążenia i napinacze pasów w tylnej części; oraz poduszki powietrzne przedniego pasażera, które można dezaktywować, aby umożliwić montaż fotelików dziecięcych.
Premium łączność i audio
Nowy Ford Fiesta Active oferuje zaawansowane funkcje łączności i audio, które pomogą klientom w pełni wykorzystać ich przygody na drodze.
System komunikacji i rozrywki SYNC 3 umożliwia kierowcom Fiata Active kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych poleceń głosowych. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™, a także oferuje SYNC AppLink do aktywacji głosowej różnych aplikacji smartfonowych. Ekrany dotykowe inspirowane tabletami o przekątnej do 8 cali można obsługiwać gestami powiększenia i przesunięcia.
Odbijając zmiany w preferencjach konsumentów w kierunku przenośnych multimediów, Fiesta Active oferuje standardowo łączność Bluetooth i dwa porty USB, a jako opcja dostępny jest zintegrowany odtwarzacz CD. Bez względu na to, w jaki sposób kierowcy decydują się na dostęp do swojej muzyki, systemy audio Fiata zapewniają wysoką jakość dźwięku, w tym system audio B&O PLAY.
Systemy B&O PLAY – ekskluzywne w ofercie globalnej Forda – oferują podwyższone doznania audio z szczególnie dopasowanym umiejscowieniem głośników i kalibracją dla każdego pojazdu. Dla Forda Fiesta Active przewidziano dziesięć głośników, w tym subwoofer umieszczony w bagażniku oraz centralny głośnik średniotonowy umieszczony na górze deski rozdzielczej, z logiem B&O PLAY z aluminium oraz unikalnym wzorem otworów akustycznych. Całkowita moc wzmacniacza wynosi 675 watów, zarządzana przez wzmacniacz z cyfrowym przetwarzaniem sygnału, który kontroluje equalizację i miksowanie dźwięku, w tym wybieralny dźwięk przestrzenny dla jeszcze bogatszego i potężniejszego brzmienia, niezależnie od pozycji siedzenia.
„Nasze nowe modele Active zostały zaprojektowane tak, aby podróż stała się częścią doświadczenia. Funkcje takie jak łączność SYNC 3, audio premium B&O PLAY i nasz otwierany dach panoramiczny pomogą klientom czerpać satysfakcję z każdej podróży,” dodał de Waard.
Silne silniki dla aktywnego stylu życia
Wyrafinowane silniki benzynowe EcoBoost o pojemności 1.0 litra i silniki diesla TDCi o pojemności 1.5 litra oferują osiągi i efektywność paliwową, które wspierają wiodące w swojej klasie doświadczenie jazdy i redukują koszty dla właścicieli, jednocześnie spełniając najnowsze, rygorystyczne normy emisji Euro 6.
Silnik EcoBoost o pojemności 1.0 litra, dostępny w wersjach 85 KM, 100 KM, 125 KM i 140 KM, emitujący od 113 g/km CO2 oraz osiągający 5.0 l/100 km (56.5 mpg) efektywności paliwowej, jest oferowany z nową sześciobiegową skrzynią manualną o architekturze o niskim tarciu, co wspiera redukcję CO2, lub sześciobiegową skrzynią automatyczną ze zmianą biegów na kierownicy w połączeniu z wersją 100 KM, emitującą 139 g/km CO2 oraz osiągającą 6.1 l/100 km (46.3 mpg) efektywności paliwowej.
Turboładowany trzycylindrowy silnik EcoBoost o pojemności 1.0 litra wyposażony jest w technologie, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, niezależne zmienne sterowanie rozrządem oraz innowacyjny projekt wału korbowego o przesunięciu, co zapewnia niezrównaną kulturę pracy.
Silnik o pojemności 1.5 litra TDCi, oferowany w wersjach 85 KM i 120 KM – obie w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną, emituje CO2 od 103 g/km i osiąga efektywność paliwową od 4.0 l/100 km (70.6 mpg). Wersja 120 KM stała się pierwszym silnikiem diesla o dużej mocy, który kiedykolwiek był oferowany w Fiacie, gdy wprowadzono go w zeszłym roku – oferując wszechstronne połączenie mocy, momentu obrotowego i efektywności paliwowej, które zapewniają radość z jazdy.
Silnik 1.5-litra TDCi korzysta z zoptymalizowanego projektu komory spalania, turbodoładowania – w tym technologii zmiennej geometrii dla wersji 120 KM – oraz zaawansowanego wtrysku paliwa, co podnosi kulturę pracy. Inteligentne ładowanie regeneracyjne zwiększa efektywność paliwową, selektywnie angażując alternator i ładując akumulator, gdy pojazd porusza się z prędkością lub hamuje.
Efektywność paliwowa Forda Fiesta Active jest dodatkowo zwiększana dzięki standardowej technologii Auto Start Stop we wszystkich silnikach EcoBoost o pojemności 1.0 litra oraz silniku diesla TDCi o pojemności 120 KM, i jest dostępna dla silnika TDCi o pojemności 85 KM. Technologia aktywnej zasłony wlotu powietrza dla wszystkich silników EcoBoost o pojemności 1.0 litra i silnika TDCi o pojemności 85 KM automatycznie się zamyka, aby zmniejszyć opór, gdy nie potrzeba chłodzenia powietrza do chłodnicy.