Ford odświeżył model Fiesta Active w 2021 roku, wzbogacając go o elektryfikowane wersje napędu, jednocześnie rezygnując z silników turbodiesel.
W 2017 roku Ford wprowadził siódmą generację modelu Fiesta i dodał wersję crossover o nazwie Active. Producent próbował konkurować z liderem rynku, Renault Captur, który również bazował na małym samochodzie segmentu B, Clio. Pięć lat później marka z niebieskim owalem wprowadziła zasłużony lifting całej gamy modelu Fiesta, w tym wersji Active.
Bez względu na technologiczne udoskonalenia, producent samochodów musi zaktualizować wygląd zewnętrzny odświeżonego pojazdu, co Ford doskonale wiedział. Najbardziej uderzającą innowacją była nowa, L-shaped osłona na przednim zderzaku, która została dodana na bocznych wlotach. Po wprowadzeniu świateł Matrix-LED, ogólny front auta zyskał bardziej zdecydowany wygląd na drodze. Dodatkowo, atrapa chłodnicy zyskała pionowe żebra, w przeciwieństwie do siatkowego designu zastosowanego w modelu z 2017 roku. Z tyłu, producent oferował wersję Active z opcjonalnymi światłami tylnymi LED.
Zmiany kontynuowano we wnętrzu, gdzie Ford zainstalował 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz instrumentów, który zastąpił wcześniejsze analogowe wskaźniki. Na górze centralnej konsoli, Fiesta Active oferowała ten sam system infotainment, co wersja sprzed liftingu.
Jednak najważniejsza zmiana miała miejsce pod maską, gdzie Ford zrezygnował z oszczędnych silników turbodiesel. Zamiast tego, zastąpił je nowymi wersjami mild-hybrid z architekturą 48-woltową, które współpracowały z tradycyjnymi silnikami benzynowymi o układzie rzędowym trzech cylindrów.
Ford zaprezentował nowego Fiata, który wyróżnia się pewnym, nowym stylem, zaawansowanym pakietem technologicznym oraz eleganckimi, mild hybridowymi napędami, które sprawiają, że kompaktowy hatchback jest gotowy na przyszłość jak nigdy wcześniej.
Odważny, charakterystyczny wygląd podnosi wyrazisty design Forda Fiesty na nowy poziom, zapewniając większą obecność na drodze oraz większe zróżnicowanie między różnorodnymi wariantami Fiesty. Modele Trend, Titanium, ST-Line oraz Active korzystają z unikalnych elementów stylizacji, a także z rozszerzonej gamy kolorów zewnętrznych, wzorów felg i wykończeń wnętrza. Oferta Fiesty została również poszerzona o nowe pakiety Vignale, które podkreślają luksusowy charakter modeli Titanium, ST-Line i Active, obok wysoko wyposażonych wariantów X.
Najnowsze technologie zapewniają, że nowa Ford Fiesta jest lepiej przygotowana niż kiedykolwiek do inteligentnych, połączonych doświadczeń z jazdy. Po raz pierwszy wszystkie warianty Fiesty otrzymują reflektory LED, a nowoczesna technologia Matrix LED zapewnia funkcję Gliny-Bez-Światła-Najwyższego oraz dostosowuje wzory strumienia światła dla lepszej widoczności w trudnych warunkach.
Nowa Fiesta wprowadza również cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, który pomaga kierowcom być na bieżąco podczas relaksujących podróży. Informacje o lokalnych zagrożeniach oraz alert o jeździe pod prąd to nowości w Fieście, które są częścią zaawansowanego zestawu technologii wspomagających kierowcę.
Napędy elektryczne pomogą kierowcom nowej Ford Fiesta oszczędzać paliwo i redukować emisję, jednocześnie maksymalizując przyjemność z jazdy. Technologia mild hybrid Ford EcoBoost Hybrid o napięciu 48 V optymalizuje wydajność paliwową, jednocześnie poprawiając słynne właściwości jezdne Fiesty dzięki responsywnej przyspieszeniu. Technologia ta współpracuje z siedmiobiegową automatyczną skrzynią Powershift Forda, co zapewnia szybkie, płynne zmiany biegów oraz najwygodniejsze i najbardziej inspirujące doświadczenie jazdy Fiestą.
Ford zaprezentował również nową Fiestę ST, opracowaną przez Ford Performance. Doświadczenie z jazdy tym sportowym hatchbackiem zostało wzbogacone o nowe reflektory Matrix LED, nowo opracowane fotele Performance, sportowe detale designu, w tym nowy przedni grill w kolorze Chrystaline Grey oraz uderzający, zielony kolor nadwozia Mean Green – a także 10-procentowy wzrost maksymalnego momentu obrotowego do 320 Nm.
„Dostosowywanie się do zmieniających się czasów, aby ustanowić nowe standardy dla przyjemności z jazdy, technologii i wydajności, było ogromną częścią trwałego sukcesu Fiesty,” powiedział Roelant de Waard, dyrektor generalny ds. pojazdów pasażerskich w Fordzie Europie. „Nowa Fiesta to kolejny wielki krok naprzód w segmencie małych samochodów oraz model, który pasuje do każdego stylu życia.”
Świeży design, więcej osobowości
Nowy Ford Fiesta oparty jest na sprawdzonej architekturze Forda B, która jest również wykorzystywana w kompaktowym SUV-ie Ford Puma, aby dostarczyć praktyczne i dopracowane wersje trzy- i pięciodrzwiowe, oferując każdemu klientowi Fiestę o charakterze odpowiadającym ich stylowi życia.
Nowe stylizacje zewnętrzne w całej gamie obejmują projekt maski, który zwiększa wysokość nosa, łączy z większymi górnymi kratkami. Logo „niebieskiego owalu” Forda jest teraz umieszczone w kratce, a nie na krawędzi maski, co przyczynia się do większej obecności na drodze.
Nowe standardowe reflektory LED również przyczyniają się do pewnego, nowoczesnego języka designu nowej Fiesty, z gładkim poziomym wzornictwem. Z tyłu standardowe światła otrzymują nowe czarne obramowania dla bardziej wyrafinowanego wyglądu, podczas gdy dostępne tylne światła LED wykończone są w Premium Black.
Każdy nowy wariant Fiesty ma bardziej zróżnicowaną osobowość z unikalnym wyglądem przedniej maski i kratki, a także charakterystycznymi elementami stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej, które odzwierciedlają indywidualne cechy.
Serie Trend i Titanium cechują się szeroką górną kratką z mocnymi poziomymi prętami oraz błyszczącym chromowanym obramowaniem, z charakterystycznymi bocznymi wlotami. Titanium również ma poziome pręty górnej kratki wykończone gorącym, tłoczonym chromem, dopasowane do chromowanych obramowań okien.
Inspirowany Ford Performance, wariant ST-Line oferuje sportowy charakter i jest rozpoznawalny dzięki nowej górnej kratce z głębszym wcięciem i błyszczącym, czarnym wykończeniem w kształcie plastra miodu. Szerokie boczne wloty są wykończone w kolorze nadwozia, a większa dolna kratka dodaje zdecydowanego wyglądu.
Wariant Active, inspirowany SUV-em, wyróżnia się bardziej surowymi elementami designu dla przygodowego charakteru. Szeroka górna kratka ma mocne pionowe pręty wykończone błyszczącym czarnym kolorem, a wyższe i bardziej wyraźne boczne wloty odzwierciedlają większą sylwetkę Active, crossover.
Siedem nowych wzorów felg aluminiowych uzupełnia odważną nową stylizację zewnętrzną, a dostępne są również dwa nowe kolory zewnętrzne – Boundless Blue i Beautiful Berry.
Dla najwyższego poziomu designu i ekskluzywności, dostępne pakiety Vignale dla serii Titanium, ST-Line i Active oferują unikalne cechy projektowe, w tym ekskluzywne felgi aluminiowe 17- i 18-calowe, luksusowe materiały siedzeń Sensico oraz matowe elementy dekoracyjne wykonane z karbonu, w zależności od wariantu.
„Fiesta to mały samochód z prawdziwą osobowością. Jej przyjemność z jazdy i jakość zawsze były wyrażane przez jej stylizację,” powiedział Amko Leenarts, dyrektor ds. designu w Fordzie Europie. „Dla naszej nowej Fiesty stworzyliśmy jeszcze bardziej charakterystyczne postacie dla każdego z wariantów Fiesty, aby nasi klienci mogli wybrać wersję, która odzwierciedla ich własny styl i spojrzenie na życie.”
Napędy na dziś i jutro
Nowy Ford Fiesta oferuje dopracowane, responsywne i oszczędne doświadczenia z jazdy, korzystając z gamy napędów EcoBoost Hybrid o napięciu 48 V i silników benzynowych EcoBoost.
Zaprojektowane w celu obniżenia kosztów eksploatacji, jednocześnie zwiększając przyjemność z jazdy, modele EcoBoost Hybrid są wyposażone w zintegrowany rozrusznik/generator napędzany paskiem, który zastępuje standardowy alternator, umożliwiając odzyskiwanie i przechowywanie energii, która zwykle zostaje utracona podczas hamowania i zwalniania, aby naładować akumulator litowo-jonowy o napięciu 48 V chłodzony powietrzem.
BISG działa również jako silnik, integrując się z silnikiem i wykorzystując zgromadzoną energię do zapewnienia wsparcia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszenia, a także zasilając elektryczne urządzenia pomocnicze pojazdu. Technologia ta potrafi uruchomić silnik w zaledwie 350 milisekund, umożliwiając systemowi Auto Start-Stop wyłączenie silnika w takich sytuacjach jak zwalnianie do zatrzymania poniżej 25 km/h (15 mph), nawet gdy pojazd jest na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła, co pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa.
Silnik EcoBoost 1.0 dostępny w nowej Ford Fiesta jest oferowany w wersjach o mocy 125 PS i 155 PS, w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną. Wydajność paliwowa WLTP wynosi od 4,9 l/100 km, a emisja CO2 zaczyna się od 111 g/km, co stanowi poprawę o 5 procent w porównaniu do niehybrydowego silnika EcoBoost 1.0 o mocy 125 PS, z oszczędnościami wynoszącymi do 10 procent w miejskich scenariuszach według danych Forda.
Wersja 125 PS EcoBoost Hybrid jest również dostępna z siedmiobiegową automatyczną skrzynią Powershift, która zapewnia płynne zmiany biegów dla zoptymalizowanej wygody i osiągów od 5,2 l/100 km oraz 117 g/km CO2 według WLTP.
Skrzynia Powershift pomaga utrzymać silnik na optymalnych obrotach dla wydajności oraz umożliwia automatyczne wyłączanie silnika poniżej 12 km/h (7 mph) dla poprawy efektywności paliwowej w miejskich warunkach. Doświadczenie przyjemności z jazdy jest również wzbogacone dzięki możliwości trzykrotnego redukowania biegów przy automatycznej skrzyni biegów, co umożliwia szybsze wyprzedzanie, gdy kierowcy potrzebują maksymalnego przyspieszenia.
Silnik EcoBoost 1.0 o mocy 100 PS zapewnia wydajność od 5,2 l/100 km i 118 g/km CO2 według WLTP. Podobnie jak wariant EcoBoost Hybrid, silnik ten wykorzystuje wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa, niezależne zmienne rozrządy oraz projekt wału korbowego dla płynnej pracy i dostępny jest w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną.
Interesujące doświadczenia z jazdy w Fiacie mogą być dostosowane za pomocą technologii wybieralnych trybów jazdy Normal, Sport i Eco, które umożliwiają kierowcom dostosowanie reakcji na gaz, ESC, kontroli trakcji oraz czasów zmiany biegów dla modeli automatycznych, aby dopasować reakcje i wydajność do scenariuszy jazdy. Ford Fiesta Active ma również tryby Trail i Slippery.
Pewne, komfortowe, połączone technologie
Nowy Ford Fiesta wprowadza technologie jazdy zaprojektowane w celu zwiększenia komfortu, pewności siebie i wygody dla kierowców i pasażerów, w różnych warunkach od jazdy po mieście do jazdy autostradą.
Standardowe reflektory LED zawierają LED-owe światła mijania, drogowe i dzienne, zapewniając doskonałą widoczność. Reflektory LED Matrix w wyższej wersji mogą również dostosowywać swoje promienie w zależności od scenariusza jazdy. Funkcje światła manewrowego i światła w trudnych warunkach aktywują się, gdy czujniki pojazdu wykryją niską prędkość manewrowania lub aktywację wycieraczek, automatycznie dostosowując wzór strumienia światła, aby pomóc kierowcy lepiej widzieć. Funkcja Gliny-Bez-Światła-Najwyższego wykorzystuje kamerę umieszczoną z przodu do wykrywania nadjeżdżającego ruchu i tworzy „strefę bez oślepienia” w strumieniu światła, blokując te promienie, które w przeciwnym razie świeciłyby w oczy innych użytkowników drogi. Technologia ta umożliwia zwiększone używanie świateł drogowych, aby maksymalizować widoczność podczas jazdy nocą, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka oślepienia innych kierowców.
W nowej Fieście wprowadzony jest w pełni konfigurowalny cyfrowy zestaw wskaźników TFT o przekątnej 12,3 cala, który daje kierowcom możliwość personalizacji i priorytetowania wyświetlanych informacji, w tym powiadomień nawigacyjnych. Zestaw ten ma wyjątkowo tematyczne wyświetlacze odpowiadające wybranym trybom jazdy oraz oddzielny obszar dla informacji o wysokim priorytecie, takich jak technologie wspomagające kierowcę.
Nowa Fiesta dodaje alert o jeździe pod prąd do zestawu zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę. System używa kamery zamontowanej na szybie w połączeniu z informacjami z systemu nawigacji pojazdu, aby dostarczyć kierowcom dźwiękowe i wizualne ostrzeżenie, jeśli przejadą przez dwa znaki „Zakaz wjazdu” na zjeździe z autostrady.
Dostępne są również zaawansowane technologie, takie jak Adaptacyjny Tempomat z funkcją Stop & Go oraz Rozpoznawanie Znaków Prędkości, zaprojektowane w celu utrzymania komfortowej odległości od pojazdu z przodu. System może automatycznie zatrzymać Fiestę w pełni i ponownie ruszyć w ruchu miejskim, w pojazdach wyposażonych w skrzynię Powershift.
Ułatwiając kierowcom poruszanie się po miastach, system Active Park Assist może wykrywać odpowiednio duże miejsca parkingowe i kontrolować kierowanie, aby zaparkować rękami bez użycia rąk zarówno przodem do tyłu, jak i obok innych samochodów, podczas gdy kierowca kontroluje przyspieszenie, hamowanie i wybór biegów.
Technologie mające na celu zapobieganie lub łagodzenie skutków kolizji z innymi użytkownikami dróg obejmują system informacji o martwym polu (BLIS) z alertem o ruchu poprzecznym oraz aktywne hamowanie, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz asystenta wstępnego hamowania z aktywnym hamowaniem.
Zaawansowane funkcje łączności pomagają nowym klientom Fiesty cieszyć się bezstresowym doświadczeniem posiadania pojazdu. Standardowa technologia modemu FordPass Connect pozwala na zdalne sterowanie wyborem wygodnych funkcji poprzez aplikację FordPass. Klienci mogą obsługiwać blokadę/odblokowanie drzwi, zdalne uruchamianie dla modeli Fiesty z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, lokalizację pojazdu oraz sprawdzanie statusu pojazdu, takiego jak poziom paliwa, status alarmu, ciśnienie w oponach, żywotność oleju i inne.
Łączność nowej Fiesty zapewnia również aktualizacje na żywo dotyczące ruchu dla dostępnego systemu nawigacji oraz umożliwia lokalne informacje o zagrożeniach, które mogą informować kierowców o niebezpiecznej sytuacji na drodze przed nimi, nawet jeśli incydent jest niewidoczny z powodu zakrętu drogi lub innych pojazdów.
Dostępny system komunikacyjny i rozrywkowy SYNC 3 umożliwia kierowcom kontrolowanie audio, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych komend głosowych. System obsługuje Apple CarPlay i Android Auto™ oraz jest wspierany przez 8-calowy centralny wyświetlacz dotykowy z funkcjami powiększania i przesuwania, a także zdolnością do wyświetlania obrazu 180 stopni z dostępnej kamery tylnej.
Nowe modele Fiesty wyposażone w system SYNC 3 także mają funkcję Alertu dla Pasażerów Tylnego Rzęd, zaprojektowaną, aby pomóc kierowcom uniknąć pozostawiania dzieci lub zwierząt w pojeździe, przypominając im o sprawdzeniu tylnych siedzeń po otwarciu tylnych drzwi na początku podróży.
Dodatkowe dostępne funkcje premium obejmują bezprzewodową ładowarkę do smartfonów oraz system dźwiękowy B&O z 10 głośnikami, zintegrowanym subwooferem oraz wzmacniaczem przetwarzania sygnału cyfrowego o mocy 575 watów, który dostarcza selektywne dźwięki przestrzenne.
Nowa Fiesta ST w kolorze Mean Green
Ford po raz pierwszy zaprezentował nową Ford Fiesta ST, sportowy hatchback o wysokich osiągach, opracowany przez Ford Performance.
Świeży design zewnętrzny charakteryzuje się bardziej agresywnym wyglądem przedniej maski, z górnymi i dolnymi kratkami w kształcie plastra miodu oraz dużymi dolnymi wlotami powietrza. Górna kratka Fiesty ST oraz boczne wloty mają charakterystyczne wykończenie w kolorze Chrystaline Grey, a aerooptymalne spojlery dolne, boczne osłony, spojler tylnej klapy oraz dyfuzor tylny są wykończone w kolorze nadwozia. Standardowe felgi aluminiowe o średnicy 17 cali lub opcjonalne 18 cali cechują się głębokim, ciemnym wykończeniem Magnetite, a opcje kolorystyczne nadwozia obejmują teraz odważny kolor ST Mean Green.
Nowe fotele Performance zostały opracowane specjalnie w celu zapewnienia jeszcze większego wsparcia dla kierowców podczas intensywnej jazdy oraz komfortu na drodze. Zintegrowany zagłówek i 14-stopniowa regulacja pomagają kierowcom znaleźć optymalną pozycję jazdy, a charakterystyczne czerwone szwy kontrastowe oraz wykończenie Sensico dodają premium poczucie. Sportowa kierownica o płaskim dnie oraz matowa folia w kolorze karbonu z czerwonymi detalami dodają dalszego sportowego charakteru kabinie.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 230 km/h (143 mph) dzięki silnikowi EcoBoost o pojemności 1,5 litra, który generuje 200 PS przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy zwiększający się z 290 Nm do 320 Nm od 1600 obr/min do 4000 obr/min. Zastrzeżone, zimno formowane sprężyny wektorujące oraz podwójne tłumiki przednie Tenneco zapewniają Fordowi Fiesta ST ostrą reakcję podczas skrętu oraz wysokie poziomy kontroli nad nadwoziem, podczas gdy opcjonalny mechaniczny, ograniczony różnicowy Quaife dostarcza zwiększonej trakcji i zwinności w zakrętach.
Oprócz trybów Normal i Sport, nowa Fiesta ST oferuje także tryb Track, który zastępuje tryb Eco nowej Fiesty, wyłączając kontrolę trakcji i ustawiając ESC w trybie szerokiego poślizgu, co jest przydatne podczas jazdy po torze.