Piąta generacja wprowadziła oznaczenie ST w gamie modelu Fiesta. Był to udany mały hot-hatch. Szósta generacja wyniosła go na zupełnie inny poziom.
Wszyscy znamy samochód z przeszłości, który nazywano “rakietą” z powodu osiągnięcia 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 7 sekund. Cóż, model Fiesta ST z 2012 roku zrobił to w 6,9 sekundy, a nie był to samochód bez wyposażenia.
Model ST bazował na 3-drzwiowej wersji szóstej generacji Fiesty. Jednak dział sportowy postanowił dodać kilka charakterystycznych sportowych akcentów do wyglądu pojazdu. Nie był to typowy “chłopięcy” design, ale raczej subtelny, a jednocześnie agresywny. Przedni zderzak otrzymał nowy spojler, a kratka chłodnicy miała strukturę plastra miodu. Z tyłu, ST charakteryzował się większym spojlerem dachowym niż standardowa Fiesta, a pod dyfuzorem zainstalowano podwójny wydech.
Wewnątrz, przednie fotele kubełkowe miały wysokie oparcia, co było kluczowe podczas szybkiego pokonywania zakrętów. To była jedyna dużą różnicą w porównaniu do reszty gamy Fiesty. Był dobrze wyposażony, z systemem infotainment Ford SYNC i funkcją kontroli rodzicielskiej, dzięki czemu kierowca nie mógł podkręcić głośności zbyt wysoko. Z tyłu było jeszcze mniej miejsca na nogi dla pasażerów, ponieważ przednie fotele były większe.
Pod maską znajdował się silnik turboładowany o pojemności 1,6 litra z czterema cylindrami. Był standardowo połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Program ESP dbał o poślizg kół na starcie i działał jak ograniczający poślizg dyferencjał. Obniżone i utwardzone zawieszenie lepiej sprawdzało się w zakrętach. Na koniec, nie mniej ważne, model ten wyposażony był w hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach.
Nowy Ford Fiesta ST to najszybszy i najbardziej dynamiczny mały samochód sportowy w historii Forda, który wykorzystuje precyzyjnie dostrojony napęd i zawieszenie skoncentrowane na kierowcy, aby zapewnić niezrównane doświadczenie jazdy Fiestą.
Opracowany przez Ford Team RS, europejską jednostkę Grupy Global Performance Vehicle Ford Motor Company, nowy Fiesta ST jest wyposażony w silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.6 litra, który osiąga prędkość 0-100 km/h w 6,9 sekundy, oferując moc 182 KM i moment obrotowy 240 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.
Ford Team RS dostroił napęd, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce, aby optymalizować dynamikę jazdy; wprowadzono również funkcje dostępne wcześniej tylko w większych samochodach sportowych – w tym ulepszone Sterowanie Wektoryzacji Momentu (eTVC) oraz 3-stopniową Elektroniczną Kontrolę Stabilności (ESC), sześciobiegową skrzynię manualną i hamulce tarczowe z tyłu.
Codzienna praktyczność podkreślona jest przez efektywność paliwową na poziomie 5.9 l/100 km i emisję CO2 na poziomie 138 g/km – co oznacza 20-procentową redukcję emisji w porównaniu z poprzednią generacją Forda Fiesta ST, pomimo że nowy model generuje prawie 20 procent więcej mocy niż silnik 2.0 z pierwszej generacji.
Nowy Fiesta ST wyróżnia się dużą trapezoidalną kratką o unikalnej budowie plastra miodu oraz dramatycznym elementem dyfuzora z tyłu. Wyrafinowane wnętrze o wysokim kontraście jest wyposażone w fotele Recaro, a nowy system Sound Symposer kieruje dźwięk silnika do wnętrza, aby zapewnić charakterystyczny dźwięk silnika integralny z doświadczeniem jazdy. Ford wprowadził również systemy SYNC i MyKey.
„Nowy Fiesta ST oferuje niezwykłe osiągi, design i jakość, aby zapewnić niezrównane doświadczenie jazdy,” powiedział Juergen Gagstatter, główny inżynier programu Fiesta ST. „Europejscy klienci Forda to koneserzy hot hatchbacków, a nowy Fiesta ST bezpośrednio odzwierciedla ich pasję do sportowej jazdy.”
Elektronicznie zoptymalizowane ulepszone zawieszenie
eTVC stosuje siłę hamowania na wewnętrzne przednie koło Forda Fiesta ST podczas pokonywania zakrętów, aby poprawić trakcję i zredukować podsterowność bez wpływu na prędkość. Nowe oprogramowanie kontroluje balans Fiesty ST w odpowiedzi na ruchy kierownicy podczas przyspieszania i hamowania – a ESC oferuje pełną interwencję systemu; tryb szerokiego poślizgu z ograniczoną interwencją; oraz całkowite wyłączenie ESC.
Oba systemy wspierają specjalnie zmodyfikowany przedni zwrotnik, przystosowany tylny belka skrętna z zwiększoną sztywnością, unikalne ustawienia sprężyn i tłumików z przodu oraz z tyłu, a także obniżone środek ciężkości o 15 mm; dla optymalnego prowadzenia i jakości jazdy.
Elektroniczny układ wspomagania kierownicy oferuje ostrzejszy współczynnik skrętu wynoszący 13.69:1 oraz krótszy ramień kierowniczy dla bardziej bezpośredniej reakcji. Ford Fiesta ST wprowadza hamulce tarczowe z tyłu na platformie Fiesty i wprowadza większy tandemowy cylinder hamulcowy, który poprawia wydajność hamowania.
„Ten samochód potrafi wywołać uśmiech na twojej twarzy zakręt po zakręcie i oferuje absolutną precyzję w dostarczaniu mocy i prowadzeniu,” powiedział Tyrone Johnson, menedżer inżynieryjny Ford Team RS.
Technologia silnika EcoBoost
Niska masa silnika EcoBoost przyczynia się do poprawy prowadzenia; a także wprowadza technologie takie jak doładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem oraz Podwójnie Niezależne Zmienność Rozrządu (Twin-independent Variable Cam Timing).
Unikalny silnik i nowa kalibracja sześciobiegowej skrzyni manualnej były doskonalone na północnej pętli toru Nürburgring przez równowartość ponad 100 okrążeń 21-kilometrowego toru.
Charakter ST w środku i na zewnątrz
Projekt reflektorów Forda Fiesta ST obejmuje technologię LED do świateł dziennych oraz pełny zestaw nadwozia ST; nowe opcje kolorystyczne obejmują Race Red, Molten Orange i Spirit Blue. Wnętrze również zawiera wstawki z włókna węglowego w desce rozdzielczej, pedały i dźwignię zmiany biegów z metalu oraz kierownicę ST.
MyKey pozwala właścicielom ustawiać maksymalne limity prędkości i głośności audio oraz zapewnia, że funkcje bezpieczeństwa nie są wyłączane, gdy pozwalają na korzystanie z ich samochodu. System łączności w samochodzie aktywowany głosem Ford SYNC z pomocą w sytuacjach awaryjnych bezpośrednio łączy pasażerów pojazdu z lokalnymi operatorami służb ratunkowych po wypadku.
Opracowany z myślą o torze, ale praktyczny i ekonomiczny
Ford poddał nowego Fiasta 850,000 kilometrów testów wytrzymałościowych. Aby zapewnić, że nowy Ford Fiesta ST oferuje wysokie poziomy niezawodności nawet w obliczu najbardziej wymagającego użytkowania przez klientów, Ford poddał ten hot hatchback dodatkowym 7,500 km testów torowych i 5,000 km testów przy dużych prędkościach.
W to wliczał się „test tortur” w Centrum Technicznym Nardo w Włoszech, podczas którego Fiesta ST była prowadzona na maksymalnych obrotach w temperaturach przekraczających 40 C.