Segment małych hot-hatchy zyskuje coraz większe grono fanów na całym świecie. Ford w 2018 roku wprowadził nową wersję modelu Fiesta ST, która dysponuje większą mocą przy mniejszej liczbie cylindrów. Mimo to, nie jest to wolny samochód w swojej klasie.
Fiesta ST wygląda nieco bardziej agresywnie niż jej rodzeństwo. Posiada inny zderzak oraz osłonę chłodnicy. Można ją też wyposażyć w pełne reflektory LED. Z boku standardowo oferowane są 18-calowe felgi aluminiowe. Ciekawym aspektem Fiesty ST jest to, że dostępna jest tylko w wersji trzydrzwiowej. Na koniec do sportowego charakteru dodaje się spojler dachowy i dyfuzor z tyłu, a także dwa wydechy dla tych 3 cylindrów pod maską.
W środku od razu można poczuć sportowy klimat dzięki dwóm kubełkowym siedzeniom Recaro. Tylne siedzenia są tradycyjne, niczym się nie wyróżniają. Miejsca jest tam niewiele, ale są i można je wykorzystać na krótkich trasach. System multimedialny jest dobry i oferuje nawigację, Apple CarPlay oraz Android Auto.
Jeśli chodzi o osiągi, 1.5-litrowy silnik turbo generuje 200 KM w połączeniu z 6-biegową skrzynią ręczną. Świetną informacją jest to, że w przednich kołach znajduje się również dyferencjał LSD, który wpływa na czas przyspieszenia 0-100 km/h (0-62 mph), które wynosi 6.5 sekundy.
Całkowicie nowy Ford Fiesta ST to najbardziej responsywna, angażująca i przyjemna w prowadzeniu wersja tego modelu, oferująca szereg innowacyjnych technologii sportowych, które zwiększają moc i osiągi, a także zwrotność i wszechstronność, od codziennych dojazdów do szkoły, po tor wyścigowy.
Nowa Fiesta napędzana jest przez nowy silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,5 litra – pierwszy silnik trzycylindrowy w historii, który zasila model Ford Performance – dostarczający 200 KM i 290 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 232 km/h.
W całkowicie nowym Fordzie Fiesta ST po raz pierwszy wprowadzono wybieralne tryby jazdy, które umożliwiają konfigurację silnika, układu kierowniczego i kontroli stabilności do ustawień Normal, Sport i Track, zmieniając charakter pojazdu z elastycznego hatchbacka codziennego na sportowy, skoncentrowany na torze samochód przy naciśnięciu przycisku. Opcjonalny tryb startowy pomoże kierowcom osiągać szybkie starty na torze, wspierany przez dedykowany wyświetlacz graficzny w zestawie wskaźników.
Pierwszy w historii Forda Fiesta ST opcjonalny mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD) optymalizuje przyczepność w zakrętach, a opatentowane przez Forda sprężyny z wektoryzacją siły dostarczają lepszej reakcji na skręty, większej responsywności tylnej osi oraz bardziej połączonego odczucia.
Całkowicie nowy Fiesta ST jest dostępny od momentu premiery w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej, oferując komfort i wygodę, w tym łączność SYNC 3, premium audio B&O PLAY oraz zaawansowane technologie wspomagania kierowcy, takie jak asystent utrzymania pasa ruchu i rozpoznawanie znaków drogowych.
„Kierowcy hot-hatchy oczekują wiele od tego małego samochodu. Zastosowaliśmy to, czego nauczyliśmy się z ostatnich modeli Ford Performance, w tym Focusa RS i Forda GT, aby stworzyć całkowicie nowego Forda Fiesta ST, który ustanawia nowy standard dla przyjemności z jazdy w swoim segmencie, z potężnym dźwiękiem trzycylindrowego silnika, który przemówi do miłośników motoryzacji bez względu na język,” powiedział Leo Roeks, dyrektor Ford Performance w Europie.
Opracowany przez Ford Performance, aby zapewnić codzienną użyteczność i efektywność paliwową przy wyjątkowym doświadczeniu jazdy, które zaspokaja zarówno nowicjuszy, jak i ekspertów, całkowicie nowy model uznanego hot-hatcha Forda jest już dostępny do zamówienia.
Więcej mocy, większa efektywność
Nowy silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra wykorzystuje turbodoładowanie, wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, zmienny rozrząd Twin-independent Variable Cam Timing oraz trzycylindrową architekturę, by dostarczać 200 KM przy 6 000 obr./min oraz 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1 600 do 4 000 obr./min.
Architektura silnika o trzech cylindrach zapewnia naturalnie wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach. Wydajność jest dodatkowo zwiększona przez nową turbosprężarkę, która wykorzystuje zoptymalizowany projekt turbiny, aby szybciej generować ciśnienie doładowania i minimalizować opóźnienie dla bardziej responsywnego i przyjemnego doświadczenia jazdy.
Nowa kombinacja technologii wtrysku paliwa portowego i bezpośredniego pomaga osiągnąć wysoką moc i responsywność przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2, zwłaszcza zwiększając efektywność paliwową przy lekkim obciążeniu silnika.
Silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra w Fiesta ST wyposażony jest w pierwszy w branży system dezaktywacji cylindrów dla silnika trzycylindrowego – pierwszy raz ogłoszony dla silnika 1,0-litrowego EcoBoost – aby jeszcze bardziej poprawić efektywność paliwową, bez wpływu na osiągi.
Technologia ta automatycznie zatrzymuje dostarczanie paliwa i działanie zaworów dla jednego z cylindrów silnika w warunkach, gdy pełna moc nie jest potrzebna, takich jak podczas jazdy na luzie lub w spokojnym tempie. Technologia może dezaktywować lub ponownie aktywować jeden cylinder w 14 milisekund – 20 razy szybciej niż mrugnięcie oka – aby bezproblemowo dostarczać pełną moc na żądanie.
Całkowicie aluminiowy silnik ma również zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia efektywność, pomagając silnikowi szybciej osiągnąć optymalne temperatury, a także dostarcza moment obrotowy szybciej, minimalizując odległość, jaką muszą pokonać gazy spalinowe między cylindrami a turbosprężarką. Technologia aktywnych zaworów wydechowych wzmacnia wyjątkowe, ekscytujące i naturalnie sportowe brzmienie silnika trzycylindrowego, aby poprawić doświadczenie jazdy.
Całkowicie nowy Fiesta ST osiąga efektywność paliwową na poziomie 6,0 l/100 km (47,1 mpg) i emisję CO2 na poziomie 136 g/km, a także jest wyposażony w technologię filtra cząstek stałych, która zmniejsza emisję sadzy.
Wydajność przyczepności
Trzecia generacja Forda Fiesta ST to pierwszy model oferujący opcjonalny dyferencjał Quaife LSD, który pomaga optymalizować przyczepność przedniej osi, poprawiając zdolności zakrętne – w szczególności zapewniając większą przyczepność na wyjściu z zakrętów.
System mechaniczny działa na rzecz ograniczenia rozdziału momentu obrotowego silnika do koła o mniejszej przyczepności – na przykład wewnętrznego koła w trakcie zakrętu – aby zredukować poślizg, a także poprawia dystrybucję momentu obrotowego silnika do koła z większą przyczepnością, aby w pełni wykorzystać osiągi silnika.
Nowa opcja LSD współpracuje z ulepszoną technologią kontroli wektoryzacji momentu obrotowego Forda, która poprawia trzymanie drogi i redukuje podsterowność, stosując siłę hamulca na wewnętrznej przedniej oś w trakcie pokonywania zakrętów.
Równowaga między tymi dwoma funkcjami została dokładnie dostrojona przez inżynierów Ford Performance, aby zapewnić optymalną przyczepność na suchych nawierzchniach i gładkość na mokrych.
„Kierowcy samochodów sportowych znają problem 'poślizgu jednego koła’, kiedy szybkie wyjście z zakrętu jest utrudnione przez nadmiar momentu obrotowego przekazywanego do wewnętrznego koła,” powiedział Roeks. „Dostosowaliśmy opcjonalny mechaniczny LSD w całkowicie nowym Fiesta ST, aby współpracował z ulepszoną kontrolą wektoryzacji momentu obrotowego, aby dostarczyć najlepszą możliwą naturalną przyczepność, bez 'spalania’ nadmiaru momentu obrotowego przy interwencjach hamulcowych.”
W akcji
Opracowane przez inżynierów Forda, opatentowane sprężyny wektoryzujące siłę poprawiają stabilność, zwrotność i responsywność tylnego zawieszenia typu twist-beam w całkowicie nowym Fordzie Fiesta ST – dostarczając lepsze połączenie z drogą i przyczyniając się do wyjątkowej przyjemności z jazdy.
Całkowicie nowy Fiesta ST jest pierwszym kompaktowym hot-hatchbackiem, który korzysta z technologii wykorzystującej niesymetryczne, nieinterchangeable, kierunkowo nawinięte sprężyny, które zastosowują siły wektoryzacji do tylnego zawieszenia, umożliwiając siłom zakrętom bezpośrednie przechodzenie do sprężyny, co zwiększa sztywność boczną.
Korzyści płynące z unikalnej konfiguracji zawieszenia obejmują:
Wyraźniejsze wejście w zakręt i reakcję na wprowadzenia do kierownicy oraz zmiany kierunku
Oszczędność 10 kg w porównaniu do rozwiązania z łącznikiem Watta, które zazwyczaj stosuje się w celu zwiększenia sztywności
Kompatybilność z tradycyjnymi tłumikami zawieszenia
Brak kompromisów w zakresie komfortu, jakości jazdy czy wyciszenia
Sprężyny wektoryzujące Forda są formowane na zimno dla większej trwałości i wytrzymałości, a ich zmienne parametry długości i średnicy zostały unikalnie opracowane dla zastosowania w całkowicie nowym Fiesta ST.
Dodatkowo, zaawansowany system zawieszenia wyposażony jest w podwójne tłumiki przednie Tenneco i jednonajazdowe tylne, które wykorzystują technologię zaworu RC1, aby zapewnić tłumienie zależne od częstotliwości – umożliwiając lepszą kontrolę nad nadwoziem przy zachowaniu wysublimowanego komfortu podczas jazdy z dużymi prędkościami. Sztywność skrętu tylnej belki wynosi 1 400 Nm/deg, co czyni ją najtwardszą wśród modeli Ford Performance.
„Przeszliśmy przez trzy razy większą liczbę iteracji zawieszenia, aby znaleźć zestawienie, które dostarcza ekscytujące doświadczenia jazdy wymagane od modelu ST, ale także komfort i finezję do codziennej jazdy,” powiedział Roeks. „Dostosowane zawieszenia automatycznie regulują się, aby eliminować wysokoczęstotliwościowe nierówności drogi, gdy zapotrzebowanie na tłumienie jest małe – na przykład na autostradzie, ale dostosowują się ponownie, aby zapewnić optymalne trzymanie drogi podczas intensywnej jazdy.”
Ostateczne osiągi z miejsca
Opracowany do użycia wyłącznie na torze, opcjonalny tryb startowy umożliwia kierowcom całkowicie nowego Forda Fiesta ST osiągnięcie maksymalnej satysfakcji z szybkich startów.
Zaprojektowany z myślą o prostocie użycia, kierowcy mogą wybrać Launch Control za pomocą przycisków na kierownicy, aktywując dedykowany wyświetlacz graficzny w 4,2-calowym zestawie wskaźników. Utrzymywanie pełnego otwarcia przepustnicy zleca systemowi budowanie obrotów silnika i automatyczne utrzymywanie ich na limicie obrotów – wypełniając wskaźnik na ekranie, co wskazuje, kiedy samochód jest gotowy do startu.
Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia optymalny start z miejsca, przy aktywnej kontroli stabilności (ESC), kontroli trakcji, kontroli wektoryzacji momentu obrotowego oraz systemach kompensacji momentu skrętu zarządzających mocą i momentem obrotowym.
Wybieralne tryby jazdy dodają jeszcze większej wszechstronności do całkowicie nowego Fiesta ST, umożliwiając kierowcom optymalizację doświadczenia jazdy do różnych scenariuszy, od dojazdów do szkoły po tor wyścigowy:
W trybie Normal, mapowanie silnika, kontrola trakcji, ESC, aktywna zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS) są skonfigurowane, aby dostarczać naturalną responsywność i połączone odczucie
W trybie Sport, mapowanie silnika i reakcja na pedał gazu są zaostrzone, a ustawienia EPAS dostosowane, aby dostarczyć więcej informacji zwrotnych i dokładniejszą kontrolę podczas szybkiej jazdy drogowej. Aktywny zawór dźwięku otwiera się, aby wzmocnić sportowy dźwięk wydechu
W trybie Track, wszystkie cechy dynamiki pojazdu są dostrojone do uzyskania najszybszych czasów okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC są ustawione na tryb szerokiego poślizgu do intensywnej jazdy torowej
Trzytrybowa ESC umożliwia kierowcom wybór pomiędzy pełną interwencją systemu; trybem szerokiego poślizgu z ograniczoną interwencją; oraz całkowitym wyłączeniem systemu.
Sportowy charakter modelu Ford Performance jest dodatkowo wzmacniany poprzez unikalny projekt knuckle kierownicy; unikalne kalibracje EPAS z 12:1 stosunkiem kierownicy – najszybszym wśród modeli Ford Performance i 14% szybszym niż poprzednia generacja Fiesta ST200; oraz system hamulcowy o wysokich osiągach z wentylowanymi przednimi tarczami o średnicy 278 mm i solidnymi tylnymi dyskami o średnicy 253 mm.
Kierowcy mogą w pełni wykorzystać technologie całkowicie nowego Forda Fiesta ST z pozycji za kierownicą, która została starannie opracowana przez Ford Performance w celu uzyskania optymalnej kontroli i równowagi pojazdu. Fotel kierowcy oferuje unikalne w swoim segmencie połączenie kąta oparcia i regulacji nachylenia siedziska.
Więcej wyposażenia, większy wybór
Dostępny od premiery zarówno w wersjach trzy-, jak i pięciodrzwiowej z sportowym wystrojem zewnętrznym ST oraz standardowymi 17-calowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami, całkowicie nowy Fiesta ST oferuje klientom więcej opcji personalizacji niż kiedykolwiek wcześniej, z poziomami wyposażenia ST-1, ST-2 i ST-3.
Kolory nadwozia obejmują Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black i Silver Fox, a wnętrze standardowo wyposażone jest w podtrzymujące fotele Recaro, gałkę zmiany biegów ST oraz kierownicę o płaskim dnie z przeszyciami powtórzonymi na skórzanym dźwigni hamulca ręcznego i pokrywce dźwigni zmiany biegów.
Klienci mogą wybierać spośród różnych elementów wykończeniowych dla dźwigni zmiany biegów, kierownicy, uchwytów drzwiowych i dekoracyjnego wlotu deski rozdzielczej, a także wybrać z charakterystycznych pakietów stylizacyjnych. Całkowicie otwierany panoramiczny dach jest dostępny jako opcja.
Standardowy system komunikacji i rozrywki SYNC 3 z ekranem 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem 8-calowym umożliwia kierowcom Fiesta ST kontrolowanie audio, nawigacji oraz połączonych smartfonów za pomocą prostych, konwersacyjnych poleceń głosowych. Oferowany jest również wysokiej jakości system dźwiękowy B&O PLAY dla audiofilów.
Standardowe technologie wspomagania kierowcy obejmują asystenta utrzymania pasa ruchu, powiadomienia o utrzymywaniu pasa oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości, a także dostępne są funkcje takie jak wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne reflektory, automatyczne światła drogowe oraz rozpoznawanie znaków drogowych.
„Kierowcy nie muszą szukać dalej niż całkowicie nowy Ford Fiesta ST, aby zrozumieć, co oznacza Ford, gdy wyjaśniamy, że ST oznacza Technologie Sportowe,” powiedział Roeks. „Każda funkcja wydajności tego samochodu została wzbogacona innowacją.”