Z uwagi na rosnącą konkurencję w segmencie małych, sportowych hatchbacków, Ford musiał się bardziej postarać, aby zdobyć większy kawałek rynku i wprowadził odświeżoną wersję swojego modelu Fiesta ST w 2016 roku.
Podczas gdy kompaktowe hatchbacki zaczęły przypominać bardziej samochody rodzinne, mały egzemplarz w segmencie sportowych aut wciąż był bardzo konkurencyjny dzięki pięciu drzwiom. W Stanach Zjednoczonych te małe, turbodoładowane samochody nie miały zbyt wielkiego znaczenia, ale w Europie cieszyły się dużą popularnością. Renault, Opel, Volkswagen, SEAT, Peugeot i Ford rywalizowali o tych samych klientów, oferując specjalne wersje przygotowane przez dedykowane zespoły.
Ford oferował model Fiesta ST200 wyłącznie w szarym kolorze, który lepiej kontrastował z czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Z przodu, heksagonalny grill miał wzór plastra miodu. Jego ulepszony spojler prezentował się bardziej agresywnie, podczas gdy z tyłu dyfuzor był w kolorze nadwozia.
Wewnątrz Ford zaoferował sportowe fotele Recaro z wysokim oparciem i kontrastowym przeszyciem. Kierownica ozdobiona była logo RS na dolnym ramieniu. Producent zamontował aluminiową tabliczkę na konsoli centralnej, przypominającą kierowcy o numerze seryjnym pojazdu. Kilka wykończeń zawierało logo ST200, a wprowadzone elementy z włókna węglowego oraz aluminiowe pedały zdobiły wnętrze.
Pod maską Ford zainstalował nową wersję swojego 1,6-litrowego silnika turbo. Oferował on o dziesięć procent więcej mocy i prawie 50 Newton metrów momentu obrotowego więcej. Producent połączył go z sześciobiegową skrzynią manualną. Dzięki temu zespołowi napędowemu, Fiesta ST200 była szybsza w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h (0-62 mph) od swojego poprzednika, choć z niewielką przewagą.
Ford Performance wprowadził na rynek renomowanego hatchbacka Fiesta ST i uczynił go jeszcze bardziej ekscytującym.
Nowy Ford Fiesta ST200, który debiutuje w tym roku, z okazji 40-lecia modelu Fiesta, to najsilniejsza produkcyjna Fiesta w historii. W porównaniu do uznanego modelu Fiesta ST, nowa Fiesta ST200 generuje o 10 procent więcej mocy i 20 procent więcej momentu obrotowego, osiągając 200 KM i 290 Nm z specjalnie dostosowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra.
Ford Fiesta ST200 przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 6,7 sekundy i zapewnia szybsze przyspieszenie w biegu, co poprawia komfort jazdy i sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze przyjemniejsze. Aby jeszcze bardziej zoptymalizować wrażenia z jazdy, Fiesta ST200 wyposażona jest w ulepszone zawieszenie i układ kierowniczy, co podnosi poziom jej nagradzanej dynamiki i jakości jazdy.
Produkcja nowego modelu hatchbacka – wyposażonego w wyjątkowe elementy, w tym unikatowy kolor Storm Grey, charakterystyczne matowe czarne felgi oraz specjalne detale wnętrza – rozpocznie się w czerwcu, a pierwsze dostawy do klientów odbędą się wkrótce później.
„Fiesta ST jest naprawdę uwielbiana przez właścicieli i krytyków. ST200 podnosi ten wyjątkowy samochód dla kierowców na nowy poziom mocy i osiągów,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktu w Ford of Europe. „Uważamy, że to przyszły klasyk.”
Budując na nagradzanych osiągach
Słynne wrażenia z jazdy w wielokrotnie nagradzanej Fiesta ST zostały dodatkowo wzmocnione w modelu Fiesta ST200.
Silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra w tym modelu korzysta z nowej kalibracji, aby dostarczyć 200 KM – dwukrotnie więcej mocy niż oferował jego poprzednik, Fiesta XR2, 20 lat temu – oraz 290 Nm momentu obrotowego, z dodatkowym 15 KM i 30 Nm dostępnymi przez maksymalnie 20 sekund dzięki transientnemu doładowaniu.
Zredukowane przełożenie końcowe wynoszące 4.06 – skrócone z 3.82 w Fiesta ST – dodatkowo poprawia przyspieszenie. Przyspieszenie z 50 do 100 km/h (31-82 mph) zajmuje 5,2 sekundy na czwartym biegu. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h (143 mph).
Ford Fiesta ST200 korzysta z niedawno zaktualizowanego zawieszenia Fiesta ST oraz ustawień Elektronicznego Wspomagania Kierownicy (EPAS), aby poprawić jakość jazdy i dynamikę prowadzenia. Tylny belka skrętna o 27 procent większej sztywności oraz przedni stabilizator, zwiększony do 21 mm z 19 mm średnicy, wspierają zmienione parametry amortyzatorów dla lepszego tłumienia wstrząsów. Podobnie jak w Fiesta ST, ST200 siedzi 15 milimetrów bliżej drogi niż standardowe modele Fiesta.
„Fiesta ST jest hitem wśród kierowców preferujących osiągi dzięki jej prowadzeniu przypominającemu gokarty i potężnemu silnikowi,” powiedział Darren Palmer, dyrektor linii pojazdów małych w Ford of Europe. „Zmieniona konstrukcja podwozia Fiesta ST200 poprawia stabilność i kontrolę, a także komfort pasażerów.”
Ustawienia wspomagania kierownicy dla ST-specyficznego przełożenia 13.69:1, z krótszym ramieniem kierownicy i zmodyfikowanym przegubem kierowniczym, zostały dodatkowo poprawione, aby zapewnić lepsze odczucie i informacje zwrotne podczas prowadzenia.
Dynamika jazdy Forda Fiesta ST200 wspierana jest przez Ulepszony Kontroler Wejścia Momentu Obrotowego (eTVC) oraz 3 tryby Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC). System eTVC stosuje siłę hamowania na wewnętrznym przednim kole podczas pokonywania zakrętów, aby poprawić przyczepność i zredukować podsterowność bez wpływu na prędkość. ESC oferuje pełną interwencję systemową; tryb dużego poślizgu z ograniczoną interwencją; oraz całkowite wyłączenie ESC.
Optymalizowane hamowanie zapewniają tarcze hamulcowe o średnicy 278 mm z przodu i 253 mm z tyłu, a także większy tandemowy cylinder główny hamulca niż w standardowych modelach Fiesta.
Niski ciężar silnika EcoBoost o pojemności 1,6 litra również wspomaga prowadzenie i zawiera technologie, w tym doładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem i podwójne niezależne zmiennozaworowe ustawienia czasowe, co pozwala uzyskać dużą moc przy jednoczesnej efektywności paliwowej wynoszącej 6,1 l/100 km (46,3 mpg) i emisji CO2 na poziomie 140 g/km.
Ekskluzywny design i specyfikacja
ST200 oferuje odważniejszy i bardziej charakterystyczny design, dostępny wyłącznie w unikalnym kolorze Storm Grey oraz z charakterystycznymi 17-calowymi felgami ST w matowej czerni z polerowanymi krawędziami.
Modele Ford Fiesta ST200 charakteryzują się także czerwonymi malowanymi zaciskami hamulcowymi, dużym trapezoidalnym grillem w specyfikacji ST z konstrukcją plastra miodu, dynamicznym przednim spojlerem i progami bocznymi, elementem dyfuzora tylnego w kolorze nadwozia oraz dużym tylnym spojlerem dachowym.
Ulepszona specyfikacja wnętrza obejmuje unikalne częściowo skórzane fotele Charcoal Recaro z kontrastującym srebrnym przeszyciem, podobnie jak pasy bezpieczeństwa. Podświetlane listwy progowe zawierają logo ST200. Wnętrze wzbogacają wstawki z włókna węglowego na desce rozdzielczej, metalowe pedały oraz dźwignia zmiany biegów, a także kierownica w specyfikacji ST, które kontrastują z ciemnymi materiałami i podsufitką srebrnymi detalami.
Wnętrze bogate jest w zaawansowane technologie, w tym:
- system komunikacji i rozrywki SYNC firmy Ford z aktywacją głosową i wyświetlaczem o przekątnej 5 cali
- światła przednie z diodami LED do jazdy dziennej, które zapewniają jeszcze większą obecność na drodze
- symulator dźwięku, który przekazuje dźwięk silnika do kabiny, aby charakterystyczny ryk silnika był integralną częścią wrażeń z jazdy
- MyKey, który pozwala właścicielom ustawić maksymalne limity prędkości i głośności audio oraz zapewnić, że funkcje bezpieczeństwa nie są dezaktywowane, gdy pozwalają na korzystanie z ich samochodu
Fiesta ST zadebiutowała w 2013 roku, oferując 182 KM i 240 Nm momentu obrotowego z silnika EcoBoost o pojemności 1,6 litra oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 6,9 sekundy – szybko zdobywając miano wiodącego kompaktowego hatchbacka na rynku europejskim i zdobywając ponad 20 nagród na całym świecie w ciągu pierwszego roku sprzedaży. Od tego czasu Ford sprzedał w Europie ponad 30 000 egzemplarzy modelu Fiesta ST.