Ford wprowadził czwartą generację kompaktowego modelu Focus w 2018 roku, ale nie kazał długo czekać na jego odświeżenie w 2020 roku, z myślą o roku modelowym 2021.
Focus zadebiutował jako globalny samochód w 1998 roku i od tego czasu przeszedł ewolucję. W wersji z 2018 roku zaprezentowano zupełnie nowy design, który pozostał w formie faceliftingu na 2021 rok. Chociaż wprowadzono kilka stylistycznych aktualizacji, które nadały mu nowy wygląd.
Nieznaczne ulepszenie zauważalne było w masce, która otrzymała wyższą przednią kratkę, co pozwoliło na stworzenie wyższej „nose” (przodu). Logo w kształcie niebieskiego owalu przeniesiono i umieszczono na grillu przed chłodnicą. Ważną aktualizacją były reflektory, które w całej gamie modeli otrzymały światła LED. To oznaczało duży krok naprzód w kierunku nowoczesnych samochodów. Wzór świateł do jazdy dziennej został przeniesiony do wnętrza lamp i otoczył ciemniejszą centralną część. Podobnie jak w poprzednich generacjach, Focus z 2021 roku był dostępny w kilku wersjach nadwozia. Pięciodrzwiowy hatchback był jednym z najpopularniejszych wyborów. Posiadał pochyloną klapę tylną z spojlerem. Jego światła tylne, skierowane w stronę krajobrazu, wychodziły z błotników na klapę, pod tylnym oknem.
Wnętrze zostało wzbogacone o nowoczesne technologie, w tym system multimedialny SYNC 4. Posiada on nowy 12,3-calowy ekran dotykowy umieszczony na szczycie centralnej konsoli. W przeciwieństwie do innych producentów samochodów w segmencie kompaktowym, oferował więcej funkcji, w tym polecenia głosowe, nie tylko do odbierania połączeń, ale także do nawigacji oraz sterowania systemami audio i klimatyzacyjnymi.
W ofercie układów napędowych Ford wprowadził wersje hybrydowe i mild-hybrid, napędzane przez silniki 1.0 EcoBoost z turbodoładowaniem. Dzięki architekturze 48-woltowej samochód zwiększył swoją efektywność paliwową i obniżył emisję CO2. Dodatkowo, zintegrowany rozrusznik-generator napędzany paskiem pomógł zredukować opóźnienie turbodoładowania.
Ford po raz pierwszy ujawnia nowego Focusa, średniej wielkości rodzinnego samochodu, który charakteryzuje się wyrazistym nowym designem oraz oszczędnymi napędami elektrycznymi, a także zaawansowanymi technologiami łączności i wsparcia dla kierowców, które mają ułatwić doświadczenie posiadania i prowadzenia pojazdu.
Nowa wersja filozofii projektowania „ukierunkowanej na człowieka” Forda wnosi większą pewność siebie i śmiałość do wyglądu Focusa, z bardziej charakterystycznym podejściem do wariantów Titanium, ST-Line i Active. Każdy z nich zyskuje unikalne elementy stylizacyjne, które wyrażają ich indywidualne osobowości, a dostępny pakiet X oferuje wysoką specyfikację i rozszerzoną dostępność pakietu Vignale, co zapewnia najwyższy luksus i ekskluzywne cechy designu.
Nowy Focus wprowadza technologię SYNC 4 nowej generacji do większej liczby klientów niż kiedykolwiek wcześniej, umożliwiając nawigację po chmurze oraz połączenie głosowe z naturalnym rozumieniem języka. SYNC 4 jest wspierany przez zupełnie nowy, największy w swojej klasie 13,2-calowy ekran centralny typu landscape z intuicyjnym interfejsem, zaprojektowanym tak, aby ułatwić nawigację po szerokim zakresie funkcji jazdy i komfortu. Technologia ta umożliwia również bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, które poprawiają funkcjonalność z biegiem czasu.
Zaawansowane technologie wspomagania kierowcy, wprowadzone do Focusa po raz pierwszy, obejmują Asystenta Martwego Pola, który monitoruje martwe pole kierowcy pod kątem pojazdów nadjeżdżających z tyłu i może zastosować kontr-steering, aby ostrzec kierowcę i zniechęcić do zmiany pasa ruchu, jeśli wykryje potencjalną kolizję.
Nowy Ford Focus wprowadza również po raz pierwszy opcję automatycznej skrzyni biegów dla oszczędnych napędów EcoBoost Hybrid 48-woltowych mild hybrid, oferując do 155 KM. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia Powershift sprawia, że prowadzenie staje się mniej wymagające – szczególnie w mieście i w ruchu stop-and-go – jednocześnie uzupełniając elektrycznie wspomaganą wydajność napędu hybrydowego, zapewniając typową przyjemność z jazdy z Focusa.
Ford poprawił także ładowność wersji wagon Focus, która wynosi teraz 1653 litry, aby zwiększyć praktyczność, odpowiadając na opinie klientów i wprowadzając nową strefę mokrą, łatwą do czyszczenia wykładzinę oraz boczne wykończenia, a także pionowy dzielnik dla łatwej i skutecznej organizacji przestrzeni ładunkowej. Oferowana jest również przestronna i praktyczna pięciodrzwiowa wersja hatchback.
Dodatkowo, Ford zaprezentował dzisiaj nowego Focusa ST, opracowanego przez Ford Performance. Charakteryzujący się sportowym nowym stylem zewnętrznym i projektami obręczy, przyciągającą wzrok opcją lakieru Mean Green oraz nowymi, wewnętrznie opracowanymi fotelami Performance, Focus ST wciąż oferowany jest z wysokowydajnym napędem EcoBoost na benzynę oraz w stylach nadwozia pięciodrzwiowego lub wagonu.
„Ford Focus to historia sukcesu, która ma ponad 20 lat, a jego atrakcyjność zawsze opierała się na dostarczaniu atrakcyjnego designu i doskonałych dynamik jazdy,” powiedział Roelant de Waard, dyrektor generalny ds. pojazdów osobowych w Ford of Europe. „Dzięki technologii SYNC 4 nowej generacji, dodającej Połączoną Nawigację z największym ekranem w segmencie, klienci nowego Focusa będą cieszyć się lepszym doświadczeniem cyfrowym, które płynnie wpisuje się w ich życie.”
Nowoczesny, świeży design Focusa
Nowy Focus wprowadza świeży i pewny siebie wygląd inspirowany filozofią projektowania „ukierunkowaną na człowieka” Forda, nadając każdemu wariantowi Focusa wyraźną osobowość.
Nowy projekt maski zwiększa wysokość przodu, co sprawia, że cała linia wygląda bardziej wizualnie, a znak „niebieskiego owalu” Forda został przeniesiony z krawędzi maski na środek większej górnej osłony chłodnicy.
Nowe reflektory LED są standardem we wszystkich wariantach nowego Focusa i obecnie obejmują funkcję wbudowanych świateł przeciwmgielnych, co pozwala na czystszy i bardziej elegancki design dolnych wlotów powietrza oraz dostarcza charakterystyczny i celowy sygnaturę świetlną. Modele pięciodrzwiowe i wagonowe mają przyciemnione soczewki tylnych świateł dla premium wyglądu, podczas gdy wysokiej serii tylnych lamp LED mają nowy wewnętrzny projekt z ciemniejszym centralnym sekcją oraz wyróżniającym się nowym wzorem światła w kształcie pętli.
Każdy nowy wariant Focusa korzysta z unikalnych detali projektowych, z górnymi wlotami powietrza i projektami osłon odzwierciedlającymi odrębne osobowości i tworzącymi większe różnice w całej ofercie. Serie Connected i Titanium charakteryzują się szerokimi górnymi wlotami z błyszczącym chromowanym wykończeniem, wyróżniającymi się mocnymi poziomymi prętami oraz z dopasowanymi bocznymi wlotami powietrza, które płynnie przechodzą z dolnego wlotu. Dodatkowo, seria Titanium ma gorącą, tłoczoną wykończenie chromowanych prętów górnej osłony chłodnicy.
Sportowy charakter wariantu ST-Line inspirowany Ford Performance osiągnięto poprzez zastosowanie unikalnie proporcjonalnej trapezoidalnej górnej osłony chłodnicy, wspieranej przez błyszczące czarne wykończenie w kształcie plastra miodu, szersze boczne wloty powietrza oraz głębszy dolny wlot. Warianty ST-Line mają również progi boczne, dyfuzor z tyłu i dyskretny spojler z tyłu.
Przygodowy wariant Active czerpie inspirację z projektów SUV, aby uzyskać bardziej ruggedowy wygląd. Szeroka górna osłona chłodnicy zawiera bardziej znaczące pionowe żebra, a głębszy dolny wlot oraz wyższe boczne wloty dopełniają podniesioną wysokość jazdy i czarną osłonę karoserii.
Rozszerzona dostępność pakietu Vignale, oprócz pakietu X, w nowym Focusie wprowadza najwyższy luksusowy standard dla modeli Titanium, ST-Line i Active. Oprócz wzbogaconych poziomów wyposażenia i wykończeń wnętrza, specyfikacja Vignale wprowadza satynowe wykończenia górnej osłony chłodnicy i bocznych wlotów zamiast wykończenia w kolorze nadwozia oraz ekskluzywne projekty obręczy. Nowy Focus korzysta z pięciu nowych projektów obręczy w całej gamie.
„Focus zawsze był na czołowej pozycji naszej filozofii projektowania 'ukierunkowanej na człowieka’, a teraz stworzyliśmy ofertę, która ma jeszcze więcej osobowości,” powiedział Amko Leenarts, dyrektor ds. projektowania w Ford of Europe. „Każdy Focus emanuje jakością i nowoczesnością napędzaną technologią, podczas gdy każdy wariant ma charakter, z którym nasi klienci mogą się emocjonalnie połączyć – odzwierciedlając ich własną osobowość.”
Elektryzująca wydajność
Różnorodna oferta napędów obejmuje elektryfikowane opcje, które zwiększają wydajność, komfort oraz znane z przyjemności z jazdy, co było kluczowym elementem atrakcyjności Focusa od ponad 20 lat.
Więcej kierowców Focusa będzie mogło skorzystać z poprawionej oszczędności paliwa i wydajności nowych silników EcoBoost Hybrid, po wprowadzeniu siedmiobiegowej opcji automatycznej skrzyni Powershift, ze zużyciem paliwa WLTP od 5,2 l/100 km i emisją CO2 od 117 g/km.
Oprócz mniej wymagającego doświadczenia jazdy na dwóch pedałach, skrzynia Powershift dostarcza płynne przyspieszenie i gładkie, szybkie zmiany biegów, z trzykrotnym zredukowaniem biegów dla responsywnego wyprzedzania. W trybie Sport Drive automatyczna skrzynia utrzymuje niższe biegi dla sportowych reakcji, a skrzynia oferuje również możliwość ręcznego wyboru biegów, z sportowymi manetkami do zmiany biegów jako standard w wersjach ST Line.
Automatyczna skrzynia Powershift wspiera również oszczędność paliwa, utrzymując silnik hybrydowy na optymalnych obrotach dla wydajności oraz umożliwiając automatyczne uruchamianie i zatrzymywanie poniżej 12 km/h (7 mph).
Dostępny w wersjach o mocach 125 KM i 155 KM, nowy napęd hybrydowy mild hybrid 1,0-litrowy EcoBoost Hybrid Focusa jest także dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, ze zużyciem paliwa WLTP od 5,1 l/100 km i emisją CO2 od 115 g/km. Napęd hybrydowy zastępuje standardowy alternator zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem napędzanym paskiem (BISG), umożliwiając odzyskiwanie energii, która normalnie marnowana byłaby podczas hamowania, i magazynowanie jej w dedykowanym pakiecie baterii litowo-jonowej. BISG może również działać jako silnik, zapewniając wspomaganie momentu obrotowego, aby zwiększyć całkowity moment obrotowy dostępny w napędzie dla bardziej responsywnego przyspieszenia lub zmniejszyć obciążenie silnika, co poprawia efektywność paliwową.
Nowy Focus oferuje także 1,0-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocach 100 KM i 125 KM oraz sześciobiegową manualną skrzynię biegów, ze zużyciem paliwa od 5,1 l/100 km i 116 g/km CO2 WLTP. Funkcje takie jak podwójna niezależna regulacja rozrządu oraz bezpośredni wtrysk pod wysokim ciśnieniem przyczyniają się do ogólnej efektywności i responsywności.
Dla kierowców z wyższym przebiegiem, silnik diesla EcoBlue o pojemności 1,5 litra dostępny jest w wersjach o mocach 95 KM i 120 KM, ze zużyciem paliwa od 4,0 l/100 km i 106 g/km CO2 WLTP. Obie wersje są oferowane z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i mają zintegrowany kolektor dolotowy, turbosprężarkę o niskiej inercji oraz wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem w celu zmniejszenia emisji i zwiększenia wydajności spalania. Dla wersji o mocy 120 KM dostępna jest również ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Nowy Focus posiada także technologię selektywnego trybu jazdy, umożliwiającą kierowcom wybór pomiędzy trybami Normal, Sport i Eco, które mogą dostosować reakcje pedału przyspieszenia, elektronicznie wspomaganego układu kierowniczego (EPAS) oraz automatycznej skrzyni biegów do konkretnego scenariusza jazdy. W modelach Active dostępny jest także tryb Slippery, który zwiększa pewność w warunkach o niskiej przyczepności oraz tryb Trail, zaprojektowany w celu utrzymania pędu na deformowalnych nawierzchniach.
Technologia ułatwiająca życie
Nowy Focus płynnie integruje najnowsze technologie wygody i jazdy Forda, zapewniając komfortowe i połączone doświadczenie podczas jazdy.
Focus jest najwyżej sprzedawanym modelem Forda, który korzysta z nowego systemu komunikacji i rozrywki SYNC 4, który wykorzystuje zaawansowany algorytm uczenia maszynowego, aby uczyć się na podstawie zachowania kierowców i dostarczać coraz dokładniejsze sugestie oraz wyniki wyszukiwania.
SYNC 4 jest wspierany przez nowy 13,2-calowy ekran dotykowy, z intuicyjnym interfejsem, co oznacza, że kierowcy nigdy nie są od niego dalej niż na dotyk lub dwa od żadnej aplikacji, informacji lub kontroli, której potrzebują. Nowy ekran dotykowy zawiera również kontrolki do funkcji takich jak ogrzewanie i wentylacja, które wcześniej były aktywowane za pomocą fizycznych przycisków, co skutkuje czystszych i mniej zagraconym konsolą centralną. System zapewnia również bezprzewodową kompatybilność z Apple CarPlay i Android AutoTM, co pozwala na płynne połączenie funkcji smartfona z SYNC 4.
Zaawansowane rozpoznawanie mowy umożliwia pasażerom korzystanie z naturalnej mowy w 15 językach europejskich, łącząc dane pokładowe z wyszukiwaniami internetowymi – umożliwione przez FordPass Connect – dla szybkich, dokładnych odpowiedzi na polecenia dotyczące wszystkiego, od rozrywki, przez połączenia telefoniczne i wiadomości tekstowe, po kontrolę klimatu i informacje o pogodzie.
System SYNC 4 umożliwia również bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, które z czasem poprawią nowego Focusa, a także mogą instalować większość nowego oprogramowania w tle lub w ustalonych wcześniej godzinach, przy czym wiele aktualizacji wymaga niewielkiego lub żadnego działania ze strony klientów. Aktualizacje te mogą przyczynić się do poprawy doświadczeń związanych z posiadaniem pojazdu i mogą pomóc w ograniczeniu potrzeby wizyt serwisowych, a także wzbogacić funkcje, jakość, doświadczenia, możliwości i wygodę.
Korzystając z aplikacji FordPass, można uzyskać dostęp do szeregu usług połączonych za pomocą smartfona, co pozwala klientowi pozostać w kontakcie z samochodem z dowolnego miejsca z sygnałem danych i wykorzystać takie funkcje jak Status Pojazdu – do sprawdzenia poziomu paliwa, żywotności oleju i nie tylko – oraz Zdalne Uruchamianie. System SecuriAlert Forda może zapewnić dodatkowy spokój ducha, wykorzystując czujniki pojazdu do monitorowania wszelkich prób dostania się do pojazdu – nawet jeśli użyty jest klucz – i wysłać powiadomienia na telefon użytkownika.
Nowe pojazdy Focus z SYNC 4 korzystają z bezpłatnego dostępu próbnego do Połączonej Nawigacji oraz subskrypcji Ford Secure, co umożliwia funkcje takie jak informacje o ruchu, pogodzie i parkowaniu oraz lokalne informacje o zagrożeniach, co zapewnia lepsze doświadczenie dla klientów.
Subskrypcja Ford Secure obejmuje usługi dla skradzionych pojazdów, które zapewniają 24-godzinne wsparcie w przypadku kradzieży pojazdu, w tym śledzenie i odzyskiwanie. Subskrypcja Ford Secure otrzyma powiadomienia o sąsiedztwie – powiadomienia z innych pojazdów chronionych systemem SecuriAlert w okolicy oraz powiadomienia o lokalizacji – możliwość stworzenia wybranych przez użytkownika granic i powiadamiania, gdy pojazd opuści te obszary, a także aktualizacje Power-Up w późniejszym terminie.
Połączona Nawigacja obejmuje informacje o ruchu w czasie rzeczywistym i prognozujące, dostarczane przez TomTom, z Garmin® dostarczającym trasowanie w pojazdach i w chmurze, aby zasugerować najbardziej efektywne trasy. Na żywo informacje o warunkach pogodowych informują kierowcę o warunkach na trasie i w miejscu docelowym, a także mogą ostrzegać o poważnych warunkach pogodowych, które mogą wpłynąć na podróż, podczas gdy trójwymiarowe mapy głównych miast i informacje parkingowe pomagają nawigować w nieznanym środowisku.
Zaawansowane technologie oświetleniowe obejmują standardowe pełne reflektory LED, które zawierają Automatyczne Sterowanie Długimi Światłami oraz Oświetlenie Manewrowe, które aktywuje szerszy wzór snopu światła dla lepszej widoczności, gdy pojazd wykrywa manewr niskiej prędkości. Dodatkowo, dostępna lampa LED Dynamic Pixel wysokiej serii zawiera zaawansowane funkcje, w tym:
Reflektor Długich Świateł Bez Oślepiania, który wykorzystuje kamerę zamontowaną z przodu, aby wykryć nadjeżdżający ruch i stworzyć „miejsce bez oślepiania” w obrębie wzoru snopu światła, blokując promienie, które w przeciwnym razie świeciłyby w oczy innych użytkowników dróg
Dynamiczne Skręcanie oparte na kamerach, które wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu, aby odczytać drogę przed pojazdem i oświetlić wnętrze zakrętów, zwiększając pole widzenia
Oświetlenie na Złe Warunki Pogodowe, które zmienia wzór snopu światła dla lepszej widoczności, gdy włączone są wycieraczki
Oświetlenie Znaku, które wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu, aby wykryć znaki drogowe i użyć ich jako wskazówki do dostosowania wzoru snopu światła oraz lepszego oświetlenia rowerzystów i pieszych na skrzyżowaniach i rondach
Nowy Focus dodaje również do swojego komplementarnego zestawu zaawansowanych technologii wspomagania kierowcy, mających na celu zwiększenie pewności siebie kierowcy i ułatwienie jazdy.
Asystent Martwego Pola rozwija funkcjonalność Systemu Informacji o Martwym Polu, monitorując martwe pola kierowcy pod kątem pojazdów nadjeżdżających z tyłu, i może zastosować kontr-steering, aby ostrzec kierowcę i zniechęcić do zmiany pasa, jeśli wykryje potencjalną kolizję, prowadząc pojazd z dala od niebezpieczeństwa. System skanuje sąsiednie pasy pod kątem pojazdów do 28 metrów z tyłu 20 razy na sekundę i może działać przy prędkościach od 65 km/h (40 mph) do 200 km/h (124 mph).
Nowością w Focusie jest również System Informacji o Martwym Polu z Pokryciem Przyczepy, który pozwala kierowcy wprowadzić długość i szerokość przyczepy, którą chce ciągnąć, za pomocą ekranu dotykowego SYNC 4. System automatycznie skompensuje, ostrzegając kierowcę, jeśli inny pojazd znajduje się w martwym polu przyczepy.
Nowy Asystent Skrzyżowań wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu Focusa w połączeniu z radarem do monitorowania drogi przed pojazdem pod kątem potencjalnych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami na równoległych pasach. System może automatycznie zastosować hamulce przy prędkościach do 30 km/h (18 mph), aby pomóc zapobiec lub złagodzić wypadki, w których kierowca skręca w kierunku nadjeżdżającego pojazdu, na przykład na skrzyżowaniach lub węzłach. System działa bez potrzeby oznaczeń drogowych lub elementów ulicznych, także w nocy przy włączonych światłach.
Oferowane są także informacje o lokalnych zagrożeniach, które mogą informować kierowców o niebezpiecznej sytuacji na drodze przed nimi, nawet jeśli incydent nie jest widoczny z powodu zakrętu drogi lub innych pojazdów, oraz Adaptacyjny Tempomat z funkcją Stop & Go, Rozpoznawaniem Znaków Drogowych i Centralizacją Linii, co pomaga złagodzić obciążenie jazdy w ruchu stop-and-go. Asystent Przedkolizyjny z Aktywnym Hamulcem pomaga kierowcom unikać lub łagodzić skutki kolizji z pojazdami, pieszymi i rowerzystami, podczas gdy Aktywny Asystent Parkowania 2 obsługuje wybór biegów, przyspieszanie i hamowanie, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewry parkingowe, wystarczy przytrzymać przycisk.
Nowe modele Focusa posiadają również Ostrzeżenie o Pasażerach Z tyłu, zaprojektowane, aby pomóc kierowcom uniknąć zostawienia dzieci lub zwierząt w swoim pojeździe, przypominając im o sprawdzeniu tylnych siedzeń po otwarciu tylnych drzwi na początku podróży.
„Nowy Focus jest pełen nowych technologii i funkcji, które przynoszą wymierne korzyści kierowcy lub pasażerom w zakresie komfortu, wygody lub bezpieczeństwa,” powiedział Glen Goold, dyrektor linii pojazdów Ford Focus. „Nasi klienci oczekują, że znajdą najnowsze funkcje, gdy wsiądą do Forda, i że będą one płynnie wpisywały się w ich życie – to jest to, co osiągnęliśmy w nowym Focusie.”
Focus wagon bardziej praktyczny niż kiedykolwiek
W odpowiedzi na opinie klientów wprowadzono szereg innowacyjnych funkcji do przestrzeni ładunkowej nowego Forda Focusa wagonu, które czynią go jeszcze bardziej praktycznym i wygodnym dla klientów.
Przestrzeń bagażowa jest teraz wykończona wysokiej jakości przyciętą wykładziną – wcześniej używaną wyłącznie jako podłoga kabiny i dywaniki w pojazdach w specyfikacji Vignale – co nie tylko zapewnia premium wrażenie, ale także wykorzystuje krótkie włókna, które ułatwiają czyszczenie. Dodatkowa boczna sieć ładunkowa jest idealna do przechowywania mniejszych przedmiotów, które mogłyby się swobodnie przemieszczać w przestrzeni ładunkowej podczas jazdy, a dwie lampki LED zapewniają lepsze oświetlenie w warunkach słabego oświetlenia.
Regulowana podłoga ładunkowa ma teraz centralny zawias, co pozwala na jej złożenie w celu utworzenia pionowego dzielnika, który blokuje się w pozycji pod kątem 90 stopni, tworząc dwie oddzielne przestrzenie, aby przedmioty były bardziej bezpiecznie na swoim miejscu.
Strefa ładunkowa zawiera teraz również strefę mokrą, z wyściółką podłogi ładunkowej włożoną do przestrzeni, aby zapewnić odporność na wodę w przypadku przedmiotów, takich jak mokre kostiumy i parasole. Wodoodporna wyściółka może być usunięta z przestrzeni w celu łatwego opróżnienia lub czyszczenia, a obszar można oddzielić od pozostałej części bagażnika, gdy podłoga jest złożona, lub rozdzielić pionowym dzielnikiem, aby utworzyć mokre i suche strefy.