Ford Focus był samochodem, którego jedni uwielbiali, a inni nienawidzili, ze względu na kontrowersyjny wygląd oraz nowoczesny styl promowany przez amerykańską markę, w towarzystwie innych modeli, takich jak Puma czy Cougar.
W 1999 roku Ford z impetem wkroczył na targi motoryzacyjne w Genewie, prezentując model Focus. Był to jeden z najbardziej oczekiwanych modeli w europejskiej klasie kompaktów i istotny konkurent Volkswagen Golfa. Nowa koncepcja designu przyciągnęła uwagę do samochodu, wzbogacając go o innowacyjne rozwiązania inżynieryjne.
Trzydrzwiowy hatchback oferował dynamiczny wygląd dzięki długiemu tyłowi, dużym bocznym oknom i rosnącej linii okien. Z przodu, światła w kształcie trójkąta, z zaokrąglonymi liniami, przekształcały się w ostre kąty, co było częścią filozofii nowoczesnego designu. Zaokrąglona linia dachu kończyła się w opadającej klapie bagażnika, co stanowiło postęp w porównaniu do konkurencji. Lampy tylne umieszczone wysoko przy słupkach D były chronione przed drobnymi wgnieceniami w parkingach.
Wewnątrz kontynuowano nowoczesny język designu na desce rozdzielczej. Górne linie zestawu wskaźników były wykończone ostrymi kątami, które współgrały z pozostałą częścią panelu. Tylne siedzenia oferowały dobre miejsce na nogi i nad głową. Dzięki niezależnemu zawieszeniu tylnej osi, bagażnik nie był największy w swojej klasie, ale taki układ był konieczny dla zwiększenia komfortu.