Z drugą generacją modelu Focus, wydaną w 2004 roku, Ford miał wystarczająco dużo czasu, aby zauważyć i poprawić słabsze elementy poprzedniego modelu.
Podobna struktura podstawowa sprawiła, że prowadzenie, komfort i bezpieczeństwo pozostały na tym samym poziomie, a wcale nie wymagały poprawy, ponieważ druga generacja sprzedawała się naprawdę dobrze właśnie dzięki tym cechom.
Jednak zewnętrzny design wymagał odświeżenia, aby dostosować Focusa do współczesnych standardów, a wnętrze potrzebowało aktualizacji z użyciem materiałów wyższej jakości, nowoczesnego wzornictwa oraz lepiej izolowanej kabiny. Wśród zmian znalazły się przerobiona centralna konsola, nowy kształt okien, zmienione włączniki lusterek, skórzana tapicerka w wyższych wersjach wyposażenia, a w modelach Ghia i Titanium Ford dodał nową, tkaną podsufitkę jako standard.
Niektóre opcjonalne funkcje dostępne w modelu z 2004 roku stały się standardem, takie jak elektroniczna kontrola stabilności, która była dostępna w każdym Fordzie Focus, niezależnie od poziomu wyposażenia.
Technologia była jednym z głównych punktów, na których Ford koncentrował swoje wysiłki, umożliwiając kierowcom podłączenie przenośnego urządzenia audio za pomocą gniazda 3,5 mm lub nowego portu USB.
Nowością w 2008 roku był Focus z DAB (Cyfrowe Rozgłośnictwo Audio) w parze z wysokiej jakości systemem audio Sony, co znacząco poprawiło jakość dźwięku.
Ford Focus obchodzi swoje dziesiąte urodziny w 2008 roku, prezentując dynamiczny nowy model. Nowy, świeży wygląd w stylu 'kinetycznym’, ulepszony wnętrze, nowe funkcje i technologie, łączą się z doskonałymi walorami ekologicznymi oraz uznaniem w zakresie dynamiki jazdy, co pozwala Focusowi pozostać na czołowej pozycji w segmencie samochodów średniej wielkości.
Od momentu wprowadzenia oryginalnego Focusa w 1998 roku, w Europie wyprodukowano około 5 milionów pojazdów. Jego wpływ na świat motoryzacji był znaczący – był pierwszym i jak dotąd jedynym samochodem na świecie, który zdobył tytuł „Samochodu Roku” zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, a w Europie zdobył ponad 80 nagród. Focus stał się również znanym modelem Forda w Azji, gdzie produkowany jest na kilku rynkach, w tym w Chinach.
Nowy Ford Focus zacznie zjeżdżać z taśm produkcyjnych pod koniec 2007 roku w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej oraz kombi. Oferta Focusa zostanie rozszerzona na początku 2008 roku, gdy do gamy dołączą nowa czterodrzwiowa limuzyna, model Focus Coupé-Cabriolet oraz sportowy model flagowy Focus ST.
Ford 'Kinetic Design’
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w nowym Fordzie Focusie jest jego świeży design.
Zamiast jedynie aktualizować zderzak czy kratkę, jak czyni to wielu producentów, zespół projektowy Forda w Europie przyjął podejście „całego pojazdu”, stosując formę 'kinetycznego designu’ na zewnątrz, co pozwoliło stworzyć prawie całkowicie nową sylwetkę.
„Chcieliśmy upewnić się, że nowy model nadal będzie rozpoznawalny jako Focus, ale jednocześnie będzie identyfikowalny jako nowa generacja Forda,” powiedział Martin Smith, Dyrektor Wykonawczy ds. Projektowania Forda w Europie. „Jestem bardzo zadowolony z rezultatów, ponieważ nowy samochód ma większą obecność i silniejsze linie, które podkreślają jego dynamiczne walory. Tak jak w przypadku nowego Mondeo, ten samochód odzwierciedla naszą filozofię 'energi w ruchu’ reprezentowaną w naszym 'kinetycznym designie’.
Jakość w doświadczaniu
W nowym Focusie nacisk położono na poprawę jakości materiałów oraz podniesienie poziomu komfortu.
Dowody można łatwo zauważyć i poczuć, dzięki miękkiemu wykończeniu drzwi, nowemu panelowi wskaźników, zmodyfikowanej konsoli centralnej oraz przeprojektowanym przyciskom okien i lusterek. Nowa, wysokiej jakości skóra jest również dostępna w kluczowych modelach, podczas gdy najwyższy model Titanium X wyposażony jest w szkło o niebieskim zabarwieniu. Nowa tkanina na podsufitce jest standardowym wyposażeniem modeli Ghia i Titanium w wersji trzy- i pięciodrzwiowej (bez szyberdachu).
Nowa konsola centralna 'Premium’ została zaprojektowana z naciskiem na poprawę designu i funkcjonalności. Jest ona standardowym wyposażeniem modeli Ghia, Titanium i serii ST, lub dostępna jako opcja w modelach Trend oraz w ramach pakietu Sport.
Konsola Premium zawiera ruchomy podłokietnik z zakresem ruchu 80 mm, schowek o pojemności czterech litrów, dwa otwarte uchwyty na kubki z gumową matą, uchwyt na monety oraz uchwyt na karty.
Tylnia strona konsoli zapewnia dodatkową przestrzeń do przechowywania dla pasażerów na tylnej kanapie, a klienci mogą również wybrać opcjonalny gniazdko 230 volt, które zapewnia zasilanie dla laptopów, drukarek, odkurzaczy i innych codziennych urządzeń (o mocy nieprzekraczającej 150W).
Konsola pomieści również dostępny przycisk Ford Power (dostępny od początku 2008 roku), który został umieszczony blisko dźwigni zmiany biegów, a także można wybierać nowy moduł łączności, który obejmuje port USB, wejście AUX i złącza 'iPod’.
Nowy Focus dostępny jest w pięciu seriach modeli – seria Ambiente to model podstawowy, a następnie seria Trend, a na szczycie oferty klasyczny luksus Ghia i „technologiczne doznania” wariantów Titanium obok sportywnych modeli ST. Klienci mogą dodatkowo wzbogacić i spersonalizować swoje pojazdy o opcjonalne pakiety 'X’ w modelach Ghia i Titanium oraz różne tematyczne pakiety opcji, dostosowane do konkretnych potrzeb klientów – Sport, Comfort, Style i Business (dostępność zależy od rynku).
Nowatorskie technologie
Nowa gama Forda Focusa obejmuje szereg nowych funkcji technologicznych mających na celu poprawę komfortu jazdy.
Nowy Focus wyraźnie korzysta z prac rozwojowych zrealizowanych nad nową gamą dużych i luksusowych samochodów Forda, ponieważ wiele kluczowych technologii zostało przeniesionych z nowego Mondeo, S-MAX i Galaxy do gamy Focusa.
Przykładem może być wprowadzenie systemu bezkapowego tankowania Ford Easyfuel, który jest standardem w nowym Focusie i pomaga zapobiegać błędnemu tankowaniu – jednemu z najdroższych problemów, z jakimi mogą się zmagać dzisiejsi właściciele pojazdów.
Także dostępny przy specyfikacji konsoli centralnej Premium jest przycisk startowy 'Ford Power’ do prostego, bezkluczykowego uruchamiania pojazdu.
Nowy Focus oferuje również nowe poziomy technologii w zakresie łączności i systemów pokładowych. Każde przenośne urządzenie audio można podłączyć do systemu audio samochodu za pośrednictwem tradycyjnego gniazda 3,5 mm lub teraz, nowego portu USB z modułem łączności. To ostatnie jest szczególnie istotne dla użytkowników najnowszych generacji odtwarzaczy Apple iPod, ponieważ to połączenie pozwala na pełną kontrolę nad funkcjami jednostki przez główny system audio.
Nowy Focus jest również pierwszym modelem Forda w Europie, który oferuje opcjonalny tuner Digital Audio Broadcasting (DAB) z wysokiej jakości systemami audio Sony. Zapewnia on wzmocnioną siłę sygnału oraz jakość CD o wyższej klarowności dla miłośników radia.
Łączność Bluetooth® oraz sterowanie głosowe są również dostępne, obok przystępnego nowego systemu nawigacji, który obejmuje kolorowy wyświetlacz 5-calowy i, po raz pierwszy, gniazdo na kartę SD umożliwiające dostęp do plików MP3. Kolejną przemyślaną opcją jest dostępność gniazdka 230 volt w premium konsoli centralnej.
Zwiększone bezpieczeństwo – Ford Intelligent Protection System
Kluczową siłą Forda Focusa zawsze było podejście bezkompromisowe do bezpieczeństwa, które obejmuje system Ford Intelligent Protection System oraz nie mniej niż sześć poduszek powietrznych.
Aby zwiększyć ogólny pakiet bezpieczeństwa Focusa, nowy model jest teraz wyposażony w standardowy program stabilizacji elektronicznej (ESP) z kontrolą trakcji w większości europejskich rynków.
Dodatkowo, gdy wybrane są adaptacyjne systemy oświetlenia przedniego (AFS) lub reflektory HID Bi-Xenon, nowy Focus będzie wyposażony w jasne i charakterystyczne tylne światła LED, które są standardem we wszystkich wersjach trzy- i pięciodrzwiowych oraz w wersji kombi. Dodatkowo nowy Focus oferuje dostępny system wykrywania spadku ciśnienia w oponach (DDS), a wszystkie nowe modele Focusa mają zamontowany automatyczny system aktywacji świateł awaryjnych, który ostrzega innych kierowców o nagłych manewrach hamowania.
Nowy Focus utrzymuje długą listę standardowych aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa, które przyniosły mu pięciogwiazdkową ocenę EuroNCAP, w tym standardowy ABS, asystenta hamowania awaryjnego oraz sztywną, wzmocnioną kabinę pasażerską. Szeroka gama funkcji opcjonalnych, które jeszcze bardziej przyczyniają się do standardowego pakietu bezpieczeństwa, obejmuje halogenowe reflektory AFS, system Quickclear Forda do podgrzewania przedniej szyby, a także reflektory ksenonowe o wysokiej intensywności, które dostarczają prawie dwukrotnie wyższej intensywności światła w porównaniu do konwencjonalnych reflektorów.
Doświadczenie jazdy z Focusa
Ford Focus był zawsze doceniany za jakość jazdy, szczególnie jego dynamikę, a nowa gama pozostaje wierna tej tradycji.
Dokonano szczegółowych zmian, aby uczynić Focusa cichszym, szczególnie w modelach wysokoprężnych, a przekładnie manualne korzystają z redukcji tarcia, stosując nowy olej przekładniowy o niskiej lepkości, który nie tylko przyczynia się do lepszej efektywności paliwowej, ale także pomaga zmniejszyć siły wymagane do zmiany biegów nawet o 14 procent.
Nowy Focus jest pierwszym modelem Forda w Europie, który wprowadza całkowicie nowy opcjonalny system przekładni, który łączy efektywność i dynamikę manualnej przekładni z łatwością użycia jakościowej automatycznej.
Nowa przekładnia Ford PowerShift, która ma być wprowadzona w Focusie od początku 2008 roku, to innowacyjna sześciobiegowa automatyczna przekładnia z podwójnym sprzęgłem i będzie dostępna z silnikami wysokoprężnymi 2.0 Duratorq TDCi o mocy 136 PS (100 kW) i 110 PS (81 kW). Ford PowerShift pokazuje również, że wysoki poziom komfortu jazdy nie musi wiązać się z wysokimi poziomami emisji CO2.
Niskie poziomy emisji są priorytetem nowego dodatku do gamy Focusa – nowego Forda Focusa ECOnetic.