Po zaledwie dwóch latach obecności na rynku, Ford wprowadził facelifta swojego kompaktowego sedana, modelu Focus.
Ford Focus został zaprojektowany jako samochód globalny. Pierwsza generacja sprzedawana była na całym świecie w podobnej formie, a różnice dotyczyły jedynie przepisów obowiązujących na różnych kontynentach. W 2001 roku projektanci podjęli się wyzwania i udało im się nadać samochodowi nową sylwetkę, która sprawiła, że nadal wyglądał świeżo.
Focus został zaprojektowany w ramach trendu stylizacji Edge, który łączył długie, łukowate linie z ostrymi kątami. To auto, które można kochać lub nienawidzić, odmieniło perspektywę wielu nabywców. Zainstalowano nowy zestaw reflektorów z soczewkami, które poprawiły widoczność podczas jazdy nocą. Kierunkowskazy przeniesiono z zderzaków do wnętrza reflektorów. Na dolnym zderzaku zamontowano szerszą kratkę, aby zwiększyć wydajność chłodzenia. Z tyłu, Focus Sedan otrzymał inne soczewki nad tylnymi światłami w nowoczesnym, wyraźnym stylu.
Wnętrze pozostało w tej samej nietypowej stylistyce, łączącej krzywe linie z ostrymi kątami deski rozdzielczej. Poza tym poprawiła się jakość materiałów, co było zgłaszane przez niektórych klientów jako problem. Niestety, pokrywa silnika nadal miała ten sam mechanizm otwierania, działający tylko na klucz, co wymagało od kierowcy zatrzymania silnika, przesunięcia niebieskiego owalu z kratki, włożenia klucza, przekręcenia go w lewo i w prawo, a następnie otwarcia maski.