W 2004 roku Ford zaprezentował drugą generację modelu Focus na targach motoryzacyjnych w Paryżu w trzech wersjach nadwozia, ale żadna z nich nie była sedanem. Ta wersja została ujawniona dopiero w 2005 roku.
Ford miał ciekawą strategię marketingową dla modelu Focus. W marcu 2004 roku pokazał samochód na targach w Genewie z czarnymi szybami. W połowie 2004 roku zaprezentował sedan jako prototyp na targach motoryzacyjnych w Pekinie, a we wrześniu ujawniono wersje produkcyjne z trzema i pięcioma drzwiami oraz kombi. Produkcyjny, czterodrzwiowy Focus został zaprezentowany dopiero w 2005 roku.
Z zewnątrz, reflektory miały trójkątny kształt, który nawiązywał do tematu New-Edge-Design, ale były mniejsze. Dzięki temu pozostawiono więcej miejsca dla grilla, który był szerszy i węższy. Dzięki opływowej linii dachu i małemu trójkątnemu oknu za tylnymi drzwiami, sedan Focusa prezentował elegancki wygląd w segmencie kompaktowym. Na tylnych błotnikach Ford zamontował światła przypominające te z modelu Mondeo.
Wnętrze Focusa oferowało kilka poziomów wyposażenia, w tym Ghia, jako wersję najwyższej klasy. Najważniejszą aktualizacją była komora bezpieczeństwa, która umieściła Focusa na szczycie swojej klasy w wynikach testów zderzeniowych EuroNCAP.