Po czterech latach obecności na rynku Ford odświeżył drugą generację modelu Focus, pracując nad wyglądem zewnętrznym i wnętrzem samochodu.
Ford zaprezentował drugą generację modelu Focus we wrześniu 2004 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. W 2008 roku, na początku światowego kryzysu finansowego, model został odświeżony. To było zgodne z planem, a timing był wręcz doskonały.
Ford kontynuował trend projektowania kinetic i wprowadził nowy przód do modelu Focus. Większe reflektory były lekko cofnięte nad nadkolami, a większy dolny grill w zderzaku sprawił, że samochód wyglądał lepiej i bardziej agresywnie. W zależności od poziomu wyposażenia, na górnym grillu zamontowano chromowany pasek. Z tyłu, światła tylnie przypominały te montowane w większym bracie Focusa, modelu Mondeo. Dla wyższego poziomu wyposażenia, projektanci zamontowali chromowany pasek na górnej krawędzi miejsca mocowania tablicy rejestracyjnej.
Wnętrze wzbogacono o nowe funkcje. W jednostce infotainment Sony wprowadzono nowe opcje łączności poprzez Bluetooth, a w systemie nawigacyjnym zainstalowano jednostkę opartą na karcie SD. W 2008 roku Ford wprowadził system bezkluczykowy oraz przycisk „Ford Power” do uruchamiania samochodu. Wprowadzono także system bez korka do tankowania, aby uniknąć nalewania niewłaściwego paliwa.
Pod maską inżynierowie zamontowali nową jednostkę turbodiesel o pojemności 2,0 litra, oferującą 110 KM. W zależności od wyboru silnika, standardowo montowano 5- lub 6-biegową skrzynię manualną. Wybrane modele można było zamówić z nową automatyczną skrzynią biegów PowerShift (dwu sprzęgłową).
Nowy Ford Focus Sedan zachowuje mocne strony swojego poprzednika, zyskując jednocześnie nowy, zewnętrzny design 'kinetyczny’ oraz wysokiej jakości wnętrze, bogate w ekscytujące funkcje wspomagania kierowcy oraz technologie, które zazwyczaj występują w większych modelach.
Klienci mogą wybierać spośród czterech wyraźnych serii: dobrze wyposażony model podstawowy Ambiente, który oferuje imponującą liczbę standardowych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, następnie Trend z wyższą specyfikacją, docierając do klasycznej elegancji Ghia i nowoczesnego 'techno’ stylu serii Titanium.
Klienci mogą dodatkowo wzbogacić i spersonalizować swoje pojazdy, korzystając z opcjonalnych pakietów 'X’ dla modeli Ghia i Titanium oraz różnorodnych tematycznych pakietów opcji, skierowanych do specyficznych potrzeb klientów – Sport, Komfort, Styl i Biznes (dostępność zależy od rynku) – które są dostępne we wszystkich czterech seriach.
'Kineticzne’ Wzornictwo
„Nowy Ford Focus stanowi idealny wzór do zastosowania wzornictwa 'kinetycznego’ Forda w Europie,” powiedział Stefan Lamm, szef wzornictwa zewnętrznego Forda w Europie. „Po raz pierwszy w segmencie klasy C Forda, wykorzystując Forda Focusa, zastosowaliśmy pełne i muskularne powierzchnie, stylizację na miarę oraz nasze trapezoidalne cechy charakterystyczne. Pełne nadkola przyciągają wzrok do kół i podkreślają status Forda jako lidera w dynamice jazdy.”
Wnętrze nowego Focusa również otrzymało świeże podejście, z odważnymi elementami designu, wysokiej jakości wykończeniami i materiałami odpornymi na zużycie, wszystko to zrealizowane na wysokim poziomie rzemiosła. Najbardziej widocznym elementem dla kierowcy jest nowa tablica przyrządów w stylu 'lornetki’, z wskaźnikami podświetlonymi na czerwono.
Nowa Technologia
Wszystkie nowe modele Forda Focus wprowadzają szereg nowych standardowych funkcji wspomagania kierowcy oraz dodatkowe opcje technologiczne.
Wśród tych funkcji znajdują się:
Standardowy system tankowania Ford Easyfuel bez korka z inhibitorem niewłaściwego tankowania
Standardowy system aktywacji awaryjnych świateł ostrzegawczych
Dostępny przycisk 'Ford Power’ do uruchamiania bez kluczyka oraz system bezkluczykowego dostępu
Nowy, opcjonalny system wykrywania spadku ciśnienia w oponach (DDS)
Tuner cyfrowego radia (DAB) w systemie radiowym Sony
Now Moduł łączności audio do urządzeń zewnętrznych oraz nowe poziomy łączności Bluetooth®, sterowania głosowego i systemów nawigacyjnych
Nowe opcje infotainment obejmują przystępny system nawigacji z gniazdem na kartę 'SD’
Gniazdo 230 volt do zasilania urządzeń
Model podstawowy Ambiente jest dobrze wyposażony, a jego standardowe elementy i funkcje obejmują sześć poduszek powietrznych, ogrzewanie z filtrem pyłków, elektryczne sterowanie przednimi szybami oraz elektrycznie regulowane lusterka. Seria Trend ma dodatkowy punkt zasilania w komorze ładunkowej oraz standardowy komputer pokładowy. Klasyczna luksusowa Ghia i nowoczesny 'techno’ model Titanium mają schowek na rękawiczki z chłodzeniem oraz czerwone ambientowe oświetlenie wnętrza. To tylko dwa z wielu elementów, które pokazują, jak wysoki poziom wyposażenia podstawowego modelu Ambiente został rozbudowany, aby zaoferować dodatkowy komfort i funkcje wspomagania kierowcy w wyższych seriach.
Wysokie Standardy Bezpieczeństwa
Jak wszystkie nadwozia w gamie Focus, Ford Focus Sedan wyposażony jest w szereg aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa jako standard. Sztywna, wzmocniona klatka bezpieczeństwa pasażerów to punkt wyjścia. Wszystkie nowe modele Ford Focus Sedan mają cztery standardowe poduszki powietrzne, a aktywne systemy obejmują ESP – w większości rynków europejskich – EBA i ABS. Systemy pasywne obejmują również kolumnę kierowniczą z możliwością przesunięcia, ochronę przed urazami szyi, pedały, które odłączają się od obszaru podłogi oraz fotele zapobiegające przesuwaniu się kierowcy i pasażerów poniżej pasów bezpieczeństwa.
Wszystkie pasy bezpieczeństwa mają trzystopniowe mocowanie, a przednie fotele korzystają z napinaczy i sygnalizatora pasa. Zewnętrzne fotele na tylnej kanapie są wstępnie przygotowane do systemu ISOFIX. Możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej z przodu umożliwia przewożenie fotelika dziecięcego na przednim siedzeniu pasażera.
„Bezpieczeństwo poprzedniego modelu Focus zostało docenione zarówno w Europie, jak i w Chinach, gdzie uzyskało bardzo pożądany pięciogwiazdkowy wynik w testach EuroNCAP,” powiedział Herrmann. „Pomimo tego osiągnięcia dodaliśmy więcej nowych systemów w nowym modelu – ESP jest teraz standardowo dostępne w większości rynków UE, a nasz system aktywacji awaryjnych świateł ostrzegawczych jest również standardowy we wszystkich rynkach. Ta ostatnia funkcja została już zastosowana w naszych dużych i luksusowych samochodach i udowodniła swoją skuteczność w zapobieganiu kolizjom tylnym.”
Szeroki Wybór Napędów
Nowy Ford Focus Sedan jest dostępny z pełną gamą silników benzynowych Duratec oraz silników diesla Duratorq. W odpowiedzi na lokalne preferencje rynkowe, niektóre z nich są dostępne tylko w wybranych regionach:
Duratec benzyna
1.6-litra 100 PS/74 kW
1.6-litra 115 PS/85 kW
1.8-litra 125 PS/92 kW
2.0-litra 145 PS/107 kW
Duratorq diesel
1.6-litra 90 PS/66 kW
1.6-litra 109 PS/80 kW
1.8-litra 115 PS/85 kW
2.0-litra 110 PS/81 kW
2.0-litra 136 PS/100 kW
Opcje silników są idealnie dopasowane do dostępnych skrzyń biegów. W zależności od pojemności silnika i rodzaju paliwa, dostępne są skrzynie biegów manualnych o pięciu i sześciu biegach oraz nowa automatyczna skrzynia biegów Ford PowerShift, która jest standardowa w wersji 110 PS i opcjonalna w wersji 136 PS silnika Duratorq o pojemności 2.0-litra. Ford PowerShift została skalibrowana i zaprojektowana, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ale jednocześnie dynamiczne doznania z jazdy.
Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro IV, a wszystkie, z wyjątkiem 90 PS 1.6-litra Duratorq oraz 1.8-litra Duratorq, są wyposażone w standardowy filtr cząstek stałych (DPF), który redukuje emisję cząstek o nawet 98 proc.
Uzyskane Dynamika Jazdy jako Standard
Nowy Ford Focus Sedan zapewnia kierowcy i pasażerom doznania z uznawanej dynamiki jazdy, która jest jednym z wyróżniających się elementów całej gamy Focus. Pierwsza generacja Forda Focusa szybko zyskała uznanie za swoje właściwości jezdne, charakterystyki na drodze i jakość jazdy; cechy te były zachowywane przez lata i naturalnie wprowadzane i udoskonalane w nowej generacji.