Ford Focus był samochodem, który jedni kochali, a inni nienawidzili, ze względu na kontrowersyjny wygląd i nowoczesny styl promowany przez amerykańską markę, podobnie jak w przypadku innych modeli, takich jak Puma czy Cougar.
W 1999 roku Ford z impetem zaprezentował 5-drzwiowego Focusa na targach motoryzacyjnych w Genewie. Był to jeden z najbardziej oczekiwanych modeli w europejskim segmencie kompaktowym i ważny rywal dla Volkswagena Golfa. Nowa idea designu przyciągnęła uwagę i została wzbogacona o nowatorskie rozwiązania inżynieryjne. Co więcej, oprócz wersji kabriolet, model ten oferował wszystkie inne wersje nadwoziowe.
Jedną z najważniejszych wersji nadwoziowych był 5-drzwiowy hatchback, który zmagał się z dużą konkurencją na europejskim rynku ze strony innych producentów. Mimo to Ford oferował atrakcyjny pakiet. Trójkątne kształty z zaokrąglonymi liniami przechodziły w ostrzejsze kąty na froncie, wpisując się w filozofię nowoczesnego designu. Wygięta linia dachu kończąca się łagodnym, nachylonym tylnym klapą była krokiem naprzód w porównaniu do konkurencji. Tylne światła zamontowane wysoko na słupkach D były chronione przed drobnymi wgnieceniami na parkingach.
Wnętrze, w którym kontynuowano język nowoczesnego designu na desce rozdzielczej, prezentowało ostre kształty górnych linii zestawu wskaźników w harmonii z resztą panelu. Tylne siedzenia oferowały dobrą przestronność na nogi i głowę. Dzięki niezależnemu zawieszeniu z tyłu, bagażnik nie był największy w swojej klasie, ale ten układ był potrzebny, aby zwiększyć komfort jazdy.