Ford zaprezentował drugą generację modelu Focus w 2004 roku na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu, w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej.
Marka z niebieskim owalem zbudowała MK2 Focus na tej samej platformie, co Volvo S30 oraz Mazda 3. Było to częścią globalnego programu dzielenia się technologiami, który okazał się bardzo udany. Dzięki temu producent kontynuował sukces pierwszej generacji Focusa.
Od zewnątrz, reflektory nawiązywały do trójkątnego kształtu z motywu New-Edge-Design, jednak były mniejsze. Pozwoliło to na większe miejsce dla grilla, który był szerszy i węższy. W przeciwieństwie do większości kompaktowych pojazdów na rynku, Focus miał profil nadwozia typu hatchback z trzecim oknem za tylnymi drzwiami, co poprawiło widoczność kierowcy w tylnej ćwierci. W porównaniu do swojego poprzednika, wersja pięciodrzwiowa była nieco dłuższa i miała o 25 mm (0,98″) dłuższy rozstaw osi.
Wewnątrz, Ford oferował pojazd w kilku wersjach wyposażenia, w tym Ghia jako wersję najwyższej luksusowej. Największą innowacją był zabezpieczony strefa bezpieczeństwa, która umieściła Focusa na szczycie swojej klasy w wynikach testów zderzeniowych EuroNCAP.