Trzecia generacja Forda Focusa zadebiutowała w 2012 roku, a po zaledwie dwóch latach doczekała się faceliftingu.
W tamtym czasie był to najczęściej sprzedawany model samochodu na świecie.
Rynek kompaktów w 2014 roku był bardzo konkurencyjny. Po tym, jak cały świat wyszedł z recesji, a gospodarka kwitła, sprzedaż samochodów poszybowała w górę. Ford zrozumiał, że oferowanie szerokiego wyboru nadwozi uczyni Focusa prawdziwym zwycięzcą. Trzecia generacja Focusa była dostępna jako sedan, hatchback oraz kombi.
Wielu europejskich klientów wybierało wersję hatchback ze względu na jej praktyczność. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik osiągał pojemność 1350 litrów. Nowy design reflektorów i świateł tylni przyciągał uwagę do samochodu. Smuklejsze reflektory oraz przeprojektowany grill nadawały autu bardziej agresywny wygląd.
W środku pojawiła się opcja 8-calowego ekranu dotykowego na konsoli centralnej, który integrował więcej przycisków. W wersji standardowej znajdował się 4,2-calowy wyświetlacz. Niezależnie od rozmiaru ekranu, Focus Sedan miał w standardzie tylną kamerę. Zestaw wskaźników był podobny do wersji sprzed faceliftingu, ale przestrojony elektryczny układ kierowniczy poprawiał wrażenia z jazdy. Z tyłu było miejsce dla trzech dorosłych, ale tylko dwóch mogło komfortowo się zmieścić, i to tylko jeśli mieli przeciętny wzrost.
Ford Focus hatchback był dostępny z szeroką gamą silników diesla i benzynowych. Oferta zaczynała się od jednostki 1.0 EcoBoost, a kończyła na 2.0 EcoBoost. Wersja 2.3 była dostępna tylko w modelach RS.
Nowy Ford Focus podnosi poprzeczkę dla najlepiej sprzedającego się modelu na świecie, oferując odważniejszy, bardziej emocjonalny design zewnętrzny, starannie zaprojektowane, intuicyjne wnętrze, zestaw nowych technologii poprawiających jakość życia oraz znaczące usprawnienia w zakresie ekonomii paliwowej.
Debiutujący na Światowym Kongresie Mobilnym w 2014 roku w Barcelonie oraz zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, nowy Focus wyróżnia się sportowym charakterem i atrakcyjnością prowadzenia, które wzmacniają efektowna, pozioma atrapa chłodnicy, wnętrze inspirowane kokpitem oraz dostępne łopatki do zmiany biegów. Nowy Focus, który trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2014 roku, zaznacza również europejski debiut systemu SYNC 2, zaawansowanego systemu łączności w samochodach Forda, a także nowych silników benzynowych EcoBoost o pojemności 1.5 litra i silników diesla TDCi.
„Nie zadowalaliśmy się byciem numerem 1; chcieliśmy zaskoczyć ludzi oszałamiającą nową wersją Focusa,” powiedział Stephen Odell, prezydent Forda w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. „Nowy Focus łączy nowoczesny design, zaawansowaną technologię i wiodącą efektywność paliwową z radością z prowadzenia, za którą Focus jest słusznie ceniony.”
Ford po raz pierwszy wprowadził Focusa na rynek w 1998 roku, a od tego czasu sprzedano ponad 12 milionów sztuk na całym świecie, w tym 6,9 miliona w Europie. Obecny Focus został potwierdzony w zeszłym miesiącu jako najlepiej sprzedający się model na świecie, na podstawie analizy danych rejestracyjnych Polk za pierwsze dziewięć miesięcy 2013 roku. Ford szacuje, że w 2013 roku sprzedaż Focusa na całym świecie osiągnęła 1,1 miliona sztuk, w tym ponad 300 000 w Chinach, co czyni go najlepiej sprzedawanym samochodem osobowym w najszybciej rozwijającym się rynku samochodów nowego typu na świecie.
Wysokiej jakości design
Ford stworzył bardziej wyrafinowanego i nowoczesnego Focusa z przeprojektowaniem, które odzwierciedla globalny język designu One Ford, przenikający nowego Mondeo i Fiestę.
Nowy Focus jest dostępny w dodatkowych kolorach nadwozia: Deep Impact Blue i Glace Blue, ma niższą i szerszą sylwetkę oraz nową maskę, przedni zderzak i atrapę chłodnicy. Maska ma dynamiczny kształt, który nadaje jej mocny, dumny wygląd.
Smuklejsze, bardziej dynamiczne przednie reflektory oraz prostokątne, wydłużone światła przeciwmgielne dodają odważniejszego wyglądu przodu. Subtelne chromowane detale podkreślają elegancję, podczas gdy tył samochodu jest bardziej opływowy z nowym zderzakiem i układem klapy bagażnika oraz cieńszymi lampami tylnymi.
„Naszą wizją było dodanie więcej emocji do designu Focusa,” powiedział Martin Smith, dyrektor ds. designu w Fordzie Europy. „Nowy Focus jest bardziej sportowy i bardziej dynamiczny, z bardziej wyrafinowanym językiem powierzchni; wyraźnie obiecuje wyjątkowe wrażenia z jazdy, które nadchodzą.”
Przy przeprojektowywaniu wnętrza nowego Focusa, Ford wsłuchał się w opinie klientów i odpowiedział na nie bardziej intuicyjnym układem, uzupełnionym kierownicą i centralnym panelem z mniejszą liczbą przycisków i przełączników. Nowe wykończenie w czarnym satynowym kolorze oraz detale chromowane przyczyniają się do czystszego, bardziej nowoczesnego wyglądu oraz bardziej logicznych i intuicyjnych funkcji.
Nowa centralna konsola oferuje więcej miejsca oraz nowe, przesuwane, zintegrowane podłokietniki. Nowa regulowana konsola pomieści różne butelki i kubki, z możliwością jednoczesnego trzymania butelki wody o pojemności 1 litra i kubka o pojemności 0,4 litra. Klienci nowego Focusa również będą cieszyć się cichszą jazdą, osiągniętą dzięki grubszym dywanom, grubszemu szkłu w bocznych oknach i poprawionej izolacji komory silnika.
„Zareagowaliśmy na wyraźne pragnienie klientów dotyczące większej prostoty wewnątrz samochodu, tworząc wyraźniejsze połączenie wizualne między kluczowymi komponentami oraz znacznie redukując liczbę przycisków w kabinie,” dodał Smith.
Kontrola dotykowa z SYNC 2
Nowy Focus będzie pierwszym pojazdem w Europie oferującym SYNC 2. Zaawansowany system łączności w samochodach Forda charakteryzuje się wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości, 8-calowym kolorowym ekranem oraz zaawansowaną kontrolą głosową, ułatwiając dostęp do audio, nawigacji, klimatyzacji i kompatybilnych telefonów komórkowych.
System nawigacyjny SYNC 2 po raz pierwszy w Europie oferuje wyświetlacz podzielony na ekranie z szczegółowymi skrzyżowaniami, nazwami ulic odczytywanymi głosowo, 3D zjeżdżającymi na wysokości drogi oraz widokami punktów orientacyjnych, a także przewodnikiem MICHELIN oraz MICHELIN Green Guide. SYNC 2 umożliwia kierowcom wydawanie prostszych, „jednoczasowych” celów nawigacyjnych oraz pytanie systemu o „odtworzenie” preferowanego artysty. Wystarczy nacisnąć przycisk kontroli głosowej i powiedzieć „Jestem głodny”, aby wyświetlić listę lokalnych restauracji, do których możesz następnie uzyskać wskazówki.
Zaawansowane technologie jazdy
Nowy Focus podnosi uznawaną za zabawną do prowadzenia DNA modelu na wyższy poziom, oferując lepszą obsługę i kierowanie. Inżynierowie Forda zapewnili bardziej solidne, responsywne i połączone z drogą wrażenie, zwiększając sztywność strukturalną z przodu, rewizję geometrii zawieszenia, zwiększając sztywność boczną „zawieszenia istotnego dla kierownicy”, dostosowując amortyzatory oraz wprowadzając nowy program Stabilizacji Elektronicznej. Elektryczne wspomaganie kierownicy zostało również dostosowane, aby kierowca czuł się jeszcze bardziej związany z drogą.
Nowy Focus jest pierwszym Fordem, który oferuje technologii Parkowania Prostopadłego, nowe bezdotykowe rozwiązanie parkingowe, które pomaga kierowcom cofać do miejsc obok innych samochodów.
Obecny Focus wprowadził pomoc w parkowaniu równoległym Active Park Assist, która po naciśnięciu przycisku wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do lokalizacji miejsc parkingowych i steruje pojazdem, podczas gdy kierowca kontroluje przyspieszenie i hamulec. Dodanie dwóch nowych czujników z tyłu nowego Focusa umożliwia działanie Parkowania Prostopadłego w ten sam sposób.
Dodatkowe czujniki umożliwiają Fordowi po raz pierwszy w Europie wprowadzenie technologii, które wspierają kierowców w manewrowaniu przy wychodzeniu z miejsc parkingowych:
Ostrzeżenie o ruchu poprzecznym informuje kierowców, którzy cofają z miejsca parkingowego o pojazdach, które mogą wkrótce przejechać za nimi. Działając na radarze na odległość do 40 metrów (131 stóp), system wyda trzy różne sygnały ostrzegawcze, gdy wykryje nadjeżdżający pojazd.
Park-Out Assist pomaga kierowcom przy wychodzeniu z równoległego miejsca parkingowego. Po wyborze przez kierowcę lewej lub prawej strony system steruje kierownicą, gdy kierowca operuje przyspieszeniem i hamulcem.
Ford poprawił także swój popularny system zapobiegania kolizjom Active City Stop, który w przeddzień kolizji podnosi ciśnienie w hamulcach, a jeśli kierowca nadal nie reaguje – redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby zmniejszyć skutki kolizji. Został on dostosowany do działania przy prędkości do 50 km/h, w porównaniu do 30 km/h w bieżącej wersji.
Ford wprowadza także do Europy system Pre-Collision Assist. Działa on w podobny sposób jak Active City Stop, ale z znacznie większym zasięgiem detekcji, aby wspierać kierowcę przy wyższych prędkościach, na przykład na autostradzie, wydając ostrzeżenia i w razie potrzeby stosując hamowanie.
Obecna technologia Adaptacyjnego Tempomatu umożliwia kierowcom Focusa utrzymanie ustalonej odległości od pojazdu z przodu, nawet gdy ten porusza się wolniej niż ustawiona prędkość. W sytuacjach, gdy Adaptacyjny Tempomat nie jest aktywny, Ford po raz pierwszy wprowadza do Europy nowy system Ostrzegania o Odległości i Wskaźniki, który umożliwia kierowcom ustawienie preferowanej odległości, którą chcieliby utrzymać w stosunku do pojazdu z przodu. Jeżeli kierowca zbliży się, system wyda ostrzeżenie na desce rozdzielczej w trzech etapach – od szarego do żółtego, a następnie do czerwonego, zanim rozlegnie się dźwięk.
Nowy Focus będzie również wyposażony po raz pierwszy w technologię MyKey Forda. MyKey umożliwia właścicielom zaprogramowanie kluczyka – zazwyczaj dla młodszych kierowców – który ogranicza maksymalną prędkość, redukuje maksymalną głośność systemu audio, a nawet może go całkowicie wyłączyć, jeśli kierowca i pasażerowie nie zapinają pasów bezpieczeństwa. System może uniemożliwić kierowcy dezaktywację technologii bezpieczeństwa, takich jak Elektroniczna Kontrola Stabilności i Active City Stop, które mogą pomóc w łagodzeniu lub zapobieganiu kolizjom przy niskich prędkościach.
Oświetlenie drogi
Udoskonalony system Adaptacyjnego Oświetlenia Przedniego teraz dostosowuje wiązki nowych reflektorów Bi-Xenon HID, aby najlepiej odpowiadały układowi drogi. System ocenia światło otoczenia wokół pojazdu, a także obiekty znajdujące się na drodze i następnie dostosowuje kąt i intensywność wiązki reflektora do jednego z siedmiu ustawień w zależności od prędkości pojazdu, kąta skrętu i odległości od obiektu znajdującego się z przodu.
Przy dużych prędkościach, na przykład na autostradzie, reflektory zostaną podniesione, aby wyświetlić dłuższą, prostszą wiązkę dla lepszej widoczności naprzód; w miastach, gdzie prędkości są niższe, a oświetlenie uliczne bardziej intensywne, wiązka rozprzestrzeni się w dół, aby intensywniej oświetlić drogę tuż przed samochodem. Podczas pokonywania zakrętów przy niższych prędkościach system wyśle wiązkę w kierunku pobocza drogi, aby lepiej widoczni byli rowerzyści i piesi. System wspiera kierowców na zakrętach przy wyższych prędkościach, kierując światło dalej w zakręt.
Nowy Focus będzie kontynuował oferowanie wcześniej wprowadzonych innowacyjnych funkcji, które kierowcy zaczęli doceniać i z których polegają, takich jak ochraniacz krawędzi drzwi, który zapewnia ochronę przed przypadkowymi uszkodzeniami, rozszerzając osłonę, która pokrywa krawędzie drzwi, w ułamku sekundy po ich otwarciu.
„Nowy Focus oferuje szereg nowych, nowoczesnych funkcji i technologii, ale jednocześnie ta najnowsza wersja została udoskonalona i uproszczona,” powiedział Sherif Marakby, dyrektor linii pojazdów w Fordzie Europy. „Wysokiej jakości redesign nadał Focusowi nowy, świeży i nowoczesny styl zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, ale duszą Focusa jest uczucie przyjemności z jazdy, które odczuwasz za kierownicą, i nie poszliśmy na kompromis w tej kwestii – wręcz przeciwnie, poprawiliśmy to.”
Ekonomiczne nowe silniki
Nowy Focus oferuje znacznie lepszą efektywność paliwową w wielu wersjach w porównaniu do obecnego modelu, dzięki nowym opcjom napędowym. Najbardziej poprawiony model diesla zaoferuje 19% redukcję zużycia paliwa, podczas gdy najbardziej poprawiony model benzynowy zaoferuje 17% poprawy.
Nowy Focus będzie pierwszym pojazdem w Europie oferującym nowy, oszczędny silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.5 litra (150 PS i 180 PS) oraz również w wersji z nowym silnikiem diesla TDCi o pojemności 1.5 litra (95 PS i 120 PS). Focus nadal będzie oferowany z silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1.0 litra (100 PS i 125 PS), który w ubiegłym roku wybrano przez jedną trzecią klientów Focusa i który został uznany za Międzynarodowy Silnik Roku 2012 i 2013. Będzie również nowa wersja silnika EcoBoost o pojemności 1.0 litra emitującego 99 g/km CO2, pierwszego niehybrydowego samochodu rodzinnego w Europie oferującego emisję CO2 poniżej 100 g/km.
Model o mocy 120 PS z automatyczną skrzynią PowerShift, który zostanie wprowadzony w przyszłym roku, zaoferuje 19% poprawy w porównaniu do odpowiednika o tej samej mocy w obecnym Focusie. Nowy Focus wyposażony w automatyczną skrzynię biegów oraz nagrodzony silnik EcoBoost o pojemności 1.0 litra, który również zostanie wprowadzony w przyszłym roku, zaoferuje 17% poprawy w porównaniu do zastępowanego silnika o tej samej mocy. Model o mocy 150 PS z silnikiem diesla TDCi o pojemności 2.0 litra uzyska 14% poprawy przy manualnej skrzynii biegów (13% w przypadku automatycznej).
„Niezależnie od tego, czy to diesel, czy benzyna, nowy Focus zaoferuje silniki, które zapewnią atrakcyjne połączenie znacznie poprawionej efektywności paliwowej i zaskakującej mocy – a także opcję zerowej emisji oferowaną przez Focus Electric, naszą wersję elektryczną,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Fordzie Europy. „Nowy silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.5 litra bezpośrednio skorzysta z technologii wprowadzonych przez silnik EcoBoost o pojemności 1.0 litra – w tym zupełnie nowego projektu głowicy cylindrów z poprawionym chłodzeniem i zintegrowanym kolektorem wydechowym dla najlepszej wydajności i efektywności paliwowej oraz redukcji masy i tarcia zarówno wewnętrznych komponentów, jak i akcesoriów, co pomoże dostarczyć bardziej ekonomiczny, płynnie działający i dynamicznie przyspieszający silnik.”
Nowy Focus będzie również dostępny z kontrolkami zmiany biegów, które umożliwiają kierowcom kontrolowanie zmian biegów, trzymając ręce na kierownicy. Kontrolki zmiany biegów będą dostępne jako opcja we wszystkich automatycznych i skrzyniach PowerShift, zarówno diesla, jak i benzynowych.