Ford stworzył model Focus Active Wagon jako alternatywę dla klasycznych kombi. Oferował on wyższy prześwit, jednocześnie zachowując te same oszczędne silniki.
Przedni grill z pionowymi żebrami zdobił niebieski znaczek, który przeniesiono z maski, jak w wersji przed modernizacją. Ważnym ulepszeniem były reflektory, które w całej gamie były wykonane w technologii LED. To był znaczący krok w stronę nowoczesnych samochodów. Wzór świateł do jazdy dziennej przeniesiono do wnętrza lamp i otoczono ciemniejszą, centralną częścią. Dodatkowo, producent starał się połączyć klasyczną sylwetkę kombi z postawą inspirowaną SUV-ami oraz elementami w wersji Active Wagon. Z tego powodu crossover miał czarne, niepomalowane plastikowe elementy, które podkreślały dolną część nadwozia. Ponadto, satynowo-chromowany element umieszczono w dolnej części przedniego zderzaka, a jego wygląd uzupełniał podobny element ochrony podwozia pod tylnym zderzakiem.
Wnętrze pojazdu skupiało się na technologii, a Ford zainstalował system multimedialny SYNC 4. Oferuje on nowy 13,2-calowy ekran dotykowy umieszczony na górze centralnej konsoli. W przeciwieństwie do innych producentów w segmencie kompaktowym i masowym, zapewnia więcej funkcji, w tym polecenia głosowe do odbierania połączeń, nawigacji oraz sterowania systemami audio i klimatyzacji. Ponieważ dzielił tę samą karoserię z wersją kombi, Focus Active Wagon oferował bagażnik o pojemności 608 litrów (21,5 cu-ft), który można było powiększyć do 1,653 litrów (58,4 cu-ft) po złożeniu tylnej kanapy.
Ford po raz pierwszy zaprezentował nowego Focusa, średniej wielkości rodzinnego samochodu, który charakteryzuje się nowoczesnym designem oraz oszczędnymi, elektryfikowanymi jednostkami napędowymi. Oferuje także zaawansowane technologie łączności i wspomagania kierowcy, które mają na celu ułatwienie doświadczenia posiadania i prowadzenia pojazdu.
Nowa odsłona filozofii projektowania Forda skupiła się na człowieku, nadając Focusowi większą pewność i śmiałość. Zmienił się styl zewnętrzny, a odmiany Titanium, ST-Line i Active zyskały unikalne elementy stylizacji, które wyrażają ich indywidualne osobowości. Dodatkowy pakiet X oferuje wyspecjalizowane wyposażenie, a dostępność pakietu Vignale dostarcza luksusowych dodatków oraz ekskluzywnych cech designu.
Nowy Focus wprowadza technologię SYNC 4 do większej liczby klientów niż kiedykolwiek wcześniej, umożliwiając nawigację połączoną z chmurą oraz kontrolę głosową zrozumiałą w naturalnym języku. SYNC 4 wspiera nowy, największy w swoim segmencie, 13.2-calowy ekran centralny w orientacji poziomej z intuicyjnym interfejsem, który ułatwia dostęp do szerokiej gamy funkcji związanych z prowadzeniem i komfortem. Technologia ta pozwala również na bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, które poprawiają funkcjonalność w czasie.
Nowe technologie wspomagania kierowcy, wprowadzone po raz pierwszy w Focusie, obejmują asystenta martwego pola, który monitoruje martwe pole kierowcy na obecność pojazdów nadjeżdżających z tyłu, a w razie wykrycia potencjalnej kolizji może zastosować kontr-steering, aby ostrzec kierowcę i zniechęcić do zmiany pasa ruchu.
Nowy Ford Focus wprowadza także po raz pierwszy opcję automatycznej skrzyni biegów dla oszczędnych jednostek napędowych EcoBoost Hybrid 48-woltowych, oferując do 155 KM. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia Powershift sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się mniej wymagające – zwłaszcza w mieście i w ruchu wahadłowym – przy jednoczesnym uzupełnieniu osiągów hybrydowego napędu o elektryczne wsparcie, co zapewnia typową przyjemność z jazdy dla Focusa.
Ford poprawił również przestrzeń ładunkową Focusa kombi, która teraz wynosi 1,653 litry, aby zwiększyć praktyczność. W odpowiedzi na opinie klientów wprowadzono nową strefę mokrą, łatwą do czyszczenia wykładzinę oraz pionowy dzielnik dla prostej i skutecznej organizacji przestrzeni ładunkowej. Oferowany jest także przestronny pięciodrzwiowy hatchback.
Dodatkowo Ford zaprezentował nowego Focusa ST, opracowanego przez Ford Performance. Posiada sportowy styl zewnętrzny, nowe wzory obręczy kół, przyciągający oko kolor Mean Green, oraz zupełnie nowe fotele Performance, a Focus ST jest dostępny z wysokowydajnym silnikiem EcoBoost w wersji pięciodrzwiowej lub kombi.
„Ford Focus to historia sukcesu, która trwa od ponad 20 lat, a jego atrakcyjność zawsze wynikała z atrakcyjnego designu i doskonałych osiągów w prowadzeniu,” powiedział Roelant de Waard, dyrektor generalny ds. Pojazdów Osobowych w Ford of Europe. „Dzięki nowej generacji SYNC 4, która dodaje połączoną nawigację z największym ekranem w segmencie, nowi klienci Focusa będą cieszyć się ulepszonym doświadczeniem cyfrowym, które idealnie wpasowuje się w ich życie.”
Nowoczesny, świeży design Focusa
Nowy Focus wprowadza świeży i pewny styl zewnętrzny inspirowany filozofią projektowania Forda skupioną na człowieku, nadając każdej nowej odmianie Focusa wyraźną osobowość.
Nowy projekt maski zwiększa wysokość przodu, co nadaje większą wizualną obecność całej gamie modeli, a znak „niebieskiego owalu” Forda został przeniesiony z krawędzi maski do centrum większej górnej kratki.
Nowe reflektory LED są standardem we wszystkich nowych wariantach Focusa i teraz zawierają zintegrowaną funkcję świateł przeciwmgielnych, co pozwala na czystszy i smuklejszy projekt dolnej części nadwozia, jednocześnie tworząc charakterystyczny i celowy podpis świetlny. Modele pięciodrzwiowe i kombi mają przyciemnione soczewki tylnych świateł dla premium wyglądu, podczas gdy tylne światła LED w wyższej wersji charakteryzują się nowym, ciemniejszym centralnym elementem i przyciągającym wzrok wzorem świetlnym w kształcie pętli.
Każdy nowy wariant Focusa korzysta z unikalnych detalizacji wzornictwa, z projektami górnej kratki i pasa przedniego odzwierciedlającymi odrębne osobowości i tworzącymi większe zróżnicowanie w całej gamie. Serie Connected i Titanium mają szeroką górną kratkę z błyszczącym chromowanym wykończeniem, wyróżniającą się mocnymi poziomymi paskami, które są zgrane z unoszącymi się bocznymi otworami wentylacyjnymi. Ponadto, w serii Titanium znajduje się gorąco tłoczone chromowe wykończenie górnych pasów kratki.
Sportowy charakter wariantu ST-Line, inspirowany Ford Performance, jest widoczny dzięki unikalnie proporcjonalnej trapezoidalnej górnej kratce, wspieranej przez błyszczące czarne wykończenie w kształcie plastra miodu oraz szersze boczne otwory wentylacyjne i głębszą dolną kratkę. Warianty ST-Line posiadają także progi boczne, dyfuzor tylny oraz dyskretny spojler.
Odważny wariant Active czerpie inspiracje z projektowania SUV-ów, aby uzyskać bardziej surowy wygląd. Szeroka górna kratka posiada bardziej znaczące pionowe przetłoczenia, a głębsza dolna kratka i wyższe boczne wentylatory dopełniają podniesioną wysokość prześwitu i czarne elementy nadwozia.
Rozszerzona dostępność pakietu Vignale, obok pakietu X dla nowego Focusa, wprowadza najwyższą specyfikację luksusową dla modeli Titanium, ST-Line i Active. Oprócz podwyższonego poziomu wyposażenia i wykończenia wnętrza, specyfikacja Vignale wprowadza matowe wykończenia do górnej kratki i bocznych wentylacji zamiast wykończenia w kolorze nadwozia oraz ekskluzywne wzory obręczy kół. Nowy Focus korzysta z pięciu nowych wzorów obręczy kół w całej gamie.
„Focus zawsze był na czołowej pozycji naszej filozofii projektowania opartej na człowieku, a teraz stworzyliśmy gamę, która ma jeszcze więcej osobowości,” powiedział Amko Leenarts, dyrektor ds. Projektowania w Ford of Europe. „Każdy Focus emanuje jakością i nowoczesnością napędzaną technologią, podczas gdy każdy wariant ma charakter, z którym nasi klienci mogą się emocjonalnie połączyć – odzwierciedlając ich własną osobowość.”
Elektryfikowana wydajność
Różnorodna oferta jednostek napędowych obejmuje elektryfikowane opcje, które zwiększają efektywność, komfort i słynną przyjemność z prowadzenia, która jest kluczowym elementem atrakcyjności Focusa od ponad 20 lat.
Więcej kierowców Focusa będzie mogło korzystać z lepszej efektywności paliwowej i osiągów nowych silników EcoBoost Hybrid po wprowadzeniu siedmiobiegowej skrzyni automatycznej Powershift, osiągającej zużycie paliwa na poziomie WLTP od 5.2 l/100 km i emisji CO2 od 117 g/km.
Oprócz mniej wymagającego doświadczenia jazdy na dwóch pedałach, skrzynia Powershift zapewnia płynne przyspieszenie oraz szybkie, gładkie zmiany biegów, z potrójnymi redukcjami dla responsywnego wyprzedzania. W trybie Sport Drive automatyczna skrzynia biegów utrzymuje niższe biegi dla sportowych reakcji, a skrzynia oferuje również możliwość ręcznego wyboru biegów, a sportowe manetki zmiany biegów są standardem w wariantach ST-Line.
Automatyczna skrzynia Powershift wspiera także oszczędność paliwa, utrzymując silnik hybrydowy w optymalnych obrotach dla efektywności, a także pozwala na aktywację automatycznego start-stop przy prędkości poniżej 12 km/h (7 mph).
Nowy Focus z 48-woltowym mild hybryde 1.0-litrowym silnikiem EcoBoost jest dostępny w wersjach o mocy 125 KM i 155 KM, a także z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, z WLTP osiągającym zużycie paliwa od 5.1 l/100 km i emisję CO2 od 115 g/km. Napęd hybrydowy zastępuje standardowy alternator zintegrowanym rozrusznikiem/generator (BISG), umożliwiającym odzyskiwanie energii normalnie traconej podczas hamowania i przechowywanie jej w dedykowanej baterii litowo-jonowej. BISG może również działać jako silnik, dostarczając wsparcia momentu obrotowego, aby zwiększyć całkowity moment dostępny z napędu lub zmniejszyć obciążenie silnika w celu poprawy efektywności paliwowej.
Nowy Focus oferuje również silnik benzynowy 1.0-litrowy EcoBoost o mocach 100 KM i 125 KM oraz sześciobiegową manualną skrzynię biegów, z zużyciem paliwa od 5.1 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 116 g/km WLTP. Funkcje takie jak różnicowy czas zmiennego rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem przyczyniają się do ogólnej efektywności i responsywnych osiągów.
Dla kierowców pokonujących większe odległości dostępny jest silnik wysokoprężny EcoBlue 1.5-litrowy z mocą 95 KM i 120 KM, z efektywnością paliwową wynoszącą od 4.0 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 106 g/km WLTP. Obie wersje oferowane są z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i mają zintegrowany kolektor ssący, turbosprężarkę o niskiej bezwładności oraz wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, co zmniejsza emisję i zwiększa efektywność spalania. Dla wariantu 120 KM dostępna jest także ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Nowy Focus ma także wybieralną technologię trybów jazdy, umożliwiając kierowcom wybór pomiędzy trybami Normal, Sport i Eco, które mogą dostosować reakcje pedału gazu, Elektronicznego Układu Kierowniczego (EPAS) oraz automatycznej skrzyni biegów w zależności od sytuacji drogowej. Modele Active mają także tryb Slippery, który zwiększa pewność w warunkach niskiej przyczepności oraz tryb Trail, zaprojektowany w celu utrzymania tempa na ruchomych nawierzchniach.
Technologia ułatwiająca życie
Nowy Focus bezproblemowo integruje najnowsze technologie komfortu i jazdy Forda, zapewniając wygodne i połączone doświadczenie prowadzenia.
Focus jest do tej pory najwyżej sprzedawanym pojazdem osobowym Forda, który korzysta z nowego systemu komunikacji i rozrywki SYNC 4, który wykorzystuje zaawansowany algorytm uczenia maszynowego, aby uczyć się zachowań kierowców i dostarczać coraz dokładniejsze sugestie oraz wyniki wyszukiwania.
SYNC 4 wspierany jest przez zupełnie nowy, 13.2-calowy ekran dotykowy, z intuicyjnym interfejsem, który oznacza, że kierowcy nigdy nie są dalej niż o dotyk lub dwa od jakiejkolwiek aplikacji, informacji lub kontroli, których potrzebują. Nowy ekran dotykowy wprowadza również sterowanie funkcjami takimi jak ogrzewanie i wentylacja, które wcześniej były uruchamiane przy użyciu fizycznych przycisków, co prowadzi do czystszej i mniej zagraconej konsoli centralnej. System dostarcza także bezprzewodowej kompatybilności z Apple CarPlay i Android AutoTM, co umożliwia bezproblemową integrację między funkcjami smartfona a SYNC 4.
Zaawansowane rozpoznawanie mowy pozwala pasażerom korzystać z naturalnego języka w 15 europejskich językach, łącząc dane wbudowane z Internetem – dzięki FordPass Connect – w celu szybkich i dokładnych odpowiedzi na polecenia dotyczące wszystkiego, od rozrywki, po połączenia telefoniczne i wiadomości tekstowe, aż po kontrolę klimatu i informacje o pogodzie.
System SYNC 4 umożliwia także bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, które w czasie poprawią nowego Focusa i mogą instalować większość nowego oprogramowania w tle lub o zaplanowanych porach, przy czym wiele aktualizacji nie wymaga od klientów praktycznie żadnych czynności. Te ulepszenia mogą przyczynić się do poprawy doświadczenia posiadania i zmniejszenia potrzeby wizyt serwisowych, a także wzbogacenia funkcji, jakości, doświadczeń, możliwości i wygody.
Korzystając z aplikacji FordPass, można uzyskać dostęp do szerokiej gamy usług połączonych za pomocą smartfona, co pozwala klientowi pozostać w kontakcie ze swoim samochodem z dowolnego miejsca, w którym jest sygnał danych, oraz korzystać z takich funkcji jak Stan pojazdu – do sprawdzania poziomów paliwa, stanu oleju itp. – oraz Zdalne uruchamianie. System SecuriAlert Forda zapewnia dodatkowy spokój umysłu, monitorując przy użyciu czujników pojazdu wszelkie próby wejścia do pojazdu – nawet jeśli użyty jest klucz – i wysyłając powiadomienia na telefon użytkownika.
Nowe pojazdy Focus z SYNC 4 korzystają z bezpłatnego dostępu do próbnego połączenia z nawigacją i subskrypcji Ford Secure, które umożliwiają funkcje takie jak informacje o ruchu na żywo, pogodzie i miejscach parkingowych, a także informacje o lokalnych zagrożeniach dla poprawy doświadczenia klienta.
Subskrypcja Ford Secure zawiera usługi w przypadku kradzieży pojazdów, które zapewniają całodobową pomoc w przypadku kradzieży pojazdu, w tym śledzenie i odzyskiwanie. Subskrypcja Ford Secure otrzyma Powiadomienia o sąsiedztwie – powiadomienia od innych zabezpieczonych pojazdów SecuriAlert w Twoim rejonie, oraz Powiadomienia o lokalizacji – możliwość tworzenia dowolnych wybranych granic i powiadamiania, jeśli pojazd opuści te obszary, a także aktualizacje Power-Up w późniejszym terminie.
Połączona nawigacja obejmuje informacje o ruchu w czasie rzeczywistym i przewidywanych, dostarczanych przez TomTom, przy czym Garmin® dostarcza trasowanie w pojeździe i w chmurze, sugerując najefektywniejsze trasy. Informacje o pogodzie na żywo informują kierowcę o warunkach na trasie i w miejscu docelowym oraz mogą ostrzegać o poważnych zdarzeniach pogodowych, które mogą wpłynąć na podróż, a trójwymiarowe mapy dużych miast oraz informacje o parkingach pomagają w nawigacji w nieznanym terenie.
Zaawansowane technologie oświetleniowe obejmują standardowe pełne reflektory LED z Automatyczną Kontrolą Świateł Drogowych oraz Oświetlenie Manewrowe, które aktywuje szerszy kąt wiązki dla lepszej widoczności, gdy pojazd wykryje manewr przy niskiej prędkości. Dodatkowo, dostępna w wyższych wersjach dynamiczna lampa LED z pikselami, zawiera zaawansowane funkcje, w tym:
Oświetlenie bez olśnienia, które wykorzystuje kamerę zamontowaną z przodu do wykrywania nadjeżdżającego ruchu i tworzenia „miejsca bez olśnienia” w wiązce, blokując te promienie, które w przeciwnym razie świeciłyby w oczy innych użytkowników dróg
Dynamiczne skręcanie oparte na kamerze, które używa kamery skierowanej do przodu do odczytywania drogi przed sobą i oświetlania wnętrza zakrętów, zwiększając pole widzenia
Oświetlenie w trudnych warunkach atmosferycznych, które zmienia kąt wiązki dla lepszej widoczności, gdy aktywowane są wycieraczki
Oświetlenie na podstawie znaków drogowych, które wykorzystuje kamerę do wykrywania znaków drogowych i wykorzystuje je jako sygnał do dostosowania kąta wiązki oraz lepszego oświetlenia rowerzystów i pieszych na skrzyżowaniach i rondach
Nowy Focus dodaje również do swojego kompleksowego zestawu zaawansowanych technologii wspomagania kierowcy, zaprojektowanych w celu zwiększenia pewności siebie kierowcy i ułatwienia prowadzenia.
Asystent martwego pola rozwija funkcjonalność systemu informacji o martwym polu, monitorując martwe pole kierowcy pod kątem pojazdów nadjeżdżających z tyłu. W razie wykrycia potencjalnej kolizji, może zastosować kontr-steering, aby ostrzec kierowcę i zniechęcić do zmiany pasa, kierując pojazd z niebezpiecznej sytuacji. System skanuje sąsiednie pasy w poszukiwaniu pojazdów znajdujących się do 28 metrów za nim, 20 razy na sekundę, i może działać przy prędkości od 65 km/h (40 mph) do 200 km/h (124 mph).
Nowością w Focusie jest również System Informacji o Martwym Polu z Zasięgiem Przyczepy, który pozwala kierowcy wpisać długość i szerokość przyczepy, którą ma zamiar ciągnąć, korzystając z ekranu dotykowego SYNC 4. System automatycznie dostosowuje się, ostrzegając kierowcę, jeśli inny pojazd znajduje się w martwym polu przyczepy.
Nowa funkcja Intersection Assist wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu w połączeniu z radarem, aby monitorować drogę przed sobą pod kątem potencjalnych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami na równoległych pasach. System może automatycznie zastosować hamulce przy prędkości do 30 km/h (18 mph), aby pomóc zapobiec lub złagodzić wypadki, w których kierowca skręca na ścieżkę nadjeżdżającego pojazdu, na przykład na skrzyżowaniu. System działa bez potrzeby oznakowania drogi lub mebli miejskich, działa również w nocy z włączonymi światłami drogowymi.
Dostępne są również informacje o lokalnych zagrożeniach, które mogą informować kierowców o niebezpiecznej sytuacji na drodze, nawet jeśli incydent jest niewidoczny z powodu zakrętu lub innych pojazdów, a także Adaptacyjny Tempomat z funkcją Stop & Go, Rozpoznawaniem Znaków Prędkości i Centrum Pasa, który pomaga złagodzić obciążenie podczas jazdy w ruchu miejskim. Asystent Przedkolizyjny z aktywnym hamowaniem pomaga kierowcom unikać lub łagodzić skutki kolizji z pojazdami, pieszymi i rowerzystami, podczas gdy Active Park Assist 2 obsługuje wybór biegów, przyspieszenie i hamowanie, umożliwiając w pełni zautomatyzowane manewry parkingowe po prostu przytrzymując przycisk.
Nowe modele Focus mają także funkcję ostrzegania o pasażerach tylnych, zaprojektowaną w celu pomocy kierowcom w unikaniu pozostawiania dzieci lub zwierząt w pojeździe, przypominając im, aby sprawdzili tylne siedzenia, gdy tylne drzwi zostały otwarte na początku podróży.
„Nowy Focus jest wyposażony w nowe technologie i funkcje, które przynoszą wymierne korzyści kierowcy lub pasażerom pod względem komfortu, wygody lub bezpieczeństwa,” powiedział Glen Goold, dyrektor linii pojazdów Ford Focus. „Nasi klienci oczekują, że znajdą najnowsze funkcje, gdy wsiądą do Forda, i że będą one płynnie integrować się w ich życiu – to osiągnęliśmy w nowym Focusie.”
Focus kombi bardziej praktyczny niż kiedykolwiek
W odpowiedzi na opinie klientów w nowym Fordzie Focusie kombi wprowadzono szereg innowacyjnych funkcji, które czynią go jeszcze bardziej praktycznym i wygodnym dla klientów.
Przestrzeń bagażowa została teraz wykończona wysokiej jakości przyciętym dywanem – wcześniej stosowanym wyłącznie jako podłoga kabiny i maty na pojazdy w specyfikacji Vignale – co nie tylko nadaje premium wygląd, ale także wykorzystuje krótkie włókna, co ułatwia czyszczenie. Dodatkowa boczna siatka ładunkowa jest idealna do przechowywania mniejszych przedmiotów, które w przeciwnym razie mogłyby swobodnie przemieszczać się po przestrzeni ładunkowej podczas podróży, a podwójne światła LED zapewniają lepsze oświetlenie w warunkach słabego oświetlenia.
Regulowana podłoga ładunkowa ma teraz centralny zawias, co pozwala na jej złożenie w celu utworzenia pionowego dzielnika, który blokuje się w pozycji 90 stopni, tworząc dwie oddzielne przestrzenie, aby utrzymać przedmioty bardziej stabilnie na miejscu.
Obszar ładunkowy ma teraz także strefę mokrą, z wkładem podłogowym, aby zapewnić odporność na wodę w przypadku takich przedmiotów jak mokre kostiumy i parasole. Wodoodporne wykończenie można usunąć z tej strefy w celu łatwego osuszenia lub czyszczenia, a obszar może być oddzielony od reszty bagażnika po złożeniu podłogi lub podzielony z pionowym podziałem na strefy mokre i suche.