Trzecia generacja Forda Focusa zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w 2010 roku jako model na rok 2012. W 2014 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano odświeżoną wersję w połowie cyklu życia.
Focus okazał się sukcesem dla Forda. Ten kompaktowy samochód sprzedawano w wielu krajach na całym świecie, oferowany w różnych wersjach oraz z różnymi silnikami i skrzyniami biegów. Od wolno przyspieszających, ale oszczędnych pojazdów po potężne, 300-konne, napędzane na wszystkie koła maszyny. Najpopularniejsze na rynku były wersje hatchback i kombi.
Facelifting z 2014 roku wzmocnił cechy, które uczyniły Focusa tak popularnym. Zmienił się przód samochodu, pojawił się nowy grill i światła, a także kilka drobnych modyfikacji z tyłu. Relingi dachowe pozostały standardowym wyposażeniem. Główną wadą hatchbacka w porównaniu do innych pojazdów w tej klasie była przestrzeń bagażowa. Jednak dla tych, którzy potrzebowali bardziej przestronnego wnętrza, wersja kombi była dobrym wyborem.
Wewnątrz model z 2014 roku wyposażono w nowy system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym na górze konsoli centralnej. Focus był pierwszym Fordem, który otrzymał system łączności SYNC 2 w Europie. Największą zaletą wersji kombi w środku była przestronność dla pasażerów z tyłu, dzięki wydłużonemu dachowi. Bagażnik oferował 476 litrów pojemności (16,8 stopy sześciennej) przy złożonych siedzeniach, ale można go powiększyć aż do 1502 litrów (53 stopy sześciennej).
Nowy Ford Focus podnosi poprzeczkę dla najlepiej sprzedającego się modelu na świecie, oferując śmielszy, bardziej emocjonalny design zewnętrzny, starannie wykonane, intuicyjne wnętrze, zestaw nowoczesnych technologii poprawiających komfort życia oraz znaczące oszczędności paliwa.
Zadebiutował na Mobile World Congress w Barcelonie w 2014 roku, a jego premierę zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Genewie w tym samym roku. Sportowy charakter nowego Focusa podkreślają wyróżniający się poziomy grill, wnętrze inspirowane kokpitem oraz dostępne łopatki do zmiany biegów. Nowy Focus, w sprzedaży od drugiej połowy 2014 roku, oznacza również europejską premierę systemu SYNC 2, zaawansowanego systemu łączności w samochodzie, a także nowych silników benzynowych EcoBoost o pojemności 1,5 litra i diesla TDCi.
„Nie byliśmy zadowoleni tylko z bycia numerem 1; chcieliśmy oszołomić ludzi niesamowitą nową wersją Focusa,” powiedział Stephen Odell, prezydent Forda w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. „Nowy Focus łączy nowoczesny design, zaawansowaną technologię oraz wiodącą efektywność paliwową z radością z jazdy, za którą Focus jest słusznie ceniony.”
Ford wprowadził Focusa na rynek w 1998 roku, a od tego czasu sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy na całym świecie, w tym 6,9 miliona w Europie. W ubiegłym miesiącu obecny Focus został potwierdzony jako najlepiej sprzedający się model na świecie, na podstawie analizy danych rejestracyjnych Polk za pierwsze dziewięć miesięcy 2013 roku. Ford szacuje, że sprzedaż Focusa na całym świecie w 2013 roku osiągnęła 1,1 miliona egzemplarzy, w tym ponad 300 000 w Chinach, co czyni go najlepszym sprzedającym się samochodem osobowym na najszybciej rozwijającym się rynku motoryzacyjnym świata.
Wyrafinowany design
Ford stworzył bardziej wyrafinowanego i nowoczesnego Focusa, którego redesign odzwierciedla globalny język designu One Ford, obecny także w nowym Mondeo i Fiacie.
Dostępny w nowych kolorach zewnętrznych Deep Impact Blue i Glace Blue, nowy Focus ma niższy i szerszy profil, z nową maską, przednim zderzakiem i grillem. Maska ma dynamiczny kształt, który biegnie od przedniego słupka do rogów górnej części odwróconego trapezoidu grilla, co nadaje jej silny, dumny wygląd.
Smuklejsze, bardziej wyraziste reflektory oraz bardziej prostokątne, wydłużone lampy przeciwmgielne podkreślają odważny przód pojazdu. Subtelne detale w chromie nadają elegancji, podczas gdy tył samochodu zyskał nowy zderzak i ustawienie klapy bagażnika, a także cieńsze lampy tylne.
„Naszą wizją było dodanie więcej emocji do designu Focusa,” powiedział Martin Smith, dyrektor ds. designu w Fordzie Europie. „Nowy Focus jest bardziej muskularny, bardziej sportowy, z finezyjniejszym językiem powierzchni; wyraźnie obiecuje lepsze doznania z jazdy.”
Podczas redesignu wnętrza nowego Focusa, Ford wsłuchał się w opinie klientów i odpowiedział bardziej intuicyjnym układem, uzupełnionym o kierownicę i centrum sterowania z mniejszą liczbą przycisków i przełączników. Nowe wykończenia w czarnym satynie i detale chromowane przyczyniają się do czystszej, nowocześniejszej estetyki oraz bardziej logicznych i intuicyjnych funkcji.
Nowy centralny konsol oferuje więcej przestrzeni oraz nowy, przesuwany, zintegrowany podłokietnik. Nowa regulowana konsola mieści różnorodne butelki i kubki, jednocześnie trzymając butelkę wody o pojemności 1 litra oraz kubek o pojemności 0,4 litra. Klienci nowego Focusa będą również cieszyć się cichszą jazdą, uzyskaną dzięki grubszej wykładzinie, grubszym szybom bocznym oraz ulepszonym izolacjom pod maską.
„Odpowiedzieliśmy na wyraźne pragnienie klientów, aby wnętrze samochodu było prostsze, tworząc czytelniejszą wizualną więź między kluczowymi komponentami i znacząco redukując liczbę przycisków w kabinie,” dodał Smith.
Kontrola za pomocą ekranu dotykowego z SYNC 2
Nowy Focus będzie pierwszym pojazdem w Europie oferującym SYNC 2. Zaawansowany system łączności w samochodzie Forda posiada wysokorozdzielczy, 8-calowy ekran dotykowy oraz zaawansowaną kontrolę głosową, która ułatwia dostęp do audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.
System nawigacyjny SYNC 2 oferuje po raz pierwszy w Europie wyświetlacz z podziałem ekranu z szczegółowymi skrzyżowaniami, głosowymi nazwami ulic, 3D widokami zjazdów autostradowych oraz punktów orientacyjnych, a także przewodnik MICHELIN i Zielony Przewodnik MICHELIN. SYNC 2 umożliwia kierowcom wydawanie prostszych poleceń nawigacyjnych „w jednym kroku” oraz proszenie systemu o „odtworzenie” pożądanej piosenki. Naciśnięcie przycisku kontroli głosowej i wypowiedzenie „Jestem głodny” wyświetli listę lokalnych restauracji, do których można następnie uzyskać wskazówki.
Zaawansowane technologie jazdy
Nowy Focus podnosi do poziomu akcentowaną radość z jazdy z ulepszonym prowadzeniem i układem kierowniczym. Inżynierowie Forda dostarczyli bardziej solidne, responsywne i związane z drogą uczucie, zwiększając sztywność strukturalną z przodu, poprawiając geometrię zawieszenia, zwiększając boczną sztywność elementów zawieszenia „istotnych dla układu kierowniczego”, dostosowując amortyzatory oraz wprowadzając nowy Elektroniczny Program Stabilizacji. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego również zostało dostosowane, aby kierowca czuł się jeszcze bardziej związany z drogą.
Nowy Focus jest pierwszym Fordem, który oferuje Perpendicular Parking, nową technologię parkowania bez użycia rąk, która pomaga kierowcom cofać do miejsc obok innych samochodów.
Obecny Focus wprowadził pomoc w parkowaniu równoległym Active Park Assist, który na naciśnięcie przycisku używa ultradźwiękowych czujników do lokalizowania miejsc parkingowych oraz steruje pojazdem, podczas gdy kierowca kontroluje pedał przyspieszenia i hamulca. Dodatkowe dwa czujniki z tyłu nowego Focusa umożliwiają działanie Perpendicular Parking w ten sam sposób.
Dodatkowe czujniki pozwalają również Fordowi po raz pierwszy w Europie wprowadzić technologie, które pomagają kierowcom podczas manewrowania z miejsc parkingowych:
Cross Traffic Alert ostrzega kierowców cofających z miejsca parkingowego o pojazdach, które mogą wkrótce przejeżdżać za nimi. Działająca w zasięgu do 40 metrów (131 stóp) za pomocą radaru, system wyda trzy wyraźne sygnały ostrzegawcze, jeśli wykryje nadjeżdżający pojazd.
Park-Out Assist pomaga kierowcom przy wyjeździe z równoległego miejsca parkingowego. Po wyborze lewego lub prawego boku system obsługuje kierowanie, podczas gdy kierowca obsługuje przyspieszenie i hamulec.
Ford poprawił również popularny system unikania kolizji Active City Stop, który wstępnie ładowuje hamulce i – jeśli kierowca nadal nie reaguje – redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie stosuje hamulce, aby zminimalizować skutki kolizji. Ulepszony system działa teraz przy prędkościach do 50 km/h, w porównaniu do 30 km/h w aktualnej wersji.
Ford wprowadza także do Europy system Pre-Collision Assist. Działa on podobnie do Active City Stop, ale z dużo większym zakresem detekcji pojazdów, aby wspierać kierowcę przy wyższych prędkościach, na przykład na autostradzie, wydając ostrzeżenia i w razie potrzeby stosując hamowanie.
Obecna technologia Adaptive Cruise Control umożliwia kierowcom Focusa utrzymanie ustawionej odległości od pojazdu z przodu, nawet gdy ten jedzie wolniej niż prędkość cruise. Na wypadek, gdy Adaptive Cruise Control nie byłby aktywny, Ford wprowadza do Europy po raz pierwszy nowy system alertu i wskazania odległości, który umożliwia kierowcom ustawienie preferowanej odległości, którą chcieliby utrzymać w stosunku do pojazdu z przodu. Jeśli kierowca zbliży się za bardzo, system wyda trzyetapowe ostrzeżenie na desce rozdzielczej – od szarego do żółtego, a następnie do czerwonego, po którym rozlegnie się sygnał dźwiękowy.
Nowy Focus będzie również wyposażony po raz pierwszy w technologię MyKey Forda. MyKey umożliwia właścicielom zaprogramowanie klucza – zazwyczaj dla młodszych kierowców – który ogranicza maksymalną prędkość, zmniejsza maksymalną głośność systemu audio i może całkowicie go wyłączyć, jeśli kierowca i pasażerowie nie zapięli pasów bezpieczeństwa. System może uniemożliwić kierowcy dezaktywację technologii bezpieczeństwa, takich jak Elektroniczna Kontrola Stabilności i Active City Stop, co może pomóc złagodzić lub zapobiec kolizjom przy niskich prędkościach.
Oświetlenie drogi
Ulepszony system Adaptive Front Lighting teraz dostosowuje wiązki nowych reflektorów Bi-Xenon HID do najlepszej konfiguracji w zależności od układu drogi. System ocenia otaczające światło wokół pojazdu, a także obiekty na drodze przed nim, a następnie dostosowuje kąt i intensywność strumienia światła do jednego z siedmiu ustawień w zależności od prędkości pojazdu, kąta skrętu i odległości od obiektu przed.
Przy dużych prędkościach, takich jak na autostradzie, reflektory będą podniesione, aby wyświetlać dłuższy, prostszy strumień światła dla lepszej widoczności przed sobą; w miastach, gdzie prędkości są niższe, a oświetlenie uliczne bardziej intensywne, wiązka będzie rozprzestrzeniać się w dół, aby intensywniej oświetlić drogę przed pojazdem. Podczas skręcania przy niższych prędkościach system będzie projektować wiązkę w kierunku boku drogi, aby uczynić rowerzystów i pieszych bardziej widocznymi. System wspiera kierowców skręcających przy wyższych prędkościach, kierując światło dalej w zakręt.
Nowy Focus będzie kontynuować oferowanie wcześniej wprowadzonych innowacyjnych funkcji, które kierowcy przyzwyczaili się doceniać i na których polegają, takich jak Ochrona Krawędzi Drzwi, która zapewnia osłonę przed przypadkowymi uszkodzeniami, rozszerzając osłonę, która pokrywa krawędzie drzwi, kilka chwil po ich otwarciu.
„Nowy Focus oferuje szereg nowych i nowoczesnych funkcji i technologii, ale jednocześnie ta najnowsza wersja została dopracowana i uproszczona,” powiedział Sherif Marakby, dyrektor linii pojazdów w Fordzie Europie. „Wyrafinowany redesign nadał Focusowi nowy, świeży i nowoczesny styl zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, ale dusza Focusa to radość z jazdy, którą czuć za kierownicą i nie ustąpiliśmy w tej kwestii – wręcz przeciwnie, poprawiliśmy ją.”
Osławione nowe silniki
Nowy Focus oferuje znacząco poprawioną efektywność paliwową w wielu wersjach w porównaniu do obecnego modelu dzięki nowym opcjom napędowym. Najbardziej ulepszony model diesla oferuje 19% redukcję zużycia paliwa, podczas gdy najbardziej ulepszony model benzynowy zapewnia 17% poprawę.
Nowy Focus będzie pierwszym pojazdem w Europie, który zaoferuje nowe, ekonomiczne silniki benzynowe EcoBoost o pojemności 1,5 litra (150 KM i 180 KM) oraz będzie dostępny z nowym silnikiem diesla TDCi o pojemności 1,5 litra (95 KM i 120 KM). Focus nadal będzie oferowany z silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1,0 litra (100 KM i 125 KM), który w ubiegłym roku został wybrany przez jedną trzecią klientów Focusa i został nazwany najlepszym silnikiem roku w 2012 i 2013. Pojawi się również nowa wersja silnika 1,0 litra EcoBoost o emisji CO2 99 g/km, pierwszego niehybrydowego samochodu rodzinnego w Europie, który oferuje emisję poniżej 100 g/km CO2.
Silnik 120 KM 1,5-litrowy PowerShift automatyczny, który zostanie wprowadzony w przyszłym roku, zaoferuje 19% poprawę w porównaniu do równoważnego obecnego Focusa. Nowy Focus wyposażony w automatyczną skrzynię biegów oraz nagradzany silnik EcoBoost 1,0-litrowy, który również zostanie wprowadzony w przyszłym roku, zapewni 17% poprawę w stosunku do równoważnego silnika, który zastąpi. Model diesla 2,0-litrowy TDCi o mocy 150 KM wykaże 14% poprawę, kiedy będzie wyposażony w manualną skrzynię biegów (13% z automatyczną skrzynią).
„Bez względu na to, czy to diesel, czy benzyna, nowy Focus zaoferuje silniki, które zapewniają przekonującą kombinację znacząco poprawionej efektywności paliwowej i zaskakującej mocy – a także opcję zerowej emisji oferowaną przez Focusa Electric, naszą wersję elektryczną,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktu w Fordzie Europie. „Nowy silnik 1,5-litrowy EcoBoost bezpośrednio skorzysta z technologii wypróbowanej przez silnik 1,0-litrowy EcoBoost – w tym całkowicie nowego projektu głowicy cylindrów z poprawionym chłodzeniem oraz zintegrowanym kolektorem wydechowym dla uzyskania jak najlepszej wydajności i efektywności paliwowej oraz redukcji masy i tarcia zarówno wewnętrznych komponentów, jak i akcesoriów, aby dostarczać bardziej ekonomiczny, płynniejszy i swobodniej kręcący się silnik.”
Nowy Focus będzie również dostępny z kontrolą zmiany biegów, która umożliwia kierowcom kontrolowanie zmiany biegów przy zachowaniu rąk na kierownicy. Kontrola zmiany biegów będzie dostępna jako opcja we wszystkich automatycznych i PowerShift skrzyniach biegów, zarówno diesla, jak i benzynowych.