Ford podjął odważny krok, wprowadzając w 2002 roku wersję RS jako model wyczynowy Focusa, która miała zrewolucjonizować segment hot-hatchy w Europie.
W tamtych czasach Ford brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata, jednak na ulicach mógł zaoferować jedynie wersję ST, która była jedynie blady cieniem swojego rajdowego kuzyna. To był dobry, uniwersalny hot-hatch, ale daleki od możliwości, jakie oferowała platforma. Ford zdawał sobie z tego sprawę i poprosił swój dział wyścigowy o ulepszenie Focusa. Efektem tego było powstanie RS: samochodu z kołami OZ, hamulcami Brembo i fotelami Sparco.
RS był odchudzonym i przebudowanym modelem Focusa. Z przodu miał unikalny zderzak z szeroką kratką na dole, odsłaniającą intercooler. Po bokach zamontowano małe reflektory przeciwmgielne, które dzieliły tę samą przestrzeń co światła parkingowe. Z profilu, powiększone nadkola i spojler dachowy były jedynymi zauważalnymi różnicami, a z tyłu, unikalne dla sportowego hot-hatcha były tylko logo RS oraz owalny wydech.
Wnętrze Focusa RS otrzymało mocno wyprofilowane fotele kubełkowe Sparco z przodu, podczas gdy tylna kanapa była standardowa jak w pozostałych wersjach. Na górze deski rozdzielczej zamontowano dodatkowy zestaw z trzema dużymi wskaźnikami. Dziwnym zbiegiem okoliczności, Ford nie zamontował białych tarcz na desce rozdzielczej ani specjalnego koła kierownicy.
Pod maską RS miał turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 215 KM. Jego największym problemem było to, że był wolniejszy od potężnego Forda Escort RS.
Stworzony we współpracy z kierowcami Forda WRC i z wykorzystaniem renomowanych dostawców motorsportowych, takich jak Sparco, OZ Racing i Brembo, ekskluzywny, 215-konny turbodoładowany silnik 2.0-litra Ford Focus RS oznacza długo oczekiwany powrót legendarnych oznaczeń Ford RS, które od ponad 30 lat zdobią najszybsze samochody drogowe Forda.
Z oficjalnym czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszącym 6,4 sekundy, wnętrzem z włókna węglowego, skóry, aluminium i alkantary, 18-calowymi felgami OZ Racing, celową aerodynamiczną osłoną powietrzną z przodu, tylnym spojlerem, ustawieniami podwozia typowymi dla samochodów WRC, a nawet przyciskiem startu i światłem zmiany biegów, Ford Focus RS został zaprojektowany od podstaw, aby być jak najbliżej samochodu Colina McRae’a z WRC.
Jednak sportowy charakter nie odbywa się kosztem luksusu, ponieważ standardowe wyposażenie obejmuje również odtwarzacz CD na sześć płyt umieszczony w desce rozdzielczej oraz klimatyzację.
Posiadanie Forda Focus RS jest tak samo praktyczne, jak ekscytujące, dzięki przestrzeni dla pasażerów i bagażu porównywalnej do standardowego Forda Focus oraz wysokiemu poziomowi standardowych funkcji bezpieczeństwa i zabezpieczeń – w tym podwójnym poduszkom powietrznym, ABS, immobilizerowi Safeguard i systemowi alarmowemu kategorii 1 Thatcham. Takie cechy zapewniają również przystępną klasę ubezpieczenia na poziomie 16A dla Forda Focus RS.
Koszty posiadania stają się jeszcze bardziej atrakcyjne, ponieważ Ford Focus RS osiąga zdrowe 28,0 mpg i emisję CO2 wynoszącą 237 g/km w cyklu mieszanym EC.
„To naprawdę ekscytujący i ekskluzywny samochód o wysokich osiągach, stworzony przez entuzjastów, dla entuzjastów – a jednocześnie zachowuje cały styl i praktyczność, z których znany jest Ford Focus,” wyjaśnia Peter Fleet, dyrektor marketingu Forda. „W cenie 19 995 funtów, Ford Focus RS oferuje niezwykłą wartość dla miłośników jazdy. RS wraca!”