Ford Focus RS zaskoczył powrotem podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku. Przypomina to, że Ford niegdyś zdobył Mistrzostwo Świata w Rajdach i miał w ofercie wysokowydajne hatchbacki, takie jak Ford Escort Cosworth. A teraz, RS.
Wygląd był agresywny, z dużymi zderzakami z przodu i z tyłu, z wlotami powietrza oraz skrzydłem z tyłu. Spojler na dachu to dopiero małe niedopowiedzenie, biorąc pod uwagę to, co zamontowano na tylnej klapie. I to nie tylko dla efektu wizualnego. Model z 2016 roku nie generował żadnego unoszenia się na skutek sił aerodynamicznych.
Wnętrze samochodu wyposażono w sportowe fotele kubełkowe oraz zintegrowany 8-calowy ekran dotykowy, który monitorował różne parametry.
To był prawdziwy potwór z napędem na wszystkie koła, który dążył do zdobycia tytułu najlepszego hot-hatcha. Jego turbodoładowany silnik o pojemności 2,3 litra generujący 320 KM był stworzony właśnie do tego celu. Standardowa 6-biegowa skrzynia biegów była dostosowana do osiągów. Miał 350 mm (13.7”) tarcze hamulcowe z przodu i 302 mm (11.9”) tarcze hamulcowe na tylnej osi.
320 KM było przekazywane na system AWD Ford Performance, oparty na podwójnych elektronicznie sterowanych pakietach sprzęgłowych po obu stronach tylnej jednostki napędowej. System ten potrafi zarządzać ilością momentu obrotowego przesyłanego do każdego koła. System AWD został dostrojony w celu zapewnienia wyjątkowej przyczepności – z przyspieszeniem bocznym przekraczającym 1 g.
Nowy Ford Focus RS zadebiutował na międzynarodowej wystawie motoryzacyjnej w Genewie w 2015 roku. Ten supersamochód stawia na innowacyjny system napędu na wszystkie koła Ford Performance, oferując błyskawiczne pokonywanie zakrętów, ekscytujące osiągi i niezrównaną radość z jazdy.
Nowy Focus RS wprowadza także zaawansowane technologie wydajnościowe i jest pierwszym modelem Ford RS, który oferuje wybieralne tryby jazdy – w tym innowacyjny tryb Drift – oraz kontrolę startu.
Dzięki silnikowi EcoBoost o pojemności 2,3 litra, generującemu ponad 320 PS, ten wysokonakładowy samochód oferuje najbardziej zaawansowany system hamulcowy w historii Forda RS. Jego dramatyczny design zewnętrzny zapewnia optymalną aerodynamikę i chłodzenie, z zerowym wznoszeniem i o 9 procent mniejszym oporem powietrza w porównaniu do poprzedniego modelu Focus RS.
„Nowy Focus RS to poważna maszyna z technologią wysokiej wydajności i innowacyjnym inżynierstwem, które ustanawia nowe standardy radości z jazdy na drodze i torze,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent grupy ds. globalnego rozwoju produktów Ford Motor Company. „Linia RS ma długą historię technicznych przełomów, które wzbogacają standardowe modele Forda, przynosząc korzyści wszystkim naszym klientom, a nowy Focus RS nie jest wyjątkiem. To doskonały przykład naszej pasji do innowacji poprzez osiągi i tworzenia pojazdów, które sprawiają, że bije serce.”
Focus RS to najnowszy model, który został zaprezentowany jako część nowej ery wydajności Forda, która do 2020 roku przyniesie klientom na całym świecie ponad 12 pojazdów sportowych. Oprócz cieszenia entuzjastów, te pojazdy wspierają plan One Ford, mający na celu zyskowny wzrost, doskonałość produktu i innowacje w każdej części działalności.
Opracowany przez mały zespół inżynierów Ford Performance w Europie i USA, nowy Focus RS to trzecia generacja samochodów Focus RS, następująca po modelach wprowadzonych w 2002 i 2009 roku. Będzie to 30. samochód noszący legendarną odznakę RS, po takich przełomowych technologiach jak 16-zaworowy Escort RS1600 z 1970 roku, turboładowany Sierra RS Cosworth z 1985 roku z jego radykalną aerodynamiką oraz napędzany na cztery koła Escort RS Cosworth z 1992 roku.
Nowy Focus RS to pierwszy model RS, który będzie sprzedawany w Ameryce Północnej, a produkcja dla wszystkich rynków rozpocznie się w zakładzie Forda w Saarlouis w Niemczech pod koniec 2015 roku.
„Nowy Focus RS reprezentuje Ford w najlepszym wydaniu – oferując innowacyjność, niezrównaną dynamikę jazdy i oszałamiające osiągi, które wcześniej były dostępne tylko w drogich markach luksusowych i samochodach egzotycznych,” powiedział Jim Farley, wiceprezydent Ford Motor Company oraz prezydent w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. „Doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie postawiliśmy przed sobą w przypadku modeli RS na przestrzeni lat i zapewniam, że ten nowy samochód podnosi poprzeczkę na nowy poziom.
„Również ważne jest to, że dzięki technologiom takim jak EcoBoost, możemy pokazać, jak innowacja, która napędza prawie każdy samochód w naszej ofercie, może być również sercem naszych najlepszych samochodów sportowych.”
Ken Block, gwiazda Gymkhany i Mistrzostw Świata Rallycross, został zaangażowany jako konsultant przy nowym Focus RS i dołączył do zespołu Ford Performance na stoisku podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie w 2015 roku.
Innowacyjny system napędu na wszystkie koła Ford Performance oferuje niezrównaną stabilność
Nowy Focus RS wykorzystuje innowacyjny system napędu na wszystkie koła Ford Performance z dynamicznym wektoryzowaniem momentu obrotowego, aby zapewnić nowy poziom zdolności prowadzenia i radości z jazdy, łącząc doskonałą przyczepność z niezrównaną zwrotnością i prędkością zakrętów.
System AWD Ford Performance oparty jest na podwójnych, elektronicznie sterowanych pakietach sprzęgłowych po każdej stronie tylnego napędu. Zajmują się one podziałem momentu obrotowego pomiędzy przód a tył, a także mogą kontrolować rozkład momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami – co dostarcza „możliwość wektoryzacji momentu obrotowego”, która ma dramatyczny wpływ na prowadzenie i stabilność w zakrętach.
Jednostka sterująca w tylnym napędzie nieustannie zmienia rozkład momentu obrotowego pomiędzy przodem i tyłem oraz pomiędzy bokami, aby dopasować się do aktualnej sytuacji drogowej, monitorując dane z kilku czujników pojazdu 100 razy na sekundę. Maksymalnie 70 procent momentu obrotowego może być skierowane na tylne osie. Aż 100 procent dostępnego momentu obrotowego na tylnej osi może być przekazywane na każde tylne koło.
Podczas pokonywania zakrętów, tylny napęd wstępnie kieruje moment obrotowy na zewnętrzne tylne koło, bazując na danych takich jak kąt kierownicy, przyspieszenie boczne, kąt yaw i prędkość. Ta transfer momentu obrotowego ma efekt „napędzania” samochodu w zakręt, poprawiając stabilność i eliminując podsterowność.
System AWD został dostrojony, aby zapewnić wyjątkową przyczepność – z przyspieszeniem bocznym przekraczającym 1 g – oraz najlepsze w swoim rodzaju prędkości zakrętów i przyspieszenie na wyjściu z zakrętu. Dzięki neutralnemu i regulowanemu prowadzeniu, oraz możliwości osiągania kontrolowanych poślizgów na torze, Focus RS dostarcza niezrównanej radości z jazdy.
„Ten system AWD to przełomowa technologia, która zapewnia doskonałe osiągi w zakrętach i stabilności na granicy,” powiedział Dave Pericak, dyrektor globalnego Ford Performance. „Zniszczyliśmy zasady mówiące, że hatchbacki AWD nie mogą być przyjemne w prowadzeniu, tworząc samochód, który będzie zarówno zaskakujący, jak i satysfakcjonujący.”
Aby zapewnić optymalne właściwości jezdne, system AWD Ford Performance został skalibrowany razem z zaawansowanym systemem elektronicznej kontroli stabilności pojazdu, szczególnie z systemem wektoryzacji momentu obrotowego opartym na hamulcach, który działa równolegle z wektoryzującym AWD.
Inne ekskluzywne cechy podwozia to sportowe zawieszenie z twardszymi sprężynami i bardziej efektywnymi wahaczami oraz stabilizatorami niż te, które można znaleźć w modelu Focus ST, oraz zawieszenie o dwóch trybach, które oferują twardsze ustawienie do jazdy na torze. Starannie dostrojony elektryczny układ kierowniczy, współpracujący z zoptymalizowaną konstrukcją kolumny zawieszenia przedniego i krótszymi ramionami kierowniczymi, zapewnia połączenie z kierownicą i responsywność z doskonałym odczuciem.
„Focus ST i Fiesta ST pokazały, że możemy osiągnąć sportowe odczucie kierownicy z systemem EPAS, a RS podnosi poprzeczkę. Naszym celem było zapewnienie pasjonującym kierowcom kierownicy, która jest bardzo bezpośrednia, precyzyjna i dobrze zbalansowana – i RS to zapewnia,” dodał Pericak.
Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelin, aby opracować zestaw opon sportowych 235/35 R19, które uzupełniają dynamikę jazdy Focus RS; standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku; oraz – po raz pierwszy w RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2, które poprawiają dynamikę pojazdu na torze.
Zewnętrzny design pojazdu został również opracowany z myślą o dynamicznych celach. Staranna aerodynamika przedniego spoilera, tylnego spojlera i elementów podwozia eliminuje siły wznoszenia, a końcowy projekt dostarcza zrównoważone osiągi z zerowym wznoszeniem z przodu i z tyłu dla optymalnej stabilności przy dużych prędkościach.
Z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,35, kształt nowego modelu jest o 6 procent bardziej aerodynamiczny niż w poprzednim Focus RS, a dzięki bardziej kompaktowemu obszarowi czołowemu, pojazd generuje o 9 procent mniej oporu, co poprawia osiągi przy dużych prędkościach i zmniejsza zużycie paliwa.
Zaawansowane technologie wydajnościowe
Nowy Focus RS oferuje zaawansowane technologie wydajnościowe i asystujące kierowcy, aby zapewnić, że jego ekstremalne możliwości jazdy są bardziej dostępne i łatwe w użyciu.
Kierowca może wybrać cztery różne tryby jazdy, aby skonfigurować pojazd do osiągnięcia optymalnej wydajności w warunkach drogowych lub torowych – z ustawieniami Normal, Sport lub Track – lub specjalnym trybem Drift.
Każdy tryb można wybrać za pomocą starannie umieszczonego przełącznika obok dźwigni zmiany biegów i ma konkretne ustawienia dla systemu napędu na wszystkie koła (AWD), kontroli amortyzacji, systemu elektronicznej kontroli stabilności, reakcji kierownicy i silnika, oraz dźwięku wydechu.
Tryb Drift zyskuje specjalnie opracowaną kalibrację dla systemu AWD, który zmienia rozkład momentu obrotowego, aby pomóc kierowcy osiągnąć kontrolowane poślizgi w warunkach torowych.
Aby uzyskać maksymalne przyspieszenie z miejsca, kontrola startu konfiguruje układ jezdny pojazdu oraz systemy napędu, aby osiągnąć najszybsze możliwe przyspieszenie, niezależnie od warunków torowych. Kierowca wybiera kontrolę startu z menu na zestawie wskaźników, włącza pierwszy bieg, naciska pedał gazu do oporu, a następnie zwalnia sprzęgło. Pojazd następnie zapewnia optymalny napęd – w tym rozdzielając moment obrotowy przez system AWD, utrzymując maksymalny moment obrotowy za pomocą funkcji turbo overboost, zarządzając systemem kontroli trakcji i ustawiając amortyzatory.
Aby osiągnąć maksymalne przyspieszenie podczas zmiany biegów, wskaźnik zmiany biegów w zestawie wskaźników informuje kierowcę, gdy zbliża się do optymalnego punktu zmiany na 5,900 rpm, i miga, gdy silnik osiąga limit 6,800 rpm.
„Nowy Focus RS jest ekscytujący w prowadzeniu i jest również samochodem, w którym wydajność jest dostępna dla każdego. To samochód, który jest łatwy i przyjemny w codziennym użytkowaniu,” powiedział Pericak.
Aby poprawić hamowanie podczas intensywnej jazdy na torze, nowy Focus RS wyposażony jest w wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy 350 mm (w porównaniu z 336 mm w poprzednim Focus RS) oraz lekkie, aluminiowe czterotłokowe zaciski Brembo – malowane w charakterystycznym niebieskim kolorze RS, z logo Brembo dostępnym jako opcja.
Aby uniknąć przegrzania nawet przy długotrwałym użytkowaniu na torze, chłodzenie hamulców zostało maksymalnie zwiększone dzięki dedykowanym kanałom chłodzącym z przodu, podwójnym „tunelem powietrznym” w podwoziu oraz prowadnicom powietrza na dolnych wahaczach. Tarcze hamulcowe z przodu wyposażone są w zoptymalizowane aerodynamicznie żeberka wentylacyjne dla lepszego chłodzenia.
Unikalny napęd dla wysokich osiągów
Technologia EcoBoost Forda napędza prawie każdy nowy pojazd Forda. Przewiduje się, że 2,3-litrowy silnik EcoBoost w nowym Focus RS dostarczy znacznie ponad 320 PS i dzieli swoją fundamentalną konstrukcję z całkowicie aluminiowym silnikiem czterocylindrowym w nowym Mustangu. Silnik ten został jednak znacznie poprawiony dzięki kompleksowemu pakietowi zmian konstrukcyjnych.
Zwiększona moc pochodzi z nowej turbosprężarki o niskiej inercji z większym kompresorem, który zapewnia znaczną ilość powietrza, w połączeniu z dużo większym intercoolerem, aby zmaksymalizować gęstość ładunku. Oddychanie silnika zostało również poprawione dzięki mniej restrykcyjnej konstrukcji dolotu oraz dużej średnicy układowi wydechowemu o wysokiej wydajności z elektronicznie sterowaną zaworem w rurze wydechowej, który pomaga zoptymalizować równowagę między ciśnieniem wstecznym a wydobywaną hałasem.
Głowica cylindrów została wykonana z ulepszonego stopu materiału, zdolnego do wytrzymywania wyższych temperatur, i jest zamocowana na bardziej wytrzymałej uszczelce głowicy z lepszymi właściwościami termicznymi. Blok cylindrów wykorzystuje mocniejsze tuleje żeliwne o wysokiej wytrzymałości.
Chłodzenie silnika również zostało priorytetem, z inżynierami tworzącymi dodatkową przestrzeń w przedniej części pojazdu, aby pomieścić znacznie większy zestaw chłodnicy – największy, jaki kiedykolwiek zamontowano w Focusie – który zapewnia poziom chłodzenia wymagany do intensywnego użycia na torze.
Staranna praca kalibracyjna zapewniła, że jednostka napędowa zapewnia doskonałą reakcję na niskich obrotach z potężnym ciągiem w średnim zakresie, wspinając się do wysokich obrotów do maksymalnego limitu 6,800 rpm.
Inspirujące osiągi wymagają inspirującego dźwięku. Inżynierowie Ford Performance dostroili RS, aby dostarczać satysfakcjonujący i sportowy charakter dźwięku podczas dynamicznej jazdy, z charakterystycznymi bulgotami i trzaskami, które są znakiem rozpoznawczym RS.
„Jednostka 2,3-litrowa EcoBoost jest wyjątkowa i zainspiruje kierowców, gdy poczują moc turbosprężarki, i nagrodzi ich, gdy osiągną czerwoną strefę – wszystko to opatrzone dźwiękiem, który z pewnością wywoła uśmiech na twarzy,” dodał Pericak.
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów została zoptymalizowana dla entuzjastycznych kierowców, z krótszą dźwignią zmiany biegów i zmienionym mechanizmem, który zapewnia szybsze i dokładniejsze zmiany. Zarówno skrzynia biegów, jak i sprzęgło zostały wykonane z mocniejszych komponentów, aby sprostać zwiększonemu momentowi obrotowemu silnika.
Dzięki wysokowydajnej konstrukcji EcoBoost, charakteryzującej się bezpośrednim wtryskiem paliwa, niezależnym zmiennym rozrządem wałków i zaawansowanym doładowaniem, silnik ten zapewnia również znaczne poprawy w zużyciu paliwa. Z systemem Auto-Start-Stop w standardzie, wstępne dane wskazują, że emisja CO2 zostanie znacznie zredukowana w porównaniu do poprzedniego modelu.
Wysoka wydajność designu dla oszałamiającego wyglądu z optymalną funkcjonalnością
Zewnętrzny design Focus RS jest zarówno dramatyczny, jak i funkcjonalny, z mocniejszym i muskularnym charakterem. Projektanci ściśle współpracowali z Ford Performance, aby zapewnić, że niezbędne funkcjonalności zostały osiągnięte, koncentrując się na aerodynamicznej sile dociskowej i równowadze dostarczonej przez design, a także na wymaganiach chłodzenia układu napędowego i hamulców.
„To jest ostateczny Focus – zachwycający w wyglądzie, i całkowicie przystosowany do celu,” powiedział Joel Piaskowski, dyrektor ds. designu w Ford of Europe. „Modele RS zawsze były uderzającymi, wysokowydajnymi samochodami, gdzie funkcjonalność jest najważniejsza. Nowy Focus RS jest wierny tej tradycji.”
Oparty na nowym Focusie, RS cechuje się potężnym nowym wyglądem przedniej części z wyróżniającym się górnym trapezoidalnym grillem nad głębokim przednim spoilerem, zawierającym największe możliwe otwory do chłodzenia silnika. Szeroki, muskularny kształt podkreślają dolne skrzydła i duże otwory boczne po każdej stronie samochodu, które dostarczają powietrze do kanałów chłodzenia hamulców i mieszczą pionowo zamontowane lampy przeciwmgielne.
Z tyłu, panel tylny dominuje nad wyjątkowo dużym dyfuzorem, który optymalizuje przepływ powietrza spod pojazdu, aby zredukować opór, a także zawiera podwójne okrągłe wyloty wydechu o wysokiej wydajności oraz w Europie i Azji – wyraźną centralną lampę przeciwmgielną. Charakterystyczny tylni spoiler dachowy jest starannie zintegrowany z sylwetką samochodu poprzez boczne panele w kolorze nadwozia z subtelnym, tłoczonym logo RS.
Dynamiczny profil boczny podkreśla wyrzeźbiona linia progów oraz odważne obręcze kół, w które zamontowano wybór wieloramiennych kół RS o średnicy 19 cali – w tym wysokowydajny, lekki design odlewany, wykończony w matowej czerni, co zapewnia zwiększoną wytrzymałość i odporność na uderzenia przy oszczędności wagi 600 g na każde koło.
Standardowe lampy Bi-Xenon HID oferują adaptacyjne oświetlenie przednie, które dostosowuje intensywność i kąt snopa światła w zależności od prędkości pojazdu, kąta skrętu i odległości do obiektów, aby zapewnić optymalne oświetlenie. Klienci mogą również zamówić najnowszą technologię automatycznego hamowania Active City Stop, która działa przy prędkościach do 50 km/h (31 mph).
Wysoka wydajność RS znajduje odzwierciedlenie wewnątrz pojazdu z mocno wyściełanymi, skórzanymi częściowo siedzeniami sportowymi Recaro jako centralnym punktem kokpitu. Siedzenia shell Recaro z materiałem mikro włókien motoryzacyjnych są opcją dla klientów w Europie i Azji.
Wnętrze charakteryzuje się przeprojektowanym układem sterowania Focusa z prostszym, bardziej intuicyjnym designem. Łączność SYNC zapewnia dostęp do systemu audio, nawigacji, klimatyzacji i telefonów komórkowych za pomocą poleceń głosowych oraz poprzez wysokiej rozdzielczości 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Proste polecenia głosowe, takie jak „Znajdź tor wyścigowy”, umożliwiają właścicielom RS uzyskanie natychmiastowych wskazówek do najbliższego publicznego toru. SYNC można również wyposażyć w kamerę tylną z kontrolą odległości parkowania, a także w premium system audio Sony z 10 głośnikami, w tym subwooferem.
Doświadczenie jazdy w RS wzmacnia nowa kierownica z płaskim dnem, pokryta skórą o miękkim wyczuciu, stopowe pedały oraz unikalne grafiki wskaźników we głównym zestawie. Dodatkowy zestaw wskaźników nad konsolą centralną pokazuje ciśnienie doładowania turbosprężarki, temperaturę oleju i ciśnienie oleju.
W całym wnętrzu wyraźny niebieski motyw RS odzwierciedla się w przeszyciach na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych i wykończeniach wnętrza, kolorowej grafice na dźwigni zmiany biegów oraz na logo RS, które jest dumnie wyświetlane na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych drzwi.
Pięć uderzających kolorów zewnętrznych obejmuje Nitrous Blue, wibrujące czterowarstwowe metaliczne wykończenie, ekskluzywne dla RS, a także Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Genewie charakteryzuje się tym samym specjalnym schematem kolorystycznym Liquid Blue, po raz pierwszy zaprezentowanym na nowym Fordzie GT, ujawnionym w styczniu na North American International Auto Show.
Rich heritage of innovation and performance
Od momentu, gdy pierwsze modele Forda RS pojawiły się na drogach, marka RS stała się nieodłącznym elementem DNA Forda, dostarczającąc innowacje technologiczne oraz wydajność na drogach i torach. Sięgając czasów wczesnych sukcesów firmy w „Rallye Sport”, pierwsze modele RS zbudowały reputację zaawansowanej technologii i ekscytacji z jazdy, która trwa do dziś.
„Nowy Focus RS jest wierny podstawowym zasadom RS – innowacyjnemu inżynierstwu i wysokim osiągom. Pasjonaci jazdy zawsze dążyli do posiadania pojazdów RS, a ta dziedzina inspiruje wszystkich w Fordzie,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Ford of Europe.
Na przestrzeni lat modele RS konsekwentnie wprowadzały innowacyjne technologie wydajnościowe, od potężnych układów napędowych z naturalnym doładowaniem i turbo do zaawansowanych systemów napędu na przednie i wszystkie koła.
Pojazdy, które wprowadzały technologię AWD, obejmują egzotyczny mid-engined RS200 z 1984 roku, przeznaczony do rajdów w kategorii Grupa B, Sierra RS Cosworth 4×4 z 1990 roku, spektakularny Escort RS Cosworth oraz Escort RS2000 4×4 z 1994 roku.