Na rynku zdominowanym przez samochody importowane, Ford udowodnił, że może być konkurencyjny i oferować samochód dla mas w trudnych czasach światowego kryzysu finansowego.
Ford wprowadził drugą generację modelu Focus na rynek amerykański w 2007 roku jako model 2008. W odróżnieniu od europejskiej wersji, był dostępny zarówno jako sedan, jak i coupe. W wersji sedan można było zamówić od oszczędnego auta do sportowego modelu turystycznego.
Może to być kwestia gustu, ale reflektory wersji europejskiej wyglądały lepiej dzięki swojemu opływowemu kształtowi. Amerykański model miał kwadratowy wygląd z górną częścią przypominającą brwi wulkanianina Spoka. W zależności od poziomu wyposażenia, kratka wentylacyjna była czarna lub wzbogacona o dwie poziome chromowane listwy. Projektanci zdawali się nie przykładać zbyt dużej uwagi do zamontowania prostokątnej kratki w dolnym zderzaku z okrągłymi światłami przeciwmgielnymi po bokach. Z boku, Focus sedan z czterema drzwiami miał ładnie wyglądający, ale fałszywy wlot powietrza za przednimi kołami, kontynuujący wznoszącą się linię w stronę tylnej części samochodu.
Ford zdecydował się na bezpieczne rozwiązania z czarnymi plastikami i srebrnymi wykończeniami na desce rozdzielczej, centralnym panelu oraz konsoli środkowej w wnętrzu. Na liczniku, projektanci umieścili wyświetlacz LCD na dole, otoczony czterema okrągłymi wskaźnikami. Dla jednostki multimedialnej, Ford współpracował z Microsoftem nad opracowaniem systemu SYNC, dostępnego jako opcja.