Trzecia generacja Forda Focusa zadebiutowała w 2012 roku, a po zaledwie dwóch latach przeszła facelifting. W tamtym czasie był to najczęściej sprzedawany model samochodu na świecie.
Rynek kompaktów w 2014 roku był niezwykle konkurencyjny. Po tym, jak cały świat wyszedł z recesji, a gospodarka zaczęła się rozwijać, sprzedaż samochodów znacznie wzrosła. Ford zrozumiał, że oferowanie szerokiego wyboru nadwozi sprawi, że Focus odniesie sukces. Trzecia generacja Focusa była dostępna jako sedan, hatchback oraz kombi.
Sedan był jedną z najważniejszych wersji na rynku europejskim, gdzie pojazdy trzyboksowe uważano za bardziej luksusowe niż hatchbacki, mimo że miały tę samą cenę. W wersji po faceliftingu, Focus Sedan miał węższe światła przednie oraz nową kratkę chłodnicy. Zmianom poddano również tylne lampy.
Wewnątrz dostępna była opcja 8-calowego ekranu dotykowego umieszczonego w centralnej konsoli, który integrował dodatkowe przyciski. W standardowej wersji znajdował się 4.2-calowy wyświetlacz. Niezależnie od rozmiaru ekranu, Focus Sedan był wyposażony w standardową kamerę cofania. Zestaw wskaźników był podobny do wersji przed faceliftingiem, ale przełożona elektryczna wspomaganie kierownicy poprawiało wrażenia z jazdy. Z tyłu było miejsce dla trzech dorosłych, jednak tylko dwie osoby mogły tam komfortowo usiąść, i to tylko w przypadku, gdy były przeciętnego wzrostu.
Ford Focus sedan był oferowany z szeroką gamą silników diesla i benzynowych. Oferta zaczynała się od jednostki EcoBoost o pojemności 1.0 litra, a kończyła na 2.0 litra EcoBoost. Wersja 2.3-litrowa była dostępna tylko dla serii RS, która była oferowana wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback.
Ford Focus ponownie zachowuje tytuł najlepiej sprzedającego się modelu samochodu na świecie w 2013 roku, według analizy Forda, opartej na właśnie opublikowanych danych rejestracyjnych pojazdów od IHS Automotive. Nowość ta pojawia się w momencie, gdy nowy sedan Focus przygotowuje się do debiutu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2014 roku.
Rejestracje kompaktowego modelu Focus wzrosły o 8,1 procenta, osiągając 1 097 618 sprzedanych samochodów na całym świecie w ubiegłym roku. Dla porównania, globalna sprzedaż Focusa w 2012 roku wyniosła 1 014 965.
Zyski rynkowe Focusa wciąż napędzane są przez popyt konsumencki w Chinach. W 2013 roku rejestracje w Chinach wzrosły o 50 procent, osiągając liczbę 403 219 pojazdów, w porównaniu do 268 354 w 2012 roku. Chiny odpowiadają teraz za nieco więcej niż jedną trzecią sprzedanych globalnie Focusów, według danych Polk.
Debiut nowego sedana Focus oraz modelu Focus Electric w Nowym Jorku następuje po premierze trzech i pięciu drzwiowych hatchbacków oraz kombi Focusa na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2014 roku. Nowa wersja sportowego Focusa ST będzie zaprezentowana jeszcze w tym roku.
Przebudowany Ford Focus oferuje odważniejszy design zewnętrzny, bardziej intuicyjne i eleganckie wnętrze, szereg technologii nietypowych dla kompaktowych samochodów oraz dodatkową opcję napędu w postaci nagradzanego silnika 1,0-litra EcoBoost® z nową sześciobiegową skrzynią manualną w wersji Focusa na rynek USA. Choć oceny efektywności paliwowej EPA jeszcze nie są dostępne, Ford oczekuje, że Focus z silnikiem 1,0-litra EcoBoost podniesie poprzeczkę w zakresie efektywności paliwowej wśród kompaktowych samochodów niehybrydowych.
W 2015 roku Focus wzbogaci się o pakiet SE Sport, który obejmuje nowe elementy nadwozia, łopatki do zmiany biegów (wymagana automatyczna skrzynia biegów), zmodyfikowane zawieszenie turystyczne, 17-calowe czarne błyszczące aluminiowe felgi oraz opony P215/50 HR-17.
Funkcja zmiany biegów za pomocą łopatek daje kierowcom dodatkowy element kontroli, umożliwiając im symulację ręcznego wyboru biegów i wydobycie większej mocy z silnika.
Warto również zauważyć, że w 2015 roku popularna funkcja MyKey® będzie standardem we wszystkich wersjach wyposażenia. Nowa, podgrzewana kierownica będzie dostępna, a także 10 różnych felg jako opcje fabryczne.
„To niezwykłe widzieć, jak Focus ponownie prowadzi branżę jako model numer 1 na świecie,” powiedział Jim Farley, wiceprezydent Forda ds. marketingu, sprzedaży i serwisu na całym świecie oraz marki Lincoln. „Dzięki nowemu samochodowi znowu podnieśliśmy poprzeczkę, pokazując zaangażowanie Forda w ciągłe doskonalenie – dodając lepszą technologię dla kierowców oraz smuklejszy, nowocześniejszy wygląd w całej rodzinie Focusa.”
Choć najnowszy Focus jest zasadniczo taki sam na całym świecie, preferencje kolorystyczne różnią się. Na rynku amerykańskim najpopularniejszy jest kolor Sterling Gray, który stanowi 21 procent sprzedaży, a Tuxedo Black zajmuje drugie miejsce z 15 procentami. W Chinach, Crystal Solid White jest zdecydowanym liderem z ponad 50 procentami sprzedaży. Candy Red zajmuje drugą pozycję z 17 procentami.
Nagradzany silnik 1,0-litra EcoBoost
Oprócz szeregu ulepszeń dotyczących stylizacji i technologii, nowy Focus oferuje wydajny, przyjemny w prowadzeniu silnik 1,0-litra EcoBoost z sześciobiegową skrzynią manualną. Dziennikarze motoryzacyjni na całym świecie uznali go za Międzynarodowy Silnik Roku na lata 2012 i 2013.
„Silnik 1,0-litra EcoBoost dowodzi, że doskonała oszczędność paliwa i wydajność mogą iść w parze,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent grupy, Ford Global Product Development. „Focus już jest znany z łączenia efektywności z przyjemnością z jazdy, a nasza najnowsza oferta przyniesie konsumentom nowy poziom satysfakcji – na drodze oraz w tym, co zaoszczędzą przy dystrybutorze.”
Najmniejszy silnik w rosnącej rodzinie EcoBoost Forda – już dostępny w modelu Fiesta – będzie standardem w Focusie z funkcją Auto Start-Stop, która automatycznie wyłącza silnik na postoju i natychmiast włącza go ponownie przy ruszaniu.
Technologia EcoBoost łączy silniki o mniejszej pojemności skokowej z doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem, zmiennym rozrządem i autorskim oprogramowaniem Forda, aby zapewnić klientom doskonałą wydajność i oszczędność paliwa. Silniki EcoBoost Forda mogą oferować znacznie lepszą efektywność paliwową niż silniki benzynowe o większej pojemności.
Nowi klienci Focusa będą również cieszyć się cichszą jazdą, co osiągnięto dzięki grubszym dywanikom i szybom bocznym oraz ulepszonym izolacjom komory silnikowej.
Stylowy nowy Focus
Nowy Focus przybywa z odważniejszym wyglądem. Posiada przekształconą maskę i kratkę, charakterystyczne oświetlenie LED do reflektorów oraz lamp tylnych, nowe zespoły lamp tylnych i przeprojektowaną klapę bagażnika. W Stanach Zjednoczonych dostępne będą wersje cztero- i pięciodrzwiowe.
Wewnątrz, kolory i materiały mają nowoczesny wygląd, z satynowymi chromowanymi detalami, nowymi wykończeniami siedzeń oraz włącznikami, a także dostępną podgrzewaną kierownicą. Nowa konsola centralna, która zawiera regulowane uchwyty na kubki, poprawia pojemność bagażnika.
Zaawansowane technologie
Pakiet czujników wprowadza nowy poziom wygody dla klientów kompaktowych samochodów, dodając technologie wspomagające kierowcę, w tym kamerę tylnią, system informacji o martwym polu oraz system utrzymywania pasa ruchu.
Po raz pierwszy w Focusie standardowo pojawi się kamera tylna, która będzie wyświetlana na ekranie 4,2 cala lub na 8-calowym ekranie w samochodach wyposażonych w MyFord Touch®.
BLIS® wykorzystuje dwa zaawansowane moduły radarowe z wieloma wiązkami, te same, które są używane w przypadku ostrzeżeń o ruchu poprzecznym, i są zamontowane w obu tylnych błotnikach. Radar identyfikuje, gdy pojazd wchodzi do wyznaczonego obszaru martwego pola i podświetla wskaźnik na odpowiadającym lusterku bocznym, sygnalizując, że pojazd się zbliża.
Jeśli kierowca Focusa zacznie zjeżdżać z aktualnego pasa bez włączonego kierunkowskazu, system utrzymywania pasa ruchu ostrzega poprzez serię wibracji kierownicy, które przypominają dźwięk pasów bezpieczeństwa. Jeśli niezamierzona zmiana pasa nie zostanie skorygowana przez kierowcę, funkcja wspomagająca systemu aktywnie stosuje siłę kierownicy, aby pomóc kierowcy skierować samochód z powrotem w kierunku środka aktualnego pasa.
Nowy Focus korzysta z postępów w stylizacji zewnętrznej, designie wnętrza, napędzie i technologii, a także udoskonaleń zawieszenia i podwozia.