Sportowa wersja ST modelu Focus miała być królem hot-hatchy, lecz w pewien sposób nie zdołała dorównać swoim konkurentom. Mimo to, była to szybka i zwrotna hatchback.
Po kilku sportowych autach, rajdówkach i hot-hatchach, Ford należał do firm, które potrafiły je zbudować. Focus miał wszystkie niezbędne techniczne podstawy, aby przekształcić się w udany samochód o dużych osiągach na ulicy, wystarczająco przystępny cenowo, by pokonać niektóre z konkurentów.
Pierwsze hot-hatche były oparte wyłącznie na nadwoziu 3-drzwiowym, jednak Ford odważył się zaoferować swoją wersję sportową zarówno w wersji 3-, jak i 5-drzwiowej. Ulubioną wersją młodych i niepokornych nastolatków była wersja 3-drzwiowa, która wyglądała bardziej agresywnie.
Z zewnątrz, Focus ST wyróżniał się zmodyfikowanym przednim zderzakiem w porównaniu do swoich standardowych modeli. Szerszy dolny gril oraz srebrne obręcze wokół bocznych wlotów powietrza, a także specyficzny gril chłodnicy w górnej części zderzaka, sprawiały, że ST różnił się od zwykłej wersji z przodu. Z boku, specyficzne 18-calowe felgi aluminiowe poprawiały prowadzenie samochodu na drodze. Wyprofilowana linia dachu kończyła się spoilera zamontowanym na klapie bagażnika.
W środku, Focus ST miał fotele z wysokim oparciem z przodu, co zapewniało lepsze wsparcie dla pasażerów. Z tyłu, dzielona tylna kanapa zwiększała przestrzeń bagażową. Na desce rozdzielczej Ford zamontował zestaw trzech wskaźników informujących o ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju i jego ciśnieniu.