Po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku, sportowy hatchback Forda był doskonałym połączeniem możliwości auta sportowego i praktyczności hatchbacka.
W 2012 roku stary silnik 5-cylindrowy został zastąpiony 2.0-litrowym silnikiem 4-cylindrowym o mocy 250 KM.
Ulepszona zawieszenie usztywniło jazdę, jednak zachowanie ST poprawiło się znacząco, pozwalając na pokonywanie zakrętów bez przechyleń nadwozia przy wyższych prędkościach.
ST oferował moc supersamochodu w zwyczajnym nadwoziu i w rozsądnej cenie. Wygląda na to, że ST zapewniał lepsze wrażenia z jazdy niż konkurenci dostępni na rynku w tamtym czasie.
W 2012 roku Ford nie oferował wersji 3-drzwiowej modelu Focus ST.
W przyspieszeniu do 100 km/h ST potrzebował zaledwie 6,5 sekundy, co było wystarczająco szybkie, aby miłośnicy motoryzacji mogli cieszyć się jazdą.
W porównaniu do Renault Megane Cup i Astry VXR, Focus ST był bardziej praktyczny, oferując na początek 5 drzwi. Niemniej jednak, rozmiar bagażnika był mniejszy niż w Golfie GTI.
ST był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: ST-1, ST-2 i ST-3. Wersja podstawowa nie różniła się zbytnio od modeli w gamie Focusa, jednak wyposażona była w sportowe fotele Recaro.
ST-2 dodawał częściowo skórzaną tapicerkę, podwójną strefę klimatyzacji, automatyczne światła i wycieraczki.
Najwyższa wersja oferowała w pełni elektrycznie sterowane i podgrzewane skórzane fotele, reflektory bi-ksenonowe, czujniki parkowania z tyłu oraz bezkluczykowy dostęp, jednak wybór ST-3 podnosił cenę ST do około 25,495 dolarów.
Ford Focus ST
Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku zaprezentowano produkcyjną wersję nowego, dynamicznego Focusa ST w wersji pięciodrzwiowej, na którą czekali entuzjaści motoryzacji na całym świecie.
Klienci w Europie mogą również wybrać stylową wersję kombi Focus ST, która zadebiutuje równocześnie z modelem pięciodrzwiowym w 2012 roku.
Focus ST to pierwszy globalny samochód sportowy Forda, bazujący na doświadczeniach wcześniejszych modeli w Europie, a jednocześnie rozwijający je, aby kierowcy na całym świecie mogli doświadczyć i cieszyć się ekscytującymi osiągami, niezrównanym prowadzeniem, uzależniającym dźwiękiem oraz muskularnym sportowym designem, które reprezentuje marka ST.
Dzięki innowacyjnemu projektowi i technologii, nowy Focus ST będzie bardziej wydajny i zaskakująco oszczędny pod względem zużycia paliwa, ponownie podnosząc poprzeczkę w zakresie prowadzenia. Dla kierowców, którzy pragną wyrafinowania na co dzień, ale z ekscytującymi osiągami, pasja, entuzjazm i know-how globalnej grupy pojazdów sportowych Forda sprawiają, że nowy Focus ST jest najbardziej satysfakcjonującym i oczywistym wyborem.
„Nowy Focus ST to naprawdę ekscytujący samochód dla Forda,” powiedział Jost Capito, dyrektor Global Performance Vehicles. „To pierwszy model sportowy, który oparty jest na mocnych stronach designu i technologii jednego z naszych nowych globalnych pojazdów produkcyjnych. To samochód stworzony dla entuzjastów motoryzacji na całym świecie i na pewno nie zawiedzie ich oczekiwań.”
Globalny DNA Forda ST
Pod powierzchnią nowego Focusa ST kryje się dokładne DNA dla rodziny modeli ST, opracowane w ramach ekscytującej strategii globalnych samochodów sportowych Forda. Współpracując ze sobą, grupa Global Performance Vehicles – składająca się z Ford Team RS w Europie i zespołu Special Vehicles Team (SVT) w Stanach Zjednoczonych, a także ekspertów Forda z regionu Azji i Pacyfiku i Afryki – opracowała strategię, którą będą stosować wszystkie przyszłe globalne modele sportowe Forda.
„Focus ST nie powstał przypadkowo,” powiedział Capito. „To, co było pierwsze, to nasza globalna strategia wydajności, która została rozwinięta z myślą o Ameryce Północnej, Europie i Azji. W ramach tego zdefiniowano kluczowe cechy DNA, takie jak układ kierowniczy, dynamika jazdy, jakość dźwięku i ulepszenia mocy dla wszystkich modeli ST, dzięki czemu nasi inżynierowie mogą wziąć tę globalną próbkę DNA i wykorzystać ją do stworzenia nowego Focusa ST.”
Jak wszystkie przyszłe modele ST, nowy Focus ST ma kluczowe fizyczne cechy DNA, takie jak agresywnie zmodyfikowane przednie i tylne zderzaki, dodatkowy tylny spojler oraz unikatowe kolorystyczne sygnatury.
W wersji pięciodrzwiowej i kombi, zniewalający Focus ST dostarcza tych samych cech prowadzenia, które wyróżniają wszystkie modele „Sports Technologies” Forda na tle konkurencji. Podwozie, silnik, dźwięk i komfort pojazdu są dostrojone harmonijnie, aby zapewnić prawdziwie sportowe doznania z poziomem wyrafinowania rzadko spotykanym w tej klasie pojazdów. Te same cechy będą tworzyć kod genetyczny dla przyszłych modeli z logo ST.
Pierwszy globalny samochód sportowy Forda
Strategia One Ford, polegająca na wspólnej pracy ponad granicami geograficznymi, już zaowocowała udanymi globalnymi premierami modeli Fiesta i nowego Focusa. To podejście jest kluczowe dla szybkiego rozwoju wersji sportowych na rynek globalny.
„Nowy Focus to fantastyczny samochód do rozwijania modelu ST,” powiedział Matthias Tonn, główny inżynier programowy Focusa ST. „To solidna konstrukcja z precyzyjnym prowadzeniem jako standard, co klienci na całym świecie już się przekonali. Nie ustępuje w żadnej dziedzinie w żadnym regionie świata, a Focus ST wykorzystuje tę siłę, aby dać naszym globalnym klientom sportowym samochód, którego pragną, samochód, o który pytali.”
Według Capito i Tonna, klienci poszukujący pojazdów sportowych na całym świecie pragną od samochodu tych samych cech, niezależnie od rodzaju drogi czy warunków pogodowych. To spostrzeżenie, które uzyskała grupa Global Performance Vehicles Forda, stanowi wytyczne dla strategii globalnych samochodów sportowych firmy.
Przeznaczony do dotarcia do ponad 40 rynków na sześciu kontynentach, pięciodrzwiowy Focus ST wprowadzi przystępną, codzienną wydajność na światowy rynek. Wprowadzane będą jedynie drobne zmiany, aby dostosować się do regionalnych przepisów. W efekcie, niezależnie od tego, gdzie na świecie kierowca zasiądzie za kierownicą, nowy Focus ST w wersji pięciodrzwiowej dostarczy tego samego poczucia mocy, stabilności i wyrafinowania, co dla każdego innego kierowcy na całym globie.
W Europie, gdzie wersje kombi są niezwykle popularne na wielu rynkach, możliwość opracowania stylowego Forda Focus ST Wagon jako modelu niszowego była nieodparta.
„Wiemy, że wielu europejskich nabywców preferuje pojemność ładunkową kombi, ale nadal pragnie emocji związanych z jazdą i osiągów, które może zapewnić pięciodrzwiowy model,” powiedział Tonn. „Z tak stylowym kombi w nowej gamie Focusa, mieliśmy idealną podstawę do stworzenia wyjątkowego modelu niszowego dla tych klientów – a jazda nim będzie równie emocjonująca, co pięciodrzwiowym modelem.”
Większa moc i oszczędność
Dla klientów na świecie, Focus ST napędza silnik 2.0-litra Ford EcoBoost, który oferuje niezwykłe połączenie osiągów i efektywności. Lekki, wykonany w całości z aluminium silnik EcoBoost dostarcza moc większego silnika w wydajniejszej wersji o mniejszej pojemności, wykorzystując trzy kluczowe technologie.
Wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni, turboładowanie o niskiej inercji oraz zmienne sterowanie czasowaniem zaworów (Ti-VCT) tworzą zaawansowany system spalania, który przynosi nowe poziomy wydajności i efektywności paliwowej w silnikach benzynowych Forda.
Grupa Global Performance Vehicles Forda wzięła tę technologię i opracowała 250-konną wersję o dużej mocy silnika 2.0-litra Ford EcoBoost dla Focusa ST.
Przebudowane układy dolotowe i wydechowe z unikalną kalibracją silnika dostarczają idealny poziom mocy i reakcji.
Silnik ma maksymalną moc 250 KM i silny moment obrotowy w szerokiej, płaskiej krzywej momentu, osiągającej 360 Nm. Reaktywny moment obrotowy, będący znakiem rozpoznawczym silników Ford EcoBoost, jest utrzymywany mimo imponujących wartości szczytowych.
W porównaniu do 2.5-litrowego silnika 5-cylindrowego w poprzedniej generacji europejskiego Focusa ST, nowy 4-cylindrowy silnik oferuje zwiększone osiągi, a jego mniejsza pojemność i innowacyjna technologia pozwalają na bardziej oszczędne zużycie paliwa.
Oczekuje się, że silnik EcoBoost 2.0 w Focusie ST ograniczy emisję CO2 i zużycie paliwa o ponad 20 procent w porównaniu do modelu z poprzedniej generacji europejskiej, gdy dane dotyczące zużycia paliwa zostaną potwierdzone.
„To pierwszy raz, kiedy używamy 4-cylindrowego silnika Ford EcoBoost w modelu o wysokich osiągach, a wyniki są fenomenalne,” powiedział Capito. „Kierowcy będą mieli dużą moc i moment obrotowy przez cały zakres obrotów. Jednak w codziennej jeździe cechy tego samochodu pozwolą im jeździć w bardziej oszczędny sposób niż wcześniej, co jest istotną częścią DNA modelu ST.”
Do silnika 2.0-litra dołączona jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów, która ma specjalnie dostosowane przełożenia, aby uzyskać maksymalne przyspieszenie z każdego przełożenia. Grupa Global Performance Vehicles poświęciła znaczną uwagę szczegółom, aby zapewnić, że przełożenie szóstego biegu było idealnie dopasowane do Focusa ST, co zapewnia kierowcy optymalne osiągi, pozostając wystarczająco długim, aby wspierać doskonałą oszczędność paliwa przy dłuższych trasach.
Oszałamiający dźwięk
Poprzednia generacja Focusa ST była doceniana za swój szczególnie sportowy dźwięk 5-cylindrowego silnika. Wraz z wprowadzeniem 4-cylindrowego silnika Ford EcoBoost w nowym Focusie ST, inżynierowie dźwięku Forda z zapałem chcieli, aby dźwięk z tego zupełnie innego silnika nadal ekscytował entuzjastów.
Znaczącą częścią tego procesu jest przeróbka słynnego sympozjonera dźwięku, po raz pierwszy zastosowanego w poprzednim Focusie ST, a następnie z niezwykłym skutkiem wykorzystanego w poprzednich modelach europejskich Focus RS i RS500.
„Ludzie kochali dźwięk poprzedniego Focusa ST,” powiedział Capito. „Fizyka i akustyka silnika 5-cylindrowego w porównaniu do 4-cylindrowego są bardzo różne, ale jak Beethoven i Mozart – obaj stworzyli fantastyczną, ale bardzo różną muzykę – wierzymy, że dźwięk silnika nowego Focusa ST zachwyci entuzjastów w ten sam sposób.”
To nie tylko dźwięk silnika brzmi fantastycznie w nowym Focusie ST. System wydechowy – z unikalnymi końcówkami wylotowymi umieszczonymi na środku – został dostrojony, aby zapewnić doskonale zrównoważone wrażenia audio. Entuzjastyczni kierowcy zostaną nagrodzeni orkiestrą sportowych dźwięków, aby wzmocnić ich przygodę z jazdą, ale jeśli zechcą bardziej relaksującej jazdy, wyrafinowanie wnętrza oraz dostrojenie dźwięku wydechu i silnika zapewnią to przy niższych obrotach.
Niezrównana dynamika jazdy
Niezwykła dynamika jazdy jest sercem Focusa ST. Innowacje i technologia łączą się, aby stworzyć podwozie zdolne do przekraczania oczekiwań nawet najbardziej wymagających entuzjastów motoryzacji, jednocześnie dając niezapomniane doznania nawet początkującym kierowcom.
Z miejsca kierowcy klienci doświadczą nowo opracowanego systemu kierowniczego Ford Sport Steering System. Ta zmienna przekładnia kierownicza zaprojektowana jest w celu zwiększenia zwinności Focusa ST na krętych drogach, jednocześnie inspirując pewność prowadzenia przy dużych prędkościach.
Unikalny system sprawia, że układ kierowniczy jest mniej czuły podczas jazdy na prostych odcinkach, ale zwiększa czułość podczas pokonywania zakrętów. Kierowcy mogą pewnie trzymać ręce na kierownicy podczas pokonywania ciasnych zakrętów, maksymalizując kontrolę nad pojazdem. Ma to również zalety w sytuacjach o niskiej prędkości, takich jak ciasne manewry parkowania, gdzie kierowca musi włożyć mniej wysiłku, aby skierować pojazd w odpowiednie miejsce.
Elektroniczny wspomagacz kierownicy Focusa ST (EPAS) został również ulepszony o system kompensacji momentu skrętu (TSC).
Agresywniejsze dostrojenie systemu TSC pozwala kierowcom Focusa ST przyspieszać na pełnym gazie, a mimo to znajdować przyczepność na drogach o nierównych nawierzchniach lub o różnym poziomie przyczepności. System TSC wykrywa moment skrętu, który te warunki mogą powodować, i komunikuje się z oprogramowaniem EPAS, które przeciwdziała temu efektowi, praktycznie eliminując odczucie dla kierowcy.
Dalsze ulepszenia wprowadzono również do elektronicznego programu stabilizacji (ESP) Focusa ST, kładąc nacisk na przyjemność kierowcy. Kierowcy będą mieli do wyboru trzy tryby ESP. Można je wybierać w zależności od warunków pogodowych i drogowych lub po prostu w celu dopasowania do oczekiwań kierowcy dotyczących wsparcia z dodatkowych systemów wspomagających.
W pierwszym przypadku ESP działa tak samo jak innowacyjny system znaleziony w podstawowym modelu Focus, chociaż dla ST jest dostrojony tak, aby nie zakłócać kierowcy. Ten standardowy tryb wspiera kierowcę na wszystkich nawierzchniach, bez względu na to, czy są suche, mokre czy zaśnieżone, dając mu pewność, że prowadzi bezpiecznie, niezależnie od pogody.
Kierowca może wybrać drugi tryb, zwany trybem ograniczonego lub szerokiego poślizgu, w którym kontrola trakcji jest wyłączona. W tej sytuacji kontrola trakcji jest przejęta przez kierowcę, podczas gdy ESP jest zaprogramowane tak, aby ingerować tylko w razie absolutnej potrzeby.
Oczywiście system ESP można również całkowicie wyłączyć, co sprawi, że Focus ST przybierze swoją najczystsza formę, dając pełną kontrolę nad doskonałym podwoziem kierowcy w sytuacjach, w których jest w stanie to wykorzystać, na przykład na torze wyścigowym. Tylko podsystemy, takie jak Ulepszona Dynamiczna Kontrola Zakrętów (EDCC), pozostaną aktywne, optymalizując przyjemność z możliwości Focusa ST.
Ulepszona kontrola wektora momentu
Podczas pokonywania zakrętów, Ulepszona kontrola wektora momentu jest niezbędną pomocą dla kierowców Focusa ST, to dostosowana wersja standardowej kontroli wektora momentu. Standardowy system wykorzystuje wektorowanie momentu przez hamowanie, w którym moment hamulca jest stosowany do wewnętrznego koła Focusa podczas pokonywania zakrętu, redukując zachowanie podsterowności i pozwalając na większą przyczepność, podobnie jak tradycyjny ogranicznik poślizgu.
System Focusa ST stosuje to bardziej agresywnie i dodatkowo dodaje kontrolę podsterowności w zakrętach (CUSC), która stosuje moment, aby stworzyć moment skrętu na podstawie zachowania podsterowności pojazdu przed ESP, zarówno w warunkach pełnego przyspieszenia, jak i wyłączonego. Połączenie tych dwóch systemów zapewnia, że Ulepszona kontrola wektora momentu jest kluczowym elementem, który pozwala napędzanemu przednio kołowemu Focusowi ST być prawdziwą maszyną dla kierowców, zdolną do pokonywania każdego zakrętu z pełną pewnością siebie.
Sportowe zawieszenie
W harmonii z zaawansowanymi funkcjami pomocniczymi dla kierowców, nowe Focus ST ma precyzyjnie dostrojone zawieszenie. Ulepszone amortyzatory i sprężyny obniżają podwozie ST o 10 mm, co zapewnia bardziej agresywną sylwetkę, a środek ciężkości zbliża się do drogi, co sprzyja precyzyjnemu pokonywaniu zakrętów.
Tylne zawieszenie zostało zmodyfikowane z nowymi częściami opracowanymi specjalnie dla Focusa ST. Kluczowymi komponentami są ulepszone knykcie zawieszenia oraz nowy projekt stabilizatora, będące wynikiem pragnienia zespołu rozwojowego, aby dać kierowcom niezwykłą ilość informacji zwrotnej i kontroli.
Tylne zawieszenie w wersji pięciodrzwiowej i kombi Focusa ST różni się nieco. W wersji kombi zastosowano kątowe amortyzatory – jak w modelu podstawowym – aby zachować optymalną pojemność w przestrzeni ładunkowej.
Ostatecznie obie wersje nadwozia Focusa ST oferują te same cechy prowadzenia, które zachęcają kierowców do eksplorowania krętych dróg.
Ikoniczne aluminiowe felgi
Ikoniczny design felg w kształcie litery Y z poprzedniej generacji Focusa ST ewoluował w nowej wersji. Zestaw 18-calowych felg aluminiowych kontynuuje uznaną estetykę Focusa ST, ale subtelne zmiany wprowadzają je w nowoczesne czasy w 2012 roku.
Klienci ST będą mieli teraz dodatkową opcję „Performance Pack”, która oferuje felgi w czarnym kolorze z wyrazistym czerwonym wykończeniem na zaciskach hamulcowych wydajności.
Owinięte wokół felg aluminiowych są opony o wysokich osiągach 235/40R18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, opracowane po rygorystycznych testach na wszystkich rodzajach nawierzchni i warunkach, w tym na słynnej Nordschleife w Nürburgringu w Niemczech.
„Te same opony będą oferowane w Focusie ST w każdym kraju,” powiedział Tonn. „Są zaprojektowane tak, aby wydobyć najlepsze osiągi z samochodu w każdych warunkach drogowych. Nie ustępują w osiągach i wydobywają to, co najlepsze z podwozia i systemów kierowcy pojazdu.”
Odważny i muskularny wygląd zewnętrzny
Globalnie nowy Focus ST będzie dostępny w pięciodrzwiowej wersji hatchback, z europejskimi rynkami, które będą mogły zamówić nowo zaprezentowaną wersję kombi. Oba modele bazują na uderzającym, kinetycznym designie standardowego Focusa, ale dodają muskularną obecność i szczególne cechy wydajnościowe związane z modelem Ford ST.
Sportowe aspiracje Focusa ST są widoczne już na pierwszy rzut oka. Nowy, charakterystyczny kolor produkcyjny, Tangerine Scream, odzwierciedla ekscytującą i energetyczną naturę Focusa ST, ale nawet w innych dostępnych kolorach – Performance Blue, Race Red i White – samochód będzie krzyczał „sportowy”. To podkreśla odważny i muskularny styl Focusa ST.
„Zmiany, które wprowadziliśmy, aby zapewnić lepszą aerodynamikę i osiągi pojazdu, sprawiły, że nowy Focus ST stał się jeszcze bardziej sportowy i wyrazisty,” wyjaśnił Martin Smith, dyrektor ds. wzornictwa w Ford of Europe. „Ekscytujące, nowe rozwiązania projektowe z przodu i z tyłu nadają ST bardziej dynamiczny i zdecydowany charakter, jasno określając, że to zdecydowanie sportowy Focus.”
Od uderzającej, jednoelementowej interpretacji charakterystycznej trapezoidalnej kratki Forda z przodu, poprzez rzeźbione progi boczne i dynamiczny tylny zderzak z wyraźnymi otworami w stylu dyfuzora w dolnej części nadwozia, design Focusa ST dodaje agresji i stabilności aerodynamicznej w porównaniu do modeli standardowych.
Kierowcy podążający za Focusa ST zauważą bardzo efektywny spojler dachowy w obu modelach, zoptymalizowany w celu poprawy stabilności przy wysokich prędkościach i zmniejszenia oporu. Zauważą też unikalny wydech z wyjściem na środku o zachwycającym designie końcówki, inspirowanym ekskluzywną sześciokątną siatką z przedniego zderzaka.
Na całym świecie sportowy design Focusa ST nie pozostawi innym kierowcom wątpliwości, że mają do czynienia z samochodem o niesamowitych osiągach pod tym imponującym nadwoziem.
Stylowe i sportowe wnętrze
Ekscytująca jazda nowym Focus ST sprawi, że klienci będą chcieli spędzać jak najwięcej czasu za kierownicą. Mając to na uwadze, projektanci Forda ciężko pracowali, aby wnętrze Focusa ST było doskonałym miejscem, które pomoże kierowcy poczuć się jak najbliżej pojazdu.
Wnętrze podstawowego modelu Focus jest już zaprojektowane z myślą o „kokpicie”, co daje każdemu kierowcy Focusa sportowe wrażenie. W wersji ST to sportowe doznanie jest wzmocnione dzięki wszystkim elementom, które kierowca dotyka i odczuwa, co podkreśla, że to zdecydowanie ST.
Szczegóły obejmują specjalnie zaprojektowane pedały, kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów, a także unikalne fotele Recaro. Ciemniejsze wykończenie sufitu i ramy, integralna część DNA designu ST, dodaje doznania sportowej jazdy.
W przypadku siedzeń Ford blisko współpracował z firmą Recaro, aby zapewnić klientom ST maksymalny komfort i wsparcie. Fotele nie tylko utrzymają kierowcę w miejscu podczas dynamicznej jazdy, ale także zaoferują ekskluzywne, premium funkcje, takie jak nachylenie siedziska oraz regulacja długości, co jest unikalną opcją w tej klasie pojazdów. Osiągnięto również niższą pozycję siedzenia, co poprawia ergonomię i zapewnia idealne miejsce do wykorzystania osiągów ST.
Pasażerowie na tylnej kanapie również nie zostali zapomniani. Opracowano zupełnie nową tylną kanapę dla ST, uformowaną z użyciem specjalnej pianki. Pomoże to pasażerom na tylnej kanapie czuć się równie pewnie jak pasażerowie z przodu, podkreślając nie tylko sportowe intencje Focusa ST, ale także praktyczne aspekty, które są częścią jego DNA.
Nowy Focus ST będzie dostępny dla europejskich klientów w trzech wyraźnych wersjach wyposażeniowych – ST1, ST2 i ST3. To podejście jest już znane właścicielom poprzedniego Focusa ST w Wielkiej Brytanii.
Chociaż szczegółowe informacje o dostępności funkcji w każdej wersji wyposażeniowej będą się różnić w zależności od rynku, ST1 to model standardowy, oferujący kluczowe funkcje, takie jak fotele Recaro z tkaniny, bezkluczykowy start, osłony progów z logo ST oraz standardową tylną kanapę z centralnym podłokietnikiem.
Focus ST2 rozwija tę ofertę, dodając fotele Recaro z częściowo skórzaną tapicerką oraz dwustrefową automatyczną kontrolę temperatury (EATC). W przypadku rynków z prawym kierownicą, ST2 będzie również zawierało unikalne dywaniki ST, automatyczną kontrolę świateł, automatyczną ściemniającą lusterko wsteczne oraz automatyczne wycieraczki, które są standardowe w modelach ST1 z lewym kierownicą.