Ford był jednym z pionierów w segmencie hot-hatch. Producent samochodów oferuje model Focus ST oraz potężny RS od ponad jednej generacji. W 2019 roku zaprezentował nową generację przednionapędowego hot-hatcha Focus ST, który ma tylko pięć drzwi, ale tak samo jak jego poprzednicy, pragnie prędkości.
Nowa generacja silnika 2.3 litra, który można także znaleźć w modelu Mustang, jest zamontowana w układzie podłużnym. Ford pożyczył nawet z rajdowego świata system ALS (anti-lag) i zainstalował go w nowym ST. Działa on tylko w trybie sportowym lub torowym. Dzięki tym wszystkim ulepszeniom nowy silnik oferuje 280 KM i 420 Nm (309 lb-ft) momentu obrotowego. Można go zamówić z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub z nową siedmiobiegową automatyczną skrzynią z łopatkami za kierownicą.
Dla miłośników silników wysokoprężnych Ford oferuje także silnik EcoBlue o pojemności 2.0 litra, który generuje 190 KM i 400 Nm (295 lb-ft) momentu obrotowego. Tylko silnik benzynowy EcoBoost ma inteligentny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD).
Osiągi są na najwyższym poziomie, a wersja benzynowa przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 5,7 sekundy, a wersja EcoBlue w 7,6 sekundy.
Obydwie wersje są wyposażone w nowy system infotainment, który jest gotowy do sparowania z Android Auto i Apple CarPlay.
Ford zaprezentował nowego Forda Focus ST – opracowanego przez Ford Performance, aby dostarczyć zwrotne wrażenia z jazdy w stylowym, komfortowym i praktycznym samochodzie rodzinnym.
Nowy Ford Focus ST opiera się na doskonałych właściwościach jezdnych czwartej generacji Focusa w wersjach pięciodrzwiowej i kombi. Nowa architektura C2 Forda została wzbogacona o unikalne konfiguracje zawieszenia, układu hamulcowego i napędu, co zapewnia najbardziej responsywne i zwinne doznania z jazdy w historii Focusa ST – zarówno na drodze, jak i torze.
Nowa gama silników oferuje kierowcom o 12 procent więcej mocy i o 17 procent większy moment obrotowy w porównaniu do poprzedniej generacji Forda Focus ST. Silniki benzynowy EcoBoost o mocy 280 KM (2.3 litra) oraz diesel EcoBlue o mocy 190 KM (2.0 litra)* zapewniają szeroką dystrybucję mocy i momentu obrotowego w zakresie obrotów, co przekłada się na sportowe osiągi.
Pierwsze zastosowanie elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (eLSD) w pojeździe z napędem na przednie koła dodatkowo poprawia stabilność i zachowanie EcoBoost, szybko reagując na zmieniające się warunki przyczepności i sygnały od kierowcy dzięki zdalnemu sterowaniu komputerowemu.
Do wyboru oferowana jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub nowa siedmiobiegowa automatyczna skrzynia z szybkim przełączaniem, a technologia selektywnych trybów jazdy została wprowadzona do Focusa ST po raz pierwszy, umożliwiając kierowcom dopasowanie charakterystyki pojazdu do danej sytuacji. Ciągle kontrolowane tłumienie (CCD) – standardowe dla pięciodrzwiowych wersji EcoBoost – poprawia konfigurację niezależnego tylnego zawieszenia SLA, oferując najwyższy komfort.
„Inteligentne technologie, jak eLSD i CCD, sprawiają, że nasz nowy Focus ST to najbardziej 'Jekyll i Hyde’ w historii, który potrafi przejść z wyrafinowanej limuzyny do samochodu sportowego za naciśnięciem przycisku,” powiedział Leo Roeks, dyrektor Ford Performance w Europie. „Wprowadziliśmy doświadczenia z programów, takich jak Ford GT oraz uznawany Focus RS, aby stworzyć samochód sportowy średniej wielkości o elastyczności, która jest unikalna w swojej klasie.”
Nowy Ford Focus ST będzie produkowany z najlepszym rzemiosłem i jakością po 600 milionach euro inwestycji w zakładzie Forda w Saarlouis, Niemcy.
Responsywne dostarczanie mocy
Nowa generacja silnika Forda EcoBoost o pojemności 2.3 litra to najmocniejszy silnik kiedykolwiek oferowany w Focusie ST. Dzięki zaawansowanej technologii doładowania, silnik dostarcza 280 KM mocy przy 5500 obr./min i 420 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 4000 obr./min, a jednocześnie jest to silnik Focusa ST o najwyższej wolności obrotowej, wspierający przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż 6 sekund.
Reakcja silnika została wzmocniona za pomocą turbosprężarki o niskiej bezwładności, która efektywniej wykorzystuje energię gazów spalinowych, minimalizując zakłócenia między impulsami gazu. Elektronika sterująca umożliwia dokładniejszą kontrolę ciśnienia doładowania, optymalizując osiągi silnika. Dodatkowo, unikalny układ wydechowy, który redukuje ciśnienie wsteczne, dopasowany system dolotowy oraz zoptymalizowany intercooler poprawiają oddychanie silnika.
Innowacyjna technologia redukcji opóźnienia (anti-lag), opracowana dla Forda GT oraz pickupa F-150 Raptor, została wprowadzona do Forda Focusa ST, co umożliwia natychmiastowe dostarczenie mocy w trybach jazdy Sport i Track. Technologia ta utrzymuje otwarte przepustnice, gdy kierowca zwalnia pedał gazu, co zapobiega odwróceniu przepływu powietrza z turbosprężarki, utrzymując prędkość wirnika sprężarki i umożliwiając szybkie budowanie ciśnienia doładowania na żądanie.
Silnik Forda o mocy 190 KM (2.0 litra EcoBlue) to najsilniejszy silnik diesla kiedykolwiek oferowany w modelu Ford Focus, dostarczający szczytową moc przy 3500 obr./min oraz 400 Nm momentu obrotowego między 2000 a 3000 obr./min i 360 Nm od 1500 obr./min, co zapewnia natychmiastowe i liniowe przyspieszenie.
Turbosprężarka o niskiej bezwładności z regulowanym geometrycznym kształtem, stalowe tłoki dla mniejszej rozszerzalności przy wysokiej temperaturze oraz zintegrowany system dolotowy z innowacyjnym portowaniem lustrzanym dla optymalizacji spalania, przyczyniają się do generacji momentu obrotowego większego o 10 procent oraz ponad dwukrotnie większej mocy niż w silniku benzynowym Duratec ST o pojemności 2.0 litra w pierwszej generacji Focus ST.
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Focusa ST umożliwia szybsze zmiany biegów i zapewnia bardziej sportowe odczucia, z redukcją skoku zmiany biegów o 7 procent w porównaniu do standardowego nowego Focusa. Nowa technologia równania obrotów, która zadebiutowała w nowym Fordzie Mustangu, została również wprowadzona w ramach opcjonalnego pakietu Performance dla manualnych modeli EcoBoost o pojemności 2.3 litra.
Oferując płynniejsze i szybsze redukcje biegów, technologia ta jest wsparta świecącym wskaźnikiem zmiany biegów i wykorzystuje elektroniczny system kontrolny silnika, aby krótko „przyspieszyć” przepustnicę, gdy kierowca włącza niższy bieg – synchronizując prędkość obrotową silnika z prędkością biegu, który jest wybierany.
Równanie obrotów pozwala mniej doświadczonym kierowcom sportowym korzystać z płynnych zmian biegów, utrzymujących prędkość, które są charakterystyczne dla techniki jazdy „heel-and-toe”, a także umożliwia doświadczonym kierowcom dezaktywację systemu, jeśli wolą.
Nowa siedmiobiegowa wersja najnowszej inteligentnej automatycznej skrzyni biegów Forda uzupełnia nagradzające, angażujące i sportowe doświadczenie jazdy EcoBoost o pojemności 2.3 litra. Optymalizacja różnicowania biegów wpływa na osiągi, a Adaptive Shift Scheduling – które ocenia indywidualne style jazdy, aby zoptymalizować czasy zmiany biegów – zostało poprawione, aby oferować większą elastyczność i zdolność rozróżnienia między zastosowaniem na drodze a na torze. Kierowcy mogą ręcznie wybierać biegi, korzystając z manetek zamontowanych na kierownicy.
„Silniki EcoBoost i EcoBlue mają unikalne charaktery, ale są równie charyzmatyczne,” powiedział Roeks. „Sportowy dźwięk 'pops and bangs’ Focusa ST idealnie współczesnie z jego żywiołowymi osiągami i stanowi nieodłączną część doświadczenia ST.”
Intuicyjna dynamika wzbogacona o technologię
Bazując na doskonałych właściwościach jezdnych Forda Focusa, nowy Ford Focus ST został opracowany, aby łączyć przyjemność z jazdy po krętych drogach, autentyczne osiągi torowe i codzienną użyteczność lepiej niż jakikolwiek inny pojazd w swojej klasie.
Konfiguracja zawieszenia SLA pomaga optymalizować reakcje pojazdu na sygnały od kierowcy, nie rezygnując z komfortu, a zawiera unikalną geometrię dla modeli kombi, która przemieszcza amortyzatory, pomagając pojazdowi pozostać zwinnym i responsywnym nawet przy pełnym załadunku. Zwinny i energetyczny charakter standardowego Focusa jest zachowany dzięki oryginalnym specyfikacjom sprężyn, z twardością tłumienia zwiększoną o 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu, a wysokość zawieszenia obniżoną o 10 mm, aby poprawić przyczepność i reakcję w sytuacjach jazdy sportowej.
Zaawansowana technologia CCD Forda co 2 milisekundy monitoruje zawieszenie, nadwozie, układ kierowniczy i hamulcowy, aby dostosować reakcje tłumienia do wyjątkowej jakości jazdy i dynamiki w prowadzeniu.
Doświadczenie jazdy zostało dodatkowo wzmocnione dzięki technologii eLSD w modelach Focus ST 2.3 litra EcoBoost. Zintegrowany w skrzyni biegów, system wykorzystuje hydraulicznie aktywowane sprzęgła, aby ograniczyć moment obrotowy przekazywany do koła, które traci przyczepność na nawierzchni drogi, i redistribuuje do 100 procent dostępnego momentu obrotowego do koła z lepszą przyczepnością, aby zminimalizować poślizg kół, który może utrudnić przyspieszenie w zakrętach.
Technologia opracowana przez Borg Warner jest szybsza w działaniu i oferuje większą precyzję niż tradycyjne mechaniczne LSD. System może z wyprzedzeniem dostosowywać rozdział momentu obrotowego, wykorzystując wejścia z czujników dynamiki napędu i pojazdu, zamiast odpowiadać na poślizg kół w czasie rzeczywistym, a także może stopniowo stosować blokadę mechanizmu różnicowego, aby precyzyjnie dostosować osiągi.
Modele Focus ST z silnikiem 2.0-litra EcoBlue wyposażone są w technologię Torque Vectoring Control, która poprawia trzymanie drogi i redukuje podsterowność, stosując siłę hamowania na wewnętrzne przednie koło podczas pokonywania zakrętów.
Nowy Focus ST zdobywa tytuł najszybszej reakcji układu kierowniczego Forda, odbierając ten tytuł uznanemu Fiesta ST. Elektryczny wspomagany układ kierowniczy (EPAS) jest o 15 procent szybszy niż standardowy Focus, wymagając tylko dwóch obrotów od skraju do skraju.
Przewyższająca klasę możliwości łączności są wspierane przez unikalną geometrię knykcia kierownicy, z punktem mocowania drążka o 9 mm bardziej do przodu i 6.5 mm wyżej niż w standardowym Focusie, co zapewnia lepsze reakcje. Nowe oprogramowanie do redukcji zakłóceń momentu kierownicy dla EPAS również pomaga zredukować moment skrętu, co ułatwia dokładne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego Focusa ST przez opony Michelin Pilot Sport 4S o specyfikacji dostosowanej do tego modelu.
Większe komponenty hamulcowe z przodu i z tyłu stanowią podstawę wysokowydajnego systemu hamulcowego o poprawionej sile hamowania i odporności na blaknięcie. Wymiary przednich tarcz zwiększyły się do 330 mm x 27 mm i posiadają podwójne zaciski tłokowe. Tylne tarcze obecnie mają rozmiar 302 mm x 11 mm. Wydajność hamulców Focusa ST została zweryfikowana przy użyciu tych samych surowych procedur testowych, co super samochód Forda GT, osiągając prawie czterokrotnie lepszą wydajność oporu na blaknięcie w testach w porównaniu do poprzedniej generacji Focusa ST.
Elektroniczny wzmacniacz hamulcowy (EBB) architektury C2 dodatkowo demonstruje swoje zalety w zastosowaniu Focusa ST. Technologia ta buduje ciśnienie hamulca szybciej niż system hydrauliczny, zapewniając lepsze połączenie i pewność oraz bardziej spójną reakcję na pedał hamulca w szerszym zakresie warunków pracy. Dla Focusa ST oznacza to, że system może zarówno niwelować zmiany w zachowaniu hamulca doświadczane podczas jazdy o wysokich osiągach, jak i dostosowywać uczucie i dynamikę hamowania w zależności od wybranego trybu jazdy.
Dodatkowo, tryby jazdy Slippery/Wet, Normal, Sport oraz – dla modeli wyposażonych w pakiet Performance – Track, dostosowują eLSD, CCD, EPAS, mapowanie przepustnicy, harmonogram zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów, elektroniczną kontrolę stabilności, elektroniczne wzmacnianie dźwięku (ESE) i ustawienia klimatu, aby dopasować do danej sytuacji. Dedykowany przycisk „Sport” na kierownicy z płaskim dnem umożliwia szybki dostęp do trybu Sport, a dodatkowy przycisk „Mode” pozwala kierowcom szybko przeskakiwać między opcjami trybów jazdy.
„Wybierając tryb Track, natychmiast poprawia się reakcja hamulców; wprowadza wyższe wysiłki kierownicze dla lepszego odczucia; dostosowuje przepustnicę, by była bardziej agresywna; instruuje eLSD, aby dostarczyć maksymalną przyczepność; i daje kierowcom więcej swobody w ramach systemu ESC,” powiedział David Put, specjalista od dynamiki pojazdów Ford Performance. „Kierowcy mogą mieć pełne zaufanie do zdolności Focusa ST w dostarczaniu osiągów na torze.”
Tradycyjny zestaw wskaźników Forda Focus ST korzysta z nowoczesnej koncepcji inspirowanej super samochodem Ford GT. Wskaźniki ciśnienia doładowania turbosprężarki, ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na dedykowanym ekranie Ford Performance o przekątnej 4.2 cala w kolorze TFT. Kontrola startowa dla konsekwentnie szybkich startów na torze jest również dostarczana w ramach pakietu Performance dla modeli EcoBoost o pojemności 2.3 litra.
Opracowany dla formy i funkcji
Nowy Focus ST został zaprojektowany, aby być tak komfortowy, jak i przyjemny w prowadzeniu, wykorzystując przestronność i wyjątkowe wykończenie standardowej gamy Focusa, a wnętrze łączy codzienną praktyczność z prawdziwie sportowymi doznaniami z jazdy.
Inżynierowie Ford Performance dostosowali położenie wspierających foteli Recaro, aby uzupełnić uczucie połączenia i kontroli kierowcy, podczas gdy technologia ESE wzmacnia prawdziwy dźwięk silnika i wydechu w trybach Sport i Track – potęgując wrażenia ze sportowej jazdy i dostarczając dodatkowe informacje pomocne dla kierowców sportowych.
Stuningowane mocowania silnika oraz izolowana podstawa – obok dostępnej technologii CCD – zwiększają komfort dla wszystkich pasażerów. Obszerna przestrzeń na ramiona z przodu oraz najlepsza w klasie przestrzeń na kolana z tyłu w połączeniu z maksymalną pojemnością bagażnika wynoszącą 1653 litry oraz przestrzenią, która pomieści dużą klatkę dla psa, zapewniają maksymalny komfort i praktyczność.
Oprócz sportowej kierownicy i foteli Recaro w kolorze Ebony, dostępnych w różnych wysokiej jakości tkaninach, skórze lub częściowo skórzanych i materiałach Miko Dinamica, unikalne wnętrze Focusa ST potęguje sportową atmosferę przy użyciu gałki zmiany biegów z aluminium z tłoczeniem ST i nakładkami ochronnymi; aluminiowe pedały; metaliczne dekoracyjne elementy w kolorze srebrnym i heksagonalnym; oraz metaliczno-szare przeszycia w fotelach, wkładkach drzwiowych i miękkich bokach konsoli centralnej.
Ford Focus ST kontynuuje luksusową, sportową sylwetkę Focusa z subtelnymi, funkcjonalnymi zmianami stylistycznymi i unikalnymi wzorami felg. Zmodyfikowane górne i dolne osłony grilla przedniego są zoptymalizowane pod kątem zwiększonej efektywności chłodzenia, a odważne dolne elementy skrzydła kierują powietrze do wlotów kurtyny powietrznej, poprawiając osiągi aerodynamiczne.
Większy, bardziej nachylony tylny spoilerek zwiększa siłę docisku, wspierając dynamikę jazdy Focusa ST. Konfiguracja podwójnego wydechu otacza agresywnie stylizowany element dyfuzora i poprawia praktyczność, oferując możliwość holowania, której uniemożliwiało poprzednie generacji Focusa ST. Pakiet Performance dodaje również czerwone zaciski hamulcowe.
Opcje kolorów zewnętrznych, które mają podkreślić dynamiczną stylizację Focusa ST, obejmują ekskluzywne kolory Ford Performance Blue i Orange Fury, w towarzystwie Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red i Shadow Black. Odważne opcje felg obejmują 18-calowe wzory Dark Sparkle i Magnetite, a także 19-calową felgę w Magnetite.
Ford Focus ST korzysta również z bogatej gamy zaawansowanych technologii wspomagania kierowcy Forda, które pomogły nowemu Focusowi zdobyć 13 nagród i 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 roku.
Bezproblemowo zintegrowane technologie, które umożliwiają intuicyjne, redukujące stres i dopracowane doświadczenie jazdy obejmują:
Adaptive Cruise Control, teraz wzbogacone o Stop & Go, rozpoznawanie znaków prędkości i centrację pasa ruchu, umożliwiające łatwe pokonywanie ruchu zatrzymującego się i ruszającego
Adaptacyjny system oświetlenia przedniego Forda z nowym systemem opartym na kamerach, który przewiduje krzywe oraz oświetleniem opartym na znakach, które wstępnie dostosowuje wzory reflektorów, poprawiając widoczność monitorując zakręty drogi oraz – po raz pierwszy w branży – znaki drogowe
Aktywny asystent parkowania 2, który operuje wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, oprócz kierowania, umożliwiając w pełni zautomatyzowane manewry za naciśnięciem przycisku
Pierwszy w Europie wyświetlacz przezierny Forda, który pomaga kierowcom skupić uwagę na drodze przed sobą
Wsparcie w unikaniu kolizji, technologia pierwsza w klasie, która pomaga kierowcom obejść zatrzymane lub wolniej poruszające się pojazdy
System łączności Ford SYNC 3 umożliwia kierowcom kontrolowanie funkcji audio, nawigacji i klimatu oraz połączonych smartfonów za pomocą prostych poleceń głosowych, wspieranych przez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. System zapewnia bezpłatną zgodność z Apple CarPlay i Android Auto™, a dostępna technologia FordPass Connect wbudowanego modemu zamienia pojazd w mobilny hotspot WiFi, zapewniając łączność dla do 10 urządzeń.
„Naszym celem było dostarczenie nowego Focusa ST, który jest tak samo łatwy w codziennej jeździe, jak reszta linii Focus,” powiedział Roeks. „Bogata gama technologii tego modelu oznacza, że klienci mogą cieszyć się ekscytującą wydajnością ST bez żadnych kompromisów.”