FORD Focus ST Estate 2012-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

FORD Focus ST Estate 2012-Present

Przejdź do galerii zdjęćFORD Focus ST Estate 2012-Present

Rewolucja hot-hatch była w pełnym toku, a wojna o moc przypominała tę z epoki muscle-car w USA. Niemniej jednak Ford miał doskonały pomysł, by zaoferować hot-Focusa w wersji kombi.

Może to Volkswagen Golf zapoczątkował segment hot-hatch, ale wkrótce do rywalizacji dołączyli Opel/Vauxhall, Ford, Renault, Honda, Fiat i MG. Większość z nich oferowała najsilniejsze wersje wyłącznie w nadwoziach trzydrzwiowych. Później zaczęli je montować także w wersjach pięciodrzwiowych. Jednak tylko Ford odważył się umieścić jeden z najsilniejszych silników w Focusie w wersji kombi. Nagle stał się jedynym przedstawicielem swojego segmentu – jedynym gorącym kompaktem w wersji kombi na rynku.

Przednia część była podobna do pięciodrzwiowej wersji, z dużą czarną kratką na zderzaku i małym spojlerem poniżej. Z boku można było dostrzec niewielkie różnice w porównaniu do zwykłego Focusa Wagon: osłony progowe i większe koła ze stopów lekkich. Z tyłu podwójna rura wydechowa wystawała na środku zderzaka.

W środku auto miało poważny charakter. Tak jak w pięciodrzwiowym odpowiedniku, wersja kombi była wyposażona w charakterystyczną deskę rozdzielczą ST z trzema dodatkowymi wskaźnikami umieszczonymi w osobnym panelu nad centralną konsolą. Służyły one do pomiaru ciśnienia oleju, temperatury oleju i doładowania. Pomimo, że była to wersja kombi, posiadała sportowe fotele Recaro z haftowanym logo ST na oparciach.

Pod maską Ford zamontował czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Oferował on moc 250 KM, która była przekazywana na przednie koła. Ford na liście opcji oferował również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD).

Nowa generacja Forda Focus ST z ekscytującym designem zadebiutowała na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Paryżu w 2010 roku, oferując wczesny podgląd nowego modelu wysokiej wydajności, który zostanie wprowadzony na całym świecie w 2012 roku.

Ford Focus ST to pierwszy globalny model o wysokich osiągach Forda i gwiazda targów w Paryżu. Swoją premierę miał dzisiaj, prezentowany przez Alana Mulally’ego, prezesa i dyrektora generalnego Forda, oraz Stephena Odella, przewodniczącego i dyrektora generalnego Forda w Europie.

Ten najwyższy model Focusa w pełni oddaje dziedzictwo modeli ST Forda, oferując entuzjastom emocjonującą mieszankę ekscytujących osiągów i prowadzenia, uzależniającego dźwięku oraz muskularnego, sportowego designu.

„ST będzie flagowym modelem osiągów naszej nowej gamy Focusów i cieszymy się, że możemy zaprezentować go naszym entuzjastom w Paryżu,” powiedział Gunnar Herrmann, dyrektor linii pojazdów C w Ford Motor Company. „ST reprezentuje ostateczne wyrażenie jakości jazdy i osiągów Focusa i jesteśmy przekonani, że nowy model wzmocni renomę dziedzictwa ST Forda wśród kierowców entuzjastów i przyciągnie nowych fanów.”

Globalny model o wysokich osiągach

Opracowywany jest jeden wspólny model Forda Focus ST dla wszystkich rynków globalnych, przewidziany do wprowadzenia na rynek w 2012 roku. To będzie pierwszy raz, kiedy Ford wyprodukuje jeden ze swoich cenionych modeli o wysokiej wydajności dla globalnej publiczności.

Program rozwoju Forda Focus ST jest realizowany przez globalną grupę pojazdów o wysokich osiągach Forda, która obejmuje inżynierów Team RS (Europa) oraz SVT (USA), poświęconych opracowywaniu i strojeniu produktów takich jak niepowtarzalny Focus RS, Shelby GT500 oraz F-150 SVT Raptor.

Rozwój nowego Forda Focus ST jest prowadzony przez specjalistów ds. wydajności z zespołu RS z Europy, którzy opierają się na swoim bogatym doświadczeniu w inżynieryjnych aspektach pożądanych samochodów, takich jak wcześniejsze modele ST i legendarna seria RS.

„Nowy Focus ST będzie naszym pierwszym prawdziwie globalnym pojazdem o wysokich osiągach i cieszymy się na możliwość zaprezentowania wielu klientom na całym świecie pierwszego smaku uznanego dziedzictwa ST Forda,” powiedział Jost Capito, dyrektor ds. globalnych pojazdów o wysokich osiągach. „Podobnie jak modele ST i RS wcześniej, Ford Focus ST będzie efektem mozolnego dostrajania na zakrętach Nürburgringu, po niemieckich autostradach oraz na klasycznych brytyjskich drogach B.

„Dla europejskich kierowców Ford Focus ST będzie oferować te same charakterystyczne cechy czystej dynamiki i wydajności, które stworzyły unikalny urok naszego dziedzictwa ST.

„Dla entuzjastów w Ameryce Północnej i Azji, którzy pytali, dlaczego nasze kompaktowe modele o wysokich osiągach nie były dostępne dla nich – czekanie prawie się skończyło! Nowy Ford Focus ST zaoferuje dokładnie te same ekscytujące doznania z jazdy wszędzie tam, gdzie będzie dostępny,” dodał Capito.

Więcej osiągów – i więcej oszczędności – dzięki mocy Ford EcoBoost

W sercu atrakcyjności nowej generacji Focusa ST znajduje się mocny, 250-konny wariant nowego, wydajnego, 2.0-litrowego silnika benzynowego Ford EcoBoost o czterech cylindrach.

Zastępując doładowany 2.5-litrowy silnik pięciocylindrowy obecnego modelu europejskiego, ten unikalny, 250-konny silnik Ford EcoBoost jest specjalnie opracowywany dla nowego Focusa ST, aby zapewnić mu muskularne osiągi – oraz inspirujący dźwięk – na jaki zasługuje. To także pierwsze zastosowanie silnika czterocylindrowego Ford EcoBoost w modelu o wysokich osiągach.

W porównaniu z 2.0-litrowym silnikiem Ford EcoBoost stosowanym w innych pojazdach Forda, jednostka 250 KM ma przeprojektowane systemy dolotowe i wydechowe oraz unikalną kalibrację silnika, aby zapewnić pożądany poziom mocy i reakcji. Silnik utrzymuje silne dostarczanie momentu obrotowego, które jest cechą konstrukcji Forda EcoBoost, z szeroką, płaską krzywą momentu obrotowego, oferującą maksymalną moc 360 Nm.

Jeden z całkowicie nowej generacji downsizowanych, wysokowydajnych, niskowęglowych silników benzynowych Forda, 2.0-litrowy Ford EcoBoost jest lekką, aluminiową konstrukcją, która łączy trzy technologie – bezpośredni wtrysk wysokociśnieniowy, doładowanie o niskiej bezwładności i niezależne czasowanie wałków rozrządu – aby stworzyć zaawansowany system spalania, który przynosi nowe poziomy wydajności i oszczędności paliwa dla silników benzynowych w tym zakresie mocy.

Ten ultraefektywny silnik o mocy 250 KM nie tylko dostarcza ponad 10 procent więcej mocy i momentu obrotowego niż obecny silnik 2.5-litrowy, ale również szacuje się, że zmniejszy zużycie paliwa i emisję CO2 o więcej niż 20 procent.

Standardowa skrzynia biegów dla Forda Focus ST to 6-biegowa manualna skrzynia, optymalizowana z bardziej sportowymi przełożeniami, starannie dopasowanymi do charakterystyki wydajności silnika.

Prawdziwe osiągi i prowadzenie

Specjaliści od pojazdów wydajnościowych z zespołu Ford Team RS mają misję: zapewnić, że nowy Ford Focus ST dostarczy czyste osiągi i prowadzenie, których wszyscy oczekują od prawdziwego modelu Ford ST.

W porównaniu do standardowego Focusa, model ST będzie wyposażony w szeroki wachlarz ulepszeń, w tym obniżone o 10 mm podwozie, znacznie różniący się układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, hamulce o wysokiej wydajności oraz unikalne dostrojenie zawieszenia, które umożliwi pojazdowi dostarczenie uznawanej zwrotności i równowagi ST.

Oczywiście ST również skorzysta z ulepszeń wydajności, które przynosi nowa generacja architektury pojazdów Focus. Elementy takie jak mocniejsza i sztywniejsza konstrukcja nadwozia, zoptymalizowane przednie i tylne układy zawieszenia oraz nowy elektryczny wspomagany układ kierowniczy (EPAS) przyczyniają się do doskonałej dynamiki pojazdu i poprawionej rafinacji.

Niezrównany poziom inteligentnych technologii

Kierowcy Forda Focus ST będą mogli także skorzystać z nieosiągalnego dotąd poziomu nowoczesnych technologii, które są częścią najnowszej globalnej platformy C Forda, w tym zaawansowanych funkcji wsparcia kierowcy, napędu, podwozia oraz aktywnego bezpieczeństwa.

Wiele z tych funkcji, takich jak nowy system kontroli wektora momentu – który działa jak zróżnicowany dyferencjał, aby poprawić stabilność i zwinność podczas pokonywania zakrętów – ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości jazdy na jeszcze wyższym poziomie.

„To już trzecia generacja Forda Focus ST i jesteśmy zdeterminowani, aby nowy samochód kontynuował silne dziedzictwo przystępnych, wysokowydajnych modeli ST w przyszłości,” powiedział Jost Capito. „Technologia, którą oferuje nowa globalna platforma C Forda, pomoże również zapewnić, że Ford Focus ST zapewni entuzjastom wyjątkowe doznania z jazdy.”

Unikalny, sportowy wygląd zewnętrzny

Nowy Focus ST wyróżnia się bardzo charakterystycznym sportowym wyglądem zewnętrznym, oferującym znaczące korzyści funkcjonalne i aerodynamiczne, a zarazem wyraźnie odróżniającym model ST od innych pojazdów w nowej rodzinie Focus.

Choć dzieli już smukły i dynamiczny profil nowego Focusa pięciodrzwiowego, ST charakteryzuje się unikalnym designem z przodu i z tyłu, a także muskularnymi, przedłużonymi panelami progowymi oraz nowymi, efektownymi obręczami wykonanego z lekkiego stopu bazującymi na klasycznym wzorze Y-spoke ST.

„Zmiany, które wprowadziliśmy w celu osiągnięcia lepszej aerodynamiki i wydajności pojazdu, sprawiły, że nowy Ford Focus ST jest jeszcze bardziej sportowy i charakterystyczny,” wyjaśnił Martin Smith, dyrektor ds. designu wykonawczego. „Ekscytujące nowe detale projektu z przodu i z tyłu nadają ST znacznie bardziej dynamiczny i celowy charakter, jasno wskazując, że to naprawdę sportowy Focus.”

Sportowy język projektowania jest szczególnie wyraźny z przodu, gdzie podwójne górne i dolne kratki standardowego samochodu zostały zastąpione wyraźnym nowym, jednolitą konstrukcją.

Reprezentując najsportowszą definicję trapezoidalnej kraty Forda, wyraźna jednolita konstrukcja umieszczona jest wyżej na nosie pojazdu i zawiera charakterystyczną siatkę heksagonalną o wysokim połysku czerni.

Przedni spoiler ma zupełnie nową konfigurację, z głębokim środkowym splitterem otoczonym małymi, inspirowanymi sportem ostrzami spoilęrów z każdej strony, które obejmują lampy przeciwmgielne. Ostrza spoilera są połączone z pozostałymi liniami nadwozia przez strukturę kratki, co przypomina podobne rozwiązanie w obecnym modelu Focus RS.

Bardziej wyrazisty, sportowy charakter przodu uzupełniają szczegóły takie jak połysk czerni obramowania lamp, a także odważna czerwona naszywka ST na jednolitej kratce.

Z boku, muskularne, przedłużone panele progowe podkreślają obniżone podwozie, a odważne nadkola wypełnione są 19-calowymi obręczami z lekkiego stopu, które są najnowszą ewolucją klasycznych obręczy Y-spoke ST.

Dynamiczne wykończenie tyłu

Tylny zderzak i dolna część nadwozia są również całkowicie nowe, z wyraźnymi wlotami przypominającymi dyfuzor po obu stronach, które odzwierciedlają kształt ostrzy przedniego spoilera. Tylne lampy z ciemnym oszklonym wykończeniem podkreślają sportowy charakter.

Nowy Ford Focus ST ma wysoce wydajny system wydechowy, który wychodzi z pojazdu przez centralne podwójne wyjście. Wyjście wydechowe otrzymało bardzo charakterystyczny design z silną dynamiczną formą, naśladującą motywy projektowe pozostałych części samochodu.

Aerodynamiczny pakiet samochodu uzupełnia efektywny zintegrowany spoiler dachowy, który został zoptymalizowany w celu poprawy stabilności przy dużych prędkościach i zmniejszenia oporu powietrza. Posiada większy, bardziej wyeksponowany design niż spoiler w obecnym Fordzie Focus ST, oraz kanały odprowadzające do tylnej szyby, a także został starannie zintegrowany z pokrywą bagażnika i dachem pojazdu.

Dramatyczny nowy kolor nadwozia

Samochód zaprezentowany w Paryżu ma spektakularny nowy kolor nadwozia 'Tangerine Scream’, który odzwierciedla ekscytujący i energetyzujący charakter Forda Focus ST.

Tangerine Scream to duchowy następca charakterystycznego wykończenia Electric Orange w obecnym Fordzie Focus ST, to bardzo intensywny i żywy, metaliczny odcień żółtego złota stworzony przy użyciu eksperymentalnego procesu z wieloma warstwami lakieru.

„Taki ekscytujący nowy samochód zasługuje na równie ekscytujące nowe wykończenie i wierzymy, że ten żywy nowy kolor będzie równie niezapomniany jak Electric Orange,” powiedział Martin Smith. „Można się spodziewać bardzo podobnego odcienia, gdy ST trafi do salonów.”

Aby uzupełnić żywy kolor nadwozia, 19-calowe obręcze mają ciepłe, anodyzowane wykończenie Golden Graphite. Ich wyrafinowany pięcioramienny design kontrastuje z pomalowanymi w kolorze nadwozia zaciskami hamulcowymi.

Odważny, kontrastowy kokpit sportowy

Sportowy temat zewnętrzny znajduje odzwierciedlenie wewnątrz pojazdu, z odważnym, kontrastowym kokpitem sportowym z fotelami Recaro, unikalnym zestawem wskaźników oraz nowoczesnymi, wysoce technicznymi wykończeniami.

Dramatycznie podpierane i inspirowane rajdami przednie fotele Recaro z wysokiej jakości skóry i materiału zapewniają idealną równowagę między sportowym wsparciem a komfortem na długich trasach i tworzą centralny punkt kabiny.

Fotele są wykończone wysokiej jakości skórą Charcoal Black, kontrastującą z odważnymi pomarańczowo-złotymi panelami z tkaniny neoprenowej oraz żółto-złotą nicią kontrastową. Centralne panele siedzeń z materiału Charcoal Black mają twardy, tłoczony wzór w stylu bieżnika opon sportowych. Tylne fotele Recaro są wykończone w tym samym charakterystycznym stylu.

W całej kabinie unikalne detale zapewniają, że Ford Focus ST jasno sygnalizuje swoje sportowe intencje. Trzy dodatkowe wskaźniki dotyczące doładowania turbosprężarki, ciśnienia oleju i temperatury oleju znajdują się w dedykowanym panelu na górnej desce rozdzielczej; zestaw wskaźników ma unikalne sportowe grafiki ST z czerwonymi wskaźnikami; a centralna konsola ma wykończenie w efekcie węgla.

Wnętrze ma charakterystyczne wykończenie ST w ciemnym otoczeniu, z czarnym podsufitką, specjalnie zaprojektowaną kierownicą oraz gałką zmiany biegów z logo ST, a także metalowymi pedałami wyścigowymi.

Sportowy charakter kabiny jest podkreślony znacznie szerszym użyciem skóry Charcoal Black z odważnym żółto-złotym kontrastowym przeszyciem na wielu powierzchniach wnętrza, w tym na fotelach, panelach drzwi, centralnym podłokietniku, kierownicy, osłonie dźwigni zmiany biegów i górnej części panelu wskaźników.

2.0L GTDI EcoBoost 6MT (250 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1999 Cm3
Moc184 Kw @ 5500 Rpm
250 Hp @ 5500 Rpm
247 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy266 Lb-Ft @ 2700 Rpm
361 Nm @ 2700 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna154 Mph (248 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.5 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony235/40 R18
Długość179.6 In (4562 Mm)
Szerokość71.8 In (1824 Mm)
Wysokość58.5 In (1486 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/60.8 In (1
Rozstaw osi104.3 In (2649 Mm)
Prześwit5.7 In (145 Mm)
Pojemność bagażnika16.8 Cuft (476 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna3042 Lbs (1380 Kg)
Spalanie miasto26.7 Mpg Us (8.8 L/100Km)
Spalanie trasa41.3 Mpg Us (5.7 L/100Km)
Średnie spalanie34.6 Mpg Us (6.8 L/100Km)
Emisja CO2159 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.