Ford Focus był samochodem, który albo się kochało, albo nienawidziło, ze względu na kontrowersyjny wygląd i nowoczesny styl promowany przez amerykańską markę wraz z innymi pojazdami, takimi jak Puma czy Cougar.
Zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku, Focus zastępował model Escort na rynku europejskim oraz Laser w innych częściach świata. Była to nowa koncepcja, która przyciągnęła uwagę dzięki swojemu rewolucyjnemu designowi i rozwiązaniom inżynieryjnym. Co więcej, oprócz wersji kabriolet, dostępne były wszystkie inne nadwozia.
Trójkątny kształt z zaokrąglonymi liniami przechodził w ostre kąty z przodu, co było częścią filozofii nowoczesnego designu. Uśmiechnięty przód samochodu uzyskano dzięki szerokiemu dolnemu otworowi, który przypominał usta, podczas gdy wąski grill z przodu miał owalny kształt. Cechą, która budziła wiele kontrowersji, było to, że za znakiem firmowym z przodu znajdował się mechanizm otwierania maski, który nie mógł być otwierany z wnętrza samochodu, jak w innych pojazdach. Samochód wydawał się sportowy dzięki wykrojom na nadkolach, mimo długiego dachu typowego dla kombi. Z tyłu Focus miał pionowo zamontowane światła tylne na górnej części słupków D.
Wewnątrz kontynuowano nowoczesny język designu na desce rozdzielczej. Górne linie zegarów instrumentów wznosiły się w ostrych kątach w stosunku do reszty panelu. Występowały pewne estetyczne sprzeczności pomiędzy kwadratowym kształtem systemu stereo-CD a okrągłymi pokrętłami do jednostki HVAC. Samochód miał płaskie fotele oraz dzieloną tylną kanapę, co pozwalało zwiększyć przestrzeń bagażową.