Model Focus był jedną z historii sukcesu marki z niebieską owale. Jego oferta w segmencie kompaktowym została wprowadzona w 1996 roku, a odświeżona w 2001 roku.
Podczas gdy model Escort cieszył się dużą popularnością, Focus przekroczył oczekiwania klientów. Zyskał miano pojazdu „albo się go kocha, albo nienawidzi” z powodu kontrowersyjnego wzornictwa. Jednak to zadziałało i Focus pobił rekordy, wskakując na szczyt list sprzedaży w Europie. Producent starał się utrzymać ten impet, wprowadzając odświeżenie w połowie cyklu życia w 2001 roku dla swojego pojazdu w segmencie kompaktowym.
Focus został zaprojektowany w zgodzie z trendem Edge-design, który łączył długie, zaokrąglone linie z ostrymi kątami. Zainstalowano nowy zestaw reflektorów, z soczewkami, które poprawiały widoczność podczas jazdy nocą. Projektanci przenieśli kierunkowskazy z zderzaków do wnętrza reflektorów. Na dolnym grillu zamontowano szerszą kratkę, aby zwiększyć zdolność chłodzenia. Z tyłu, światła tylne zyskały ulepszone wzornictwo, a mimo oczekiwań, zostały umieszczone nad tylnym zderzakiem, a nie na słupkach C.