Ford zaprezentował drugą generację modelu Focus na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku, a podobnie jak jego poprzednik, był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, w tym w wersji kombi.
Pierwsza generacja modelu Focus odniosła ogromny sukces. Bez względu na wersję nadwozia — hatchback, sedan czy kombi — klienci chętnie decydowali się na ten samochód. Ważnym krokiem naprzód w porównaniu z konkurencją była nowa linia stylistyczna oraz niezależne zawieszenie we wszystkich kołach. Druga generacja poszła o krok dalej, a Ford udoskonalił auto w każdym możliwym aspekcie.
Od zewnątrz reflektory nawiązywały do trójkątnego kształtu tematu New-Edge-Design, ale były mniejsze. Dzięki temu zyskały więcej przestrzeni na większy i szerszy grill. W przeciwieństwie do większości samochodów kompaktowych na rynku, Focus miał profilowaną maskę w kształcie litery V, która łączyła grill z pochylonymi słupkami A. Wersja kombi miała dłuższy dach, rozciągający się nad bagażnikiem. Mimo ogólnego wyglądu, nie był to najbardziej wydłużony Focus w ofercie. Ten tytuł należał do wersji coupe-kabriolet.
Wewnątrz Ford oferował pojazd w kilku wersjach wyposażeniowych, w tym w wersji Ghia, jako najwyższej luksusowej opcji. Najważniejszą modernizacją była komora bezpieczeństwa, która zapewniała Focusowi czołową pozycję w klasie w wynikach testów zderzeniowych EuroNCAP.