Freestyle był jednym z modeli przejściowych stworzonych przez Forda, mającym na celu połączenie cech zwykłego wagonu i pojazdu terenowego. Udało mu się być zarówno tym, jak i zastąpić MPV.
W przeciwieństwie do innych pojazdów terenowych produkowanych przez Forda, Freestyle oparty był na strukturze nadwozia samochodu, a nie na ramie. Wykorzystał platformę D3, która była używana w Fordzie Five Hundred, Volvo S80 oraz Volvo XC90. Zastąpił on model Ford Taurus w Ameryce Północnej.
Od zewnątrz, przedni pas pokazywał unikalny styl w ofercie Forda. Jego kratka chłodnicy była otoczona elementami w kolorze nadwozia i zderzaka. Duże reflektory miały kwadratowy kształt z kierunkowskazami po bokach. Pochylony słupek A robił dobre wrażenie pod względem aerodynamiki, a reszta samochodu przypominała wagon.
Wnętrze było szerokie i przestronne, z wysoką pozycją siedzącą, co potęgowało wrażenie SUV-a. Deska rozdzielcza miała uchwyt z przodu prawego pasażera, podobny do tych spotykanych w pojazdach terenowych. Był tam miks różnych elementów, ale utrzymany w dobrym guście. Fotele kapitańskie były standardem, z łatwym systemem składania, umożliwiającym przejście do tylnej ławki. Środkowa ławka była dostępna jako opcja, aby zwiększyć pojemność z sześciu do siedmiu pasażerów, jak w MPV. Poza fotelem kierowcy, wszystkie siedzenia mogły być składane, co ujawniało pojemność bagażnika do 85 stóp sześciennych (2406 l). To więcej niż w Fordzie Explorer.
Aby poprawić wrażenie MPV, Freestyle był wyposażony w silnik Duratec o pojemności 3.0 litra, połączony z bezstopniową skrzynią biegów od ZF.
Pojazd korzysta z platformy Ford D3, którą dzieli z modelami Ford Five Hundred, Mercury Montego oraz różnymi Volvo, w tym XC90. Freestyle jest montowany w Chicago, Illinois. Mimo że dzieli platformę z XC90, oba pojazdy różnią się znacznie. Freestyle posiada trzy rzędy siedzeń i może pomieścić siedem osób, podobnie jak wiele większych SUV-ów (np. Ford Explorer) i vanów.
Nazwy SUV-ów Forda po modelu Bronco zaczynają się na literę „E” (np. Ecosport, Escape, Explorer, Expedition i Excursion). Ford używa również litery „F” dla samochodów osobowych i vanów (np. Focus, Freestar, Five Hundred i Fusion), podczas gdy Mercury stosuje literę „M” (np. Montego, Milan, Mountaineer, Monterey i Mariner).
Freestyle, wraz z bliźniaczym modelem Five Hundred i Fordem Escape Hybrid, to pierwsze amerykańskie pojazdy Forda wyposażone w bezstopniową skrzynię biegów (CVT). Ku zaskoczeniu Forda, 55% nabywców wybiera model z napędem na wszystkie koła Haldex, zamiast oczekiwanych 40%. Mimo to, całkowita sprzedaż Freestyle’a jest poniżej pierwotnych prognoz Forda (choć sprzedaż rośnie z miesiąca na miesiąc). Niektórzy nabywcy decydują się na Freestyle jako alternatywę dla najlepiej sprzedającego się Forda Explorera. Freestyle wypełnia również niszę, która wcześniej była zdominowana przez Forda Country Squire, rodzinne kombi z 3+ rzędami siedzeń, chociaż nie ma znanej konwersji Freestyle’a na wygląd z fałszywego drewna.
Chociaż Freestyle przypomina większy crossover SUV Ford Territory, ten model oparty jest na innej platformie napędu na tylną oś EA169, używanej przez Forda Falcona.