W przeciwieństwie do swojego amerykańskiego odpowiednika o tej samej nazwie, europejska wersja bazowała na supermini Ford Fiesta, z dłuższym rozstawem osi i wyższym prześwitem.
Podczas gdy inni europejscy producenci samochodów już oferowali pojazdy typu kombi w małym segmencie, Ford tego nie zrobił, ale stworzył inny model oparty na tej samej platformie co Fiesta: Fusion. Był to połączenie hatchbacka z małego segmentu i kombi, z podniesionym zawieszeniem.
Przód samochodu przypominał wygląd Fiesty z kwadratowymi reflektorami, ale z innym wzorem osłony chłodnicy. Dodatkowa kratka w dolnej części zderzaka poprawiała wrażenie wizualne pojazdu. Samochód miał zaokrąglone krawędzie, co złagodziło jego ogólny kanciasty wygląd. Z tyłu, światła tylne były zamontowane pionowo na tylnej stronie słupków D. Inne zawieszenie sprawiło, że auto było wyższe, z większym prześwitem. Był to, w pewnym sensie, początek crossovera w europejskiej rodzinie crossoverów.
Wnętrze przypominało w dużej mierze kokpit Fiesty, ale charakterystycznym elementem dla Fusion był dwutonowy schemat deski rozdzielczej. Dzięki większemu rozstawowi osi, przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu była większa, ale brakowało miejsca na biodra i ramiona dla trzech dorosłych, ponieważ samochód był wąski.