Stworzony w ramach wspólnego projektu z Volkswagenem, pierwszy model Galaxy pojawił się na rynku, który był zdominowany przez francuskie minivany od Renault i PSA.
Ford miał doświadczenie w produkcji minivanów i wykorzystał je, kiedy połączył siły z Volkswagenem w projekcie AutoEuropa. Dwie duże marki samochodowe zgodziły się na produkcję pojazdów w Hiszpanii, oferując je pod różnymi nazwami: SEAT Alhambra, Volkswagen Sharan oraz Ford Galaxy.
Minivan o aerodynamicznym kształcie wyróżniał się nachyloną przednią częścią, a szyba czołowa przebiegała wzdłuż linii maski. Ford zastosował światła o podobnym kształcie do tych z modelu Mondeo oraz owalną kratkę z niebieskim logo. Klienci niezbyt polubili grube słupki A, ale były one tam dla lepszej ochrony. Między słupkiem A a drzwiami zamontowano małe, trójkątne okno. Czerwony pasek z lampkami rozciągał się między tylnymi błotnikami nad klapą bagażnika.
W środku Galaxy standardowo wyposażony był w pięć miejsc na podstawowym poziomie wyposażenia, ale dostępny był również w wersji z miejscami dla siedmiu osób w konfiguracji 2-3-2. Mimo że był nieco dłuższy niż tradycyjny kombi, oferował dużo przestrzeni, jednak bagażnik nie był zbyt duży przy wszystkich siedzeniach. Po ich zdemontowaniu, mógł pomieścić nastolatka w drodze z domu na studia w jedną podróż.