Pierwsza generacja Galaxy, która została stworzona bez dalszej interwencji Volkswagena, to trzecia edycja wydana w 2006 roku.
Jednym z najsilniejszych rywali na rynku był model z tej samej stajni – Ford S-Max, z którym Galaxy dzieliło wiele podzespołów.
Mówiąc prosto, Galaxy był bardziej praktyczny, podczas gdy S-MAX oferował więcej frajdy z jazdy i miał bardziej wyrazisty wygląd.
Ford Galaxy był o 52 mm dłuższy i o 65 mm szerszy od S-Max, stanowiąc pojazd dla ludzi, oferujący miejsca dla 7 pasażerów. Jego zawieszenie było nastawione na komfort, wysoki dach zapewniał dużą przestrzeń nad głową, a duży bagażnik oferował 435 litrów pojemności.
Niecodzienne jak na dużego vana, Galaxy wciąż był przyjemny w prowadzeniu, wyposażony w mocny silnik diesla 2.0 TDCi, generujący 142 KM. Dostępne były też inne opcje silnikowe.
Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń był nieco utrudniony, ale po wejściu do środka pasażerowie mieli mnóstwo miejsca. Drugie rząd siedzeń był zamontowany na szynach, co umożliwiało powiększenie przestrzeni w trzecim rzędzie.
W środku Galaxy wyposażono w nową, łatwą do odczytu deskę rozdzielczą oraz skórzaną kierownicę z zamontowanymi przyciskami do obsługi systemu Human Machine Interface Forda.
Nie dokonano żadnych kompromisów w kwestii bezpieczeństwa, a Galaxy był wyposażony w liczne aktywne i pasywne systemy ochrony.
Elegancki, zupełnie nowy Ford Galaxy, który zadebiutuje na Geneva Motor Show 2006, rozwija sprawdzoną i niezwykle udaną koncepcję Galaxy, przenosząc ją w strefę „Podróżuj w klasie pierwszej” i staje się godnym nowym flagowcem w portfolio produktów Forda w Europie.
Nowy Galaxy jest atrakcyjny, dynamiczny i celowy, z elementami nowego języka form Forda 'kinetic design’.
Większy Galaxy: Nowy Galaxy jest nieco większy od modelu, który zastępuje, ma szerszy rozstaw kół (+59 mm z przodu, +81 mm z tyłu w porównaniu z poprzednim modelem). Długość całkowita wzrosła o 179 mm (4,820 mm vs. 4,641 mm), a szerokość pojazdu zwiększyła się o 60 mm (1,854 mm vs. 1,794 mm). Całkowita wysokość została nieznacznie zmniejszona o 14 mm (1,676 mm vs. 1,690 mm).
Wnętrze: Nowy Ford Galaxy wykorzystuje swoje zwiększone wymiary zewnętrzne w sposób pomysłowy, oferując imponującą przestrzeń wewnętrzną dla aż siedmiu dorosłych i ich bagażu. Dzięki dużej powierzchni szklanej i wysokiej pozycji siedzącej, Galaxy oferuje poczucie „mostu dowodzenia” dla pasażerów. Standardowa konfiguracja siedzeń w trzech rzędach w połączeniu z nowym systemem Ford FoldFlatSystem (FFS) oferuje nowy poziom elastyczności, podczas gdy objętość bagażnika znacząco wzrosła o około jedną trzecią (435 litrów vs. 335 litrów) – nawet gdy wszystkie 7 miejsc jest zajętych. Po złożeniu siedzeń w 2. i 3. rzędzie, objętość bagażu wzrasta do ogromnych 2325 litrów.
Ford FoldFlatSystem (FFS) dla modułowości i elastyczności: Nowy Ford Galaxy to pełnowymiarowy siedmioosobowy pojazd, który jest wyposażony w innowacyjny system Ford FoldFlatSystem (FFS) dla pięciu indywidualnych siedzeń w tylnym rzędzie. FFS umożliwia łatwe przekształcenie przestrzeni siedzeń w 2. i 3. rzędzie w całkowicie płaską przestrzeń ładunkową, bez potrzeby zdejmowania i przechowywania siedzeń. Przestronne siedzenia w drugim i trzecim rzędzie oferują komfort premium w indywidualnie zaprojektowanych fotelach, a także zwiększenie regulacji foteli o 50 mm dla drugiego rzędu i 60 mm dla trzeciego rzędu w porównaniu do pierwszej generacji.
Dach panoramiczny i konsola sufitowa: Opcjonalny dach panoramiczny to jednoczęściowe szkło z zewnątrz, ale wewnątrz pojazdu jest efektywnie podzielone na cztery sekcje – dwie nad przednimi siedzeniami i dwie nad tylnymi siedzeniami, z centralną konsolą sufitową biegnącą wzdłuż osi dachu od przodu do tyłu. Nowa pełnot długości konsola sufitowa zawiera lustro do obserwacji dzieci oraz do pięciu skrzynek na drobiazgi.
Miejsce na bagaż oraz 31 rozwiązań do przechowywania: Pojemność bagażnika Galaxy wzrasta z 308 litrów do 2325 litrów po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń. Nawet gdy wszystkie tylne siedzenia są zajęte, nowy Galaxy nadal oferuje do 435 litrów miejsca na bagaż. Płaska podłoga ładunkowa ma długość 2 m i szerokość 1,15 m. Galaxy oferuje do 31 różnych przegródek do przechowywania, z łączną pojemnością do 110 litrów. Konsola sufitowa może być dostępna w wersjach krótkiej, średniej lub pełnej długości, w zależności od serii modelu. W wersji pełnej konsola rozciąga się wzdłuż sufitu od przedniej szyby do drugiego rzędu.
Interfejs człowiek-maszyna (HMI): Nowa deska rozdzielcza oraz skórzana kierownica z przełącznikami do interfejsu człowiek-maszyna (HMI) przenoszą ergonomię Galaxy na nowy poziom. Dwa zestawy zaawansowanych przełączników zamontowanych na kierownicy w połączeniu z łatwym do odczytania wyświetlaczem centralnym deski rozdzielczej stanowią podstawę dla najnowszej generacji HMI Forda. System ten – standardowy we wszystkich modelach Ford Galaxy i S-MAX – jest niezwykle prosty i intuicyjny w obsłudze, wykorzystując nowo opracowany system dźwiękowy. Klasyfikuje każdy dźwięk ostrzegawczy według jego celu, dając kierowcy większą kontrolę nad ostrzeżeniami dźwiękowymi, które otrzymuje.
Klimatyzacja: Klimatyzacja jest standardowym wyposażeniem we wszystkich nowych modelach Galaxy, a dla maksymalnej kontroli klimatu wewnętrznego dostępna jest podwójna elektroniczna automatyczna regulacja temperatury (EATC). System EATC oferuje oddzielne sterowanie temperaturą dla kierowcy, pasażera z przodu oraz pasażerów w drugim rzędzie.
Audio i komunikacja: Nowy Galaxy może być wyposażony w szeroki wachlarz wysokiej jakości systemów audio i komunikacji, a przełączniki zamontowane na kierownicy dla systemu HMI zapewniają pełną kontrolę kierowcy. W zależności od rynku i serii, można wybrać radio stereo/kasetowe lub stereo/radio odtwarzacze CD, w tym automatycznego zmieniacz płyt CD na 6 płyt. Dodatkowo, Galaxy może być wyposażony w system multi-media DVD, który zawiera podwójne ekrany LCD wbudowane w oparcia przednich siedzeń.
Brak kompromisów w zakresie bezpieczeństwa: Główna część historii nowego Galaxy koncentruje się na aktywnych i pasywnych systemach bezpieczeństwa pojazdu. Inteligentny system ochrony Forda został wzbogacony dla Galaxy, a teraz jest wyposażony w poduszkę powietrzną dla kolan kierowcy, oprócz zwykłego zestawu poduszek powietrznych z przodu i po bokach oraz kurtyn powietrznych. Dostępny jest również nowy system aktywnego zawieszenia Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC), który jest ważnym elementem pakietu bezpieczeństwa Galaxy oraz poprawia dynamikę jazdy pojazdu. Zawiera on ciągłą kontrolę tłumienia (CCD), aby poprawić wydajność zawieszenia i komfort w różnych warunkach drogowych oraz współpracować z systemem ESP pojazdu w celu lepszego zachowania dynamicznego pojazdu. Inne nowe funkcje bezpieczeństwa i komfortu w nowym Fordzie Galaxy to
+ Hill-Launch-Assist (HLA), który pozwala kierowcy zwolnić pedał hamulca i nacisnąć pedał przyspieszenia bez toczenia się pojazdu do tyłu
+ Nowy system monitorowania ciśnienia w oponach Forda (TPMS)
+ Adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem wczesnego ostrzegania (FA) oraz łagodzenia kolizji przez hamowanie – asystenty kierowcy oparte na radarze