Bardzo praktyczny rodzinny samochód segmentu C, Ford Grand C-Max, wprowadził nowy poziom stylu na rynek pojazdów Multi-Activity Vehicle. Nowy Grand C-Max został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa za pomocą najnowszych dostępnych technologii.
Oferując miejsca dla 7 osób, C-MAX był idealnym wyborem dla młodych, licznych rodzin.
W porównaniu do standardowego C-MAX, model Grand miał dłuższy i wyższy rozstaw osi o 140 mm i 58 mm, co zapewniało mnóstwo miejsca dla wszystkich pasażerów.
Choć C-MAX i Grand C-MAX były identyczne do słupka B, model Grand miał wyraźny charakter odpowiadający potrzebom typowych klientów.
Nowością w 2010 roku był silnik EcoBoost o pojemności 1.6 litra, który zapewniał dobrą oszczędność paliwa w porównaniu do większych silników benzynowych o podobnej mocy.
Zarówno design zewnętrzny, jak i wnętrza został stworzony z użyciem języka form Forda, który był stosowany w udanych modelach Fiesta, Kuga i Mondeo.
Wysoka pozycja za kierownicą zapewniała doskonałą widoczność, podczas gdy wysoko umieszczona gałka zmiany biegów i konsola centralna były łatwe w obsłudze.
Niezwykle bogaty zestaw nowoczesnych technologii, zwykle spotykanych w droższych pojazdach, C-Max mogło być wyposażone w liczne funkcje, które zwiększały praktyczność i bezpieczeństwo.
Wśród najważniejszych wyposażenia znajdowały się system Active Park Assist, system informacji o martwym polu, ogranicznik prędkości, zdalne blokady dziecięce, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, kamera tylna i inne.
Nowa gama Ford C-MAX oferuje klientom C-segmentu MAV wybór dwóch alternatywnych modeli, dostosowanych do ich potrzeb – sportowego pięcioosobowego Forda C-MAX lub przestronnego, nowego siedmioosobowego Forda Grand C-MAX.
Ponieważ odsetek kupujących kompaktowe MAV, którzy chcą możliwości sześciu lub siedmiu miejsc, wzrasta do 50 procent, zdecydowano się na rozszerzenie oferty C-MAX o drugi model, który łączy wszechstronność i jakość jazdy pierwotnego modelu z dodatkowymi miejscami wymaganymi przez rosnące rodziny.
Nowy Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX zostały starannie opracowane z myślą o potrzebach dwóch różnych grup docelowych. Podczas gdy C-MAX przyciąga szerszą grupę wiekową, większy Ford Grand C-MAX jest idealnym wyborem dla młodych rodzin.
Aby zaoferować dodatkową przestrzeń, Ford Grand C-MAX ma o 140 mm dłuższy rozstaw osi i jest również o 58 mm wyższy niż C-MAX. W swoim całkowitym długości 4,52 m oferuje dużo miejsca dla siedmiu pasażerów lub dla pięciu osób z dużą ilością bagażu.
Pięcioosobowy C-MAX ma bardzo podobne wymiary zewnętrzne do obecnego modelu, zachowując tradycyjne zalety C-MAX w zakresie przestronności i praktyczności. Nowy model wzmocni swoje przyciąganie do klientów, którzy cenią sobie komfort, wysoką pozycję siedzącą, elastyczność i kompaktowe wymiary.
Projekt zewnętrzny
Nowa gama Ford C-MAX udowadnia, że kompaktowe MAV mogą być stylowe i pożądane, jednocześnie oferując doskonałą przestronność i funkcjonalność.
Odważne projekty zewnętrzne i wewnętrzne powstały w oparciu o najnowszą ewolucję języka wzornictwa Forda, rozwijając motywy ustanowione w ostatnich modelach Forda, takich jak niezwykle udane modele Ford Fiesta, Ford Kuga i Ford Mondeo.
Uderzające elementy 'projektu kinetycznego’ zastosowane w nowych modelach obejmują dynamicznie wznoszącą się linię okien, w pełni rzeźbione powierzchnie, wyraźne nadkola, mocne, atletyczne ramiona wspierane wyraźną dolną linią, a także charakterystyczny kąt okna na słupku C.
Projekt przodu zawiera charakterystyczny trapezoidalny dolny grill Forda – chromowany w modelach wyższych serii – oraz przyciągające wzrok nowe lampy, które zostały zaprezentowane w koncepcie Ford iosis MAX.
Wyraźne charakterystyki
Chociaż oba modele są identyczne do słupka B, nowy Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX mają bardzo wyraźne charaktery, odzwierciedlające różne priorytety typowych klientów dla każdego z modeli.
Pięcioosobowy C-MAX odbiega od tradycyjnego myślenia o MAV, przyjmując sportowszy wygląd z eleganckim wyglądem samochodu osobowego. Charakteryzuje się opadającą linią dachu, przypominającą coupé, która maleje ku tyłowi, ale nie kompromituje komfortu wewnętrznego i praktyczności pojazdu.
Wyraźnie będąc członkiem współczesnej rodziny Forda, jego grafika okienna podąża za odważnym kształtem dobrze znanym z modeli Fiesta i Kuga, z mocnym wzniesieniem po słupku C. Z tyłu, projekt tylnej klapy nawiązuje do większego rodzeństwa Forda S-MAX, z bardziej sportowym traktowaniem tylnego okna.
Również dynamiczny w charakterze, ale sygnalizujący bardziej funkcjonalne podejście, siedmioosobowy Ford Grand C-MAX również wykorzystuje odważne grafiki, ale jego ogólny kształt podkreśla dodatkową przestrzeń i wszechstronność, które oferuje samochód.
Dzięki dłuższemu rozstawowi osi, siedmioosobowy model ma wyższą linię dachu i cienkie słupki, które podkreślają dużą przestronność i widoczność wewnątrz kabiny.
Podwójne przesuwne tylne drzwi boczne są po raz pierwszy widoczne w pojeździe osobowym Forda w Europie i są zgrabnie zintegrowane z szyną sprytnie ukrytą przez dolną linię na ramieniu pojazdu. Duża konstrukcja tylnej klapy zapewnia niski punkt załadunku, a stylowe połączenie między lampami tylnymi a tylnym szkłem nadaje pojazdowi rodzinne podobieństwo do Galaxy, największego pojazdu pasażerskiego Forda.
Stylowy i dynamiczny wygląd obu modeli C-MAX współczesny jest połączony z bardzo opływowymi osiągami aerodynamicznymi. W trakcie procesu projektowania zastosowano zaawansowane modelowanie komputerowe i szczegółowe testy w tunelu aerodynamicznym, aby zapewnić, że efektywność aerodynamiczna nie została skompromitowana, co rezultuje w bardzo konkurencyjnych wartościach współczynnika oporu (Cd) wynoszących 0,30 dla C-MAX i 0,32 dla Forda Grand C-MAX, aby zmaksymalizować oszczędność paliwa.
Projekt wnętrza
Wewnątrz nowego C-MAX, ta sama filozofia projektowa kinetyczna została użyta do kształtowania charakterystycznych cech i powierzchni, zapewniając, że dynamiczny i nowoczesny charakter zewnętrzny odzwierciedla styl kabiny.
Główne motywy projektowe to ewolucja tych opracowanych dla najnowszej generacji Ford Fiesta, z muskularnymi, ekspresyjnymi kształtami i bardzo odważnymi grafikami inspirowanymi zdumiewającymi formami badanymi w samochodzie koncepcyjnym iosis MAX z 2009 roku.
Kluczowe cechy projektowe obejmują napiętą, skrzydłową sekcję górnego panelu instrumentów (IP), która sięga w stronę boków wnętrza. Dramatu nadaje kształt 'rogu byka’, którego wykończenie jest w kontrastującym, metalicznym kolorze, spadający w dół z dolnego IP, podkreślając płynny przepływ od IP do konsoli centralnej.
Górny IP ma miękką, przyjemną w dotyku fakturę, która jest pięknie zintegrowana, płynnie okalając inne cechy na IP bez widocznych szczelin. Subtelne, kontrastujące schematy kolorystyczne dodatkowo podkreślają premium i wysoką jakość odczucia.
Podejście do kokpitu – które jest wspólne dla obu modeli C-MAX – zapewnia podwyższoną pozycję kierowcy 'mostu dowodzenia’ z wysoko umiejscowioną dźwignią zmiany biegów i konsolą centralną. Zestaw wskaźników ma stylowy, sportowy wygląd, a główne wskaźniki są umieszczone w okrągłych, chromowanych obudowach.
Kolory i materiały
Kolory wnętrza i materiały wykończeniowe zostały starannie zaprojektowane dla nowej rodziny C-MAX, aby wzmocnić premium i nowoczesne odczucie ustanowione przez design wnętrza. Kładziono nacisk na użycie wysokiej jakości, autentycznych materiałów i eleganckich, harmonijnych kombinacji kolorystycznych.
Klienci mają do wyboru trzy różne opcje serii, z których każda ma swoją unikalną charakterystykę podkreśloną różnymi kontrastami kolorystycznymi i tkaninami:
- Ambiente – oferuje autentyczne, przyjemne wnętrze z subtelnym kontrastem ciemnych i średnich tonów na dwukolorowym IP, z eleganckim ciemnym metalicznym wykończeniem na elemencie 'rogu byka’.
- Trend – przedstawia bardziej młodzieńczy i nowoczesny wygląd, z metalicznym srebrnym wykończeniem na 'rogu byka’, co tworzy silniejszy kontrast z ciemnymi i średnio szarymi tonami IP; odważny wzór tkaniny siedzeń wzmacnia nowoczesny wygląd.
- Titanium – seria premium Titanium ma wyraźnie nowoczesny i techniczny charakter i jest dostępna w dwóch schematach kolorystycznych. Opcja ciemna kontrastuje z szarymi tonami IP z jasnym, srebrnym wykończeniem na 'rogu byka’ i konsoli centralnej, a tkanina siedzeń ma elegancki wzór w prążki. Opcja jasna ma ciepły szary/brązowy ton na górnym IP, kontrastując z jasnym kamiennym kolorem na dolnym IP, tkaninie siedzeń i dywanach; 'róg byka’ i konsola centralna mają eleganckie metaliczne wykończenie z miką. Klienci mogą również wybrać luksusowe wykończenie siedzeń z pełnej skóry w opcjach kolorystycznych ciemnych i jasnych.
W całym wnętrzu starannie wykonane szczegóły podkreślają wysoką jakość wnętrza, są piękne w oglądaniu i przyjemne w dotyku.
Wszystkie pojazdy mają autentyczne satynowe, chromowane wykończenie na zwalniaczach drzwi, uchwytach, obudowach wskaźników i na otaczającym dźwignię zmiany biegów, podczas gdy pokrętła regulacji dla wentylacji mają jasne, błyszczące chromowane wykończenie.
Modele Titanium zawierają pewne dodatkowe szczegóły, w tym satynowe chromowe akcenty na górnych ramionach kierownicy, przycisk uruchamiania/wyłączania silnika Ford Power, dźwignię hamulca ręcznego oraz zewnętrzne obudowy wentylacji powietrza.
Zarówno C-MAX, jak i Grand C-MAX są dostępne w wyborze jedenastu wykończeń lakieru zewnętrznego, w tym w dwóch nowych metalicznych kolorach: Midnight Sky, elegancki niebiesko-szary ton, oraz Mars Red, uderzający brązowo-czerwony kolor.
Model C-MAX jest również dostępny w swoim unikalnym metalicznym wykończeniu – oszałamiającym żółtym złotym kolorze Limelight, który po raz pierwszy zaprezentowano w samochodzie koncepcyjnym iosis MAX z 2009 roku.
Koncepcja siedzeń Ford Grand C-MAX
Koncepcja siedzeń i układ drzwi dla nowego siedmioosobowego Forda Grand C-MAX zostały finalizowane po szczegółowych badaniach z typowymi grupami rodzinnymi, które zidentyfikowały najpopularniejsze konfiguracje dla kompaktowego pojazdu MAV.
Rodziny z małymi dziećmi zapraszano do przetestowania różnych pojazdów MAV i wykonania szeregu typowych czynności: składania i usuwania siedzeń; zabezpieczania niemowląt w ich fotelikach dziecięcych; załadunku różnych rzeczy; oraz uzyskiwania dostępu do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Dzieci zapytano nawet, gdzie preferują siedzieć i jaka jest najłatwiejsza droga, aby tam dotrzeć.
Na podstawie tych informacji powstał ostateczny projekt, który zapewnia przestronne i elastyczne zakwaterowanie dla maksymalnie siedmiu pasażerów wewnątrz kompaktowych wymiarów zewnętrznych, z klasową wygodą i praktycznością dla użytkowników rodzinnych.
Projekt został udoskonalony przy użyciu zaawansowanego systemu 3D Computer Aided Virtual Engineering (CAVE) Forda. CAVE tworzy wirtualne, pełnowymiarowe wnętrze samochodu, aby można było testować i optymalizować takie kwestie jak widoczność i postrzegana przestronność w drugim i trzecim rzędzie podczas wczesnych etapów projektowania.
Podwójne przesuwne tylne drzwi
Badania klientów wykazały, że przesuwne tylne drzwi boczne były zdecydowanie preferowane od konwencjonalnych drzwi haczyków, zarówno ze względu na poprawioną dostępność, jaką zapewniają – na przykład, gdy chodzi o pomoc małym dzieciom w dostaniu się do fotelików dziecięcych – jak i ze względu na dodatkową wygodę w wąskich miejscach parkingowych.
Ford Grand C-MAX ma podwójne przesuwne tylne drzwi, które zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić szeroki otwór z optymalnym mechanizmem, aby drzwi przesuwały się gładko przy niskich wysiłkach operacyjnych. Aby poprawić bezpieczeństwo, aktywne hamulce drzwiowe zapewniają, że drzwi nie mogą się zamknąć niespodziewanie, na przykład gdy pojazd jest zaparkowany na stoku.
Wewnątrz pojazdu, wysokiej montażu uchwytu 360° na każdym drzwiach zawiera przycisk zwalniający, dzięki czemu drzwi są łatwe do otwarcia lub zamknięcia jedną ręką. Drzwi zawierają wygodny podłokietnik, mały uchwyt odpowiedni na puszkę napoju, elektrycznie sterowane okna (standard w każdym modelu) oraz opcjonalną zasłonę przeciwsłoneczną.
Ingenious 'Walk-Through’ Seating Concept
Badania klientów wykazały, że najpopularniejszy i najbardziej wszechstronny układ siedzeń dla siedmioosobowych pojazdów umożliwiał pasażerom – zazwyczaj młodszym dzieciom – bezpośredni dostęp do trzeciego rzędu bez potrzeby pochylania lub składania siedzeń drugiego rzędu.
Inżynierowie Forda zmodyfikowali tradycyjny układ siedzeń 2+3+2, opracowując pomysłowy nowy koncepcyjny składania siedzeń dla siedzeń drugiego rzędu. Posiada on mechanizm, który pozwala na szybkie i łatwe złożenie siedzenia środkowego pod prawym siedzeniem, tworząc wygodną przestrzeń 'przejazdową’ pomiędzy dwoma siedzeniami skrajnymi.
Umożliwia to pasażerom dostęp do trzeciego rzędu bez potrzeby przeszkadzania w zajętych miejscach skrajnych, co jest szczególnie pomocne, gdy te miejsca są zajęte przez foteliki dziecięce lub poduszki. Właściciele mają więc opcję użycia wygodnego układu siedzeń 2+2+2 lub szybkiej zmiany na pełny siedmioosobowy, gdy jest to wymagane.
Koncepcja 'przejazdowa’ została wprowadzona bez jakichkolwiek kompromisów w wymaganej elastyczności siedzeń w pojeździe MAV.
Dwa skrajne siedzenia drugiego rzędu mogą się chować i przesuwać niezależnie, a gdy pasażerowie chcą wejść do trzeciego rzędu konwencjonalną drogą, pochylają je i przesuwają do przodu na znaczniejszą odległość, aby ułatwić dostęp. Mniejsze siedzenie środkowe jest połączone z prawym siedzeniem, a para chowa się i przesuwa razem.
Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu zostały również sprytnie zaprojektowane, tak aby mogły być składane w celu stworzenia płaskiej podłogi ładunkowej, niezależnie od tego, ile siedzeń pozostaje w użyciu. Wszystkie mechanizmy składania zostały zaprojektowane tak, aby działały szybko i łatwo i do ich obsługi wystarczy jedna ręka.
Dla klientów, którzy nie potrzebują dodatkowej pojemności siedzeń, ale chcą dodatkowej przestrzeni, Ford Grand C-MAX jest również dostępny jako pięcioosobowy pojazd, bez dwóch siedzeń trzeciego rzędu.
Panoramiczny dach z elektryczną roletą
Uczucie przestronności i komfortu w kabinach obu modeli Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX można dodatkowo wzmocnić dzięki szklanemu panoramicznemu dachowi, który przykrywa prawie całą powierzchnię dachu.
Ciemny odcień, aby uniknąć odblasku, panoramiczny dach ma standardową powłokę 'Solar Reflect’, aby zminimalizować penetrację ciepła, oraz elektrycznie sterowaną wewnętrzną roletę, aby zapewnić cień i prywatność, gdy jest to wymagane.
Oświetlenie wnętrza LED
Modele Titanium wyposażone są w zaawansowany system oświetlenia ambientowego, który wykorzystuje technologię LED, aby zapewnić nowoczesne, premium odczucie wnętrza podczas podróży w nocy.
Oświetlenie ambientowe używa wyrafinowanego czerwonego koloru, z diodami LED tworzącymi precyzyjne plamy oświetlenia wokół konsoli sufitowej, uchwytów drzwiowych, kieszeni drzwiowych oraz wzdłuż wykończenia 'rogu byka’ do schowka.
Zarówno standardowe oświetlenie wnętrza, jak i oświetlenie kokpitu używają nowego schematu kolorystycznego Forda – Crystal Blue. Lampy sufitowe znajdujące się w każdym rzędzie mają jasne światła LED, zapewniając doskonałe oświetlenie i nadając zharmonizowany, nowoczesny wygląd.
Zaawansowana wentylacja i klimatyzacja
Nowa rodzina C-MAX ma potężny system ogrzewania i wentylacji, który został starannie opracowany, aby utrzymać komfortowe środowisko dla wszystkich pasażerów, nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu.
Panel instrumentów ma dużą liczbę otworów wentylacyjnych, z dwoma dużymi zewnętrznymi wentylatorami i dwoma pionowymi wentylatorami wysoko na konsoli centralnej, uzupełnianymi przez dwa dodatkowe poziome otwory poniżej elementów sterujących audio.
Modele Titanium wyposażone są w podwójną automatyczną kontrolę klimatu, z dodatkową parą wentylatorów dla pasażerów tylnego siedzenia w konsoli centralnej. W Fordzie Grand C-MAX znajdują się dwa dodatkowe wentylatory zamontowane na słupkach B.
Nowa jakość jazdy C-MAX
Poprzedni C-MAX udowodnił, że pojazd wielofunkcyjny (MAV) może nadal oferować przyjemność z jazdy, nie rezygnując z komfortu i wyrafinowania. W opracowywaniu nowego modelu inżynierowie Forda postawili sobie za cel nie tylko sprawić, by samochód był jeszcze bardziej zabawny w prowadzeniu, ale także dostarczyć znaczną poprawę w zakresie wyrafinowania i poziomów hałasu.
Osiągnięcie tych często sprzecznych celów wymagało znacznych inwestycji w nowe technologie dla struktury nadwozia i podwozia, wraz z dokładnym zwróceniem uwagi na szczegóły w optymalizacji dynamiki jazdy oraz poziomów hałasu, wibracji i szumów (NVH).
Efektem jest pojazd, który wyznacza nowe standardy jakości jazdy w segmencie kompaktowych MAV, oferując klientom unikalne połączenie responsywnego, sportowego prowadzenia oraz ogólnego wyrafinowania, które zbliża się do standardów większych luksusowych pojazdów.
Zaawansowane systemy podwozia
Nowy C-MAX charakteryzuje się mocniejszą, sztywniejszą konstrukcją oraz rozbudowaną gamą nowych i zaktualizowanych technologii podwozia, aby zapewnić prowadzenie i wyrafinowanie na najwyższym poziomie.
Wiele cech nadwozia i podwozia było integralną częścią nowej globalnej platformy C Forda, która została opracowana z doskonałą jakością jazdy jako priorytetowym celem.
Optymalizowana struktura nadwozia
Optymalizowana struktura nadwozia nowej gamy C-MAX jest znacznie sztywniejsza niż wchodzący model, ze szczególnym naciskiem na wydajność punktów mocowania podwozia. Szczególną uwagę zwrócono na zwiększenie lokalnych sztywności w obszarach o największym znaczeniu dla dynamiki pojazdu i NVH, a nie tylko na zwiększenie sztywności nadwozia jako całości.
Z przodu pojazdu, górne mocowania zawieszenia zostały połączone metalową klamrą, która jest zintegrowana z przegrodą. To wzmocnienie dostarcza znacznie sztywniejszą strukturę przedniej części, redukując NVH i przyczyniając się do poprawy odczucia układu kierowniczego.
Z tyłu, wieże amortyzatorów zostały wzmocnione lokalnie, co podąża za linią słupka D. Ta dodatkowa sztywność redukuje ugięcia nadwozia, poprawiając wydajność zawieszenia tylnego i pomagając zmniejszyć hałas w obszarze siedzeń tylnych.
Struktury nadwozia dla C-MAX i Grand C-MAX zostały zoptymalizowane oddzielnie, aby uwzględnić dłuższy rozstaw osi i zwiększoną wagę większego modelu.
Przednie i tylne zawieszenie
Projekt podwozia nowego C-MAX to ewolucja innowacyjnych koncepcji stosowanych w obecnym modelu Focus i C-MAX. Systemy zawieszenia zostały kompleksowo zaktualizowane, z nowymi zoptymalizowanymi projektami dla tylnego zawieszenia wielowahaczowego 'Control Blade’ oraz półizolowanej przedniej ramy.
Przednie zawieszenie bazuje na tym samym układzie kolumn McPhersona, ale z lżejszymi i zoptymalizowanymi komponentami oraz szerszym rozstawem kół z przodu (zwiększonym o 10 do 15 mm w zależności od specyfikacji kół). Zaktualizowana specyfikacja obejmuje:
- Lżejsze, zoptymalizowane pod względem wagi dolne wahacze przednie
- Przeprojektowana, lekka przednia rama (oszczędność 2 kg na pojazd)
- Nowa pusta belka przeciwwywrotna (oszczędność 2 kg na pojazd)
- Zrewidowane mocowanie belki przeciwwywrotnej w celu poprawy kontroli przechyłu
- Ulepszona technologia zaworu amortyzatora dla lepszej wygody jazdy i hałasu drogowego przy zachowaniu kontroli nadwozia
- Zoptymalizowane tuleje w celu zredukowania wysyłania hałasu drogowego i wibracji
Tylne zawieszenie ma również szerszy rozstaw (zwiększonym o 24 do 29 mm w zależności od specyfikacji kół) i cechuje się zaktualizowaną wersją docenianego niezależnego systemu zawieszenia wielowahaczowego 'Control Blade’. Kluczowe elementy nowego systemu obejmują:
- Zoptymalizowany projekt 'Control Blade’
- Większa średnica amortyzatorów dla lepszej wygody jazdy i hałasu drogowego przy zachowaniu kontroli nadwozia
- Większe łożyska piasty dla większej sztywności kąta i precyzji prowadzenia
- Zrewidowane mocowanie belki przeciwwywrotnej w celu poprawy kontroli przechyłu
- Indywidualnie dostosowane ustawienia zawieszenia dla modeli C-MAX i Grand C-MAX
- Zoptymalizowane tuleje w celu zredukowania wysyłania hałasu drogowego i wibracji
Elektroniczne wspomaganie kierownicy
Nowa gama C-MAX korzysta z całkowicie nowego systemu wspomagania kierownicy elektrycznej (EPAS), który odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu bardziej dynamicznych doznań z jazdy oferowanych przez nowy model.
System EPAS to najnowszy projekt montowany na przekładni, który jest w stanie zapewnić precyzyjne kierowanie z naturalnym i pewnym odczuciem. System został starannie dostrojony z zaawansowaną mapowaniem prędkości, aby dostarczyć dokładnych reakcji przy dużych prędkościach, pozostając jednocześnie lekkim i łatwym w manewrowaniu podczas parkowania.
W porównaniu z wcześniejszym modelem, stosunek kierownicy w nowym C-MAX został zmniejszony z 16:1 do 14.7:1, co sprawia, że prowadzenie jest bardziej responsywne i bezpośrednie.
Oprócz wspierania wprowadzenia systemu wspomagania parkowania Active Park Assist, system EPAS oferuje również kompensację skutków podciągania, co minimalizuje irytujące trzymanie kierownicy podczas jazdy po drogach o dużym nachyleniu lub przy stałym wietrze bocznym.
Ponieważ system kierowniczy EPAS zapewnia wspomaganie tylko wtedy, gdy jest to wymagane, zmniejsza również zużycie paliwa o około 3 procent w porównaniu do konwencjonalnego hydraulicznego systemu wspomagania kierownicy.
Standardowa kontrola wektora momentu obrotowego
Nowy C-MAX jest również unikalny w swojej klasie, standaryzując zaawansowany system kontroli wektora momentu obrotowego, aby further improve cornering stability and agility. The Torque Vectoring Control system, which is more typically found on high-performance cars, will also be available on the next-generation Ford Focus.
Torque Vectoring Control uses the car’s braking system to imitate the effect of a torque vectoring differential, constantly balancing the distribution of engine torque between the two front wheels to suit driving conditions and road surface.
In particular, when accelerating through tight corners, the system applies braking to the front inside wheel so more of the engine torque goes to the outside wheel, which provides more grip and better handling. The system is designed not only to delight experienced and enthusiastic drivers, but also to provide less experienced drivers with confidence and control, especially in difficult driving conditions.
Class-Leading Vehicle Dynamics
In developing the new C-MAX, Ford’s dynamics specialists wanted to give the vehicle a more agile and sporty feel, while also achieving significantly improved levels of comfort and refinement.
To provide the required increase in agility, the primary focus was on optimising the all-new electric power-assisted steering (EPAS) system to deliver the kind of precise, natural feel which is an important characteristic in all of the latest Ford models.
„We tried EPAS systems on our C cars before, but the technology was not mature enough to provide the steering feel we wanted,” explains Norbert Kessing, Vehicle Dynamics Manager. „When developing the new global C platform, however, we were able to identify an EPAS system which delivered the accuracy and responses we were looking for.”
Having selected a suitable EPAS system, Ford engineers conducted an exhaustive analysis using a unique test rig to help identify the optimum way to configure the steering control system to achieve the precision and feel they wanted.
This was followed by a massive tuning effort in prototype vehicles, adjusting the EPAS control system until the steering provided a natural, confident feel and delivered exactly the required vehicle responses.
The EPAS system helped the new C-MAX achieve a level of agility and precision which is unique in the MAV segment.
„Just because you choose to drive a MAV, it doesn’t mean that you can’t enjoy an agile and responsive vehicle,” says Kessing. „The new C-MAX steering sets new standards for an EPAS system.”
Ford’s Vehicle Dynamics team also gave a high priority to the meticulous tuning of springs, dampers and suspension bushes to ensure that the responsive handling was matched by a high level of comfort and refinement.
Particular attention was given to achieving a well controlled ride without any harsh vertical movements, enabling the C-MAX to offer the kind of refined, smooth ride that is more typical of larger saloon.
Reduced Noise, Vibration and Harshness
Achieving class-leading levels of noise, vibration and harshness (NVH) was a primary goal for the new C-MAX range, with a major effort to create a balanced and harmonious sound character by reducing the individual contributions of powertrain noise, wind noise and road noise along with any unwanted vibrations, squeaks or rattles.
Particular attention has also been given to reducing all operational noises within the vehicle, to help emphasise the perception of quality for occupants.
The result is a vehicle which approaches the standards of refinement and comfort more typically found in larger luxury vehicles.
Powertrain NVH
Efforts to reduce powertrain NVH focused on detailed optimisation of engines, transmissions and exhaust systems, eliminating unwanted noises at source and enhancing the natural behaviour of the powertrains to create a more refined, yet powerful, sound character. Additional sound insulation and absorption materials within the vehicle have also been used in an effort to optimise and reduce the noise transfer into the cabin.
Particularly significant improvements have been made with both the 2.0- and 1.6-litre Duratorq TDCi diesel engines. New fuel injection systems – capable of multiple injections per cycle – and an optimised calibration strategy have significantly reduced combustion noise and impulsiveness. Engine radiated noise has been reduced by a new acoustic top cover, and by a re-engineered engine structure with a two-piece bottom end on the 2.0-litre unit which improves structural rigidity.
Other unwanted noises have also been minimised through a series of measures in the injection system, turbo assembly and base engine, including common rail inlet orifices, air induction inlet guide vanes (2.0-litre TDCi only) and intake system dampers as well as with an optimised primary drive system.
With the addition of these new features, the diesel engines have been engineered to achieve class-leading noise levels and refinement throughout the engine operating range.
Wind Noise
To help reduce wind noise, the C-MAX adopts the same door structure and sealing concept as used on the latest S-MAX and Galaxy, including a three-lip continuous glass run design and an optimised exterior mirror shape and sealing.
The C-MAX windscreen incorporates a special acoustic layer, which significantly reduces noise transmission in a frequency range critical for wind noise and other high frequency noises.
Compared to the previous model, increased glass thicknesses have been used in the side glass and tailgate area, combined with an additional focus on achieving class-leading levels of body sealing.
All these changes result in a significant noise reduction, a more consistent sound level distribution within the cabin and overall wind noise performance which is comparable to larger luxury cars.
Road NVH
The C-MAX’s improved body structure, with increased torsional rigidity, stiffened front and rear subframes and selective application of dynamic absorbers, plays a major role in reducing road-induced noise and vibration.
The local body stiffnesses at the attachment points of the chassis components have also been significantly increased. For example, the rear top mount stiffness has been improved by 60 per cent using advanced methods of structural optimisation.
The effectiveness of these enhancements has been maximised through rigorous attention to detail in tuning the stiffness and compliance of suspension bushes, application of sound deadening material on certain body panels, and in optimising tyre performance with the suppliers.
Particular attention has also been given to providing additional noise insulation materials for the rear cabin, so that noise levels are minimised whatever seating configuration is being used.
A new type of foam-backed heavy layer carpet gives highly effective insulation across the whole floor area, while the optimised application of self expanding foams in specific body cavities, an acoustically optimised dash isolation concept and additional sealing efforts on trim parts all contribute to higher levels of isolation.