Pół wieku po wspaniałym zwycięstwie 1-2-3 w wyścigu LeMans w 1966 roku, Ford wprowadził drugą generację odświeżonego superauta Ford GT. Produkcja rozpoczęła się w grudniu 2016 roku jako model na rok 2017.
Nowe superauto GT ma napęd na tylne koła, silnik umieszczony w centralnej części oraz dwudrzwiowe nadwozie coupé. Napędza je silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem EcoBoost, który generuje ponad 600 koni mechanicznych. Wypełnione technologią, pokryte pięknem, ma smukłą, aerodynamiczną sylwetkę z detalami, których nie znajdziemy w innych pojazdach. Na przykład, boczne tunele mają za zadanie kierować powietrze wzdłuż nadwozia. Zwykle producenci samochodów skupiają się na turbulencjach powietrza nad i pod podwoziem. GT zdołało jednak zapanować nad turbulencjami bocznymi.
Wewnątrz, inspirowany wyścigami kokpit mieści dwa fotele kubełkowe, wykonane z włókna węglowego. Są lekkie i smukłe. Jednostka multimedialna SYNC3 była najbardziej zaawansowanym systemem łączności wyprodukowanym przez Forda do tej pory. Osadzony w kompozytowej klatce pasażerskiej, GT posiada aluminiowe subramy z przodu i z tyłu, otoczone panelami nadwozia z włókna węglowego. Szyba czołowa wykonana jest ze szkła Gorilla Glass, używanego do produkcji ekranów smartfonów.
Silnik to jednostka V6 o pojemności 3,5 litra z podwójnym turbodoładowaniem, oparta na modelu IMSA Daytona Prototype Forda przeznaczonym do wyścigów długodystansowych, i generuje moc 647 koni mechanicznych. Połączona jest z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.
Ford zaprezentował zupełnie nowy model GT, ultra-wydajny supersamochód, który stanowi platformę technologiczną dla doskonałej wydajności EcoBoost®, aerodynamiki i lekkiej konstrukcji z włókna węglowego.
GT jest jednym z ponad 12 nowych pojazdów Ford Performance, które pojawią się do 2020 roku. Dołącza do modeli Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 i Shelby GT350R w rosnącej ofercie Ford Performance.
Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na koniec 2016 roku, a Ford GT wyruszy na drogi w wybranych globalnych rynkach, aby uczcić 50. rocznicę zajęcia przez samochody wyścigowe Ford GT miejsc 1-2-3 na 24-godzinnych zawodach Le Mans w 1966 roku.
„Podczas gdy w Fordzie wprowadzamy innowacje we wszystkich aspektach naszej działalności, warto pamiętać, że naszą pierwszą innowacją jako firmy nie była praca w laboratorium, lecz na torze wyścigowym,” powiedział Mark Fields, prezydent i dyrektor generalny Forda, nawiązując do wygranej Henry’ego Forda w wyścigu samochodowym w 1901 roku, która zainspirowała inwestorów do zainwestowania w jego firmę. „Jesteśmy pasjonatami innowacji poprzez wydajność i tworzenia pojazdów, które powodują, że serce ludzi bije szybciej.”
Nowy supersamochód GT ma napęd na tylne koła, silnik umieszczony w środku oraz smukłą, aerodynamiczną karoserię dwudrzwiowego coupe. Napędza go najpotężniejszy silnik EcoBoost wyprodukowany w seryjnej wersji – nowej generacji podwójnie doładowany silnik V6 EcoBoost, który generuje ponad 600 koni mechanicznych.
GT w znaczny sposób wykorzystuje lekkie materiały, w tym włókno węglowe i aluminium, co zapewnia doskonałą przyspieszenie i prowadzenie przy poprawionej efektywności.
Zaangażowanie Forda w dostarczanie technologii zwykle oferowanych tylko w elitarnych pojazdach jest widoczne w GT. Należą do nich zaawansowana aktywna aerodynamika, taka jak wysuwany tylny spojler, oraz szereg innowacji materiałowych i technologicznych, które lepiej służą kierowcy, takie jak SYNC® 3 – najnowsza wersja zaawansowanego systemu łączności Forda.
„GT to ostateczne wcielenie supersamochodu dla entuzjastów,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent grupy Forda ds. globalnego rozwoju produktu. „GT zawiera innowacje i technologie, które można szeroko zastosować w przyszłej ofercie produktów Forda – kolejne potwierdzenie, że Ford nadal podnosi poprzeczkę wydajności, jednocześnie poprawiając pojazdy dla wszystkich naszych klientów.”
Innowacja włókna węglowego
Niewiele innowacji zapewnia większą przewagę w zakresie wydajności i efektywności niż redukcja wagi. Wszystkie czynniki dotyczące możliwości pojazdu – przyspieszenie, prowadzenie, hamowanie, bezpieczeństwo, efektywność – mogą się poprawić dzięki zastosowaniu zaawansowanych, lżejszych materiałów.
Nowy Ford GT charakteryzuje się zaawansowanymi kompozytami o niskiej wadze, które pomogą w rozwoju całej oferty produktów Forda w przyszłości. Dzięki szerokiemu zastosowaniu strukturalnych elementów z włókna węglowego GT będzie wykazywał jeden z najlepszych stosunków mocy do wagi wśród samochodów produkcyjnych.
Oparty na kompozycie z włókna węglowego, GT ma aluminiowe ramy przednie i tylne, które są zamknięte w panelach nadwozia wykonanych ze strukturalnego włókna węglowego. Włókno węglowe jest jednym z najsilniejszych materiałów na świecie w stosunku do masy – zapewnia ultra-sztywną podstawę dla komponentów podwozia, jednocześnie tworząc lżejszy ogólny pakiet dla zwiększonej wydajności dynamicznej i efektywności.
Najmocniejszy produkcyjny EcoBoost w historii
Technologia Ford EcoBoost będzie dostępna w każdym nowym modelu Forda, samochodzie użytkowym i lekkiej ciężarówce w Ameryce Północnej od tego roku.
Silniki EcoBoost napędzają coraz większą liczbę modeli wydajnościowych Forda, w tym nowego Mustanga, właśnie ogłoszonego F-150 Raptor oraz modeli Fiesta ST i Focus ST.
Na bazie tej samej architektury silnika, która sprawdziła się w wyścigach IMSA Daytona Prototype, nowa generacja podwójnie doładowanego silnika V6 EcoBoost o pojemności 3,5 litra w GT charakteryzuje się szerokim zakresem mocy oraz imponującymi parametrami momentu obrotowego.
Silnik wykazuje niezwykłą efektywność – kluczowy atrybut jego napędu wywodzącego się z wyścigów wytrzymałościowych, gdzie wyjątkowa wydajność w połączeniu z efektywnością stanowi krytyczną przewagę konkurencyjną.
Podwójnie doładowany silnik EcoBoost V6 Forda odniósł trzy zwycięstwa w swoim pierwszym sezonie w IMSA TUDOR United SportsCar Championship w 2014 roku, w tym wygraną w prestiżowych 12 Godzinach Sebringu oraz siedem miejsc na podium na ponad 15 000 mil wyścigów wytrzymałościowych.
Ford GT wyposażony jest w zupełnie nowy układ wtrysku paliwa portowego oraz bezpośredniego, aby poprawić reakcję silnika, a także w układ zaworowy z niskotarciowymi prowadnicami. Podwójnie doładowany silnik EcoBoost V6 będzie współpracował z siedmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, co zapewni niemal natychmiastowe zmiany biegów i wyjątkową kontrolę nad pojazdem.
Innowacja aerodynamiczna staje się aktywna
Efektywność aerodynamiczna jest sercem projektu GT, aktywnie zmniejszając opór, jednocześnie wspierając docisk i stabilność.
Od optymalnego kształtu kropli wody po kadłub inspirowany samolotami i zakrzywioną szybę zwiększającą widoczność, każdy kąt i kształt został zaprojektowany, aby zminimalizować opór i zoptymalizować docisk.
Chociaż każda powierzchnia GT została funkcjonalnie zaprojektowana do zarządzania przepływem powietrza, pojazd ten ma także w pełni aktywne komponenty aerodynamiczne, które poprawiają hamowanie, prowadzenie i stabilność.
Aktywny tylny spojler jest powiązany zarówno z prędkością, jak i wejściem kierowcy, dynamicznie dostosowując swoją wysokość i/lub kąt nachylenia w zależności od warunków.
Zapewniając przeznaczenie
Chociaż dziedziczy historię po klasycznych samochodach wyścigowych i wydajnościowych Forda, GT ma całkowicie współczesny i funkcjonalny kształt, który komunikuje nowoczesność i czystą piękność.
Nowoczesne podwozie jest zawieszone na aktywnej, wyścigowej belce skrętnej i zawieszeniu z dźwignią pchającą, z regulowaną wysokością jazdy. 20-calowe koła są oponowe w opony Michelin Pilot Super Sport Cup 2, które wyróżniają się unikalnym składem i strukturą zaprojektowaną specjalnie dla Forda GT. Wieloszprychowe felgi okalają węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe w każdym z czterech rogów.
Wąski profil dachu zmniejsza powierzchnię czołową i wieńczy przemyślane wnętrze, które zapewnia nowoczesną technologię, aby zagwarantować kontrolę, komfort i bezpieczeństwo. Dwuosobowa kabina jest dostępna przez unoszące się drzwi i ma fotele kierowcy i pasażera zintegrowane bezpośrednio z kompozytem z włókna węglowego.
Taka konfiguracja znacznie redukuje sprzęt do siedzeń i wagę, zapewniając jednocześnie spójną i bezpośrednią sensoryczną więź z podwoziem. Stałe siedzenia są połączone z regulowanymi pedałami i kolumną kierownicy, co umożliwia dostosowanie do bardzo szerokiego zakresu postur kierowcy.
Kierownica w stylu F1 integruje wszystkie niezbędne elementy sterujące dla kierowcy, tworząc kolumnę kierownicy bez dźwigni, co umożliwia niezakłócony dostęp do kontroli zmiany biegów. W pełni cyfrowy i konfigurowalny zestaw wskaźników dostarcza bogatych danych skoncentrowanych na kierowcy. Wyświetlacz można konfigurować pod kątem różnych środowisk jazdy i trybów jazdy.