Druga generacja Forda Kugi zadebiutowała w 2012 roku i była odpowiedzią firmy Ford na zapotrzebowanie na SUV-y klasy kompaktowej. Została zaprojektowana w Europie.
Pierwsza generacja Kugi miała swoją premierę na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku, równocześnie z głównym konkurentem w Europie, Volkswagenem Tiguana. W miarę jak zaczęła się kryzys gospodarczy, sprzedaż spadła, a Ford był zmuszony sprzedać swoje marki premium w Europie, takie jak Volvo, Aston Martin, Land Rover czy Jaguar. Kuga i inne modele Forda musiały przetrwać i pchać markę do przodu.
Model z 2017 roku przeszedł znaczącą modernizację w drugiej generacji Kugi. Przyjęto większy, wyższy i szerszy grill. Obok pojawiły się nowe reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej, a całość uzupełniono o światła przeciwmgielne. Przeprojektowane zostały również tylne światła i zderzak.
Wewnątrz największą innowacją było wprowadzenie jednostki infotainment SYN3. Została zaprojektowana, aby współpracować z nowoczesnymi smartfonami i oferować lepsze rozumienie poleceń głosowych. 8-calowy wyświetlacz dotykowy zapewniał lepszy układ. Oferował system automatycznego parkowania równoległego lub prostopadłego.
Pod względem napędu, platforma Ford C1 była idealna dla kompaktowej Kugi. Dzięki swojej architekturze, umożliwiała zarówno napęd na przednie, jak i na wszystkie koła poprzez elektronicznie sterowane centralne sprzęgło Haldex. Kuga była dostępna z wyborem czterech silników benzynowych i czterech diesla, a wszystkie były turbodoładowane.
Nowy Ford Kuga to jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie, dopracowany i przystępny cenowo samochód typu SUV, który sprawia, że jazda jest prostsza, bezpieczniejsza i przyjemniejsza dla rosnącej liczby klientów SUV w Europie.
Nowy Ford Kuga oferuje zaawansowany system komunikacji i rozrywki SYNC 3, innowacyjne technologie wspomagania kierowcy, ergonomiczne i komfortowe wnętrze oraz mocne i efektywne silniki, w tym silnik wysokoprężny Forda 1.5 TDCi o mocy 120 KM, który osiąga zużycie paliwa na poziomie 4.4 l/100 km (64.2 mpg) i emisję CO2 wynoszącą 115 g/km.
Nowy Kuga wyposażony jest także w technologię Parkowania Prostopadłego, która pomaga kierowcom parkować bez użycia rąk w miejscach obok innych samochodów; udoskonaloną wersję systemu unikania kolizji Active City Stop; oraz adaptacyjny system oświetlenia przedniego Forda, który poprawia widoczność w trudnych warunkach oświetleniowych. Do bardziej zaawansowanych technologii należy także system Hands-Free Liftgate i inteligentny napęd na wszystkie koła Forda (AWD).
„Nowy Kuga oferuje innowacyjne funkcje i technologie, które pomogą kierowcom pozostać w kontakcie, w komfortowych warunkach, bezpiecznie i stylowo na drodze,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktu Ford of Europe. „Zaawansowany redesign nadał Kuga świeżości i nowoczesności, podczas gdy SYNC 3 umożliwia kierowcom komunikację z pojazdem i podłączonymi urządzeniami w sposób, który jeszcze kilka lat temu wydawał się niemożliwy.”
Bezproblemowe połączenie z SYNC 3
Nowy Ford Kuga pozwala kierowcom kontrolować funkcje audio i nawigacji oraz podłączone smartfony za pomocą prostych, bardziej naturalnych komend głosowych dzięki nowemu systemowi łączności SYNC 3. Ford skorzystał z ponad 22,000 komentarzy oraz informacji uzyskanych z badań, aby zapewnić, że nowa wersja jest najbardziej skoncentrowanym na kliencie systemem do tej pory.
SYNC 3 zapewnia szybsze działanie, uproszczone komendy i obsługuje pięć dodatkowych języków. Wystarczy nacisnąć guzik i powiedzieć „Potrzebuję kawy”, „Potrzebuję paliwa” lub „Potrzebuję zaparkować”, aby znaleźć pobliskie kawiarnie, stacje benzynowe lub parkingi, a także stacje kolejowe, lotniska i hotele.
Kierowcy Kugi mogą obsługiwać 8-calowy ekran dotykowy SYNC 3 w taki sam sposób, jak korzystają ze swoich smartfonów. Nowy interfejs oferuje większe, łatwiejsze do obsługi przyciski oraz umożliwia gesty szczypania i przesuwania po raz pierwszy.
Użytkownicy iPhone’a mogą aktywować Apple CarPlay, inteligentniejszy i bezpieczniejszy sposób korzystania z iPhone’a w samochodzie, który pozwala kierowcom na wykonywanie połączeń telefonicznych, dostęp do muzyki, wysyłanie i odbieranie wiadomości, otrzymywanie wskazówek dostosowanych do warunków drogowych i więcej, jednocześnie skupiając się na drodze. Użytkownicy Androida mogą aktywować Android Auto. Android Auto sprawia, że aplikacje i usługi, które kierowcy zna i lubi, są dostępne w bezpieczniejszy i bardziej płynny sposób, w tym Google Search, Google Maps i Google Play. Oprogramowanie można aktualizować przez Wi-Fi.
SYNC 3 oferuje również SYNC AppLink dla klientów, umożliwiając aktywację głosową różnych aplikacji smartfonowych, takich jak Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather i Los 40 Principales.
„Czy to podczas codziennego dojazdu do pracy i pragnienia porannego cappuccino, czy też podczas transportu paczki, SYNC 3 wprowadza innowacyjne sposoby na pozostawanie w kontakcie w ruchu,” mówił Christof Kellerwessel, główny inżynier ds. elektronicznych i elektrycznych systemów inżynieryjnych w Ford of Europe. „Zaprojektowany, aby uzupełniać nowoczesne smartfony, z intuicyjnym ekranem dotykowym 8 cali, SYNC 3 rozumie bardziej naturalną mowę, jest szybszy i oferuje bardziej czytelny interfejs graficzny.”
Zaawansowana technologia dla bezstresowego parkowania
Nowy Ford Kuga upraszcza prowadzenie i parkowanie dzięki zaawansowanym technologiom wspomagania kierowcy Forda. Nowa funkcjonalność Parkowania Prostopadłego wzmacnia półautonomiczną technologię Active Park Assist, z której skorzystała prawie połowa klientów Kugi w ubiegłym roku. Dzięki dodatkowym sensorom ultradźwiękowym, Parkowanie Prostopadłe za naciśnięciem przycisku umożliwia kierowcom zlokalizowanie miejsc parkingowych obok innych samochodów, a także równolegle do drogi, a pojazd samodzielnie wjeżdża na miejsce, podczas gdy kierowca kontroluje pedał gazu i hamulca.
Dodatkowe czujniki umożliwiają technologie, które również pomagają kierowcom Kugi podczas manewrowania z miejsc parkingowych:
Cross Traffic Alert ostrzega kierowców wyjeżdżających z miejsca parkingowego o pojazdach, które mogą wkrótce przejeżdżać za nimi. Działający za pomocą radaru w zasięgu do 40 metrów (131 stóp), system wydaje trzy sygnały ostrzegawcze, jeśli wykryje nadjeżdżający pojazd z jednej ze stron.
Park-Out Assist pomaga kierowcom w wyjeżdżaniu z równoległego miejsca parkingowego. Po wybraniu przez kierowcę lewej lub prawej strony, system obsługuje kierownicę, podczas gdy kierowca obsługuje pedał gazu i hamulca.
Nowy Ford Kuga oferuje udoskonaloną wersję systemu unikania kolizji Active City Stop, który teraz działa z prędkością do 50 km/h (31 mph), zwiększoną z 30 km/h (19 mph). Active City Stop wykorzystuje czujniki z przodu pojazdu, aby szukać nieruchomych obiektów na drodze i wstępnie ładować hamulce, jeśli pojazd zbliża się do obiektu zbyt szybko. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, system redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować skutki kolizji lub całkowicie ich uniknąć.
Najnowsza generacja technologii Ford MyKey pozwala właścicielom nowej Kugi zaprogramować klucz dla młodszych kierowców, który może blokować przychodzące połączenia telefoniczne; ograniczać maksymalną prędkość; zapobiegać dezaktywacji systemów wspomagania kierowcy i funkcji bezpieczeństwa; zmniejszać maksymalną głośność systemu audio oraz całkowicie wyłączać system audio, jeśli pasażerowie nie używają pasów bezpieczeństwa. Udoskonalony system MyKey oferuje większą liczbę opcji zarówno w ustawieniach ogranicznika prędkości, jak i przypominacza o prędkości.
Stylowa Kuga
Nowy Kuga przyciąga wzrok nowym językiem designu Forda, który nadaje mu odważny i sportowy wygląd, dzielony z kompaktowym SUV-em EcoSport oraz dużym SUV-em Edge. Duża górna kratka w kształcie trapezoidu i mniejsza dolna kratka są otoczone nowymi, smukłymi reflektorami, które mają diodowe światła do jazdy dziennej oraz stylowe lampy przeciwmgielne.
Przekształcone światła tylne dopełniają sportowy wygląd, podczas gdy nowa gama projektów felg aluminiowych w rozmiarach 17, 18 i 19 cali jest dostępna w różnych wykończeniach, w tym Luster Nickel. Dwa nowe kolory, Guard Grey i żywy Copper Pulse, są oferowane w całej gamie. Zautomatyzowana, chowana hak holowniczy automatycznie chowa się poniżej tylnego zderzaka, gdy nie jest używany, aby zachować sportowy wygląd nowej Kugi.
Starannie zaprojektowane wnętrze nowego Forda Kuga zostało udoskonalone, aby zapewnić bardziej ergonomiczną, stylową i komfortową atmosferę dla pasażerów.
Kierownica i sterowanie klimatyzacją stały się jeszcze bardziej intuicyjne i zawierają mniej, łatwiejszych do rozróżnienia przycisków i przełączników, co ułatwia ich rozpoznawanie i nawigację. Kierownica jest również oferowana z podgrzewaną skórą, aby poprawić komfort w chłodne dni, podczas gdy wszystkie automatyczne modele nowej Kugi będą miały sterowanie łopatkami, które umożliwia kierowcom ręczne wybieranie biegów, zachowując ręce na kierownicy.
Nowe funkcje komfortu sprawiają, że Kuga jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika; elektroniczna hamulec postojowy jest łatwy w obsłudze i zwalnia miejsce na lepsze przechowywanie w konsoli centralnej, która teraz również oferuje miejsce do przechowywania różnych butelek i kubków oraz nowy punkt USB do integracji i ładowania urządzeń mobilnych. Wskaźnik zablokowania drzwi informuje teraz kierowców na pierwszy rzut oka, czy drzwi są zamknięte.
Nowy Ford Kuga oferuje także Hands-Free Liftgate, który można otworzyć lub zamknąć za pomocą ruchu nogi pod tylnym zderzakiem. Technologia ta, z której skorzystało ponad 1 na 3 klientów Kugi w Europie w zeszłym roku, pomaga rodzicom łatwo uzyskać dostęp do bagażnika, wracając do pojazdu z zakupami, wózkami dziecięcymi lub maluchami.
Nowy Kuga ST-Line inspirowany osiągami Forda oraz luksusowy Kuga Vignale są dostępne po raz pierwszy, oferując klientom większy wybór stylizacji i specyfikacji jako część najbardziej kompleksowej gamy Kugi w historii.
Kuga ST-Line dostarcza odważną stylizację zewnętrzną i wewnętrzną, w tym unikalne felgi aluminiowe i sportowe wzory siedzeń, i dołącza do modeli Fiesta ST-Line, Focus ST-Line i Mondeo ST-Line w nowej gamie modeli ST-Line Forda. Nowy Kuga ST-Line również oferuje najbardziej sportowe wrażenia z jazdy Kugi, z udoskonaleniami podwozia, w tym zoptymalizowanym zawieszeniem i układem kierowniczym, co przekłada się na mniejsze przechyły nadwozia i szybsze reakcje.
Luksusowy Kuga Vignale jest oferowany w ekskluzywnej specyfikacji, w tym unikalnym perłowym kolorze Milano Grigio, a jego premium charakter jeszcze bardziej podkreślają unikalne, heksagonalne pikowane skóry Windsor z wyraźnym ściegiem w stylu fraku dla siedzeń i wnętrza drzwi.
Vignale jest najwyższym wyrazem marki Ford w Europie; nowoczesnym, luksusowym produktem i doświadczeniem posiadania, które łączy nagradzany design, wysoką jakość rzemiosła, zaawansowane technologie i ekskluzywne specyfikacje. Kuga Vignale nawiązuje do Ford Mondeo Vignale, S-MAX Vignale i Edge Vignale w Europie.
Mocne i oszczędne silniki
Nowy Ford Kuga wyposażony jest w najnowsze silniki wysokoprężne TDCi i benzynowe EcoBoost Forda, zapewniając zoptymalizowaną wydajność i niskie emisje CO2, co prowadzi do obniżonych kosztów eksploatacji.
Silnik wysokoprężny Forda 1.5 TDCi o mocy 120 KM z sześciobiegową skrzynią manualną i napędem na przednie koła (FWD) osiąga 4.4 l/100 km (64.2 mpg) i 115 g/km CO2, co stanowi 5-procentową poprawę wydajności paliwowej w porównaniu do poprzedniego modelu 120 KM 2.0 TDCi.
Dodatkowe zaawansowane silniki wysokoprężne obejmują:
- 120 KM 1.5 TDCi 6-biegowy PowerShift FWD oferujący 4.8 l/100 km (58.8 mpg) i 124 g/km CO2
- 150 KM 2.0 TDCi 6-biegowy manualny FWD oferujący 4.7 l/100 km (60.1 mpg) i 122 g/km CO2; 6-biegowy manualny AWD oferujący 5.2 l/100 km (54.3 mpg) i 135 g/km CO2; lub 6-biegowy PowerShift AWD oferujący 5.2 l/100 km (54.3 mpg) i 134 g/km CO2
- 180 KM 2.0 TDCi 6-biegowy manualny AWD oferujący 5.2 l/100 km (54.3 mpg) i 135 g/km CO2; lub 6-biegowy PowerShift AWD oferujący 5.2 l/100 km (54.3 mpg) i 134 g/km CO2
Silniki Forda 1.5-litra i 2.0-litra TDCi są wyposażone w zaawansowane technologie silników wysokoprężnych, w tym pułapkę NOX dla czystszych emisji spalin, komponenty z specjalnym wykończeniem Diamond Like Coating, które redukuje tarcie, oraz zaawansowany turboładowarkę ze zmienną geometrią dla lepszego oddychania silnika.
Silniki benzynowe EcoBoost Forda z turbosprężarką charakteryzują się zaawansowanymi technologiami, w tym wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem paliwa i niezależnym zmiennym czasowaniem wałka rozrządu. Opcje napędu EcoBoost Kugi obejmują:
120 KM i 150 KM 1.5-litrowy EcoBoost 6-biegowy manualny FWD oferujący 6.3 l/100 km (44.8 mpg) i 145 g/km CO2
182 KM 1.5-litrowy EcoBoost 6-biegowy automatyczny AWD oferujący 7.5 l/100 km (37.7 mpg) i 173 g/km CO2
Ford oferuje technologie oszczędzania paliwa w całej gamie, w tym Auto-Start-Stop i Smart Regenerative Charging, które selektywnie załączają alternator i ładowanie akumulatora, gdy pojazd hamuje lub toczy się, aby odzyskać energię, która w przeciwnym razie zostałaby utracona.
Udoskonalona widoczność i bezpieczeństwo
Najnowsze technologie Forda oraz zaawansowana inżynieria nadwozia pomagają kierowcom lepiej widzieć i poprawiają bezpieczeństwo na drodze dla pasażerów nowego Kugi oraz innych użytkowników dróg.
Adaptacyjny system oświetlenia przedniego Forda po raz pierwszy dostępny jest w Kuga. System monitoruje warunki oświetleniowe i automatycznie optymalizuje widoczność poprzez dostosowanie kąta wiązki nowych reflektorów bi-ksenonowych do jednego z siedmiu ustawień, w zależności od prędkości pojazdu, kąta skrętu i odległości do obiektu przed nim.
Adaptacyjny system oświetlenia przedniego zawiera tryb oświetlenia uzależniony od warunków atmosferycznych, który automatycznie dostosowuje reflektory, aby pomóc kierowcom dostrzegać zagrożenia przy drogach w ekstremalnych warunkach deszczu. Po wykryciu ulewy system skraca i poszerza wiązkę światła, aby lepiej oświetlić boki drogi i zredukować olśnienie innych kierowców na zatopionych drogach.
Nowa Kuga ma wyprofilowaną maskę z szerszym, nieprzerwanym centralnym wypukleniem, które nie tylko dopełnia sportowy wygląd Kugi, ale także wprowadza konstrukcję, która lepiej kontroluje odkształcenie i elastyczność maski, poprawiając ochronę pieszych w przypadku wypadku. Maska i tylna klapa również zostały przeprojektowane, aby zmniejszyć uszkodzenia droższych do wymiany komponentów po kolizji.
Nowy Ford Kuga oferuje także zaawansowane technologie Forda, w tym:
- Inteligentny napęd na wszystkie koła Forda, który dostosowuje ilość momentu obrotowego wysyłanego do każdego koła, optymalizując prowadzenie i przyczepność, zwłaszcza w śliskich warunkach
- Curve Control, który minimalizuje ryzyko utraty kontroli, gdy kierowca wjedzie w zakręt zbyt szybko
- Torque Vectoring Control, który poprawia wrażenia z jazdy, stosując niewielkie hamowanie na wewnętrznych kołach, aby wspomóc przyczepność i stabilność podczas pokonywania zakrętów
„Zaawansowane technologie, takie jak nasz Inteligentny napęd na wszystkie koła, zwiększają bezpieczeństwo i pewność naszych klientów,” powiedział Bakaj. „Inteligentny napęd na wszystkie koła mierzy, jak koła pojazdu trzymają się nawierzchni drogi, i może dokonywać korekt w mniej niż 20 milisekund – 20 razy szybciej, niż trwa mrugnięcie oka.”
Nowy Ford Kuga wchodzi na rynek po wprowadzeniu większego SUV-a Edge na początku tego roku oraz zaktualizowanego kompaktowego SUV-a EcoSport w zeszłym roku. Ford wzmacnia swoją gamę SUV-ów, dokładnie tak, jak przewidują analitycy sprzedaży branży IHS, że sprzedaż w segmencie SUV-u ma wzrosnąć do 27% wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie do 2020 roku.
Nowy Kuga i Edge to jedne z pięciu kompletnie nowych lub redesignowanych pojazdów Forda, które będą konkurować w segmencie SUV i crossover w ciągu najbliższych trzech lat.
Ford Kuga zapoczątkował ekspansję firmy w segmencie SUV w Europie, gdy po raz pierwszy trafił na rynek w 2008 roku, a sprzedaż wzrosła do rekordowych 102,000 sztuk w 2015 roku – o 19 procent w porównaniu z 2014 rokiem. Sprzedaż Kugi we wrześniu 2016 roku wzrosła o 4,800 sztuk rok do roku do 14,500, przy łącznej sprzedaży 95,300 w roku, co czyni ją najlepszymi dziewiątymi miesiącami i wrześniem od chwili wprowadzenia na rynek.
Sprzedaż Forda EcoSport wzrosła o 1,800 sztuk do 6,400 we wrześniu w porównaniu do roku poprzedniego, a sprzedaż wzrosła o ponad 60 procent w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, osiągając ponad 44,600 sprzedanych sztuk. Zamówienia na Forda Edge przekroczyły 7,800 od czasu europejskiej premiery modelu. Ford sprzedał 144,906 SUV-ów w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku – co oznacza ponad 41-procentową poprawę w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.