Ford zainwestował miliard dolarów w projekt Mondeo, a efektem była globalna wersja samochodu dostępna w trzech wariantach: sedan, hatchback i kombi.
Sektor pojazdów średniej wielkości się zmieniał, a Ford zdawał sobie sprawę, że musi opracować nowe pomysły. Przede wszystkim stworzył zupełnie nową platformę i przeszedł z napędu na tylną oś w modelu Sierra na napęd na przednią oś w Mondeo.
Okrągłe linie i smukłe reflektory Mondeo były rewolucyjnym podejściem dla marki z niebieskim owalem. Pozwoliło to zminimalizować kratkę, wyostrzyć przednią część pojazdu i obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego. W przeciwieństwie do Sierry, nowy średniej wielkości pojazd miał zaokrąglone panele nadwozia i łagodniejsze krawędzie. W wersji hatchback pochylona klapa bagażnika z szerokim tylnym oknem sprawiała, że samochód wyglądał jak fastback, a tylne lampy, umieszczone w rogach, nawiązywały do kształtu nadwozia.
Wnętrze kontynuowało zaokrąglone kształty zewnętrzne, charakteryzując się gładkimi i zakrzywionymi liniami na desce rozdzielczej. Centralny panel, skierowany w stronę kierowcy, był naturalnym przedłużeniem zestawu wskaźników. Między przednimi siedzeniami projektanci umieścili podłokietnik z komorą do przechowywania. W wersji hatchback tylna kanapa miała dzieloną oparcie, co zwiększało przestrzeń bagażową. Ford oferował Mondeo z tapicerką materiałową lub skórzaną, w zależności od poziomu wyposażenia.