Ford zaprezentował trzecią generację modelu Mondeo w filmie Casino Royale z 2006 roku, a oficjalna premiera miała miejsce w 2007 roku.
Mondeo zbudowano na tej samej platformie co Mazda 6/Atenza, a model ten nie był dostępny w Stanach Zjednoczonych, gdzie jego miejsce zajmował model Fusion. Samochód był oferowany w wersji czterodrzwiowego sedana, pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. To hatchback był pierwszym, który został zaprezentowany.
Nowy język wzornictwa, określany jako kinetic-design, sprawił, że Mondeo stał się największym autem Forda na europejskim rynku. Jego przedni grill zrezygnował z zaokrąglonych kształtów swojego poprzednika na rzecz ostrzejszych, prostych linii. Z kolei reflektory miały bardziej wyraźnie zaznaczone boki oraz większą wewnętrzną część. Na zderzaku zamontowano szerszy dolny grill. Z boku hatchback charakteryzował się dłuższą linią dachu i opadającym tyłem oraz krótką klapą bagażnika.
W środku Mondeo oferował przestronną kabinę dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,85 m. Deska rozdzielcza została wyposażona w dwa analogowe wskaźniki oraz centralny wyświetlacz TFT. W systemie multimedialnym Ford zainstalował nowy system informacyjno-rozrywkowy.
Pod maską Ford przygotował szeroki wybór silników benzynowych i diesla. Silniki te miały pojemność od zaledwie 1,6 litra i mocy 115 koni mechanicznych do 2,0-litrowej jednostki benzynowej z turbodoładowaniem, oferującej 240 koni. Większość wersji była połączona z 6-biegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy 6-biegowa automatyczna znajdowała się w opcjach wyposażenia.
Nowy, wyróżniający się Ford Mondeo wprowadza nowe funkcje techniczne do gamy Forda, łącząc je z jeszcze lepszymi osiągami i udoskonaleniem bezpieczeństwa.
Trzy wyraźnie różne nadwozia, z których każde demonstruje język form 'kinetycznego designu’ Forda, wraz z szeroką gamą poziomów wyposażenia, funkcji technicznych i napędów, sprawiają, że nowy Ford Mondeo podnosi poziom wyrafinowania i komfortu w swojej klasie oraz w ofercie Forda w Europie.
„Ford Mondeo zawsze był ceniony za swoje mocne strony, szczególnie za osiągi w prowadzeniu, bezpieczeństwo i jakość wnętrza,” powiedział Steve Adams, Dyrektor Linii Pojazdów w segmentach Dużych i Luksusowych w Fordzie Europie. „Dzięki temu niezwykłemu modelowi posunęliśmy te cechy krok dalej, poprawiając jego osiągi we wszystkich tych obszarach, a także dramatycznie przekształcając jego design i jakość.”
Nowy Ford Mondeo korzysta z inicjatywy Global Shared Technologies firmy Ford Motor Company, dzieląc wiele elementów architektury podstawowej z Fordem S-MAX – Samochodem Roku 2007 – oraz nową generacją Forda Galaxy. Główną zaletą rozwijania pojazdów w ten sposób jest to, że wiele technik rozwoju i testowania jest współdzielonych z innymi modelami.
„Takie podejście do rozwoju produktów znacząco obniża koszty, pozwalając nam skoncentrować się na zapewnieniu dodatkowych korzyści dla klientów,” dodał Adams.
Chociaż podstawowa architektura i cechy pojazdu występują również w innych modelach w ofercie Forda w Europie, nowy Ford Mondeo został zaprojektowany jako wyróżniający się model, co zaczyna się od unikalnego designu.
Design Zewnętrzny
Design nowego Forda Mondeo wywiera natychmiastowe wrażenie wizualne. Nowy Ford Mondeo wnosi język 'kinetycznego designu’ Forda na nowe poziomy, wcielając w życie wszystkie jego kluczowe elementy. Wspólnie tworzą one smukły i dynamiczny profil, który reprezentuje 'energię w ruchu’, dając wrażenie mocy i gracji, wyróżniając go na tle innych samochodów w segmencie.
Kluczowe sygnatury 'kinetycznego designu’ Forda są widoczne w każdym z wyraźnie różnych nadwozi – klasycznej limuzynie czterodrzwiowej, stylowej i elastycznej pięciodrzwiowej wersji sedan oraz inteligentnej i przestronnej wersji kombi.
„Chcieliśmy stworzyć emocjonalne połączenie z nowym Fordem Mondeo, które przyciągnie ludzi pod względem estetycznym, nawet zanim docenią jego technologie,” wyjaśnił Martin Smith, Dyrektor Wykonawczy ds. Designu w Fordzie Europie. „Naszym celem było sprawienie, by ludzie czuli się pod wrażeniem, gdy zobaczą samochód, a ostatecznie chcieli go posiadać.”
Każdy detal designu Mondeo został starannie przemyślany, aby dokładnie odzwierciedlić pozycjonowanie nowego Forda Mondeo, które zespół zdefiniował dla tego samochodu na samym początku. Nawet odcienie kolorów zewnętrznych zostały starannie dobrane, aby wskazywały na prestiżowy charakter nowego Forda Mondeo, jednocześnie czyniąc go samochodem swoich czasów.
W porównaniu do poprzedniego modelu nowy Ford Mondeo nieco zwiększył swoje wymiary. Na przykład nowy Ford Mondeo 5-drzwiowy jest o 47 mm dłuższy i o 120 mm szerszy (z lusterkami) niż poprzedni model, co potwierdza jego pozycję jako flagowej dużej gamy Forda.
Świeże Oblicze
Natychmiast zauważalne z przodu jest charakterystyczne 'oblicze’ nowego Forda Mondeo, które cechuje trapezoidalny kształt dolnego grilla, element 'kinetycznego designu’, który coraz bardziej jest rozpoznawany jako część nowej tożsamości Forda i który już występuje w kilku ostatnich modelach Forda, w tym S-MAX oraz niedawno zaprojektowanym Fordzie C-MAX.
Duży górny grill jest flankowany przez wyraźne, cofnięte reflektory. Różnice w seriach są widoczne w detalach grillów, gdzie modele Ghia i Ghia X rozpoznaje się po trzech poziomych paskach z chromowanymi akcentami w górnym grillu, a modele Titanium i Titanium X cechują się srebrnym 'prostokątnym gridem’ w górnym i dolnym grillu. Obie wysokie serie mają chromowane obramowania na górnym i dolnym grillu. Modele Ambiente i Trend mają czarny 'prostokątny grid’ w obu grillach, z górnym grillem otoczonym jasnym chromowanym wykończeniem.
Ze względu na lokalizację sensora, pojazdy wyposażone w Adaptacyjny Tempomat (ACC) mają kombinacje grillów jak w modelu Titanium.
Reflektory mają największą powierzchnię jaką kiedykolwiek zastosowano w samochodzie osobowym Forda i cechują się charakterystycznymi detalami stylizacyjnymi; specjalne niebieskie filtry w opcjonalnych reflektorach halogenowych i bi-ksenonowych systemu Adaptacyjnego Oświetlenia Przedniego (AFS) nadają jakość kamieni szlachetnych, nawet przy najniższym poziomie oświetlenia świateł dziennych.
Maska zawiera dwa wyprofilowane wgłębienia na powierzchni, które w rzeczywistości tworzą 'wypukłość mocy’, sugerując dynamiczne cechy samochodu. Dodatkowa wysokość maski została postrzegana przez zespół projektowy jako pozytywny dodatek do designu zewnętrznego i przyczynia się do muskularnych proporcji w każdym z trzech nadwozi.
Z góry, widoczny jest trójwymiarowy widok przodu Mondeo, co daje wyraźne połączenie między pojazdem produkcyjnym a definitywnym wyrazem 'kinetycznego designu’ – konceptem Forda iosis, po raz pierwszy zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku.
Gładkie, cofnięte 'chamfered’ linie przedniego zderzaka nadają samochodowi poczucie obecności, zmniejszają wizualny wpływ przedniego zwisu i pomagają kierowcy w parkowaniu.
Przednie światła przeciwmgielne znajdują się nisko w przednim zderzaku w modelach od serii Trend wzwyż i odzwierciedlają linię reflektorów, co dodaje emocjonalnego doświadczenia nowemu Fordowi Mondeo, dodając nutkę biżuterii do dramatycznego wyglądu przedniej części.
Styl Wnętrza
Zewnętrzny język 'kinetycznego designu’ nowego Forda Mondeo został również przeniesiony do przestronnego wnętrza, które zostało zaprojektowane tak, aby nosiło podobne cechy stylu i wysokiej jakości wykonania.
To nie kwestia stylu kosztem funkcji, ponieważ wszystkie detale wnętrza zostały zaprojektowane specjalnie, aby połączyć swoje indywidualne elementy jakości i wyrafinowania, aby zwiększyć ogólne poczucie komfortu podczas podróży w nowym Fordzie Mondeo.
„Dla nowego Forda Mondeo poprawiliśmy ogólną jakość wnętrza. Proporcje są bardziej sympatyczne i jest bardziej zachęcające,” powiedział Nikolaus Vidakovic, Główny Projektant Wnętrz. „Kiedy otwierasz drzwi, widzisz przepływ, elegancję. To jest znacznie bardziej przyjazne i harmonijne niż użycie ciężkich, surowych kształtów.”
Vidakovic i jego zespół ściśle współpracowali ze specjalistami od rzemiosła wnętrz Forda nad dopasowaniem i wykończeniem wszystkich elementów wnętrza. Wyniki można zauważyć wszędzie, a przykładem jest zmniejszona szczelina na kole kierownicy.
„Zwykle, gdy otwierasz drzwi samochodu, aby wejść, jednym z pierwszych rzeczy, które widzisz, jest szczelina pod obudową poduszki powietrznej,” powiedział Nikolaus Vidakovic. „Usunęliśmy tę szczelinę w nowym Fordzie Mondeo. Uznałem, że nie byłoby sprawiedliwe w stosunku do nowego samochodu, aby nie zająć się tym detalem w kontekście rzemiosła.”
Poczucie Kokpitu
Kierowcy nowego Forda Mondeo znajdą się w niższej i sportowej pozycji 'kokpitu’, w przeciwieństwie do wysokiego wrażenia 'mostu dowodzenia’ stosowanego w wyższych pojazdach, takich jak Ford Galaxy.
Kąt nachylenia słupa A i przedniej szyby sprzyja projektowi kokpitu, otaczając i angażując kierowcę. Wyższa linia boczna oraz przepływowy środkowy konsol podnoszą poczucie komfortu dla pasażerów z przodu. Miejsca na nogi i ramiona z przodu zwiększyły się o 24 mm i 52 mm odpowiednio.
Podwyższona pozycja dźwigni zmiany biegów – w połączeniu z dodatkowymi możliwościami regulacji koła kierownicy i foteli przednich – zapewnia, że kierowca może wybrać najwygodniejszą pozycję do jazdy i uzyskać jak najlepszą widoczność z minimalnym zasłanianiem przez elementy strukturalne lub wnętrza samochodu.
Szerokie kąty otwierania drzwi ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Badania demograficzne i analizy zapewniają, że wszystkie nowe modele Forda są dostosowane do nowoczesnego społeczeństwa, dla którego są projektowane, z zespołem zajmującym się wnętrzem wprowadzającym wszelkie niezbędne zmiany, które wynikają z dokładnych badań. Jedną z zmian w projektowaniu wnętrza nowego Forda Mondeo, wprowadzoną dzięki tej pracy, jest integracja dłuższych poduszek siedzeń, aby lepiej odpowiadały wyższym pasażerom.
Pakiet Wnętrza
Aby zoptymalizować pakiet wnętrza i widoczność, inżynierowie Forda opracowali i po raz pierwszy użyli w nowym Fordzie Mondeo nowy system Komputerowego Wirtualnego Inżynierii (CAVE).
CAVE wykorzystuje połączenie komputerów i projektorów do stworzenia wirtualnego wnętrza samochodu w rzeczywistej skali. Korzystając z specjalnie zaprojektowanego stanowiska, prawdziwe siedzenie samochodowe jest umieszczane w odpowiedniej pozycji dla 'kierowcy’, który może ocenić widoczność oraz komfort dotykania koła kierownicy i obsługi głównych elementów sterujących.
System ten okazał się nieoceniony w wczesnych badaniach klientów, aby ocenić reakcję na nowy model oraz jako platforma dla obecnych kierowców Mondeo, aby wyrazić swoje opinie w miarę postępu nowego modelu. Umożliwiło to zespołowi wprowadzenie szybkich i opłacalnych zmian w wirtualnej reprezentacji ich projektów. System CAVE jest dobrym przykładem wielu opłacalnych rozwiązań, które zostały wprowadzone w kluczowych obszarach rozwoju samochodu – przynosząc dodatkowe korzyści dla gotowego produktu i ostatecznie dla satysfakcji klienta.
Rzemiosło
Nowe i wysokiej jakości rzemiosło są widoczne w całym nowym Fordzie Mondeo.
W modelach Ghia i Titanium zastosowano nową tkaninę sufitową, która w wyborze designu zmieniającego przepływ konsoli, schodzi wzdłuż słupków A, aby oprawić przednią szybę.
Staranna użycie akcentów wnętrza w 'piano black’ również wzbogaca zestaw i tworzy dodatkowe zainteresowanie oraz wyspecjalizowane wrażenie dotykowe w kluczowych strefach dotykowych. Przepływowa konsola środkowa wykończona jest w różnych kontrastujących wykończeniach w zależności od serii, a miękkie materiały dotykowe są powszechnie stosowane w całym wnętrzu, aby podkreślić jakość i wyrafinowanie wnętrza.
Głównym odcieniem tablicy wskaźników w modelach Ambiente jest czarny, natomiast w innych seriach klienci mogą wybierać spośród czarnego, niebieskiego lub biszkoptowego, co współgra z opcjami siedzeń i wykończeń. Zarówno tablica wskaźników, jak i drzwi mają dodatkowe akcenty wykończeniowe w zależności od poziomu serii, sięgające od ciemnego odcienia drewna na modelach Ghia i Ghia X po szlifowany chrom na modelach Titanium i Titanium X.
Idealny wybór dla osiągów i efektywności
Klienci nowego Forda Mondeo mogą wybierać spośród szerokiej gamy jednostek napędowych, w tym oszczędnych silników wysokoprężnych Duratorq oraz topowego silnika benzynowego 2.5-litra Duratec o mocy 220 KM, stosowanego w Fordzie S-MAX i bazującego na silniku wysokowydajnego Forda Focus ST.
Kluczowe osiągnięcia w ofercie napędów nowego Forda Mondeo obejmują:
- Nowoczesne sprzęgło najnowszej generacji
- Technologia matched systems dual-mass-flywheel
- Ulepszony system elektronicznego zarządzania silnikiem oraz elektroniczna przepustnica dla precyzyjnej kontroli momentu obrotowego w każdej milisekundzie
- Bardzo wydajne zintegrowane pakiety wymienników ciepła radiatora/intercoolera/skraplacza
- Silniki wysokoprężne Duratorq wykorzystują zaawansowane techniki wielokrotnego wtrysku pod wysokim ciśnieniem, aby wygładzić proces spalania, kontrolując tempo wzrostu ciśnienia w cylindrach i zapewniając ostateczny komfort przy niskim poziomie hałasu i czystych emisjach
W skład silników benzynowych Mondeo wchodzi lekki i wydajny silnik benzynowy 1.6-litra Duratec Ti-VCT – po raz pierwszy stosowany w Mondeo – wyposażony w 5-biegową skrzynię Ford Durashift iB5.
Od końca 2007 roku gama zostanie rozszerzona o nowy 2.3-litrowy silnik benzynowy Duratec HE o mocy 161 KM 4-cylindrowy, połączony z nową 6-biegową automatyczną skrzynią biegów Durashift, oferującą tryb sportowy. Pozwala to na zmianę biegów przy wyższych obrotach silnika i umożliwia kierowcy dostosowanie indywidualnego stylu jazdy, przełączając się na tryb ręczny dla bardziej zaangażowanej jazdy.
Dodatkowe jednostki benzynowe to silnik 2.0-litrowy o mocy 145 KM współpracujący z 5-biegową ręczną skrzynią MTX-75 oraz topowy silnik 2.5-litrowy o mocy 220 KM połączony z 6-biegową ręczną skrzynią M66.
Oferta silników wysokoprężnych Duratorq zaczyna się od wyrafinowanego silnika 1.8-litra Duratorq TDCi o mocy 100 KM połączonego z 5-biegową ręczną skrzynią Ford Durashift. Dostępna jest również wersja 1.8-litra Duratorq TDCi o mocy 125 KM z możliwością wyboru pomiędzy 5-biegową a 6-biegową ręczną skrzynią. Popularny silnik wysokoprężny Forda 2.0-litra Duratorq TDCi o mocy 130 KM z standardowym filtrem cząstek stałych (DPF) również jest dostępny i można go zamówić z 6-biegową ręczną skrzynią Forda lub, od późnej 2007 roku, z nową 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dostępny jest również silnik 2.0-litra Duratorq TDCi o dużej mocy 140 KM z standardowym DPF i 6-biegową ręczną skrzynią Forda.
Systemy Bezpieczeństwa Mondeo
Nowy Ford Mondeo charakteryzuje się imponującym zestawem zaawansowanych technologii bezpieczeństwa. Podstawą tych funkcji jest ultra-sztywna struktura nadwozia samochodu, która redukuje deformację komory bezpieczeństwa pasażerów. Nowy Ford Mondeo wyposażony jest również w nową poduszkę powietrzną dla strefy kolan kierowcy oraz poziomą kolumnę kierowniczą, które razem znacząco poprawiły uznawaną za najlepszą w swojej klasie Inteligentną Ochronę Systemu Forda (IPS).
Bezpieczeństwo jest kluczowym zagadnieniem dla inżynierów Forda podczas opracowywania nowych modeli. Celem jest osiągnięcie optymalnej ochrony dla wszystkich pasażerów samochodu z wykorzystaniem systemów aktywnych i pasywnych. Systemy aktywne mają na celu wspieranie kierowcy w unikaniu kolizji, podczas gdy systemy pasywne mają chronić pasażerów i minimalizować ryzyko odniesienia obrażeń.
Uznawane jest, że modele Forda osiągają najlepsze wyniki w testach zderzeniowych zarówno w wersjach z kierownicą po lewej, jak i prawej stronie