Modernizacja pierwszej generacji Mondeo nastąpiła szybciej, niż planowano, ponieważ klienci zaczęli skarżyć się na nowy, miliardowy samochód.
Kiedy Ford przeszedł z platformy RWD w Sierrze na nową, przednią platformę FWD dla Mondeo, wszystko nie poszło tak gładko, jak się spodziewano. Początkowa inwestycja wyniosła jeden miliard dolarów, a wszyscy oczekiwali świetnego pojazdu, który mógłby zagrozić dominacji Passata na rynku europejskim. Ford wprowadził odświeżoną wersję w 1997 roku, po tym jak zmieniono 1400 elementów samochodu.
Poza panelami drzwiowymi i dachem, wszystko inne w nadwoziu zostało zmienione. Nawet jeśli szyby wyglądały tak samo, nie były dokładnie identyczne. Z przodu większe reflektory rozwiązały problem z oświetleniem, ponieważ wersja sprzed modernizacji ledwo oświetlała drogę przed sobą. Z tego powodu konieczna była zmiana maski, a atrapa chłodnicy przybrała owalny kształt. Z tyłu reflektory zostały powiększone, aby zapewnić lepszą widoczność z tyłu.
Wnętrze zostało ulepszone, aby wyeliminować stuki i skrzypienie, które towarzyszyły każdej jeździe nieodnowionym Mondeo. Zainstalowano parę uchwytów na kubki przed dźwignią zmiany biegów, u podstawy centralnej konsoli, usuwając popielniczkę.