Ford zainwestował miliard dolarów w projekt Mondeo, a efektem tej pracy jest globalny samochód dostępny w trzech wersjach: sedan, hatchback i kombi.
Sektor samochodów średniej wielkości podlegał zmianom, a Ford zdawał sobie sprawę, że musi opracować nowe pomysły. Przede wszystkim stworzono całkowicie nową platformę i przestawiono się z napędu na tylne koła, jak w modelu Sierra, na napęd na przednie koła w modelu Mondeo. W ten sposób średniej wielkości pojazd stał się samochodem globalnym, chociaż niektóre wersje, takie jak kombi, nie trafiły na wszystkie rynki.
Dzięki wygiętym liniom i smukłym reflektorom, Mondeo było samochodem z rewolucyjnym myśleniem dla marki z niebieskim owalem. Umożliwiło to zmniejszenie wielkości atrapy, zaostrzenie przodu samochodu oraz obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego. W przeciwieństwie do Sierry, nowy model średniej wielkości miał zaokrąglone panele nadwozia i gładsze narożniki. Wersja kombi charakteryzowała się dłuższym dachem, aby pomieścić dodatkową przestrzeń bagażową. Jej pojemność mieściła się w przedziale od 650 l do 900 l.
Wnętrze kontynuowało zaokrąglone kształty karoserii, z gładkimi i krzywoliniowymi liniami na desce rozdzielczej. Skierowany na kierowcę centralny panel został zaprojektowany jako naturalne przedłużenie zestawu wskaźników. Pomiędzy przednimi siedzeniami projektanci umieścili podłokietnik z schowkiem. W wersji hatchback tylna kanapa miała dzieloną oparcie, co zwiększało przestrzeń bagażową. Ford oferował Mondeo w wykończeniu tkaniną lub skórą, w zależności od poziomu wyposażenia.