Druga generacja Mondeo Wagon zadebiutowała na rynku w 2000 roku, oferując jedno z największych bagażników w swoim segmencie samochodowym.
Krótko po wprowadzeniu na rynek, Mondeo stało się liderem sprzedaży w kilku krajach. Jego nowy design odbiegał znacznie od poprzednika. Była to całkowicie nowa koncepcja stylistyczna, nazwana „New Edge Design”. Jednak Ford musiał poczynić pewne ustępstwa i dwukrotnie usprawnił ten model: w 2003 i 2005 roku.
Na zewnątrz Mondeo Wagon wyposażono w siatkowy grill z przodu oraz trójkątne, lekko opadające reflektory. W dolnej części zderzaka umieszczono grill z dwoma żebrami. W zależności od wybranego wyposażenia, Ford zamontował światła przeciwmgielne w przednim zderzaku. Po słupku B, Mondeo Wagon miał dłuższy dach, co umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej. Przy rozłożonych wszystkich siedzeniach bagażnik miał pojemność 540 litrów (19 cu-ft), a po złożeniu tylnych siedzeń sięgał nawet 1700 litrów (60 cu-ft).
Mimo że Mondeo uważano za flagowy model na rynek europejski, Ford nie starał się, aby wyglądał inaczej. Posiadał system audio z magnetofonem i prostą funkcję radia. Projekt przycisków wyraźnie odbiegał od standardów samochodu tej klasy.