Trzecia generacja modelu Mondeo została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku i zadebiutowała jako hatchback w filmie o Bondzie, „Casino Royale”.
Mondeo zbudowano na tej samej platformie co Mazda 6/Atenza, a w Stanach Zjednoczonych nie był sprzedawany, tak jak pierwsza generacja, gdzie segment ten zajmował model Fusion. Pojazd był dostępny w wersji czterodrzwiowej sedana, pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. Jako pierwszy zaprezentowano hatchbacka.
Mondeo, z nowym językiem designu nazwanym kinetic-design, był największym samochodem Forda na rynku europejskim. Jego przedni grill porzucił zaokrąglone kształty trapezoidu swojego poprzednika na rzecz ostrzejszych, prostych linii. Z drugiej strony, reflektory były zaokrąglone po bokach, z dużą wnętrzną częścią. Zainstalowano szerszy dolny grill na zderzaku. Wersja kombi charakteryzowała się dłuższą linią dachu i pionowo zamontowanymi światłami tylnymi.
Wnętrze Mondeo oferowało przestronną kabinę dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,85 m. Projektanci zainstalowali nową deskę rozdzielczą z dwoma analogowymi wskaźnikami oraz centralnym ekranem TFT. W wersji topowej system infotainment był nową jednostką z łącznością Bluetooth i nawigacją satelitarną. Pod względem funkcjonalności, Mondeo kombi oferowało jeszcze więcej przestrzeni wewnętrznej niż jego poprzednik, osiągając 1728 litrów złożonych tylnych siedzeń.
Pod maską Ford zainstalował szeroki wybór silników benzynowych i diesla. Wahały się one od 1,6-litrowego turbodiesla o mocy 115 KM do 2,0-litrowej jednostki benzynowej z turbodoładowaniem o mocy 240 KM. Większość wersji była połączona z 6-biegową skrzynią manualną, podczas gdy 6-biegowa automatyczna była na liście opcji.
Ford opublikował pierwsze zdjęcia nowego modelu Mondeo przed jego światową premierą na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku. Nowe, dramatyczne Mondeo ma za zadanie podnieść oczekiwania klientów względem samochodów tej klasy, łącząc styl, dynamikę i nowoczesne technologie.
W ciągu swojego istnienia, Mondeo każdego roku znajdowało się w czołowej dziesiątce ulubionych samochodów w kraju. Od momentu rozpoczęcia produkcji w Genk w 1993 roku, zbudowano ponad cztery miliony egzemplarzy Mondeo, z czego ponad 1,5 miliona sprzedano w Wielkiej Brytanii.
„Nowe, ekscytujące Mondeo ma dla nas ogromne znaczenie”, powiedział Roelant de Waard, przewodniczący i dyrektor zarządzający Ford of Britain. „To prawdopodobnie najładniejszy samochód, jaki kiedykolwiek wprowadziliśmy na rynek i z pewnością najnowocześniejszy technologicznie. Podobnie jak S-MAX, Samochód Roku 2007, nowe Mondeo przyciągnie wielu nowych klientów do naszych salonów, a także sprawi radość naszym wiernym klientom w Wielkiej Brytanii”, dodał.
Nowy design Mondeo
Nowe Mondeo jest uderzające i jednoznacznie należy do rodziny Forda. To najnowsza i najbardziej zaawansowana interpretacja „kinetycznego designu” Forda.
Charakterystyczny przód ma zaokrąglone krawędzie i głęboki offset między górną częścią maski a przednimi błotnikami. Mocna linia barku biegnie przez bok samochodu, osiągając wysoki punkt z tyłu.
Charakterystyczne tylne lampy również posiadają starannie zaprojektowane grafiki, które podkreślają ogólne wrażenie najwyższej jakości. Silna linia podcięcia biegnie od wyrazistych krawędzi przedniego błotnika przez bok samochodu. Pod tym, pełna powierzchnia schodzi w dół do mocnych paneli progowych, aby zapewnić dynamiczną obecność na drodze.
Przestronne wnętrze dzieli tę samą „kinetyczną” estetykę co jego zewnętrzna część. Kierowca będzie cieszył się „kokpitową” pozycją siedzenia, a wyższa linia pasa i konsola środkowa zwiększają poczucie komfortu dla pasażerów z przodu.
Nowe poziomy rzemiosła są widoczne na każdym kroku. Na przykład staranne zastosowanie akcentów wykończenia wnętrza w kolorze „piano black” wzbogaca kluczowe miejsca dotykowe. Materiały o miękkiej fakturze i ambientowe oświetlenie są szeroko stosowane w kabinie, aby podkreślić jej jakość i elegancję.
Nowe Mondeo – wybór
Oferta Forda Mondeo zawsze zapewniała szeroki wybór dla klientów, a nowe Mondeo nie jest wyjątkiem. Standardowe wyposażenie obejmuje Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), system Ford Easyfuel do tankowania bez korka z inhibitorem paliwa zapobiegającym pomyłkom, alarm Thatcham Cat. 1, klimatyzację, światła „follow-me-home”, komputer pokładowy oraz gniazdo do podłączenia MP3.
Od razu dostępne będą trzy różne nadwozia – klasyczne czterodrzwiowe, stylowe i elastyczne pięciodrzwiowe oraz pojemne kombi. Dla każdego stylu nadwozia dostępne będą cztery różne serie: Edge, która zapewnia wysoki poziom standardowego wyposażenia niezbędnego dla potrzeb biznesowych i rodzinnych; nowoczesna seria Zetec, a na szczycie oferty modele Ghia i Titanium X.
Te flagowe modele oferują wybór detalicznych wykończeń najwyższej jakości. Podczas gdy Ghia reprezentuje klasyczny luksus z szerokim zastosowaniem chromu i drewnianych ornamentów wewnętrznych, model Titanium z pewnością przypadnie do gustu klientom preferującym nowoczesne, technologiczne rozwiązania.
Nowe technologie wspomagające kierowcę
Nowe, zaawansowane technologie skoncentrowane na kierowcy są dostępne, w tym bezkluczykowy dostęp i uruchamianie silnika przy pomocy przycisku „Ford Power”, nowy wyświetlacz HMI „Convers+” Forda, adaptacyjny tempomat z ostrzeżeniem o zbliżaniu się do przeszkody, interaktywna kontrola dynamiki pojazdu z asystentem startu pod górę oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.
Co więcej, nowe Mondeo jest pierwszym produkcyjnym Fordem, który wyposażono w nagradzany system Easyfuel. Chroni on przed przypadkowym tankowaniem benzyny lub oleju napędowego na stacji, ponieważ otwór wlewu paliwa został zaprojektowany z myślą o różnych rozmiarach dysz paliwowych. Ford zaprojektował swój system tak, aby tylko dysza pasująca do danego rodzaju paliwa mogła zostać włożona do wlewu.
Ford Precision Drive: Nowa jakość jazdy Mondeo
Ford Mondeo od momentu swojego debiutu w 1993 roku zyskał uznanie za jakość jazdy. Nowe Mondeo ma na celu jeszcze bardziej wydłużenie tej reputacji i od samego początku było rozwijane z doskonałymi właściwościami jezdnymi jako kluczową cechą, łącząc komfort jazdy z minimalnym poziomem hałasu, wibracji i szorstkości.
Główne modyfikacje obejmują:
- Szerszy rozstaw kół
- Optymalizację konstrukcji zawieszenia przedniego
- Nową konstrukcję zawieszenia tylnego
- Izolowaną subramę tylną
- Optymalizowany system kierowniczy
Udoskonalone zawieszenie
Ford zastosował zaufany system zawieszenia przedniego MacPherson w nowym Mondeo, uwzględniając cechy mające na celu poprawę doświadczenia z jazdy Mondeo, takie jak izolowane subramy, hydroamortyzatory ramion kontrolnych, sprężyny w kształcie litery S oraz podwójne mocowania amortyzatorów.
Z tyłu nowa wersja sprawdzonego projektu zawieszenia wielowahaczowego również korzysta z systemu izolowanego mocowania subramy. Koncepcja ta jest już dobrze znana z projektu „Control Blade” w Fordzie S-MAX i używa czterech łączy do precyzyjnego kontrolowania każdego koła.
Zredukowany poziom hałasu, wibracji i szorstkości oraz poprawiona jakość dźwięku
Nowe Mondeo promuje bezstresową, relaksującą jazdę dzięki niskiemu poziomowi hałasu, co umożliwia łatwą komunikację wewnątrz pojazdu i optymalne wykorzystanie systemu audio, nawet przy dużych prędkościach.
Łączny efekt wszystkich działań inżynieryjnych, pod względem hałasu, to redukcja o 3dB w całym zakresie częstotliwości w porównaniu z dotychczasowym modelem. Hałas wiatru, mierzony w nowoczesnym tunelu aerodynamicznym Forda, jest najniższy w swojej klasie, co potwierdza wysoką jakość wnętrza.
Silniki
Nowe Mondeo jest dostępne z szerokim wyborem silników benzynowych i diesla, w tym: