Rynek kombi w Europie ma dwóch głównych graczy: Volkswagena Passata i Forda Mondeo. Oba modele walczą o dominację w segmencie średniej wielkości pojazdów. Passat jest liderem, ale Ford nieustannie goni. W 2015 roku wprowadził nową generację Mondeo Wagon (kombi) dla szerokiej publiczności.
Jeśli ktoś potrzebuje pojazdu zdolnego do przewozu dużych ładunków mebli z lokalnego sklepu Ikea, może wybrać Mondeo Wagon. Jego duża tylna klapa, przestrzeń bagażowa wynosząca do 1630 litrów (57,5 stóp sześciennych) oraz silniki diesla czynią go dobrym wyborem. W niektórych rynkach oferowany był nawet z silnikiem 1.0 EcoBoost. Manualna skrzynia biegów jest dostępna w niższej wersji wyposażeniowej.
Wnętrze Mondeo wyposażone jest w system multimedialny Sync 2, który działa dobrze zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay. Kierowcy witani są przez wyświetlacz LCD oraz dwa wskaźniki lub opcjonalny 10-calowy cyfrowo-analogowy zestaw przyrządów.
Dwie ważne ulepszenia wprowadziło Mondeo z 2015 roku: napęd hybrydowy i system AWD. System hybrydowy oferuje połączenie silnika benzynowego Atkinsona o pojemności 2.0 litra z mocą 140 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 120 KM. Jest połączony z bezstopniową skrzynią biegów CVT.
Wersja AWD dostępna jest z inteligentnym systemem, który zmienia rozkład momentu obrotowego między osiami. Silnik oferowany dla tych wersji to jednostka TDCI o pojemności 2.0 litra, dająca 210 KM, połączona z dwusprzęgłową 8-biegową skrzynią biegów.
Ford Mondeo Wagon
Nowy Ford Mondeo wprowadza na rynek technologię detekcji pieszych, która może pomóc w ograniczeniu powagi wypadków lub całkowitym ich uniknięciu.
Funkcja Pre-Collision Assist z detekcją pieszych jest dostępna w modelu z szeroką gamą jednostek napędowych, w tym z pierwszym w historii Mondeo hybrydą benzynowo-elektryczną. Nowy silnik diesla TDCi o mocy 210 KM z podwójnym doładowaniem będzie dostępny na początku przyszłego roku.
Nowe Mondeo będzie dostępne w wersji czterodrzwiowej i pięciodrzwiowej oraz jako wagon – opracowany specjalnie na rynek europejski – oferując większy komfort i rzemiosło, technologie takie jak adaptacyjne reflektory LED Forda, nadmuchiwane tylne pasy bezpieczeństwa i wielokonturowe fotele; oraz wyrafinowany design.
„Nowe Mondeo to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód Forda, jaki kiedykolwiek wprowadzono do Europy,” powiedział Ulrich Koesters, dyrektor linii pojazdów w Ford of Europe. „Funkcje takie jak Pre-Collision Assist z detekcją pieszych zwiększają bezpieczeństwo kierowców w ruchliwych miejskich warunkach.”
Detekcja pieszych
Nowa funkcja Pre-Collision Assist z detekcją pieszych Forda potrafi wykrywać ludzi na drodze lub w jej pobliżu, którzy mogą przejść na drogę. Jeśli system zidentyfikuje potencjalną kolizję, automatycznie aktywuje hamulce, jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia. System przetwarza informacje z kamery zamontowanej w przedniej szybie oraz radaru umieszczonego w zderzaku, porównując je z bazą danych „kształtów pieszych”, aby rozróżniać ludzi od typowych obiektów drogowych.
Gdy pieszy zostanie wykryty przed samochodem, a kolizja wydaje się nieunikniona, kierowca najpierw otrzyma ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne. Jeśli kierowca nie zareaguje, system skraca czas potrzebny do wciśnięcia hamulców, redukując odległość między klockami a tarczami hamulcowymi. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, hamulce są aktywowane automatycznie, a prędkość pojazdu jest ograniczana.
Inżynierowie testowali ten system na zamkniętych torach, korzystając z platform wyposażonych w manekiny w rzeczywistej wielkości. Spędzili również miesiące na testowaniu i udoskonalaniu systemu na drogach na całym świecie, aby wykazać jego niezawodność w rzeczywistych warunkach.
„Testy w rzeczywistych warunkach były ważnym elementem rozwoju. Piesi mają różne kształty i rozmiary, a także przyjmują nieskończoną ilość postaw,” powiedział Gregor Allexi, inżynier ds. aktywnego bezpieczeństwa w Ford of Europe. „Przejechaliśmy ponad 500 000 kilometrów, aby uwzględnić bardzo szeroką gamę ludzi oraz potencjalnych sytuacji.”
Nowe Mondeo automatycznie zastosuje hamowanie, aby zminimalizować lub uniknąć kolizji z pojazdem przed nim. Funkcja Active City Stop działa przy prędkościach do 40 km/h (25 mph). Przy większych prędkościach nowy Pre-Collision Assist wykorzystuje technologię radarową i kamerową, co pozwala mu skanować drogę przed sobą i automatycznie zastosować siłę hamulca, aby pomóc kierowcy w zminimalizowaniu lub uniknięciu wielu rodzajów kolizji tylnych.
Technologia radarowa umożliwia również nową funkcję Distance Indication i technologię Adaptive Cruise Control. Funkcja Distance Indication oferuje intuicyjny interfejs wizualny, informując kierowcę o interwale czasowym do pojazdu przed nim. Adaptive Cruise Control automatycznie utrzymuje wybraną odległość od pojazdu przed nim.
Dodatkowo, kamera skierowana do przodu wspiera Lane Keeping Aid, która stosuje moment obrotowy kierownicy, aby poprowadzić nowe Mondeo z powrotem na pas, jeśli wykryje niezamierzone dryfowanie w kierunku oznaczenia pasa; oraz Traffic Sign Recognition, która informuje kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości, znakach zakazu oraz ograniczeniach wyprzedzania na wyświetlaczu zestawu wskaźników.
Najszersza gama silników w historii
Nowe silniki benzynowe Mondeo będą obejmować jednostki 1,5-litrowe EcoBoost i 2,0-litrowe EcoBoost, obok paliwooszczędnego i zaskakująco mocnego silnika 1,0-litrowego EcoBoost, który został niedawno uznany za Międzynarodowy Silnik Roku po raz trzeci z rzędu.
Nowe Mondeo oferować będzie również opcjonalny silnik diesla o dużej mocy 2,0-litrowego TDCi z podwójnym doładowaniem, dostarczający 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Model z technologią ECOnetic będzie dostępny, napędzany silnikiem diesla 1,6-litrowym o klasowych emisjach CO2 wynoszących 94 g/km oraz modelami 2,0-litrowymi TDCi o mocy 150 KM lub 180 KM.
Czterodrzwiowe Mondeo Hybrid łączy specjalnie opracowany silnik benzynowy 2,0 litra z silnikiem elektrycznym i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,4 kWh, aby zapewnić optymalną oszczędność paliwa i emisję CO2 wynoszącą 99 g/km.
Oszczędność paliwa i emisje poprawiono w całej gamie jednostek napędowych Mondeo, zwiększając je o nawet 14%, wspierane przez cechy takie jak aktywna kratka przeciwdziałająca oporowi powietrza.
Dynamiczna jazda na najwyższym poziomie
Nowe Mondeo, pierwszym modelem dla Europy, który został zbudowany na nowej globalnej platformie CD-segmentu, zadebiutuje z nową konfiguracją zawieszenia tylnego integral link, co pozwala na poprawę komfortu jazdy i bardziej dynamiczne osiągi.
Nowa platforma i struktura nadwozia wzbogacona jest o elektryczne wspomaganie kierownicy, po raz pierwszy zastosowane w Mondeo. Optymalizowany system ABS również pomaga w skróceniu drogi hamowania o ponad 1 metr z prędkości 100 km/h (62 mph).
„Z sztywnością nadwozia o 10% większą niż w poprzedniej generacji Mondeo oraz technologią poprawiającą prowadzenie, w tym kontrolą wektora momentu, to najbardziej responsywne i wszechstronne Mondeo, jakie kiedykolwiek powstało,” powiedział Koesters.
Wzmocnione nadwozie z zaawansowanych materiałów
Nowy Ford Mondeo wykorzystuje zaawansowane materiały i techniki produkcyjne, aby zapewnić większą wytrzymałość i poprawić bezpieczeństwo przy jednoczesnym zmniejszeniu masy i zwiększeniu zrównoważonego rozwoju.
W branży po raz pierwszy zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości w hydroformowaniu do produkcji słupków A, B i listw dachowych. Nowa struktura wewnętrzna tylnej klapy z magnezu w modelach cztero- i pięciodrzwiowych pozwala zaoszczędzić około 40% wagi w porównaniu do tradycyjnego odpowiednika ze stali.
Aby dostarczyć oszczędności wagi w strukturze nadwozia do 115 kg w modelu 1,5-litrowym EcoBoost, zastosowano recyklingowany przedni tłumik energii, pierwsze takie rozwiązanie Forda spełniające wymogi ochrony pieszych zarówno w USA, jak i w Europie. Mondeo 1,5-litrowe EcoBoost waży o 25 kg mniej niż poprzednia generacja 1,6-litrowego modelu EcoBoost, przy czym 80% oszczędności masy zostało zainwestowane w technologie wspierające poprawioną efektywność paliwową, niższe emisje CO2, zwiększone bezpieczeństwo i lepszy komfort.
„Utracona masa podczas rozwoju została starannie reinwestowana w funkcje oszczędzające paliwo, takie jak osłony aerodynamiczne i technologia Auto-Start-Stop; funkcje komfortu i wygody; oraz mocniejsze i bezpieczniejsze nadwozie,” powiedział Koesters. „Wzmocniliśmy obszary mające znaczenie dla bezpieczeństwa o 40%, a ich wydajność zweryfikowano w tysiącach symulacji komputerowych i ponad 180 testach zderzeniowych w rzeczywistych warunkach.”
Struktura nadwozia Mondeo składa się w 61% z wysokowytrzymałej stali. Stal utwardzana piecowo zastosowano w strukturze dachu, aby jeszcze bardziej zmniejszyć wagę o 0,5 kg.
Dalsze rozwój strukturalny obejmują:
- Unikatowy stabilizator przeciw skrętny zaprojektowany z ograniczeniem ruchu w przypadku kolizji czołowej, minimalizując ruch mechanizmu kierowniczego
- Panele progowe wykonane ze stali boronowej martensytycznej dla lepszej ochrony przed uderzeniem bocznym
- Specjalne wkładki zderzakowe zoptymalizowane pod kątem absorpcji energii, zharmonizowane z cechami szyn podwozia
- Flanszowany projekt przedniego wzmocnienia, który pozwala na elastyczność podczas uderzenia, zwiększając absorpcję energii
- Zintegrowany element łączący tylny nadwozia, który zwiększa sztywność skrętną nawet o 25% w porównaniu z tradycyjnym projektem
Technologia komfortu, wygody i bezpieczeństwa
Nowe Mondeo wprowadza technologię adaptacyjnych reflektorów LED Forda do Europy; łącząc pełne reflektory LED z adaptacyjnym systemem oświetlenia przedniego Forda, aby poprawić widok kierowcy na otoczenie.
Zaawansowana wersja systemu Active Park Assist z funkcją Perpendicular Parking umożliwia kierowcom wykrywanie odpowiednio dużych miejsc parkingowych i cofanie bez użycia rąk, wspierana przez Park-Out Assist, która pomaga kierowcom w wyjazdach z miejsc równoległych. System Side Parking Aid również ostrzega kierowców o przeszkodach po bokach pojazdu oraz z przodu i z tyłu.
Technologia nadmuchiwanych tylnych pasów bezpieczeństwa Forda, pierwsza w branży, zadebiutuje w Europie w nowym Mondeo. W przypadku wypadku pas błyskawicznie się rozszerza, rozpraszając siłę uderzenia na obszar ciała pięć razy większy niż w przypadku konwencjonalnego pasa.
Mondeo zwiększa również komfort i wygodę dla kierowców, oferując takie funkcje jak fotele z regulacją elektryczną, wyposażone w pamięć, fotele Multi-Contour Forda z unikalną funkcją masażu Active Motion oraz system łączności SYNC 2 Forda.
Technologia MyKey, pierwsza w swoim rodzaju w segmencie, umożliwia właścicielom Mondeo zaprogramowanie klucza – zazwyczaj dla młodszych kierowców. MyKey może teraz ograniczać napływ połączeń telefonicznych, ograniczać maksymalną prędkość, zapobiegać dezaktywacji funkcji wspomagania kierowcy oraz bezpieczeństwa, zmniejszać maksymalną głośność systemu audio i całkowicie dezaktywować system, jeśli kierowca i pasażerowie nie używają pasów bezpieczeństwa.
Wyjątkowe wyrafinowanie, design i jakość
Zredukowano hałas drogowy o około 3 decybele z tyłu i 2 decibele z przodu, dzięki integralnemu zawieszeniu tylnemu i dodatkowym materiałom wygłuszającym, a hałas wiatru zmniejszył się o 8% do poziomów, które wcześniej można było spotkać tylko w segmentach premium.
Mondeo dostarcza najlepszej jakości i rzemiosła, zarówno w eleganckim, dynamicznym i bardzo ekspresyjnym wykończeniu zewnętrznym, jak i w wnętrzu, które charakteryzuje się zoptymalizowaną ergonomią i komfortem, z materiałami premium i wyposażeniem.
Produkowane w nowoczesnej fabryce Forda w Walencji w Hiszpanii, nowe Mondeo będzie miało sportowy profil coupe z niską linią dachu oraz wbudowany panoramiczny szklany dach w wersji wagon. Smukły kształt boku nadaje „wizualną lekkość”, podczas gdy zaawansowany i techniczny design przedniego końca charakteryzuje się bardziej wyraźną trapezoidalną kratką Forda, maską z wypustkami oraz zwinne, cienkie reflektory laserowe.
Wewnątrz kierowcy Mondeo witają cyfrowe, analogowe wskaźniki, a elegancka, okrągła konsola środkowa daje sportowy, kokpitowy klimat.
„Z czterodrzwiowym, pięciodrzwiowym i wagonem oferującymi oszałamiający design i jakość – oraz z gamą silników, która po raz pierwszy obejmuje hybrydę elektryczną – Mondeo nigdy nie było tak atrakcyjne,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Ford of Europe.
Nowy Ford Mondeo zwiększa komfort dzięki zaawansowanej technologii, innowacyjnemu podwoziu i nadwoziu redukującemu hałas.
Nowe Mondeo wprowadza w Europie fotele Multi-Contour Forda z unikalną funkcją masażu Active Motion oraz nową integralną konfigurację zawieszenia tylnym dla poprawy komfortu jazdy oraz redukcji hałasu wewnętrznego. Mondeo oferuje również nowy system łączności SYNC 2 z kontrolą głosową i 8-calowym ekranem dotykowym, umożliwiający łatwą obsługę systemów telefonicznych, rozrywkowych, klimatyzacyjnych i nawigacyjnych.
Technologia, w tym pierwsze adaptacyjne reflektory LED Forda w Europie oraz system Active Park Assist z funkcją Perpendicular Parking, przyczyniają się do uproszczonego doświadczenia prowadzenia.
„Nowe Mondeo wykorzystuje najnowsze innowacje i technologie Forda, aby dostarczyć najbardziej wyrafinowane i przyjazne użytkownikowi doświadczenie jazdy Mondeo, jakie kiedykolwiek istnieje,” powiedział Ulrich Koesters, dyrektor linii pojazdów w Ford of Europe. „Od systemów, które prowadzą kierowców bez użycia rąk z miejsc parkingowych na początku podróży, po fotele, które deflatują, aby ułatwić wyjście na końcu, Mondeo koncentruje się na pasażerach od początku do końca.”
Wygodne siedzenie
Fotele Multi-Contour Forda z funkcją masażu Active Motion zostały zaprojektowane z myślą o redukcji zmęczenia mięśni u pasażerów siedzących z przodu, szczególnie podczas długich podróży.
Fotele regulowane w 10 kierunkach zawierają również funkcje ogrzewania i chłodzenia, a także wykorzystują system 11 poduszek, aby dostarczyć dyskretny efekt masażu dla ud, pośladków i dolnej części pleców.
Szybko działająca technologia nanozaworów używa metalowych drutów w kształcie pamięci o szerokości ludzkiego włosa do kontrolowania przepływu powietrza w poszczególnych poduszkach, zapewniając efekt masażu lub dostosowane wsparcie. Poduszki siedzeń deflatują, gdy drzwi są otwierane, aby ułatwić wyjście.
Zespół składający się z dwóch lekarzy opracował technologię foteli Multi-Contour Forda w celu zapewnienia optymalnej wydajności za pomocą zaawansowanych technik, w tym mapowania ciśnienia, ultradźwiękowego monitorowania postawy oraz elektromiografii, która mierzy małe impulsy elektryczne generowane przez ruch mięśni.
„Mondeo zredukuje zmęczenie mięśni, bóle i dolegliwości zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu, zachowując pobudzające mięśnie i naczynia krwionośne unikalnym ruchem falowym,” powiedział Jeroen Lem, inżynier ds. technologii wnętrza pojazdów w Ford of Europe. „Zaawansowany system monitoruje ciśnienie w poszczególnych poduszkach, aby czuć się jak pojedynczy wałek subtelnie rozciągający plecy, a dwa poziomy intensywności można wybrać z centralnego wyświetlacza dotykowego.”
Oświetlenie drogi zaawansowaną technologią
Adaptacyjne reflektory LED w nowym Mondeo łączą klarowność światła przypominającego dzienne oświetlenie pełnych reflektorów LED z adaptacyjnym systemem oświetlenia przedniego Forda, który dostosowuje kąt i intensywność wiązki reflektora do warunków jazdy. System może wybierać jedno z siedmiu ustawień w zależności od prędkości pojazdu, warunków oświetleniowych, kąta skrętu, odległości do pojazdu przed i aktywacji wycieraczek.
Nowe Mondeo będzie wyposażone w zaawansowaną wersję Active Park Assist z funkcją Perpendicular Parking, która umożliwia kierowcom wykrywanie odpowiednio dużych miejsc parkingowych i cofanie bez użycia rąk do miejsc równoległych do drogi oraz względem innych pojazdów.
Ta zaawansowana funkcja parkingowa będzie wspierana zarówno przez Park-Out Assist, która pomaga kierowcom wyjeżdżać z miejsc równoległych; jak i Side Parking Aid, który dostarcza wizualną reprezentację na ekranie i dźwiękowe ostrzeżenie o przeszkodach po bokach pojazdu, a także z przodu i z tyłu.
Kontrola klimatu i nie tylko za pomocą poleceń głosowych
System SYNC 2 oferowany przez Mondeo umożliwia kierowcom sterowanie kluczowymi systemami wewnętrznymi za pomocą prostych, naturalnych poleceń głosowych oraz wysokiej rozdzielczości 8-calowego ekranu dotykowego. Łączność realizowana jest poprzez porty Bluetooth, USB i karty SD.
Wystarczy nacisnąć przycisk kontroli głosowej i powiedzieć „Jestem głodny”, aby wyświetlić listę lokalnych restauracji, a przewodnik MICHELIN może pomóc kierowcom w wyborze miejsca na posiłek. SYNC 2 połączy użytkowników telefonicznie z restauracją, aby zarezerwować stolik i poprowadzić ich do celu.
Wprowadzanie adresu nawigacyjnego zostało również uproszczone. Zamiast przerywać adres w etapach, użytkownicy mogą powiedzieć pełny adres naraz i wybrać muzykę z podłączonego urządzenia MP3, prosząc SYNC 2 o odtworzenie artysty lub utworu. Okładka albumu jest wyświetlana na ekranie z kompatybilnymi odtwarzaczami.
Klienci mogą wykonywać połączenia telefoniczne bez użycia rąk, mówiąc „Zadzwoń do „, bez wcześniejszego wydawania polecenia „Telefon”, gdy system jest w trybie audio, nawigacji lub innym.
SYNC 2 zawiera również system Emergency Assistance Forda, który bezpośrednio łączy pasażerów pojazdu z lokalnymi operatorami służb ratunkowych po wypadku, w odpowiednim języku dla danego regionu.
„Rozwinęliśmy SYNC 2 tak, aby był prosty i intuicyjny dla kierowców, i aby płynnie przechodził między ekranem dotykowym a poleceniami głosowymi,” powiedział Christof Kellerwessel, główny inżynier ds. systemów elektronicznych i elektrycznych w Ford of Europe. „Kierowcy będą mogli kontrolować więcej systemów wewnętrznych niż kiedykolwiek wcześniej, zachowując jednocześnie wzrok na drodze i ręce na kierownicy.”
Kierowcy Mondeo mogą również kontrolować klimatyzację wewnętrzną za pomocą poleceń głosowych, takich jak „Maks AC”, aby szybko się ochłodzić, lub bardziej specyficznych poleceń, takich jak „Temperatura 20 stopni”.
System grzewczy, wentylacyjny i klimatyzacyjny nowego Mondeo został dostrojony do cichszej pracy. System ten pomaga również zoptymalizować komfort wewnętrzny, z automatyczną kontrolą klimatu zdolną do utrzymywania różnicy temperatur nie większej niż jeden stopień nawet w ekstremalnych warunkach, oraz z adaptacyjnymi wentylatorami, które utrzymują stały przepływ powietrza w miarę zmiany prędkości pojazdu. Pasażerowie tylnej kabiny korzystają z dedykowanych otworów wentylacyjnych.
Dodatkowo, nowe Mondeo wyposażone jest w czujnik jakości powietrza, który automatycznie włącza recyrkulację powietrza, gdy wykryje zanieczyszczenie, oraz czujnik wilgotności, który umożliwia środki zapobiegawcze przeciwko parowaniu wnętrz szyb. Schłodzenie z 55 stopni C do 18 stopni C zajmuje 15 minut, co jest najlepszym wynikiem w swojej klasie.
Nowe podwozie dla lepszego komfortu jazdy
Nowe Mondeo, będące pierwszym modelem dla Europy zbudowanym na nowej globalnej platformie CD-segmentu, zadebiutuje z nową konfiguracją zawieszenia tylnym integral link, co poprawia komfort jazdy i osiągi dynamiczne.
Nowy projekt zawieszenia zapewnia wymaganą elastyczność dla większego komfortu, jednocześnie zachowując sztywność boczną dla lepszego prowadzenia i manewrowania. Pozwala również na przesunięcie koła do tyłu przy uderzeniu w nierówności. Umożliwia to poprawioną absorpcję udarów, co skutkuje płynniejszą jazdą i redukcją hałasu. Samopoziomujące zawieszenie tylne jest oferowane w modelu wagon, utrzymując optymalną wysokość zawieszenia dla komfortu i prowadzenia niezależnie od obciążenia.
Integralne zawieszenie tylne przyczynia się do redukcji hałasu drogowego o około 3 decibele z tyłu i 2 decibele z przodu, wspierane przez dodatkowe materiały wygłuszające w osłonach podwozia, pokrywach archiwalnych i drzwiach przednich i tylnych, aby zablokować hałas opon. Liczba otworów w nowym nadwoziu Mondeo została również zmniejszona, aby zminimalizować przenoszenie hałasu.
Hałas wiatru został zredukowany do poziomów, które wcześniej można było spotkać tylko w segmentach premium dzięki zoptymalizowanemu kształtowi słupków okiennych i lusterka drzwiowego, ulepszonym uszczelkom drzwiowym i okiennym oraz poprawionej absorpcji hałasu wewnętrznego. Poziom hałasu wiatru wynoszący 21,1 sone – metryka poziomu głośności – to 8% poprawy w porównaniu z poprzednią generacją Mondeo. Grubość szyby tylnej została zwiększona o 0,4 milimetra, co pomaga zredukować hałas generowany przez przejeżdżające pojazdy dla pasażerów tylnych siedzeń.
Dodatkowe uszczelki dodano między maską a przednimi błotnikami, a izolacja akustyczna w komorze silnika została zmieniona z włókna szklanego na piankę, co przyczynia się do redukcji hałasu od napędu do wnętrza o 1,5 do 2 decybeli.
Dalsze dostrajanie prowadzenia i komfortu jazdy realizowane jest za pomocą aktywnych systemów, w tym kontroli wektora momentu, kompensacji wciągania i odpychania, aktywnej kompensacji drgań oraz kompensacji kierowania momentem.
Wprowadzenie elektrycznego wspomagania kierownicy do Mondeo po raz pierwszy również pozwala dostosować ciężar kierownicy zgodnie z ustawieniami „komfort”, „normal” i „sport” w systemie ciągłej kontroli tłumienia Forda. Kierowcy zauważą większą różnicę między cechami podwozia oferowanymi przez te trzy ustawienia.
„Dostosowaliśmy nowe Mondeo specjalnie do potrzeb europejskich kierowców,” powiedział Geert van Noyen, menedżer ds. dynamiki pojazdów w Ford of Europe. „Przeszliśmy przez pięć projektów tylko dla tulei zawieszenia tylnego – każdy z nich trwał dwa miesiące – zanim byliśmy zadowoleni, a także skupiliśmy się na dostrojeniu układu kierowniczego, aby zapewnić płynne i naturalne wrażenie.”
Jakość i wygoda
Wewnątrz kierowcy Mondeo witane są opcjonalnym cyfrowo-analogowym zestawem wskaźników o przekątnej 10 cali. Personalizowany kolorowy wyświetlacz dostarcza animowane powiadomienia o funkcjach, takich jak ostrzeżenie o utrzymaniu pasa.
Elegancka, okrągła konsola środkowa dostarcza sportowego, kokpitowego klimatu, a konsola centralna ma symetryczny projekt, który jest dostępny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera siedzenia z przodu – podobnie jak duże, otwarte miejsce do przechowywania przed selektorem biegów.
Miękka w dotyku deska rozdzielcza oraz wykończenie w okolicy centralnej i schowka przedstawiają wysoką jakość materiałów i rzemiosła w całym pojeździe. Złote akcenty są również stosowane w otworach wentylacyjnych i sterowaniach miękkiego dotyku.
Fotele o inteligentnym designie mają cieńszą tylną część, co pozwala pasażerom tylnym cieszyć się dodatkowymi miejscami na nogi, nie wpływając na komfort kierowcy i pasażera z przodu. Pasażerowie tylnej kabiny korzystają z lekkiego, przestrzennego klimatu oferowanego przez opcjonalny panoramiczny szklany dach w wozie Mondeo.
Mondeo zwiększa również komfort i wygodę dla kierowców, oferując takie funkcje jak elektrycznie regulowana kolumna kierownicza z pamięcią, jak również elektrycznie otwierany klapa i podgrzewana kierownica.
„Nowe Mondeo oferuje zaawansowane funkcje i technologie, które poprawiają jazdę, komfort i wygodę w sposób, jakiego nie oferuje żaden inny samochód w tej klasie,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Ford of Europe.
Nowy Ford Mondeo dostarcza najszerszą w historii gamę jednostek napędowych, wprowadzając do oferty hybrydowy pojazd elektryczny Mondeo.
Nowe Mondeo dostarcza najszerszą i najbardziej zaawansowaną technologicznie gamę jednostek napędowych w 21-letniej historii modelu, oferując klientom bezprecedensowy wybór ulepszonych, o niskich emisjach CO2 i wysokich osiągach.
Innowacje obejmują pierwszego Mondeo hybrydowego zasilanego benzyną, wielokrotnie nagradzany silnik 1,0-litra EcoBoost – pierwszy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra w segmencie Mondeo oraz ulepszone silniki diesla 2,0-litrowe TDCi, które oferują zredukowane emisje CO2 i NOX.
Nowe Mondeo oferuje nowy silnik benzynowy 1,5 litra EcoBoost; 1,6-litrowy silnik diesla TDCi o klasowych emisjach CO2 oraz poniżej 100 g/km CO2 nawet w wersji wagonowej, a także opcjonalny silnik diesla o dużej mocy 2,0-litra TDCi z podwójnym doładowaniem, oferujący 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego.
Mondeo będzie miał na początku emisje CO2 poniżej 130 g/km dla każdego silnika diesla, z wprowadzeniem technologii Auto-Start-Stop w całej gamie, w tym z automatycznymi skrzyniami biegów po raz pierwszy. Inteligentny napęd na wszystkie koła Forda również będzie dostępny w Mondeo po raz pierwszy.
„Dzięki nowoczesnym jednostkom napędowym, takim jak wielokrotnie nagradzany silnik 1,0-litra EcoBoost, nasza pierwsza hybryda produkowana w Europie oraz nowe silniki diesla z podwójnym doładowaniem, poprawiliśmy efektywność paliwową i emisje CO2 bez rezygnacji z mocy i doświadczeń z jazdy, do jakich klienci Mondeo są przyzwyczajeni,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Ford of Europe. „Nowa generacja Mondeo oferuje właściwą opcję pod maską dla każdego kierowcy.”
Nowe Mondeo zadebiutuje w salonach w całej Europie jeszcze w tym roku z opcjami silników obejmującymi 1,5-litrowy i 2,0-litrowy EcoBoost, hybrydę benzynowo-elektryczną oraz 1,6-litrowe TDCi i 2,0-litrowe TDCi o mocy 150 KM lub 180 KM. Nowe jednostki napędowe 2,0-litrowe TDCi o mocy 210 KM, 1,5-litrowe TDCi, 1,0-litrowe EcoBoost oraz napędy na wszystkie koła pojawią się w sprzedaży w 2015 roku.
Pierwszy Mondeo Hybrydowy Pojazd Elektryczny
Nowe Mondeo Hybrid to pierwszy hybrydowy pojazd elektryczny, który kiedykolwiek wyprodukowano przez Forda w Europie. Dostępne jako czterodrzwiowe, hybrydowe Mondeo będzie montowane obok modeli z silnikami benzynowymi i diesla w nowoczesnym zakładzie Forda w Walencji, w Hiszpanii.
Mondeo Hybrid dodaje nowy wymiar do portfolio Mondeo dla klientów w Europie, po sukcesie jego rodzeństwa, Ford Fusion Hybrid w USA. Ford jest teraz drugim co do wielkości producentem pojazdów hybrydowych w Stanach Zjednoczonych.
Podobnie jak Fusion Hybrid, Mondeo Hybrid wykorzystuje trzecią generację systemu hybrydowego Forda, który dostarcza korzyści związane z efektywnością i wyciszeniem elektrycznego napędu w wielu scenariuszach jazdy, zachowując przy tym zasięg i swobodę, jakie oferuje tradycyjny silnik spalinowy.
W systemie hybrydowym wykorzystywane są dwa silniki elektryczne – jeden do wspierania silnika benzynowego w napędzie kół, a drugi do umożliwienia ładowania regeneracyjnego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,4 kWh, umiejscowionego za tylnymi siedzeniami. Wysokonapięciowy system elektryczny Mondeo Hybrid zaprojektowano na standardy zbliżone do takich, jakie mają tradycyjne silniki i skrzynie biegów Forda.
Mondeo Hybrid jest w stanie jechać z prędkością do 135 km/h (85 mph) w trybie elektrycznym, a połączenie specjalnie opracowanego silnika benzynowego 2,0 litra w cyklu Atkinsona oraz elektrycznego zespołu napędowego dostarcza 187 KM przy zużyciu paliwa wynoszącym 4,2 l/100 km (67,3 mpg) i emisji CO2 wynoszącej 99 g/km.
Kierowcy mogą również korzystać z interfejsu Smartgauge, aby monitorować, zarządzać i redukować zużycie paliwa i energii, z funkcjami takimi jak „Brake Coach”, która zachęca do łagodnego hamowania, aby pomóc w oddawaniu energii z powrotem do akumulatora.
„Hybrydowy układ napędowy Mondeo sprawia, że kierowca nie musi robić nic inaczej niż w przypadku regularnego pojazdu benzynowego lub diesla. Rozpoczyna go tak samo. Tankuje go w ten sam sposób. Prowadzi w ten sam sposób,” powiedział Thomas Zenner, nadzorujący inżynierię elektryfikacji w Ford of Europe. „Jedyną rzeczą, której klient może chcieć się nauczyć, jest jak maksymalizować efektywność paliwową poprzez modyfikację nawyków jazdy – a przy użyciu Smartgauge dostarczamy im narzędzia do tego.”
Efektywność jest dodatkowo optymalizowana przez elektryczne wspomaganie kierownicy oraz opracowaną przez Forda bezstopniową skrzynię biegów i oprogramowanie sterujące. Mondeo Hybrid działa bez napędów akcesoriów silnika, co znacznie redukuje opór na silniku. Klimatyzacja jest zasilana elektrycznie, podobnie jak systemy chłodzenia układu napędowego i próżniowe. Nowy system odzyskiwania ciepła ze spalin pozwala na szybsze ogrzewanie wnętrza.
Nagrodzona technologia EcoBoost
Nowe Mondeo będzie pierwszym samochodem w swoim segmencie wyposażonym w silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra. Silnik EcoBoost o pojemności 1,0 litra Forda został uznany za Międzynarodowy Silnik Roku w 2014 roku po raz trzeci z rzędu i dołączy do oferty silnikowej Mondeo na początku 2015 roku, osiągając moc 125 KM i emisję CO2 wynoszącą 119 g/km.
Silnik 1,0-litrowy EcoBoost dostarcza moc większego silnika dzięki podstawowym technologiom EcoBoost, w tym bezpośredniemu wtryskowi paliwa pod wysokim ciśnieniem oraz niezależnej zmiennej synchronizacji wałków rozrządu. Turbosprężarka o niskiej bezwładności obraca się z prędkością do 248 000 obr./min, co więcej niż 4 000 razy na sekundę i prawie dwa razy większa maksymalna prędkość obrotowa turbosprężarek napędzających silniki wyścigowe F1 2014 roku.
Efektywność jest poprawiona dzięki systemowi schładzania z podziałem, który posiada oddzielne obiegi dla aluminiowej głowicy i żeliwnej bloku, niskotłocznemu wykończeniu wewnątrz silnika, oraz konstrukcji paska rozrządu w oleju, a także pompie olejowej o zmiennej wydajności, kontrolowanej przez ECU, która dostosowuje smarowanie do zapotrzebowania i optymalizuje ciśnienie oleju.
Z tym samym osprzętem silnikowym, który został udowodniony w Fordzie Fiesta, Focus, B-MAX, EcoSport, C-MAX i Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect oraz Transit Courier, kalibracja wtrysku paliwa i zapłonu oraz przełożenia biegów zostały dostosowane do optymalizacji osiągów dla Mondeo.
Mała średnica cylindra i długi skok przyczyniają się do osiągania maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 170 Nm dostępnego od 1 300 obr./min, co pozwala silnikowi komfortowo dostarczać moc w pojazdach wielkości Mondeo. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną silnik 1,0-litrowy EcoBoost osiąga zużycie paliwa wynoszące 5,1 l/100 km (55,4 mpg).
Nowe Mondeo będzie również oferować nowy silnik 1,5-litrowy EcoBoost Forda z możliwością wyboru sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej. Silnik jest wyposażony w zintegrowaną technologię kolektora wydechowego, która została po raz pierwszy wprowadzona z silnikiem 1,0-litrowym EcoBoost Forda. Technologia ta poprawia efektywność, pomagając silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę, a także dostarczając moment obrotowy szybciej, minimalizując odległość, jaką gazy wydechowe muszą pokonać między cylindrami a turbosprężarką.
Wprowadzono również nową aluminiową jednostkę silnikową, a chłodnica powietrza doładowująca z chłodzeniem wodnym dostarcza bardziej efektywną dostawę powietrza do silnika, pomagając 1,5-litrowemu EcoBoost osiągnąć emisję CO2 wynoszącą 134 g/km – to 11% redukcji w porównaniu do poprzedniego 1,6-litrowego silnika EcoBoost – oraz osiągnąć zużycie paliwa wynoszące 5,8 l/100 km (48,7 mpg), jednocześnie dostarczając 160 KM.
„Nowy silnik benzynowy 1,5-litrowy EcoBoost oferuje klientom najnowsze technologie silników EcoBoost w bardziej inteligentnym i efektywnym pakiecie,” powiedział Bakaj. „Bardziej ekonomiczny, płynnie działający i chętnie wkręcający się na obroty, ten nowy silnik EcoBoost dostarcza jeszcze bardziej przekonującej opcji dla kierowców, którzy kochają osiągi silników benzynowych i chcą niskich kosztów eksploatacji.”
Mondeo nadal będzie dostępne z silnikiem benzynowym 2,0-litrowym EcoBoost, oferującym 203 KM lub 240 KM oraz sześciobiegową skrzynię automatyczną. Technologia Auto-Start-Stop wprowadzona zostaje do napędu po raz pierwszy – co dostarcza pełną ofertę jednostek napędowych Mondeo wyposażonych w technologię oszczędzającą paliwo, zmniejszając emisje CO2 silnika 2,0-litrowego EcoBoost o 6%.
Udoskonalone osiągi silnika diesla
Ulepszony silnik diesla 2,0-litrowy TDCi z technologią zmiennej turbiny, który dostosowuje się do optymalizacji doładowania przy różnych prędkościach silnika, jest dostępny dla klientów Mondeo z mocą 150 KM lub 180 KM w ramach gamy silników diesla, której każdy silnik zapewnia emisję CO2 poniżej 130 g/km. Silnik 2,0-litrowy TDCi ma zmodyfikowaną konstrukcję silnika, nową głowicę cylindrów i nowe układy wtrysku paliwa oraz system po-treatmentu spalin Forda do usuwania NOX dla jeszcze czystszych emisji.
Efektywność jest poprawiona dzięki aktywnemu systemowi zarządzania termicznego, który poprawia czasy nagrzewania, dostarczając chłodzenie do określonych komponentów na żądanie, aby szybciej osiągnąć maksymalną wydajność; oraz zmienną pompę olejową, która redukuje straty parazytowe poprzez zwiększenie ciśnienia oleju na żądanie.