Ford Mondeo zadebiutował na rynku w 1993 roku i jest produkowany do dziś. W 2014 roku dotarł do swojej czwartej generacji, która musiała zostać odświeżona w związku z regulacjami europejskimi.
Czwarta generacja Mondeo przeszła znaczący lifting w 2019 roku. Zmiany dotyczyły nie tylko wyglądu, ale także aspektów technologicznych. Dzięki przestronnej przestrzeni bagażowej, wersja kombi była jednym z najprzestronniejszych aut w swojej klasie.
Zewnętrzna część samochodu zyskała nowy kształt trapezoidalnej osłony chłodnicy z efektem 3D. W wersjach Titanium pojawiły się poziome chromowane listwy. Dolny zderzak zyskał nową kratkę oraz nowe światła przeciwmgielne. W wersji ST dodano mniejsze skrzydełka po bokach. Z tyłu, światła tylne w kształcie litery C zostały przełamane stylowym wykończeniem w satynowym srebrze lub chromie, w zależności od wersji samochodu.
Wnętrze oferowało klientom długą listę opcji do wyboru, co pozwalało na dostosowanie wyglądu wnętrza. Od różnych poziomów wyposażenia po różnorodne systemy infotainment i zestawy wskaźników. Wersja podstawowa była wyposażona w połączenie wyświetlacza analogowego i cyfrowego. Fotele były wygodne i dostępne w kilku rodzajach tapicerki oraz poziomach komfortu, a tylne siedzenia dzielone były standardowo.
Pod maską, Mondeo w wersji kombi oferowane było z szerokim wyborem silników diesla, benzynowych oraz hybrydowych. W zależności od opcji napędu, samochód mógł być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, bezstopniową skrzynię CVT lub 8-biegową automatyczną. Na liście dostępnych opcji była również wersja z napędem na cztery koła.
Ulepszony Ford Mondeo – z eleganckimi nowymi detalami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz po raz pierwszy wprowadzoną wersją Hybrid Wagon – został dziś zaprezentowany na 2019 Brussels Motor Show w Belgii.
Nowy Ford Mondeo Hybrid to unikalna oferta w swoim segmencie, która teraz oferuje jeszcze bardziej wysublimowane wrażenia podczas jazdy dzięki napędowi hybrydowemu.
Inne istotne ulepszenia napędu Mondeo obejmują:
Zaawansowany silnik Diesla EcoBlue o pojemności 2.0 litra, wprowadzony do Mondeo, zapewniający doskonałe osiągi na długich trasach
Nowa inteligentna, ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która dostosowuje wzory zmiany biegów do stylu jazdy, co poprawia komfort, a także jest obsługiwana za pomocą eleganckiego, ergonomicznego pokrętła zmiany biegów
Ulepszony Adaptive Cruise Control z funkcją Stop & Go, który dołącza do zaawansowanego zestawu technologii wspomagających kierowcę, w tym Inteligentnego Ogranicznika Prędkości, ułatwiającego jazdę na autostradach oraz w korkach.
„Ford Mondeo Hybrid oferuje wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki swojemu wysublimowanemu automatycznemu napędowi oraz zdolności do cichego ruszania. W połączeniu z zaletami niskiej emisji CO2 z silnika benzynowego, spodziewamy się, że Hybryda będzie stanowić do 50 procent sprzedaży,” powiedział Roelant de Waard, wiceprezydent ds. marketingu, sprzedaży i serwisu Ford of Europe. „Jednocześnie wprowadzamy zupełnie nowy napęd diesla z technologią SCR (selektywna redukcja katalityczna), aby spełnić i przekroczyć najnowsze standardy emisji Euro 6d Temp, a także oferujemy całkowicie nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów.”
Wyprodukowano w nowoczesnym zakładzie montażowym Forda w Walencji, w Hiszpanii, Ford sprzedał w Europie ponad 250 000 Mondeo od momentu, gdy model czwartej generacji zaczął trafiać do klientów w 2015 roku.
Wszechstronność Wagonu. Efektywność Hybrydy
Dla klientów, którzy potrzebują większej ładowności, nowy Ford Mondeo Wagon Hybrid zapewnia zasięg jazdy i swobodę tradycyjnego silnika spalinowego przy jednoczesnej efektywności i wygodzie napędu elektrycznego.
Zarówno w wersji wagonu, jak i w inspirowanym coupe nadwoziu czterodrzwiowym, samodzielnie ładujący się Ford Mondeo Hybrid jest zdolny do jazdy w trybie elektrycznym i oferuje cichą możliwość uruchamiania silnika, co szczególnie poprawia komfort w miejskich warunkach i w przypadku jazdy w korkach. Napęd eliminuje obawy o zasięg oraz potrzebę korzystania z zewnętrznego źródła zasilania do ładowania akumulatora.
Najnowsza generacja oprogramowania sterującego napędem Mondeo Hybrid dostarcza płynnej, liniowej reakcji na wymagania przyspieszenia dla poprawy wrażeń z jazdy. Ulepszone oprogramowanie napędu jest także bardziej efektywne w wykorzystaniu momentu obrotowego silnika, aby zapewnić lepszą efektywność paliwową i osiągi – płynnie dostosowując przełożenia skrzyni biegów do optymalnego wykorzystania momentu obrotowego przy najniższych obrotach silnika.
Napęd hybrydowy dostarcza 187 KM, łącząc specjalnie opracowany silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra w cyklu Atkinsona; silnik elektryczny; generator; akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,4 kWh oraz automatyczną skrzynię biegów z technologią rozdziału mocy opracowaną przez Forda, która imituje osiągi skrzyni biegów o zmiennej prędkości.
Technologia rekuperacyjnego hamowania odzyskuje do 90 procent energii, która normalnie marnowała się podczas hamowania, aby doładować akumulator, co przyczynia się do przewidywanej emisji CO2 wynoszącej 96 g/km i efektywności paliwowej od 4,2 l/100 km dla wersji czterodrzwiowej oraz przewidywanej emisji CO2 wynoszącej 101 g/km i efektywności paliwowej od 4,4 l/100 km dla wersji wagonu.
Dodatkowe technologie zaprojektowane w celu pomocy kierowcom w optymalizacji efektywności bez poświęcania komfortu obejmują:
Interfejs Ford SmartGauge do monitorowania zużycia paliwa i energii, z funkcjami takimi jak Brake Coach, która zachęca do łagodnego hamowania, aby pomóc w zwrocie większej ilości energii do akumulatora
Elektryczne wspomaganie kierownicy oraz elektrycznie napędzane klimatyzacja, system chłodzenia napędu i układ podciśnienia, które znacznie redukują opór na silniku
Specjalnie opracowany system odzyskiwania ciepła ze spalin, który umożliwia szybsze nagrzewanie kabiny
Nowy styl nadwozia wagonu zapewnia 403 litry ładowności pod pokrywą ładunku dla klientów Ford Mondeo Hybrid przy złożonych tylnych siedzeniach, a do 1508 litrów z złożonymi tylnymi siedzeniami, podczas gdy płaska podłoga ułatwia ładowanie i rozładowywanie dużych lub nieporęcznych przedmiotów. Dodatkowe miejsce do przechowywania jest ukryte pod podłogą ładunkową.
Najlepsza w swojej klasie wersja Mondeo Hybrid Vignale jest teraz dostępna zarówno w wersji wagonu, jak i czterodrzwiowej.
Mocny i wysublimowany
Zaawansowany silnik Diesla EcoBlue o pojemności 2.0 litra po raz pierwszy zadebiutuje w Mondeo, dostarczając osiągi większego silnika przy jednoczesnej efektywności paliwowej i niskiej emisji CO2 charakterystycznej dla mniejszych silników. Silnik EcoBlue 2.0 litra dostępny jest z:
120 KM, z przewidywaną emisją CO2 wynoszącą 117 g/km i efektywnością paliwową od 4,5 l/100 km
150 KM, z przewidywaną emisją CO2 wynoszącą 118 g/km i efektywnością paliwową od 4,5 l/100 km
190 KM, z przewidywaną emisją CO2 wynoszącą 130 g/km i efektywnością paliwową od 4,9 l/100 km
Zintegrowany system dolotowy z symetrycznym portowaniem dla optymalizacji oddychania silnika; turbosprężarka o niskiej bezwładności, która zwiększa moment obrotowy przy niskich obrotach; oraz system wtrysku paliwa wysokociśnieniowego, który jest bardziej responsywny, cichszy i oferuje precyzyjniejsze podawanie paliwa niż poprzednie silniki Diesla 2.0 TDCi, co pomaga spełnić najnowsze rygorystyczne normy emisji Euro 6d Temp. Standardowa obróbka spalin SCR przyczynia się do poprawy redukcji NOX.
Nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów Forda – oferowana z silnikami EcoBlue 2.0 o mocy 150 KM i 190 KM – została zaprojektowana, aby jeszcze bardziej optymalizować efektywność paliwową i dostarczać responsywne osiągi oraz płynne, szybkie zmiany biegów. Skrzynia biegów wyposażona jest w:
Adaptacyjne harmonogramowanie zmian biegów, które ocenia indywidualne style jazdy w celu optymalizacji czasów zmiany biegów. System może identyfikować nachylenia wzniesień i zjazdów oraz ostre zakręty, a następnie odpowiednio dostosować zmiany biegów, aby zapewnić bardziej stabilne, angażujące i wysublimowane wrażenia z jazdy
Adaptacyjne sterowanie jakością zmian biegów, które ocenia informacje o pojeździe i otoczeniu, aby pomóc w dostosowaniu ciśnienia sprzęgła dla konsekwentnie płynnych zmian biegów. Technologia ta również dostosowuje płynność zmian biegów w zależności od stylu jazdy.
Oferowana jest również sześciobiegowa skrzynia manualna, a modele Mondeo 2.0 EcoBlue mogą być wyposażone w technologię inteligentnego napędu na cztery koła Forda, która mierzy, jak koła pojazdu trzymają się nawierzchni drogi i może dostosować przekazywanie momentu obrotowego do 50/50 między przednimi a tylnymi kołami w mniej niż 20 milisekund – dwadzieścia razy szybciej niż mrugnięcie – zapewniając lepszą stabilność, szczególnie w śliskich warunkach.
Silnik benzynowy EcoBoost o mocy 165 KM i pojemności 1.5 litra pozostaje dostępny, oferując emisję CO2 od 150 g/km i efektywność paliwową od 6,5 l/100 km wspieraną przez zintegrowany kolektor wydechowy oraz technologie chłodzenia sprężonego powietrza.
Styl wykonania i rzemiosło na wysokim poziomie
Eleganckie aktualizacje zewnętrznego i wewnętrznego designu Mondeo podkreślają jego premium i ekskluzywny charakter dla modeli czterodrzwiowych, pięciodrzwiowych i wagonów, jednocześnie wzmacniając wizualne różnice między wariantami Mondeo, w tym Titanium, ST-Line i Vignale.
Nowoczesny design przedniej części nadwozia obejmuje:
Ulepszony kształt górnej kratki w kształcie trapezu, dający głębszy efekt wizualny; chromowe wykończenie w poziome paski dla modeli Titanium; czarny, techniczny wykończenie z otworami dla modeli ST-Line; oraz ekskluzywne satynowe srebrne wykończenie „flying-V” dla modeli Vignale
Zmodyfikowany kształt dolnej kratki, który wkomponowuje się w nowe otoczenie reflektorów przeciwmgielnych dla modeli Titanium i Vignale, ozdobiony sportowymi elementami dla modeli ST-Line
Nowe projekty reflektorów przeciwmgielnych i diodowych świateł dziennych
Sportowy nowy zderzak z bardziej wyraźnym spojlerem dolnym
Zmiany w tylnej części pojazdu obejmują nowe światła tylnie w kształcie litery C, przecięte stylowym, pełnym obramowaniem w satynowym srebrze lub chromie, a Mondeo nadal charakteryzuje się smukłym profilem bocznym, rzeźbionym w celu przekazania „wizualnej lekkości”, pokrywą silnika w kształcie mocy oraz smukłą konstrukcją świateł.
Klienci Mondeo mają teraz więcej opcji personalizacji swojego pojazdu. Dostępne są nowe projekty felg aluminiowych w rozmiarach 17 i 18 cali, a także opcja premium wykończenia Liquid Aluminium dla projektu felg aluminiowych o średnicy 19 cali. Nowe wyraziste opcje kolorystyczne nadwozia obejmują ekskluzywny kolor Blue Panther dla Vignale, ekskluzywny szary Stealth dla ST-Line oraz nowy Urban Teal dla całej gamy Mondeo.
Ulepszony wnętrze Mondeo odznacza się nowymi materiałami tapicerskimi, nowymi aplikacjami uchwytów drzwiowych oraz nowymi dekoracyjnymi elementami unikalnymi dla modeli Titanium, ST Line i Vignale.
Dodanie obrotowego pokrętła zmiany biegów dla modeli wyposażonych w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów Forda uwalnia dodatkową przestrzeń do przechowywania w konsoli środkowej, gdzie wygodnie umieszczono port USB do ładowania urządzeń mobilnych lub dostępu do przenośnych multimediów.
Rzemiosło wnętrza zostało również poprawione dzięki lepszemu dopasowaniu i wykończeniu między komponentami konsoli centralnej a tablicą rozdzielczą, co daje jeszcze bardziej premium odczucie w sportowej, kokpitowej kabinie.
Łatwe doświadczenie jazdy
Mondeo oferuje teraz również technologię Adaptive Cruise Control – która umożliwia pojazdowi automatyczne utrzymywanie komfortowej odległości od pojazdów z przodu – wzbogaconą o dodatkową funkcję Stop & Go.
Dzięki wprowadzeniu ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów Forda funkcja Stop & Go może zatrzymać pojazd w pełni w korkach, a następnie automatycznie ruszyć, jeśli czas zatrzymania wynosi mniej niż 3 sekundy. Przy czasie zatrzymania dłuższym niż 3 sekundy kierowca może nacisnąć przycisk wznowienia na kierownicy lub delikatnie wcisnąć pedał gazu, aby ruszyć, co znacznie poprawia komfort jazdy w korkach.
Po raz pierwszy w Mondeo wprowadzono Inteligentny Ogranicznik Prędkości, który łączy technologie Ogranicznika Prędkości Forda i Rozpoznawania Znaków Drogowych i może pomóc zapewnić, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości. System używa kamery zamontowanej na przedniej szybie do monitorowania znaków drogowych, a gdy ograniczenie prędkości jest niższe niż ustalona maksymalna prędkość, spowalnia pojazd w razie potrzeby. Gdy ograniczenie prędkości wzrasta, system pozwala kierowcy przyspieszyć do ustalonej prędkości, o ile nie przekracza nowego ograniczenia prędkości.
System komunikacji i rozrywki SYNC 3 Forda pozwala kierowcom Mondeo kontrolować funkcje audio, nawigacji i klimatyzacji oraz podłączone smartfony za pomocą prostych poleceń głosowych. Obsługiwany przez kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 8 cali, który można obsługiwać gestami przycisków i przesunięć, SYNC 3 jest zgodny z Apple CarPlay i Android Auto™.