Piata generacja Forda Mustanga została zaprezentowana w 2004 roku na rok modelowy 2005 w wersjach coupe i kabriolet.
W historii motoryzacji jest tylko kilka ikonicznych amerykańskich samochodów: Jeep, Ford Mustang i Chevrolet Corvette. Podczas gdy Jeep był jedynym prawdziwym contenderem terenowym na rynku amerykańskim, pozostałe dwa zdobyły swoje trofea na torach wyścigowych i w wielu wyścigach na oficjalnych trasach. Podczas gdy Corvette ewoluował w super samochód, Mustang był przystępnym cenowo autem sportowym stworzonym jako wygodny samochód do codziennego użytku, a w niektórych wersjach również jako groźny konkurent na torach wyścigowych.
Od momentu wprowadzenia w 1964 roku, oryginalny pony-car był znany z zaawansowanego designu. Z biegiem czasu jego gwiazda zaczęła blaknąć, ale model z 2004 roku można uznać za prawdziwe odrodzenie ikonicznego coupe. Podobnie jak jego poprzednik, nie był już dostępny w wersji z trzema boksami.
Zespół projektowy czerpał inspirację z oryginalnej wersji i przyjął okrągłe reflektory. Podobnie jak oryginalny 'Stang, model z 2005 roku miał płaską, pionową przednią część z czarnym grillem i oddzielnymi obudowami reflektorów. Na życzenie, w grillu zamontowano światła przeciwmgielne. Z boku linia dachu podążała za tym samym kształtem, co oryginalna wersja fastback z końca lat 60. Z tyłu trzy pionowe lampy tylne podążały za tym samym retro wzorem.
Wewnątrz było więcej nowoczesnego designu niż inspirowanego retro, ale wciąż zachowano chromowane pierścienie wokół obrotomierza i prędkościomierza. Ford zainstalował nowoczesne fotele kubełkowe z zagłówkami oraz szeroką konsolę centralną z uchwytami na kubki. Z tyłu znajdowała się ławka dla nie za wysokich pasażerów.
Na początku Mustang oferował tylko wybór silników 4.0 litra i 4.6 litra V8.
Od momentu swojego dramatycznego debiutu w 1964 roku, Ford Mustang stał się ikoną amerykańskich osiągów, charakteryzując się odważnym stylem, potężnym silnikiem i emocjami związanymi z napędem na tylne koła.
Legenda trwa w modelu z 2005 roku, który oferuje zupełnie nową platformę i świeży design, sprawiający, że samochód jest szybszy, bezpieczniejszy, bardziej zwinny i lepiej wyglądający niż kiedykolwiek wcześniej.
Design
Nowy Ford Mustang to czysta amerykańska moc. Charakterystyczna długa maska i krótki tył nawiązują do 40-letniej historii, podobnie jak klasyczne akcenty, które definiowały Mustangi od lat 60.: wloty C po bokach, lampy tylne z trzema elementami oraz emblemat galopującego konia na środku atrapy chłodnicy. Groźny, przypominający rekina przód Forda Mustanga nadaje mu charakter, którego nie widziano od modelu z 1967 roku, podczas gdy okrągłe, oświetlenie diodowe w trapezoidalnych oprawach to część jego nowoczesnej architektury.
Model 2005 Ford Mustang ma agresywną linię, która sprawia, że auto wydaje się być w ruchu, nawet gdy stoi w miejscu. Koła zostały przesunięte do rogów nadwozia, co lepiej wizualnie i fizycznie łączy je z drogą. Zwiększenie rozstawu osi o 6 cali w porównaniu do 2004 roku sprawia, że samochód wygląda na większy niż w rzeczywistości. Wyraźnie widoczne są także wpływy designu z 2003 roku w koncepcji Ford Mustang GT Coupe.
Dostępne są także wersje kabrioletu – Ford Mustang Convertible z silnikiem V6 oraz potężny Ford Mustang GT Convertible z silnikiem V8.
Wnętrze
Zwiększenie rozstawu osi o 6 cali maksymalizuje również komfort pasażerów Forda Mustanga. Wyżsi kierowcy będą się czuli bardziej komfortowo dzięki większej przestrzeni na głowę i ramiona. Pasażerowie z tyłu korzystają z większej przestrzeni na nogi i ramiona w modelach z profilowanymi fotelami.
Pierwszy w branży, kolorowy panel wskaźników, umożliwia maksymalną personalizację. Właściciele Forda Mustanga mogą miksować i dopasowywać oświetlenie jednym przyciskiem, tworząc ponad 125 różnych kolorowych tła, które odzwierciedlają ich osobowość, nastrój, ubiór lub kaprys. Kolory, na tle aluminiowych paneli na desce rozdzielczej i podwójnych manometrów w chromowanej oprawie, dodają wyglądu technicznej precyzji.
Nowoczesne akcenty łączą się z historią i dziedzictwem Forda Mustanga. Chromowane wentylatory są ustawione pionowo na desce, dokładnie w linii z wskaźnikami, a kierownica ma trzy ramiona z centralnym kołem oznaczonym logo konia i trójkolorowymi paskami, odzwierciedlającymi design Forda Mustanga z 1967 roku.
Standardowe wyposażenie jest większe niż kiedykolwiek wcześniej i obejmuje elektryczne szyby sterowane jednym przyciskiem, elektryczne lusterka, bezkluczykowy dostęp i elektryczne zamki, podgrzewaną tylną szybę oraz wycieraczki o zmiennym interwale.
Napęd
Nowe, potężne silniki nadają Fordowi Mustangowi osiągi, które palą opony. Silnik V8 o pojemności 4,6 litra, w pełni aluminiowy, zasilający Forda Mustanga GT z 2005 roku, ma głowice z trzema zaworami i generuje 300 koni mechanicznych. Dzięki aluminiowemu blokowi waży o 75 funtów mniej niż porównywalny silnik żeliwny, jednocześnie dostarczając o 40 koni mechanicznych więcej niż silnik z 2004 roku. To o ponad 50 procent więcej mocy niż mały silnik V8 o pojemności 289 cali sześciennych, znajdujący się w klasycznym Fordzie Mustangu z 1964 roku.
Standardowy silnik to 4,0-litrowy V6 o kącie 60 stopni SOHC. Zastępuje 3,8-litrowy silnik z 2004 roku. Silnik o mocy 210 koni mechanicznych i 240 funtów stopy – wzrost o 23 konie mechaniczne i 15 funtów stopy – jest naturalnie płynniejszy i bardziej kompaktowy, oferując więcej mocy i momentu obrotowego.
Jazda i prowadzenie
Po raz pierwszy Ford Mustang jest dostępny z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia unikalne połączenie skoku z miejsca oraz dobrego zużycia paliwa na autostradzie.
Standardowo dostępne są pięciobiegowe skrzynie manualne. Ford Mustang GT z silnikiem V8 jest wyposażony w solidną skrzynię biegów Tremec 3650, podczas gdy modele z silnikiem V6 otrzymują skrzynię manualną Tremec T-5.
Podwozie jest nowe od podstaw, z przednim zawieszeniem typu MacPherson z użyciem odwróconych dolnych ramion kontrolnych „L”, co zapewnia zarówno komfort, jak i kontrolę.
W modelu 2005 tylne zawieszenie Forda Mustanga ma nową architekturę z trzema linkami z lekkim, rurowym drążkiem Panhard, który zapewnia precyzyjne prowadzenie tylnej osi. Ta technologia stabilizuje tylną oś podczas ruchu kół, zwłaszcza podczas ostrych zakrętów.
Standardowe hamulce tarczowe na cztery koła mają największe tarcze i najsztywniejsze zaciski, jakie kiedykolwiek zamontowano w mainstreamowym Fordzie Mustangu. Twin-pistonowe zaciski aluminiowe dociskają wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 12,4 cala w modelach Ford Mustang GT – to wzrost o ponad 15 procent w rozmiarze tarczy. Mustangi z silnikiem V6 mają wentylowane tarcze o średnicy 11,4 cala, które również mają 30 mm grubości.
Z tyłu tarcze hamulcowe mają średnicę 11,8 cala – o ponad 12 procent większe niż w modelu z 2004 roku. Tarcze tylne są wentylowane w GT i stałe w V6.
Opcjonalny czterokanałowy system antypoślizgowy zapewnia większą kontrolę hamulców. Używa czujników elektronicznych, aby nieustannie monitorować warunki drogowe i przekazywać informacje do dedykowanego komputera sterującego, który jest w stanie określić w milisekundach, czy pojazd jest na suchej nawierzchni, czy pokonuje śliską powierzchnię. Gdy kontrola trakcji nie jest pożądana – na przykład podczas palenia gumy na torze wyścigowym – kierowcy mogą dezaktywować system jednym przyciskiem na desce rozdzielczej.
Bezpieczeństwo i ochrona
Z mocą przychodzi odpowiedzialność. Ford Mustang z 2005 roku pomaga pasażerom pozostać w bezpiecznej sytuacji.
Osobisty system bezpieczeństwa Forda™, kompleksowy pakiet technologii bezpieczeństwa, jest standardowy. System zapewnia zwiększoną ochronę w wypadkach czołowych, analizując czynniki kolizji i określając właściwą reakcję w milisekundach. Używa podwójnych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu – zdolnych do aktywacji w pełni lub częściowo – napinaczy pasów bezpieczeństwa i zwijaczy energetycznych.
Standardowe czujniki klasyfikacji pasażerów bazują na sile osobistego systemu bezpieczeństwa Forda™, aby dostosować aktywację poduszki powietrznej pasażera. Jeśli czujnik siedzenia pasażera wykrywa brak wagi – lub bardzo mało wagi, jak teczka – poduszka powietrzna pasażera jest automatycznie wyłączana. Jeśli na siedzeniu znajduje się większa waga, jak małe dziecko, poduszka powietrzna pozostaje dezaktywowana, a na desce rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza. Jeśli dorosły zajmuje miejsce pasażera, poduszka powietrzna automatycznie się aktywuje.
Opcjonalny aktywny pakiet zabezpieczeń przed kradzieżą oferuje klientom nowy poziom ochrony. Obejmuje moduł czujnika do ochrony przed kradzieżą na ciągnikach, czujnik ruchu wewnątrz pojazdu do wykrywania włamań „smash-and-grab”, osobny alarm dźwiękowy – zamiast klaksonu pojazdu – aby zniechęcić złodziei próbujących wyłączyć klakson oraz akumulator o dużej pojemności, 60-amperogodzinowy, który dłużej sygnalizuje alarm.
Główne wyposażenie i opcje
Ford Mustang V6 Deluxe: czterokołowe hamulce tarczowe, silnik V6 4,0-litrowy SOHC, pięciobiegowa skrzynia manualna, zdalny dostęp bezkluczykowy, ogrzewana tylna szyba, pojedynczy układ wydechowy ze stali nierdzewnej, podwójne elektryczne lusterka boczne, 16-calowe malowane felgi aluminiowe, klimatyzacja, radio AM/FM z pojedynczym odtwarzaczem CD, konsola centralna, dywaniki podłogowe z przodu, kieszenie na mapy w drzwiach, materiałowe fotele przednie z dzieloną tylną kanapą (coupe), regulowana kierownica z tempomatem, elektryczne szyby i zamki w drzwiach, poduszki powietrzne z przodu oraz uchwyty dla dzieci w tylnych siedzeniach.
Ford Mustang V6 Premium dodaje: 16-calowe aluminiowe felgi z chromowanymi nakrętkami, system audio Shaker 500 z odtwarzaczem CD na sześć płyt i funkcją MP3, kierownicę z regulacją w sześciu kierunkach oraz skórzane wykończenia siedzeń.
Ford Mustang GT Deluxe dodaje: silnik V8 4,6-litrowy z trzema zaworami, ABS z kontrolą trakcji, podwójny układ wydechowy ze stali nierdzewnej, przednie światła przeciwmgielne w atrapie, skomplikowane reflektory halogenowe z wbudowanymi kierunkowskazami, tylni spoiler, oponami wydajnościowymi na 17-calowych malowanych felgach aluminiowych, radio AM/FM z pojedynczym odtwarzaczem CD, materiałowe sportowe fotele oraz skórzana, regulowana kierownica.
Ford Mustang GT Premium dodaje: system audio Shaker 500 z odtwarzaczem CD na sześć płyt i sportowe fotele wykończone skórą Aberdeen.
Opcje obejmują poduszki powietrzne zamontowane w siedzeniach bocznych, pakiet ulepszający wnętrze z satynowymi aluminiowymi wykończeniami i kolorowym panelem wskaźników MyColor, pakiet akcentujący kolor wnętrza z czarnym wnętrzem i czerwonymi siedzeniami oraz wkładkami w drzwiach, pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, blokady kół, 17-calowe aluminiowe felgi wymachane (tylko w Fordzie Mustang GT), system aktywnej ochrony przed kradzieżą, poduszki powietrzne zamontowane w przednich siedzeniach.