Mustang to jeden z najbardziej znanych modeli samochodów od marki z niebieskim owalem. W 2014 roku zadebiutowała szósta generacja oryginalnego pony-cara, który jako pierwszy był sprzedawany na całym świecie.
Historia Mustanga sięga lat 60-tych, kiedy to John Oros, projektant, którego rodzice emigrowali z Transylwanii (Rumunia), stworzył koncepcję i wygrał wewnętrzny konkurs projektowy ze swoją drużyną. W 1964 roku z fabryki wyjechał pierwszy finalny model, który rozpoczął swoją karierę jako model 1964 ½. Reszta to już historia.
Panie Oros zmarł w 2012 roku, ale jego koncepcja projektowa przetrwała w modelu z 2014 roku, który zachowywał retro-styl. Początkowym zamysłem było stworzenie „samochodu, który spodoba się kobietom, a mężczyźni go równie mocno pokochają”. Długi przód, opadająca kabina i agresywny wygląd były mocnymi punktami w projekcie auta.
W przeciwieństwie do oryginalnego Mustanga, który bazował na podwoziu Forda Fairlane, model z 2014 roku miał własną platformę, ale kabriolet nadal potrzebował podwozia. To sprawiło, że samochód był cięższy od wersji coupe, ale w jakiś sposób bardziej atrakcyjny wizualnie.
Wnętrze zachowało klasyczny wygląd z nowoczesnymi udogodnieniami. Z powodu przestrzeni bagażowej potrzebnej dla materiałowego dachu, tylne siedzenia przesunięto do przodu, co ograniczyło przestrzeń na nogi dla dorosłych pasażerów. Ford zainstalował wszystkie nowe funkcje w kabriolecie Mustanga, w tym system infotainment SYNC3.
W momencie premiery dostępne były trzy silniki: 2,3-litrowy czterocylindrowy, 3,7-litrowy V6 i 5,0-litrowy V8.
Ford Mustang Cabrio
Nowa era legendarnego pony cara zaczyna się wraz z premierą zupełnie nowego Forda Mustanga – wyposażonego w innowacyjne technologie i oferującego światowej klasy osiągi – jednocześnie przedstawianego na całym świecie w sześciu miastach na czterech kontynentach.
„Ford Mustang wzbudza pasję jak żaden inny samochód,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent grupy Forda ds. globalnego rozwoju produktów. „Jego wizualny wygląd, dźwięk i osiągi trafiają do ludzi, nawet jeśli nigdy nie mieli okazji prowadzić jednego. Mustang to zdecydowanie coś więcej niż tylko samochód – to serce i dusza Forda.”
Wpływ Forda Mustanga wykracza daleko poza ponad 9 milionów sprzedanych samochodów w ciągu 50 lat nieprzerwanej produkcji. Mustang pojawił się tysiące razy w filmach, programach telewizyjnych, muzyce i grach wideo, a na Facebooku jest najbardziej lubianym pojazdem na świecie. Po raz pierwszy Ford wprowadzi Mustanga do kluczowych regionów Europy i Azji.
„Stworzyliśmy ten samochód z celem, aby zaprezentować nowoczesną interpretację Mustanga – amerykańskiego ikony motoryzacji, która symbolizuje optymizm i wolność dla milionów ludzi na całym świecie,” powiedział Jim Farley, wiceprezydent wykonawczy Forda ds. globalnego marketingu, sprzedaży i serwisu oraz Lincolna.
Nowy kształt, ale nie do pomylenia z Mustangiem
Nowa konstrukcja zarówno Mustanga fastback, jak i cabrio, przywołuje nieodłączny charakter marki, zachowując kluczowe elementy designu – w tym długą, rzeźbioną maskę oraz krótki tylny dekiel – w nowoczesnym wydaniu.
„Masz tylko jedną szansę na zrobienie pierwszego wrażenia, a gdy zobaczysz ten samochód, od razu dostrzegasz prawdziwego Mustanga,” powiedział Moray Callum, dyrektor wykonawczy Forda ds. designu w Ameryce.
Kilka kluczowych cech projektowych definiuje zupełnie nowego Forda Mustanga, w tym:
- Niższa, szersza sylwetka z obniżoną wysokością dachu oraz szerszymi tylnymi błotnikami i rozstawem kół
- Powrót Mustanga fastback z bardziej smukłym profilem, umożliwiającym bardziej stromy kąt szyby przedniej i tylnej
- Trójwymiarowe, trójpaskowe lampy tylne z sekwencyjnymi kierunkowskazami
- Nowoczesna interpretacja charakterystycznej przedniej osłony z wlotami i trapezoidalnej atrapy chłodnicy
Kierowcy Mustanga cabrio docenią standardowy, wielowarstwowy, izolowany materiał dachu, który nadaje samochodowi bardziej elegancki wygląd oraz cichszą kabinę. Nowy dach chowa się dwukrotnie szybciej niż poprzedni i ma bardziej smukły profil w pozycji złożonej, idealny do jazdy na świeżym powietrzu.
Informacje i kontrole, których potrzebuje aktywny kierowca, są łatwo dostępne w inspirującym kokpicie, który wykonano z najwyższym kunsztem, jakiego kiedykolwiek doświadczono w Mustangach. Duże, czytelne wskaźniki umieszczają informacje o pojeździe bezpośrednio przed kierowcą w przestronnej kabinie, podczas gdy poprawiona ergonomia oraz tactile przełączniki i pokrętła zapewniają lepszą kontrolę. Zwiększona szerokość i nowa tylna zawieszenie przyczyniają się do poprawy miejsca na ramionach i biodrach dla pasażerów, a bardziej funkcjonalny bagażnik pomieści dwie torby golfowe.
Doświadczenie z Fordem Mustangiem
Sposób, w jaki Mustang wygląda, jeździ i brzmi, jest kluczowy dla intensywnego doświadczenia, które sprawia, że kierowcy pragną wsiąść do auta i ruszyć w drogę. Dzięki większej liczbie opcji do wyboru, każdy znajdzie Mustanga, który pasuje do jego stylu życia. Ulepszony silnik V6 oraz V8 są wspierane przez zupełnie nowy silnik 2.3-litra EcoBoost®, który wprowadza nowoczesną technologię do Mustanga.
Ford Mustang GT kontynuuje tradycję silnika o pojemności 5.0-litra V8, teraz z ulepszonym układem dolotowym i głowicami cylindrów, które generują ponad 420 koni mechanicznych (426 PS) oraz 390 lb-ft (529 Nm) momentu obrotowego. Nowy kolektor dolotowy poprawia oddychanie przy niskich prędkościach dla lepszej efektywności paliwowej, stabilności na biegu jałowym i niższych emisji.
„Ten silnik EcoBoost dostarcza tego, czego kierowca Mustanga oczekuje, z szeroką, płaską krzywą momentu obrotowego, która uwalnia się natychmiast podczas przyspieszania, co ułatwia wyprzedzanie lub jazdę po krętej drodze,” powiedział Dave Pericak, główny inżynier Forda Mustanga.
Silnik EcoBoost Mustanga wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa, zmienny rozrząd i turbodoładowanie, aby dostarczyć dużą moc oraz przewidywaną wiodącą w klasie efektywność paliwową. Unikalny kolektor dolotowy i obudowa turbosprężarki umożliwiają mu osiągnięcie wydajności, jakiej oczekują kierowcy Mustanga, z mocą prognozowaną na więcej niż 305 koni mechanicznych (309 PS) oraz 300 lb-ft (407 Nm) momentu obrotowego.
Standardowy silnik V6 o pojemności 3.7-litra, generujący co najmniej 300 koni mechanicznych (304 PS) i 270 lb-ft (366 Nm) momentu obrotowego, również dostarcza oczekiwanych osiągów.
Kierowcy docenią płynniejsze zmiany biegów z zaktualizowanej manualnej skrzyni biegów, podczas gdy przerobiona automatyczna skrzynia biegów oferuje nowe łopatki do zmiany biegów umieszczone na kierownicy, dla tych, którzy chcą wyboru pomiędzy wygodą a kontrolą.
Najbardziej zwinny pony w historii
Kiedy życie rzuca kierowcom wyzwania, zupełnie nowy Mustang wyznacza nowe standardy prowadzenia dla marki, oferując światowej klasy dynamikę i jakość jazdy.
„Już ustaliliśmy bardzo wysoki standard dla dynamiki Mustanga z modelem Boss 302, a naszym celem było przekroczyć to w przypadku nowego auta,” powiedział Pericak.
Mustang posiada zupełnie nowe układy zawieszenia z przodu i z tyłu. Z przodu, nowa rama obwodowa pomaga usztywnić strukturę, jednocześnie redukując masę, co zapewnia lepszą podstawę dla bardziej przewidywalnej kontroli kół, co korzystnie wpływa na prowadzenie, kierowanie i komfort jazdy.
Nowy podwójny układ zawieszenia MacPherson z podwójnymi przegubami również umożliwia zastosowanie większych, mocniejszych hamulców. Oczekuje się, że będzie to najlepszy Mustang pod względem hamowania, z trzema dostępnymi pakietami hamulcowymi.
Z tyłu znajduje się zupełnie nowe niezależne zawieszenie z integralnymi wahaczami. Geometria, sprężyny, tłumiki i tuleje zostały specjalnie dostosowane i wyregulowane do tego wysokowydajnego zastosowania. Nowe aluminiowe wahacze tylne pomagają zredukować masę nieosiągalną, co poprawia komfort jazdy i prowadzenie.
Inteligentniejszy niż przeciętny pony
Zupełnie nowy Ford Mustang oferuje szereg innowacyjnych technologii, które zapewniają kierowcom lepsze informacje, kontrolę i łączność, kiedy tego pragną. Od inteligentnego dostępu z uruchamianiem przyciskiem po SYNC® i MyKey® w każdym wyprodukowanym Mustangu, a także dostępne Track Apps, wskaźniki MyColor i nowy system audio Shaker Pro, kierowcy będą mogli dostosować swój czas za kierownicą.
Uczucie wolności i pewności, jakie Mustang wzbudza w swoich kierowcach, staje się jeszcze bardziej intensywne, gdy mogą kontrolować, jak samochód się zachowuje. Na krętej pobocznej drodze lub podczas weekendowego toru, kierowca może szybko zmieniać ustawienia wysiłku kierownicy, reakcji silnika oraz ustawień stabilizacji jazdy i kontroli trakcji używając dostępnych wybranych trybów jazdy, aby stworzyć idealnego Mustanga w dowolnym momencie.
Nowy zaawansowany system stabilizacji opracowany przez Forda jest dostosowany tak, aby zmaksymalizować dynamiczne możliwości Mustanga. Gdy nadszedł czas na ostre prowadzenie na torze, Ford Mustang GT zawiera standardowe funkcje kontroli startu, które umożliwiają kierowcom osiągnięcie płynnych, konsekwentnych startów za każdym razem.
Kiedy nadchodzi czas na relaks i powroty do domu, dostępne zaawansowane funkcje wspomagające kierowcę, w tym system informacji o martwym polu z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym oraz adaptacyjny tempomat, mogą pomóc w ułatwieniu jazdy, podczas gdy SYNC AppLink™ pozwala kierowcom kontrolować aplikacje na smartfonach, aby słuchać ulubionych form rozrywki.
50 lat Mustanga
17 kwietnia 2014 roku to 50. rocznica wprowadzenia oryginalnego Forda Mustanga, a każdy model z 2015 roku świętuje ten jubileusz specjalną tabliczką na desce rozdzielczej z logo galopującego konia i napisem „Mustang – od 1964 roku.” Mustang będzie nadal produkowany w Stanach Zjednoczonych w zakładzie montażowym Flat Rock.
„Od pierwszego dnia wiedzieliśmy, że jeśli mamy zbudować nowego Mustanga, musimy zrobić to dobrze,” powiedział Pericak. „Zbudowaliśmy nowego Mustanga od podstaw, który jest szybszy, ładniejszy, bardziej dopracowany i bardziej efektywny, nie tracąc przy tym nic z surowego uroku, z którym ludzie wiążą Mustanga od pół wieku.”
Mniej znaczy więcej, EcoBoost wchodzi do Mustanga
Nowy silnik 2.3-litra EcoBoost wprowadza turbodoładowanie do gamy silników Mustanga. Zaprojektowany, aby sprostać potrzebom kierowców poszukujących doskonałych osiągów i przewidywanej najlepszej w klasie efektywności paliwowej, ten silnik EcoBoost został opracowany specjalnie dla Mustanga. Kolektor dolotowy i obudowa turbosprężarki są zoptymalizowane, aby zapewnić lepsze oddychanie oraz wyższą moc w Mustangu.
Przy prognozowanej mocy ponad 305 koni mechanicznych i ponad 300 lb-ft momentu obrotowego, ten silnik EcoBoost spełnia wymagania prawdziwego silnika Mustanga.
„Ten silnik EcoBoost dostarcza moc, której oczekują kierowcy Mustanga, niezależnie od prędkości,” powiedział Scott Makowksi, menedżer inżynierii układów napędowych EcoBoost. „Choć ten silnik EcoBoost może być mały, dostarcza tego, czego kierowca Mustanga oczekuje, z szeroką, płaską krzywą momentu obrotowego i doskonałymi osiągami w każdych warunkach.”
Najnowszy członek globalnej rodziny silników EcoBoost Forda, 2.3-litra, nadal wykorzystuje nowoczesne technologie, w tym bezpośredni wtrysk paliwa, niezależne zmienne czasowanie wałków rozrządu oraz turbodoładowanie, aby uzyskać moc i moment obrotowy porównywalne z dużymi silnikami, z poprawioną efektywnością paliwową.
To pierwszy silnik Forda, który wykorzystuje turbosprężarkę o niskiej bezwładności, która zapewnia szybszą reakcję na kontrolę doładowania, jednocześnie zmniejszając emisje i zwiększając efektywność. Głowica cylindrów ma zintegrowany kolektor wydechowy, który oddziela wewnętrzne i zewnętrzne pary cylindrów dla każdego kanału wlotowego do turbosprężarki.
Oddzielanie impulsów wydechowych od następnego cylindra w kolejności zapłonu eliminuje straty mieszania i maksymalizuje energię impulsu do koła turbiny. Rezultatem jest szybsze dostarczanie momentu obrotowego, gdy kierowca go potrzebuje podczas manewrów wyprzedzania, zapewniając podobne osiągi do konfiguracji z podwójną turbosprężarką.
Oddzielone porty wydechowe również umożliwiają zaworom wydechowym pozostawanie otwartymi dłużej, co zmniejsza straty pompowania i poprawia specyficzne zużycie paliwa o około 1 procent.
Z ponad 305 koni mechanicznych i 300 lb-ft momentu obrotowego generowanych z tak małego silnika, w samochodzie, w którym kierowcy są bardziej skłonni wykorzystać pełną moc, zapewnienie trwałości było kluczowe. Udoskonalenia silnika EcoBoost Mustanga, aby wytrzymać zwiększone obciążenia, obejmują:
- Odkuwka stalowa korbowodu
- Jety chłodzące tłoki
- Nośniki pierścieni tłokowych ze stali
- Materiały łożysk premium
- Ulepszone materiały siedzisk zaworowych
- Odkuwka stalowa dźwigienek
- Odlewany na wysokim ciśnieniu blok silnika ze stopu aluminiowego z podporami łożyskowymi w kształcie drabiny
- Głęboka miska olejowa, odlewana z aluminium
Biczy serce pony
Żaden zestaw silników Forda Mustanga nie byłby kompletny bez potężnego silnika V8 w centrum. Silnik 5.0-litra V8 wchodzi w nową generację z szeregiem ulepszeń, które umożliwiają mu lepsze oddychanie, zwłaszcza przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Wiele z tych zmian wynika z doświadczeń zdobytych podczas opracowywania specjalnej edycji Mustanga Boss 302 z 2013 roku.
Wprowadzenie powietrza do cylindrów i wydobycie spalin to klucz do generowania większej mocy i momentu obrotowego z każdego silnika, co było celem rozwoju V8, który posiada:
- Większe zawory dolotowe
- Większe zawory wydechowe
- Przerobione wałki rozrządu dolotowego
- Przerobione wałki rozrządu wydechowego
- Sztywniejsze sprężyny zaworowe – zapewniają, że zawory zamykają się całkowicie przy wysokich obrotach
- Nowa odlewana głowica cylindrów – zmodyfikowane porty, które zapewniają bardziej prostą drogę do zaworów dla mniej restrykcyjnego przepływu powietrza i spalin; modyfikacje komory spalania mieszczą większe zawory
- Odlewy sinterowane łączników – lżejsze i bardziej trwałe do pracy przy wysokich obrotach
- Przerobione górne części tłoków – głębsze wycięcia umożliwiają przejście nowym większym zaworom
- Przerobiony odkuwany wał korbowy – wspiera długotrwałą pracę przy wyższych obrotach
Te ulepszenia mają generować więcej niż 420 koni mechanicznych i 390 lb-ft momentu obrotowego.
Nowy kolektor dolotowy zawiera zawory kontroli ruchu ładunku, które częściowo zamykają przepływ portowy przy niższych prędkościach silnika. To zwiększa wir i turbulencję powietrza dla lepszego mieszania powietrza z paliwem. Rezultatem są lepsza efektywność paliwowa, stabilność na biegu jałowym i niższe emisje.
Zmienny czas wałka rozrządu po stronie dolotowej ma teraz szerszy zakres regulacji dzięki mid-locking phasers. Umożliwia to lepszą optymalizację kontroli czasu zaworów w szerszym zakresie prędkości obrotowych silnika i obciążenia, co poprawia efektywność paliwową i emisje.
Skrzynie biegów
Więcej niż większość kierowców, właściciele Mustanga lubią mieć kontrolę i zmieniać biegi sami. Niezależnie od tego, czy wybiorą w pełni manualną skrzynię, czy zaktualizowaną skrzynię automatyczną, doświadczenia będą lepsze niż w jakimkolwiek poprzednim modelu pony.
Manualna skrzynia Getrag posiada nowy system połączeń zmiany biegów, zapewniający krótsze skoki i lepszą precyzję. Dźwignia zmiany biegów jest teraz umieszczona bliżej kierowcy, co zapewnia wyraźną drogę do zmiany biegów.
Mustang łączy znakomite osiągi w każdych warunkach z codzienną przydatnością. Kierowcy, którzy wolą, by samochód obsługiwał zmianę biegów w codziennych dojazdach do pracy, ale wciąż chcą przejąć kontrolę, gdy drogi stają się kręte, docenią nowe łopatki do zmiany biegów umieszczone na kierownicy, które pozwalają na automatyczne dopasowanie obrotów w czasie zmiany biegów, co teraz jest standardem w sześciobiegowej automatycznej skrzyni Select-Shift.
Automatyczna skrzynia biegów również ma nową konstrukcję z wbudowanymi żeberkami, co zwiększa jej sztywność i zmniejsza wagę. Wewnętrzne sprzęgła zostały zoptymalizowane, a temperatura robocza została podniesiona, aby zredukować tarcie. Wał wyjściowy jest teraz wspierany przez łożysko kulkowe, co umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości 155 mph w Mustangu GT.