Całkowicie nowy, najmocniejszy Mustang Shelby GT350 z silnikiem wolnossącym pojawił się w Internecie tuż przed Targami Motoryzacyjnymi w Los Angeles w 2014 roku. To właśnie ten samochód przełamał granicę 100 km mocy na litr dla wolnossących silników Forda. Jednostka o pojemności 5,2 litra oferowała 533 KM i 581 Nm (429 lb-ft) momentu obrotowego. Była połączona wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną.
Wyglądż był inny niż w innych Mustangach. Przednia część karoserii była całkowicie zmieniona. Ford zainstalował inne błotniki, większy zderzak i większe wloty powietrza. Samochód był wyposażony w adaptacyjne amortyzatory MagneRide, a cała konstrukcja była sztywniejsza o 26 procent w porównaniu do standardowego Mustanga. Można go było zamówić w różnych wersjach wyposażeniowych, a jedna z nich była przeznaczona dla prawdziwych zapaleńców, którzy chcieli zabrać go na tor wyścigowy. Wersja R nie miała klimatyzacji ani radia. Posiadała za to felgi z włókna węglowego, wzmocnienia między wieżami amortyzatorów i tylko dwa fotele. Tylne zostały usunięte.
Pod względem osiągów, Shelby GT350 był arcydziełem swojego twórcy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) zajmowało 4,4 sekundy, a maksymalna prędkość wynosiła blisko 250 km/h (155 mph). Jednak najważniejsze było to, że był bardzo szybki na torze, nie tylko w kwestii przyspieszenia na prostych odcinkach.
Shelby GT350 Mustang: Legenda powraca
Nowy Shelby® GT350 Mustang to rasowy samochód zdolny do pokonywania najbardziej wymagających dróg i torów wyścigowych na świecie.
GT350 napędzany jest unikalnym, wysokoobrotowym silnikiem V8 o pojemności 5,2 litra z płaskim wałem korbowym, który generuje ponad 500 koni mechanicznych – to najpotężniejszy silnik produkcyjny Forda z naturalnym zasilaniem w historii.
Zaawansowane materiały, amortyzatory MagneRide, agresywne hamulce i precyzyjna aerodynamika podnoszą osiągi Mustanga na niespotykany dotąd poziom.
Jedna z najbardziej ikonicznych nazw wśród samochodów wyścigowych Mustang powraca, co potwierdził dziś Ford, prezentując całkowicie nowego Shelby® GT350 Mustanga.
Oryginalny Shelby GT350, wprowadzony w 1965 roku, ustanowił standardy wydajności Mustanga. Całkiem nowy Shelby GT350 Mustang, wyposażony w najpotężniejszy silnik produkcyjny Forda z naturalnym zasilaniem, to pojazd klasy światowej, zaprojektowany do pokonywania najbardziej wymagających dróg – torowy samochód, który można legalnie jeździć po ulicach.
Nowy GT350 rozwija oryginalny pomysł Carrolla Shelbego – przekształcenie wspaniałego codziennego auta w dominującego wyścigowca – wykorzystując drastycznie udoskonaloną szóstą generację Mustanga, aby stworzyć naprawdę wyjątkowe doświadczenie z jazdy. Entuzjaści jazdy za kierownicą Shelby GT350 mogą oczekiwać najbardziej zrównoważonego, zwinnego i ekscytującego Mustanga produkcyjnego w historii.
Inżynierowie Forda przyjęli innowacyjne podejście do GT350. Zamiast rozwijać poszczególne systemy, które dobrze działają niezależnie, każdy element i kształt został zoptymalizowany do współpracy; kluczem jest równowaga. Z zachowaniem rygorystycznej dbałości o szczegóły, zespół przesunął granice, wykorzystując nowoczesne materiały i technologie.
„Kiedy zaczęliśmy pracować nad tym samochodem, chcieliśmy stworzyć najlepszego Mustanga do miejsc, które najbardziej kochamy, czyli wymagających dróg z różnorodnymi zakrętami i zmianami wysokości – i na torze w weekendy,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent Forda ds. rozwoju produktów globalnych. „Każda zmiana, którą wprowadziliśmy do tego samochodu, była podyktowana funkcjonalnymi wymaganiami potężnego, responsywnego silnika – zwinnego, precyzyjnego prowadzenia i ogromnej mocy hamowania.”
Układ napędowy dostosowany do toru
Na etapie rozwoju GT350 zdecydowano, że silnik V8 o dużych obrotach i naturalnym zasilaniu najlepiej pasuje do Mustanga skoncentrowanego na torze.
„Finalny produkt to zasadniczo zupełnie nowy układ napędowy unikalny dla GT350 – który naprawdę wykorzystuje nowe dynamiki podwozia platformy Mustanga,” powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier Forda ds. wydajności globalnej.
Nowy silnik 5,2 litra jest pierwszym silnikiem produkcyjnym V8 Forda z płaskim wałem korbowym, architekturą typową dla zastosowań wyścigowych lub ekskluzywnych europejskich samochodów sportowych. W przeciwieństwie do tradycyjnego silnika V8, gdzie korbowody są przymocowane do wału korbowego co 90 stopni, ten projekt równomiernie rozmieszcza wszystkie koralikowe osie w odstępie 180 stopni.
Układ 180-stopniowy, płaski, pozwala na porządkowanie zapłonu cylindrów, który przeplata się pomiędzy bankami cylindrów, zmniejszając nakładanie się ciśnienia spalin. W połączeniu z ulepszeniami głowic cylindrów i układu zaworowego, to pozwala na lepsze oddychanie cylindrów, co dalej podnosi wydajność V8.
Efektem końcowym jest najpotężniejszy silnik produkcyjny Forda z naturalnym zasilaniem, z mocą przekraczającą 500 koni mechanicznych i szczytowym momentem obrotowym powyżej 400 lb-ft. Zdolności torowe są wzmocnione przez charakterystyki wyjściowe silnika – V8 o pojemności 5,2 litra charakteryzuje się niezwykle szeroką krzywą momentu obrotowego. W połączeniu z jego wysokimi obrotami, płaski wał korbowy V8 5,2 litra zapewnia kierowcom ogromne możliwości wydajności i elastyczności w każdym przełożeniu lekkiej sześciobiegowej skrzyni manualnej. Standardowy zestrojony przez Forda dyferencjał Torsen optymalizuje przyczepność w zakrętach i trakcji na prostych.
„Nie ma wątpliwości, że to amerykańska interpretacja silnika V8 z płaskim wałem korbowym, który wydaje charakterystyczny, chrapliwy dźwięk z czterech końcówek wydechu,” powiedział Hameedi.
Zrównoważona dynamika
Nowa platforma Mustanga jest najsilniejsza w historii marki, z usztywnieniem skrętnym zwiększonym o 28 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Ta sztywna struktura zapewnia, że geometria zawieszenia pozostaje spójna, nawet podczas intensywnej jazdy na krętych drogach i torach. Sztywność przodu GT350 została dodatkowo poprawiona dzięki nowoczesnemu wlotowi z kompozytu węglowego formowanego wtryskowo oraz opcjonalnemu, lekkiego wzmocnienia wieży. Szerokość przedniej osi została zwiększona, a twardości sprężyn i tuleje zostały na nowo skalibrowane, z obniżoną wysokością zawieszenia w porównaniu do Mustanga GT.
Aby uzyskać optymalne prowadzenie, koła muszą szybko reagować na kontury drogi i polecenia kierowcy. Kluczowe jest zmniejszenie masy niewspomaganej, ale należy znaleźć równowagę pomiędzy odchudzeniem zawieszenia a zapewnieniem naprawdę wydajnych możliwości hamowania.
Ze względu na znaczne prędkości, jakie samochód może osiągnąć, GT350 ma najbardziej wiarygodny system hamulcowy w historii Forda, jeśli chodzi o całkowitą siłę hamowania, odporność na blaknięcie i odczucie pedału hamulca. Hamulce to dwa kawałki żeliwnych tarcz o przekroju krzyżowym zamontowanych na aluminiowych łożyskach. Z przodu znajdują się ogromne tarcze o średnicy 394 mm, dociskane przez sześciotłoczkowe stałe zaciski Brembo zintegrowane z mostkami zaciskowymi, podczas gdy tylne tarcze o średnicy 380 mm wykorzystują czterotłoczkowe zaciski.
GT350 korzysta z bardzo sztywnych aluminiowych kół o średnicy 19 cali – 10,5 cala z przodu i 11 cali z tyłu – pokrytych nowoczesnymi oponami Michelin Pilot Super Sport z konstrukcją boczną, bieżnikiem i mieszanką dostosowaną do GT350. Niestandardowe opony są zaprojektowane, aby zapewnić maksymalną przyczepność na drodze i torze.
Ultrakrótką reakcję na zmieniające się warunki zapewnia pierwsze zastosowanie przez Forda amortyzatorów MagneRide z ciągłą kontrolą. Amortyzatory są wypełnione płynem hydraulicznym impregnowanym cząstkami żelaza; po przepuszczeniu prądu przez płyn, można prawie natychmiast dostosować wydajność zawieszenia. Dzięki czujnikom pozycji kół monitorującym ruch tysiące razy na sekundę w połączeniu z innymi danymi pojazdu, zmiany mogą być wprowadzane niezależnie dla każdego rogu co 10 milisekund, aby uzyskać optymalną wydajność prowadzenia. To system stworzony nie tylko po to, aby poprawić prowadzenie samochodu, ale także zwiększyć pewność siebie nawet u najlepszych kierowców.
Obsessja na szczegóły
„Wszystko, co zmieniliśmy w GT350, to czysty design napędzany funkcjonalnością, mający na celu poprawę ogólnych osiągów samochodu,” powiedział Chris Svensson, dyrektor ds. wzornictwa Forda w Amerykach. „Optymalizowaliśmy kształt aerodynamiczny samochodu, a następnie dopracowywaliśmy to, co pozostało, aby zwiększyć docisk i przepływ chłodzącego powietrza.” Cała karoseria od przedniej szyby w przód jest unikalna dla tego modelu o wysokich osiągach i jest o 2 cale niższa niż Mustang GT.
Nowa aluminiowa maska została obniżona i nachylona w porównaniu do podstawowego Mustanga, ciasno owinięta wokół silnika, aby uzyskać jak najmniejszy ślad aerodynamiczny. Elementy aerodynamiczne z przodu i z tyłu zostały zrównoważone, aby współpracować ze sobą na torze. Zmodyfikowana osłona przednia zapewnia agresywny dolny spoiler, który maksymalizuje nacisk, a właściwie zaprojektowany dolny panel dostarcza znaczny docisk. Wylot w masce działa jako wyciąg ciepła, jednocześnie zmniejszając unoszenie pod maską przy dużych prędkościach. Z tyłu większość inżynierii skoncentrowano na stworzeniu agresywnego dyfuzora funkcjonalnego, który pełni podwójną funkcję zwiększania docisku i dostarczania chłodnego powietrza do opcjonalnego chłodnicy dyferencjału, a subtelny spojler na krawędzi pokrywy bagażnika zwiększa docisk bez dodawania nadmiernego oporu.
Atletyczna sylwetka nowego Mustanga jest dodatkowo podkreślona przez przekształcone aluminiowe błotniki z przodu, aby pomieścić szerszą przednią oś i szersze nadkola. Wloty powietrza w błotnikach współpracują z wentylowanymi wewnętrznymi błotnikami, aby wydobywać turbulentne powietrze z nadkoli i płynnie kierować je wzdłuż boku samochodu. Przód wlotu powietrza został zaprojektowany z indywidualnymi otworami, aby wciągać powietrze przez chłodnicę, wysokociśnieniowy wlot powietrza silnika, kanały chłodzenia przednich hamulców oraz, opcjonalnie z Pakietem Torowym, chłodnicę oleju silnikowego i chłodnicę skrzyni biegów.
Zmiany w kabinie z naciskiem na kierowcę
Jak wszystko inne w GT350, wnętrze zostało zoptymalizowane pod kątem jazdy, poczynając od specjalnie zaprojektowanych sportowych foteli Recaro z unikalnym materiałem. Setki godzin i wiele prototypów poświęcono na stworzenie fotela, który jest zarówno wygodny podczas codziennej jazdy, jak i wydajny na torze. Kierownica o płaskim dnie ułatwia kierowcy wsiadanie i wysiadanie, a także jest bardziej ergonomiczna na torze. Wskaźniki zostały ulepszone, aby odzwierciedlać ogromne możliwości wydajności samochodu. Chromowane i błyszczące wykończenia zostały zredukowane lub wyeliminowane, aby zapobiec odblaskom słońca, które mogą rozpraszać kierowcę.
Zaawansowana technologia inherentna w Mustangu została wykorzystana w Shelby GT350. Całkowicie nowy zintegrowany system kontroli kierowcy pozwala na wybór pięciu unikalnych trybów, które dostosowują ABS, kontrolę stabilności, kontrolę trakcji, wysiłek kierownicy, mapowanie przepustnicy, dostosowanie MagneRide i ustawienia wydechu, w zależności od preferencji kierowcy, aby osiągnąć maksymalną wydajność. Kierowcy są zapraszani do przetestowania ich wszystkich.
Kierowcy zainteresowani komfortem, wygodą i ulepszeniami rozrywkowymi mogą wybrać Pakiet Technologiczny, który obejmuje elektrycznie sterowane, skórzane fotele; system audio Shaker; 8-calowy ekran dotykowy MyFord Touch® LCD; oraz elektroniczną kontrolę temperatury w dwóch strefach, aby wymienić kilka funkcji.
„Wzięliśmy najlepszego Mustanga Forda i dopracowaliśmy każdy aspekt samochodu, który wpływa na doświadczenie jazdy,” powiedział Hameedi. „Niezliczone testy przeprowadzono na najbardziej wymagających drogach i torach na świecie, i wierzymy, że poważni kierowcy pokochają Shelby GT350 Mustanga.”
50 lat Forda Mustanga
Shelby GT350 Mustang to najnowszy model w nowej linii fastbacków i kabrioletów Mustanga, w tym specjalnie zaprojektowana edycja 50-lecia Mustanga.
Od momentu debiutu samochodu w 1964 roku sprzedano ponad 9,2 miliona Mustangów.
Z większą liczbą opcji do wyboru, istnieje Mustang pasujący do każdego stylu życia. Udoskonalony silnik V8 w Mustang GT – teraz dostarczający 435 koni mechanicznych i 400 lb-ft momentu obrotowego – dołącza do 300-konnej jednostki V6 o pojemności 3,7 litra oraz całkowicie nowego silnika EcoBoost® o pojemności 2,3 litra, który wnosi nowoczesną technologię do Mustanga.
Silnik EcoBoost o pojemności 2,3 litra w Mustangu wykorzystuje wtrysk bezpośredni, zmienne ustawienie rozrządu i turbosprężarkę twin-scroll, aby dostarczyć wydajności, której oczekują kierowcy, z mocą 310 koni mechanicznych i momentem obrotowym 320 lb-ft.